Pitääkö kuntouttavassa työtoiminnassa suostua
ehdotettuun sopimuskauden pituuteen vai riittääkö minimi 3 kuukautta?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tämä kauhean negatiivinen suhtautuminen kuntouttavaan työtoimintaan - miksi? Itse pitkäaikaistyöttömänä osallistun paljon mieluummin kuty:n kuin pyörittelen sormia kotona. Vaikka siitä ei palkkaa saakaan, saa kuitenkin hyvin tehdyn työn ilon, ja toivottavasti tulevaisuudessa ihan oikean työn.
Kuntouttavassa työtoiminnassa voi tosiaan tehdä hommia 1-4 päivää viikossa 4-8 tuntia päivässä. Itse olen ratkaissut kesän niin, että teen sopimuksen kesäkuun loppuun ja seuraavan elokuun alusta, eli saan kuukauden "loman". Lisäksi sopimukseen voi sisällyttää 1-2 viikon tauon. Ei se sen vaikeampaa ole. Kuitenkin kuty:ssa saa sen 9€/pv ilman tukien vähentymistä eli työttömyyskorvauksen päälle.
Miten oikein jaksat käydä siellä, kun et olekaan päässyt sieltä eteenpäin oikeaan työelämään? Olet käynyt siellä ilmeisesti pidempäänkin oikean palkkatyöpaikan "toivossa"?
Ite en kyllä aio ainakaan kahta vuotta siellä kituutella, joka maksimiaika kuntakokeilussa ilman ainoatakaan lomaa. Vuosikin jo liian pitkä aika.
Sairaalassa työkokeilussa työtön saa tunnukset potilasohjelmaan, näkee samat tiedot potilaista kuin osastonsihteeri ja tekee samoja töitä.
Sairaalan arkistossa on kuntouttavaa työtoimintaa, toimistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa työkokeilussa työtön saa tunnukset potilasohjelmaan, näkee samat tiedot potilaista kuin osastonsihteeri ja tekee samoja töitä.
Tämä on eri asia kuin kuntouttava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josset saa itse sanella kuntouttavan työtoiminnan sopimusta, he rikkovat lakia. Itse asiassa he rikkovat todnäk lakia monien kohdalla joka tapauksessa, joten kannattaa ottaaa finlexistä laki kuntouttavasta työtoiminnasta näkyville suunnitelmaa laadittaessa ja pitää puolensa. Minimi on tosiaan se 4h yhtenä päivänä viikossa, 3kk sopimus. Velvoitetta työntekoon ei ole, voit vaikka juoda kahvia ja tuijottaa puhelinta siellä koko päivän, tee jotain mitä haluat.
Katsoin olympialaisia puhelimelta kuuloke korvalla samalla paperitöitä tehden eikä tullut sanomista :D Ihmettelen, kun kukaan muu ei niin tehnyt, liiankin tunnollisia.
Minkälaisia paperitöitä ne oikein on? Itse varmaan tutkisin papereista mahdollisesti hyödynnettäviä tietoja talteen ja heittäisin sitten kaikki paperit silppuriin/nuotioon.
Potilaskansioiden seulontatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tämä kauhean negatiivinen suhtautuminen kuntouttavaan työtoimintaan - miksi? Itse pitkäaikaistyöttömänä osallistun paljon mieluummin kuty:n kuin pyörittelen sormia kotona. Vaikka siitä ei palkkaa saakaan, saa kuitenkin hyvin tehdyn työn ilon, ja toivottavasti tulevaisuudessa ihan oikean työn.
Kuntouttavassa työtoiminnassa voi tosiaan tehdä hommia 1-4 päivää viikossa 4-8 tuntia päivässä. Itse olen ratkaissut kesän niin, että teen sopimuksen kesäkuun loppuun ja seuraavan elokuun alusta, eli saan kuukauden "loman". Lisäksi sopimukseen voi sisällyttää 1-2 viikon tauon. Ei se sen vaikeampaa ole. Kuitenkin kuty:ssa saa sen 9€/pv ilman tukien vähentymistä eli työttömyyskorvauksen päälle.
Miten oikein jaksat käydä siellä, kun et olekaan päässyt sieltä eteenpäin oikeaan työelämään? Olet käynyt siellä ilmeisesti pidempäänkin oikean palkkatyöpaikan "toivossa"?
Ite en kyllä aio ainakaan kahta vuotta siellä kituutella, joka maksimiaika kuntakokeilussa ilman ainoatakaan lomaa. Vuosikin jo liian pitkä aika.
Joo, aika hullua jos terve ihminen ihan vapaaehtoisesti ottaa cv:hen pitkän aukon. Ei ainakaan auta työelämään pääsemisessä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi alapeukku, mutta tarkennan, että palkallinen työ olisi asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josset saa itse sanella kuntouttavan työtoiminnan sopimusta, he rikkovat lakia. Itse asiassa he rikkovat todnäk lakia monien kohdalla joka tapauksessa, joten kannattaa ottaaa finlexistä laki kuntouttavasta työtoiminnasta näkyville suunnitelmaa laadittaessa ja pitää puolensa. Minimi on tosiaan se 4h yhtenä päivänä viikossa, 3kk sopimus. Velvoitetta työntekoon ei ole, voit vaikka juoda kahvia ja tuijottaa puhelinta siellä koko päivän, tee jotain mitä haluat.
Katsoin olympialaisia puhelimelta kuuloke korvalla samalla paperitöitä tehden eikä tullut sanomista :D Ihmettelen, kun kukaan muu ei niin tehnyt, liiankin tunnollisia.
Minkälaisia paperitöitä ne oikein on? Itse varmaan tutkisin papereista mahdollisesti hyödynnettäviä tietoja talteen ja heittäisin sitten kaikki paperit silppuriin/nuotioon.
Kuulostaa hienolta hommalta. Oletko allekirjoittanut jonkun vaitiolovelvoitteen? Nuohan sisältävät varmaan arvokkaita henkilötietoja, joita voi jopa myydä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan kysyä virkailijalta jo ennalta ennen sopimuksen jatkokeskustelua onnistuisiko pienen loman pitäminen kesäaikaan edes päiviä pidentämällä tai sopimuskausien välissä. Muussa tapauksessa suostun vain kolmeen ja vaihdan sen jälkeen paikkaan, jossa saa olla päivä/viikko kesän ajan.
Minä olen pitänyt kesällä aina 4 viikon paussin vaikka olen kuntouttavassa ollut jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hienolta hommalta. Oletko allekirjoittanut jonkun vaitiolovelvoitteen? Nuohan sisältävät varmaan arvokkaita henkilötietoja, joita voi jopa myydä eteenpäin.
Totta kai, heti alussa allekirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan kysyä virkailijalta jo ennalta ennen sopimuksen jatkokeskustelua onnistuisiko pienen loman pitäminen kesäaikaan edes päiviä pidentämällä tai sopimuskausien välissä. Muussa tapauksessa suostun vain kolmeen ja vaihdan sen jälkeen paikkaan, jossa saa olla päivä/viikko kesän ajan.
Minä olen pitänyt kesällä aina 4 viikon paussin vaikka olen kuntouttavassa ollut jo vuosia.
Ja oletko varma, että myös tänä vuonna onnistuu? Syksyllä kun tiedustelin joulutauosta, sanottiin, ettei sitä ole ja voi olla, että kesätaukoakaan tänä vuonna. Viime vuonna vielä oli normaalisti.
Tämä on thl:n sivulta:
"Voiko kuntouttavasta työtoiminnasta pitää taukoa?
Lähtökohtaisesti taukopäiviä ei saa pitää.
Jos asiakas tarvitsee taukopäiviä, ne kannattaa ottaa huomioon jo työtoiminnan suunnitteluvaiheessa. Silloin voidaan esimerkiksi sopia, että asiakas käy työtoiminnassa harvemmin kuin neljänä päivänä viikossa.
Jos taukopäivät johtuvat kuntouttavan työtoiminnan järjestäjästä, asiakkaalle pitää järjestää siksi ajaksi toinen työtoimintapaikka. Esimerkiksi osa kuntouttavan työtoiminnan paikoista on kiinni kesälomien aikana. Kunnan täytyy silti loma-aikanakin järjestää kuntouttavaa työtoimintaa."
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kuntouttavassakin pitää tehdä ne tehtävät mitkä on määrätty, täällä ainakin. Jos toistuvasti kieltäytyy annetuista tehtävistä, ne purkavat sopimuksen ja työkkäri mätkäsee karenssin päälle. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Aika idiootti pitää olla jos suostuu tekemään enemmän kuin 4 tuntia päivässä. Neljästä tunnista saat sen 9 euron kulukorvauksen, yhtään enempää et saa vaikka tekisit 8 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttaan työtoiminan ohjaja (sosionomi) näkee työttömistä terveystiedot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika idiootti pitää olla jos suostuu tekemään enemmän kuin 4 tuntia päivässä. Neljästä tunnista saat sen 9 euron kulukorvauksen, yhtään enempää et saa vaikka tekisit 8 tuntia.
Juurikin näin! Yhtään ei hyödy lisätunneista enkä niitä aio tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oletko varma, että myös tänä vuonna onnistuu? Syksyllä kun tiedustelin joulutauosta, sanottiin, ettei sitä ole ja voi olla, että kesätaukoakaan tänä vuonna. Viime vuonna vielä oli normaalisti.
Tämä on thl:n sivulta:
"Voiko kuntouttavasta työtoiminnasta pitää taukoa?
Lähtökohtaisesti taukopäiviä ei saa pitää.Jos asiakas tarvitsee taukopäiviä, ne kannattaa ottaa huomioon jo työtoiminnan suunnitteluvaiheessa. Silloin voidaan esimerkiksi sopia, että asiakas käy työtoiminnassa harvemmin kuin neljänä päivänä viikossa.
Jos taukopäivät johtuvat kuntouttavan työtoiminnan järjestäjästä, asiakkaalle pitää järjestää siksi ajaksi toinen työtoimintapaikka. Esimerkiksi osa kuntouttavan työtoiminnan paikoista on kiinni kesälomien aikana. Kunnan täytyy silti loma-aikanakin järjestää kuntouttavaa työtoimintaa."
Miksi alapeukku? Voisitko edes ottaa jotain kantaa asiaan, että ymmärtäisin?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse suostua pidempään. Ei tarvitse myöskään suostua useampaan kuin yhteen (vai kahteen?) päivään viikossa vaikka yritettäisiin tuputtaa lisää.
Googletuksella Finlex laki kuntouttavasta työtoiminnasta, 1 päivä 4 tuntia riittää viikossa. Työssäolovelvoitetta ei ole koska ei ole työsuhdettakaan mutta paikallaolovelvollisuus on sen minimin 4 tuntia.
Sanot kokoomuslaiselle työkoordinaattorillesi että alatkin työleiri-himmeliin menemisen sijaan y-tunnus yrittäjäksi, tuntitaksa on xx-euroa per työtunti+oheiskustannukset ja km-korvaus, millainen sopimus tehdään tästä työskentelystä ?
Ja tässä Kelan sivuilta:
"Poissaolo työllistymistä edistävästä palvelusta pitää ilmoittaa Kelaan. Palveluun osallistuja merkitsee poissaolon työttömyysajan ilmoitukseen. Poissaoloja ei seurata työvoimapoliittisessa koulutuksessa eikä omaehtoisessa opiskelussa.
Poissaolo tarkoittaa sellaista päivää, jona palvelu järjestetään ja jolloin sinun olisi tullut osallistua siihen. Poissaolopäiviä eivät ole sellaiset päivät, joina palvelua ei järjestetä (esim. arkipyhät).
Jos palvelua ei järjestetä esimerkiksi kuntouttavaan työtoimintaan liittyvän tauon aikana, palveluntuottaja merkitsee ilmoitukseen ”palvelua ei järjestetä”. Se ei ole poissaolo, mutta kulukorvausta ei makseta sellaiselta päivältä.
Sinulla on oikeus työttömyysetuuteen mutta ei kulukorvaukseen, jos poissaolo johtuu
omasta sairaudesta
alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta (enintään 4 päivää)
työhaastattelusta tai muusta tähän rinnastettavasta työllistymiseen liittyvästä syystä
julkisen luottamustehtävän hoitamisesta.
Yli 3 päivää kestävästä omasta sairaudesta on toimitettava Kelaan terveydenhoitajan tai lääkärin todistus. Poissaolojen seuranta ei koske työvoimapoliittista koulutusta ja omaehtoista opiskelua.
Jos poissaolo johtuu jostain muusta syystä, poissaolopäivältä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen."