Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö vielä nykyaikana tietää oman kuukautiskierron pituus

Vierailija
25.07.2015 |

ja menkkojen kesto? Siis kysytäänkö ko. asioita esim nuorelta koulun tai muun terveystarkastuksissa tai kun menee gynelle hakee pillereitä?
Vai olenko ihan vanhanaikainen kun käsken tyttärien pitämään kirjaa koska menkat aina alkaa jotta tietävät kysyttäessä mikä on heidän kierto?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt! Itse tiesin aina minuutilleen.

Vierailija
2/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä tietää, koska jos tulee muutoksia tai jotain outoa, niistä voi päätellä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai nyt jokainen seuraa sitä ja tietää. Onhan nyt tiedettävä milloin kuukautisten pitäisi alkaa. Jos on vaikka reissussa tms. niin tietää varautua. Outo kysymys.

Vierailija
4/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tienkään, on kauhean kiva yllätys kun kuukautiset alkavat yllättäen kesken koulupäivän... ei taas ymmärrä näitä kysymyksiä.

Vai onko teillä siteet käytössä läpi vuoden 24 h?

Vierailija
5/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän tietää, milloin mahdollinen lapsi syntyy :/

Vierailija
6/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää tietää.

Itse olen pitänyt asiasta kirjaa netissä jo yli 10 vuotta ja älypuhelimeenkin saa tuohon tarkoitukseen oma sovelluksensa.

Vierailija
7/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:30"]Ei tienkään, on kauhean kiva yllätys kun kuukautiset alkavat yllättäen kesken koulupäivän... ei taas ymmärrä näitä kysymyksiä.

Vai onko teillä siteet käytössä läpi vuoden 24 h?

[/quote]

Ei kai kierto nyt minuutilleen ole kenelläkään sama aina? Itsellä ainakin yleensä side käsilaukussa mukana aina kun voi alkaa aamulla, päivällä, illalla tai vaikka jo edellisenä päivänä.

Vierailija
8/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis silloin kun itse olin lapsi niin ihan terveydenhoitaja ala-asteella painotti että tulee pitää kirjaa kuukautisista ja sitä kysyttiin joka paikassa aina.
Nyt tyttäriltä kysytty vain, että onko alkanut, mutta ei mitään ohjeistusta että tulee seurata tai kysytty mikä on kierto yms. Ovat siis nyt ala- ja yläasteikäisiä ja molemmilla alkanut.

Vierailija
9/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin kans nuorena kirjaa, nyt kolmikymppisenä en enää jaksa. Tiedän menkkojen alkamisenkin siitä että kivut alkaa n. 5 päivää ennen menkkoja. Eli kun tunnen ekat kivut osaan päätellä että menkat alkaa viiden päivän päästä, hyvin ehtii varautua.

Vierailija
10/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se älypuhelinsovellus? Onko ilmainen?

Vierailija
11/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:30"]Ei tienkään, on kauhean kiva yllätys kun kuukautiset alkavat yllättäen kesken koulupäivän... ei taas ymmärrä näitä kysymyksiä. Vai onko teillä siteet käytössä läpi vuoden 24 h?   [/quote] Ei kai kierto nyt minuutilleen ole kenelläkään sama aina? Itsellä ainakin yleensä side käsilaukussa mukana aina kun voi alkaa aamulla, päivällä, illalla tai vaikka jo edellisenä päivänä.

[/quote]

Laitatko siteen vasta silloin paikalleen kun verta on jo tullut pikkuhousuihin?

Vierailija
12/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:38"]Mikä on se älypuhelinsovellus? Onko ilmainen?
[/quote]

On ilmainen ja hyvä. Itselläni ollut käytössä jo puoli vuotta. N38

Vierailija
13/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:30"]Ei tienkään, on kauhean kiva yllätys kun kuukautiset alkavat yllättäen kesken koulupäivän... ei taas ymmärrä näitä kysymyksiä. Vai onko teillä siteet käytössä läpi vuoden 24 h?   [/quote] Ei kai kierto nyt minuutilleen ole kenelläkään sama aina? Itsellä ainakin yleensä side käsilaukussa mukana aina kun voi alkaa aamulla, päivällä, illalla tai vaikka jo edellisenä päivänä.

[/quote]

[/quote]
Mä laitan silloin, kun verta tulee ekan kerran pyyhkiessä. Ei koskaan ala lorahtamalla, vaan hiljakseen. ohis

Vierailija
14/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]

Joo, tai kun vessassa käydessä näyttää vähän punaista paperiin tulevan pyyhkiessä. Mulla ei ala millään megavuodolla heti joten ei ole tullut ikinä mieleenkään laittaa sidettä varuiks jos nyt tänään sattuis alkamaan.

Vierailija
15/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin nykyaikana? Ja miksi ei pitäisi?

Minä olen säännöllinen kuin kello ja silti minulla on kalenterissani kiertomerkinnät vuoden 2010 tammikuusta lähtien, tämä vuosi näyttää tältä: 27-28-28-28-28-28-27. Minusta on ihan hyvä tietää etukäteen, milloin esimerkiksi kannattaa suunnitella lomia alkeellisessa vaellusympäristössä tai vaikkapa erikoistärkeitä treffejä. Kolmekymmentä vuotta sitten stressi vei kuukautiset kahdeksaksi kuukaudeksi, ja ymmärsin, että kirjanpito oli myös sekä hyödyllistä että kiinnostavaa oman terveydentilan tarkkailua. Nyt viisikymppisenä se on vieläkin kiinnostavampaa, mutta kuten näkyy, mikään ei ole vielä muuttunut.

Vierailija
16/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo enää vuosiin jaksanut kirjata noita ylös, tunnistan PMS:stä koska ovat tuloillaan ja osaan odottaa sitä ns. ensimmäistä lirahdusta. Nytkin mulla itse asiassa PMS, huomenna laitan siteen töihin kun menen.

Vierailija
17/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä pitää kirjaa ihan jotta itse tietää miten oma kroppa toimii. Ja lääkärillä/neuvolassa käydessä sitä kysytään ihan yhtälailla kuin aiemminkin..esim. ehkäisyasioissa, PAPA-kokeissa, gyn.kivuissa, raskausasioissa

Vierailija
18/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa onneksi kans niin vähitellen, ettei sen takia tarttis pitää kirjaa, mutta pidän kuitenkin, koska siitä näkee just muutokset ym. vaikkakin kiertoni on myös säännöllinen. Silti siinä on 1-2 päivän heittoja. 

Se on myös tylsän lyhyt, 24-26 pv.

Vierailija
19/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:38"]

Mikä on se älypuhelinsovellus? Onko ilmainen?

[/quote]

Mulla nyt iPhonessa sellanen ku "Period Calender", mutta on joskus ollut muitakin. Hyvin toimii, periaatteessahan muuta ei tarvi ku vaan kalenterin, joihin tehdyistä merkinnöistä kalenteri laskee kierron pituuden ja näyttää arviolta seuraavien menkkojen ajankohdan. Tämä ominaisuus löytyy varmasti jokaisesta vastaavasta ohjelmasta. Sitten ohjelmakohtaisesti saattaa olla muitakin juttuja, eli jokaiselle päivälle voi tehdä muistiinpanoja esim tunnetiloihin liittyen, voi merkata päivän painon ja lämpötilan (ovulaatiojuttua) tai vaikka merkata nopealla painalluksella päivät, joina on harrastanut seksiä.

Laita sovelluskauppasi hakuun esimerkiksi just "period calender" tms, niin varmasti tulee liuta erilaisia vaihtoehtoja. Ite en oo koskaan vertaillu, oon lähinnä vaan ottanut aina sen, mikä on ekana ollut listalla.

Vierailija
20/28 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovelluksia on vaikka kuinka. Itsellä käytössä joku Period Tracker.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän