Saisin töitä mutta minulla ei ole passia eikä varaa ostaa uutta!:(
Minulle luvattiin erityiskoulunkäynninohjaajan töitä heti, mutta tarvitsen vielä passin. Olen ollut pitkään masentuneena ja työttömänä. Koulu kesken eli ei vielä mitään koulutusta lukion lisäksi. Olen todella motivoitunut pääsemään töihin ja tekemään ihan mitä vain. Mistä rahaa passiin.. En ole hyvissä väleissä vanhempieni kanssa, enkä viitsi kysyä.
Kommentit (42)
Itselläni vanheni sekä passi että henkkari vuonna 2020 ja en ole sen jälkeen uutta hakenut koska tarvetta ei ole ollut ja rahat tiukilla. Ei se kuulkaa niin harvinaista ole että vanhentuneen henkkarin uusimiseen menee ihmisellä tovi. Varsinkin jos tarvetta ei ole ollut hakea uutta ja kärsii vielä ihminen masennuksesta!!
En vaan keksi mihin töitä saadessa tarvitsee passia? Kerro tällaiselle uunolle että missä tilanteessa näytät sen passin?
Oon ollut työelämässä 30 vuotta enkä oo ikinä näyttänyt töissä tai töitä hakiessa henkkareita. Ei edes henkilö/kulkukortin hankinnassa oo kysytty
Vierailija kirjoitti:
En vaan keksi mihin töitä saadessa tarvitsee passia? Kerro tällaiselle uunolle että missä tilanteessa näytät sen passin?
Oon ollut työelämässä 30 vuotta enkä oo ikinä näyttänyt töissä tai töitä hakiessa henkkareita. Ei edes henkilö/kulkukortin hankinnassa oo kysytty
Lasten kanssa työskenneltäessä vaaditaan mm rikosrekisteriote että kuvallinen henkilöllisyystodistus ennen työn aloittamista.
Oletko ollut koulussa töissä ? Se on hieman eri asia työskennellä lasten kanssa. Pitää olla henkkari näyttää.
Mieti samalla, tarvitsetko jotain muuta tukea työn teon aloittamiseen. Tähän minä ainakin veroeurojani mielellään käytän, välttämättömiin menoihin työnteon aloittamisessa.
Mun työpaikalla ihan tavallisessa toimistotyössä jokaiselta taloon töihin tulevalta kysytään henkkarit, jotta saa kaulaansa kuvalla varustetun kulkuluvan. Liikesalaisuuksiin päästään käsiksi (tai osa pääsee, ei ihan kaikki), mutta ei mihinkään valtiosalaisuuksiin. Voisin uskoa, että lasten kanssa työskennellessä halutaan vahvistaa henkilöllisyys myös, rikosrekisteriotekin varmasti pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla ihan tavallisessa toimistotyössä jokaiselta taloon töihin tulevalta kysytään henkkarit, jotta saa kaulaansa kuvalla varustetun kulkuluvan. Liikesalaisuuksiin päästään käsiksi (tai osa pääsee, ei ihan kaikki), mutta ei mihinkään valtiosalaisuuksiin. Voisin uskoa, että lasten kanssa työskennellessä halutaan vahvistaa henkilöllisyys myös, rikosrekisteriotekin varmasti pyydetään.
Ja kuinkakohan moni teidänkin työpaikalla on saanut sen kulkulupansa ihan vaan sillä ajokortilla?
Oisko sulla ketään, jolta voisit lainata rahat passiin ja maksat sitten ekasta tilistä takaisin.
Ihan tälläisenä ohiksena, kerron yhdestä entisestä ohjaajastani jolla oli masennustausta. Olen itse siis opettaja ja luokassani on vuosien saatossa työskennellyt lukuisia eri koulunkäynninohjaajia erilaisista taustoista. Osalla ollut lähihoitajan koulutus, osalla pelkkä lukiopohja ja kaikkea siltä väliltä. Asenne ja motivaatio ratkaisee. Parhaiten mieleeni jäi tämä masennuksen kanssa kamppaillut nuori avustaja, joka oli kaikkein motivoitunein, kiitollisin ja ahkerin avustajani joka minulla on koskaan ollut! Menkää masentuneet rohkeasti hakemaan töitä kun siltä tuntuu että pystyy :)! Ahkeruus palkitaan.
Onnea ap työpaikastasi!
Minua ei ainakaan haittaa kustantaa verorahoistani henkkaria työhönhakevalle ihmiselle. Sanotaan että on sieltä mieluisimmasta päästä verotuskohteista :D
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/valttamaton-henkilotodistus-tai-asiakirja
Mutta on kyllä hyvin erikoista, että aikuisella ihmisellä ei ole henkkareita.
Paljon meitä on, joilla ei ole koska ajokortilla pärjää arkielämässä mainiosti jos ei matkustele. Itselläni ollut passi viimeksi joskus 1980-luvulla, silloin joskus matkustelin mutta enää ei ole kiinnostanut. Minun töissäkään ei ole passia tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkakohan moni teidänkin työpaikalla on saanut sen kulkulupansa ihan vaan sillä ajokortilla?
Ajokortti kävi henkkarista vielä muutama vuosi sitten. Nyt on oltava henkkarit/passi jopa yksityiselle terveysasemalle. Minulla ei ollut v.2020 mutta säälistä sitten kelpuuttivat pelkän Kela-kortin.
Nyt viiden vuoden välein on uusittava henkkarit. Tai se passi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/valttamaton-henkilotodistus-tai-asiakirja
Mutta on kyllä hyvin erikoista, että aikuisella ihmisellä ei ole henkkareita.
Paljon meitä on, joilla ei ole koska ajokortilla pärjää arkielämässä mainiosti jos ei matkustele. Itselläni ollut passi viimeksi joskus 1980-luvulla, silloin joskus matkustelin mutta enää ei ole kiinnostanut. Minun töissäkään ei ole passia tarvinnut.
Ei kelpaa enää kuin polliisille ratsiassa. Saattavat kysyä lisäksi henkkaritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut työelämässä 30 vuotta enkä oo ikinä näyttänyt töissä tai töitä hakiessa henkkareita. Ei edes henkilö/kulkukortin hankinnassa oo kysyttyLasten kanssa työskenneltäessä vaaditaan mm rikosrekisteriote että kuvallinen henkilöllisyystodistus ennen työn aloittamista.
Ei siihen passia tarvita. Ilmaisen todistuksen saat poliisilaitokselta. Myös sen todistuksen henkilöllisyydestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut työelämässä 30 vuotta enkä oo ikinä näyttänyt töissä tai töitä hakiessa henkkareita. Ei edes henkilö/kulkukortin hankinnassa oo kysyttyLasten kanssa työskenneltäessä vaaditaan mm rikosrekisteriote että kuvallinen henkilöllisyystodistus ennen työn aloittamista.
No eipä ollu puhetta kun rekisteriotteesta kun tammikuussa aloitin lasten parissa. Koskaan en ole tarvinnut henkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla tehtiin kaulaan kulkulupa kuvalla,mutta sielläkään ei henkkareita kyselty. Kuva otettiin ja tiedot kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen passia tarvita. Ilmaisen todistuksen saat poliisilaitokselta. Myös sen todistuksen henkilöllisyydestäsi.
Se rekisteriote tilataan oikeusrekisterikeskuksesta ja maksaa. Ei poliisi niitä jakele.
Sain soiton juuri että työni alkaa huomenna!! Olin Prismassa ja aloin itkemään heti puhelun jälkeen ilosta. Olen aivan innoissani jee!!!! Kiitos viesteistä. Ne tsemppasivat minua! :-) Ap
Vierailija kirjoitti:
Sain soiton juuri että työni alkaa huomenna!! Olin Prismassa ja aloin itkemään heti puhelun jälkeen ilosta. Olen aivan innoissani jee!!!! Kiitos viesteistä. Ne tsemppasivat minua! :-) Ap
Onnea uuteen työhön ap, toivottavasti viihdyt ja elämä alkaa pikkuhiljaa hymyillä :)
En ole Ap, mutta ei minullakaan ole mitään muuta kuin ajokortti. Pitänee sellainen hankkia siinä vaiheessa kun ajokortilla ei enää saa postista paketteja tai pääse äänestämään.