Mitä arkisia herkkuja kaipaat ulkomailta?
Mitä sellaista Suomesta ei saa, jota olet jossain muualla saanut ja tykästynyt? En tarkoita nyt niinkään mitään gourmet-juttuja, vaan ihan jotain tavallisia ruokia, säilykkeitä, snacksejä, arkijuttuja.
Mä en ymmärrä, miksi Suomesta ei voi ostaa niitä ihania kuivattuja suolattuja maissinjyviä, joita saa ainakin Ranskassa ja Espanjassa. Semmonen kelvoton halpis-snacks, mutta kaipaan! En ole myöskään hetkeen löytänyt paahdettuja kuorellisia kurpitsansiemeniä, mutta kai niitä jossain vielä on?
Kommentit (186)
Kaipaan toisinaan ranskalaista katuruokaa eli kanapatonkia. Double creamia tarvitsisin joskus, harmi kun sitä ei saa Suomesta.
Tää on nyt ihan kauheeta, mut ekana tuli mieleen Virossa Rimeissä paistopisteillä myynnissä oleva juustrull. Ihana, juustoinen, pasteijanomainen tuote. Pärnun kesänä miltei elin niillä. Oih :)
Mut joo. Hawajilla oli aikanaan taivaallinen "Cheeseburger in paradise" - ravintola, jonka hampurilaiset olivat todellakin taivaallisia!!! Thaimaan ruusuomenat ja kypsät mangot. New Yorkissa katuhodarit. Onhan näitä :)
Ekana tulee mieleen leipä. Suomessa ei osata arvostaa hyvää leipää, miksi? Kaikki vaan syö jotain kämästä kuivaa ruispalaa muovipussista. :/
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 02:41"]En tiedä lasketaanko gourmetiksi, mutta avauksesta tuli heti mieleen, että suomalaisissa ravintoloissa kaipaan steak fritesia. Se on tavallista ranskalaista bistroruokaa: hyvä naudanpihvi ja sen kaverina ravintolassa itse tehtyjä, ohuita, kullanvärisiä, kuumia ja rapeita ranskalaisia. Ei mitään jättimiäisiä, kuorellisia "maalaisranuja", ei vetistä ja surullista grillitomaattia lisukkeeksi, ei valtavaa sköntsää epämääräisen makuista "maustevoita", ei pussibèarnaisea. Ihan vaan se pihvi (ulkofilee, entrecote tms.), perunat, ehkä neulapapuja viereen. Sitruunanlohko (sitruuna ja naudanliha natsaa hyvin). Suolaa ja mustapippuria.
Jos tuollaisen annoksen pystyvät suomalaisessa ravintolassa listan ulkopuolella tekemään, se maksaa kohtuuttomasti.
Toinen mitä kaipaan, on lihan halpoja "butcher's cuteja", eli niitä osia ruhosta, jotka jäävät teurastajalle kun fileet, kyljykset, lavat ja muut kalliit palat on leikattu asiakkaille. Ennen lapa ja esim. osso buco -palat olivat edullisia, ei enää. Naudan rintaa ja häränhäntää saa kyllä, ainakin tilaamalla ...
Mitä pidemmäksi kirjeeni venyy, sitä enemmän huomaan kaipaavani kivijalkakauppoja: lihakauppaa, siirtomaatavarakauppaa, vihanneskauppaa.
Alkosta kaipaan hyviä, kohtuuhintaisia roseeviinejä, jotka ovat Espanjassa itsestäänselvyys ja maksavat ruokakaupassa muutaman euron.
[/quote]
Ravintola Kolmon3n Helsingissä tarjoilee steak fritesiä lounaalla n. kerran viikossa. Hinta 10 €. Vahva suositus :)
Lemon fantaa kaipailen silloin tällöin. Onneksi Lidlistä saa sen tyyppistä kirpeää sitruunalimonadia.
Saako suomesta mistään frozen yogurt jossa on makuna kookos? Söin tätä Hawaijilla ja oli niin taivaallisen makuista että voisin matkustaa takaisin ihan vaan sen takia :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 01:53"]Korealaiset(?) ohuet, ympyrän muotoiset riisikakut, joiden toinen puoli on suolaista ja toinen puoli makeaa (makean puolen päällä on valkoista sokeritahnaa pisaroina/viivoina). Ihana se suolan ja makean yhdistelmä. Näitä söin aikoinaan vaihdossa ollessani. Tuotteen nimi on tallessa, mutta en muista sitä juuri nyt. Olen tilannut näitä Hakaniemen Chinese supermarketiin, eli sieltä käyn nykyisin hakemassa...:-)
[/quote]
yuki no yado senbei?
[/quote]
Googlasin ja näyttää kyllä melko samanlaisilta. Ne mitä olen itse syönyt on nimeltään Want want shelly senbei ja ovat taiwanilaisia :) T. 60
Verkkokauppa.comissa on erikoislimuja
Mä tilasin just kreetalaista tuoreoliivitahnaa nettiputiikista. Itse tuote 1/3 ja postit 2/3 paketin hinnasta.
Kaipaan eniten Köllnin myslejä Saksasta, missä kyllä on muutenkin ruokakauppojen valikoimat ihan eri tasoa kuin Suomessa. Myslin seassa on mm. suklaapaloja (valkoisia, tummia tai siltä väliltä). Suomessa ei varmaan tuollaista ole siksi, että terveysruoat ja mässyt on tiukasti erikseen. Joko pysytään ruodussa täysin tai sitten ei ollenkaan.
Sääli sinällään. Tekisi mieli mennä Saksaan lomalle ja ostaa hervottomat lastit noita myslejä (eritoten se missä on tummaa suklaata ja kuivattuja kirsikoita!) ja tuoda mukana.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:42"]
Dorittos sipsejä.. Etenkin nacho-chees <3 ja Cheetos juustonaksuja (niitäkin erimakuja esim chili)
Lisäksi kaipaan näitä: http://doritos.7-eleven.com/images/product-shot.png
Sekä erilaisia mountain Dew limppari tölkkejä (täältä saa vaan sitä limen makuista vihreää pulloina..)
sekä Cherry 7-up limua
Eniten mikä on ikävä noissa sipseissä on pussikoko! Sais tulla suomeen kans 20g pussit! En millään haluais ostaa aina jotain jättimegasuperkingsize sipsisäkkiä mitä täällä myydään. Sipsit ei ole enää yhtä hyviä seuraavana päivänä, kun pussi on avattu.. :( Kivempi syödä 1-2 pientä pussia "tuoreita" sipsejä kun jotain "kostuneita" sipsejä, mikä on seissu kaapissa viime viikonlopusta. Tuntuu tyhmälle heittää osa aina roskiin.. Mutta ne ei vaan ole enää niin hyviä.. Kun pussi on avattu.. :/
[/quote]
Doritoksia saa K-Supermarketista, ainakin Tampereen Kuninkaankulmassa oli, muistaakseni makuna Nacho Cheese. Myös Subwaysta on joskus saanut aterian osana. Ne on kyllä ihania, itse hurahdin niihin Lontoossa (ironista kyllä, kun Doritos on jenkkituote :D)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:59"]
Ja punnitse ja säästä.
[/quote]
Sielä on vaan lay's sipsejä mitkä on omasta mielestä pahoja. Etenkin viinietikkasipsit.. Ne ei mene mun jakeluun, miksi ihmiset tykkää niistä.. :D Subwayssa on kans noita mini-Lay's pusseja.
Ikävä sitä, että kämpiksen kans tehtiin omia "ruokakokeiluita" esim uunipelti. Siihen pari mini pussia sipsejä, päälle purkissa olevaa juustoa (joo sitä vois tulla kans, olin unohtanu! :D) tulista salsaa, salamimakkarassivuja ja ananaspaloja. Sitten siihen vielä päälle juustoraastetta/juustosiivuja.. Ja koko komeus uuniin hetkeksi, että juusto sulaa päälle. :DDD <3
Ja vegaanipekoni... Sitä kans! Vaikka olen 100% lihansyöjä, mutta se oli vain ihan uskomattoman hyvää! Ja ei, ei maistunut samalta kun oikea pekoni.. Mutta jotenkin samankaltaista, herkkua.. :)
Doritos-sipsejä näin eilen Kampin K-supermarketissa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:42"]
Dorittos sipsejä.. Etenkin nacho-chees <3 ja Cheetos juustonaksuja (niitäkin erimakuja esim chili)
Lisäksi kaipaan näitä: http://doritos.7-eleven.com/images/product-shot.png
Sekä erilaisia mountain Dew limppari tölkkejä (täältä saa vaan sitä limen makuista vihreää pulloina..)
sekä Cherry 7-up limua
Eniten mikä on ikävä noissa sipseissä on pussikoko! Sais tulla suomeen kans 20g pussit! En millään haluais ostaa aina jotain jättimegasuperkingsize sipsisäkkiä mitä täällä myydään. Sipsit ei ole enää yhtä hyviä seuraavana päivänä, kun pussi on avattu.. :( Kivempi syödä 1-2 pientä pussia "tuoreita" sipsejä kun jotain "kostuneita" sipsejä, mikä on seissu kaapissa viime viikonlopusta. Tuntuu tyhmälle heittää osa aina roskiin.. Mutta ne ei vaan ole enää niin hyviä.. Kun pussi on avattu.. :/
[/quote]
Doritoksia saa K-Supermarketista, ainakin Tampereen Kuninkaankulmassa oli, muistaakseni makuna Nacho Cheese. Myös Subwaysta on joskus saanut aterian osana. Ne on kyllä ihania, itse hurahdin niihin Lontoossa (ironista kyllä, kun Doritos on jenkkituote :D)
[/quote]
Siis mitä hittoa!?!?!???? Onko niitä oikeasti sielä.. Subwayssa siis.. katoin heti nettisivut.. Mun lähi subissa vain Lay'sit.. :(((( Heti teen kantelun! Missä mun Doritokset! :DD
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:20"]
Kanariansaarilla saa usein ravintolassa pieniä perunoita mojo (?) kastikkeessa. Ihania! Pitää yrittää tehdä itse joskus, netissä on paljon reseptejä. Haluaisin maistaa tuota viinirypälelimua..
[/quote]
Ne on ryppyperunoita. Vihreä ja punainen kastike. Maksavat maltaita sielläkin.
Mä söin jenkkilässä ollessani ukrainalaisia perogeja. Vähän pastan tyylisiä nyyttejä, joiden sisällä useimmiten perunamuusia. Paistetaan ja syödään pekonin, sipulin, salsan ja ranskankerman kanssa.
'
Myös brunssikulttuuria kaipaisin Suomeen.
Dushbara-keitto on ihanaa! Se on vahvaan lihaliemeen tehty keitto, jossa on pastamykyjä. Sain kerran, haaveilen vieläkin. Keiton alkuperämaa taitaa olla Azebaidzan (mitenköhän tuon maan nimi kirjoitetaan..)
Raikas, tuorepuristettu ananasmehu jäillä (ei lisättyä sokeria), jota saa Indonesiassa, Malesiassa ja Filippiineillä kaikkialta. Kylmä sokeriruokomehu oli myös hyvää :) Kiinasta kaipaan kadunvarsilla myytyjä paistettuja/grillattuja bataatteja, joissa oli savuaromia mukana. Ihanaa varsinkin talvella/syksyllä tällainen lämmin ja täyttävä, helposti nautittava herkku. :)
Fuchka. Rapsakka kuori, täytteenä perunaa, sipulia, juustoa, lihaa tms mössöissä muodossa. Syödään tulisen tamarindikastikkeen kanssa. Nam!
Kaikkea eteläeuroopan hinnoilla!! T-luupihvi maksoi Italiassa 16,90€ /kilo, meillä paljon vaatimattomampi joku ulkolainen 32,90€ kilo.... Ja tuo oli kalleinta mitä kaupasta löysin Italiassa....
Tuoreita makeita hedelmiä suoraan puista (viikunoita, ohutkuorisia sitruunoita, persikoita, appelsiineja, aprikooseja, kirsikoita), hunajamelonia suoraan aamukasteiselta pellolta, vastapaistettuja croissanteja ja sämpylöitä aamuseitsemältä (ei mitään pakasteesta paistettuja), vasikanlihaa, tuoretta (kesä)tryffeliä, laatujuustoja alle 10€/kilo, limoncellotahnalla täytettyjä keksejä, guing aman leivonnaisia Ranskasta, tuoretta tonnikalaa ja partaveitsisimpukoita, Skottilaisia ostereita jotka maistuu jäävedelle, inkivääriolutta (siis inkiväärin makuista olutta), tonnikalatahnatäytteisiä minipaprikoita öljyssä.... ja.... ja
Mikään noista ei ole ns luksustuote tai edes kallista mutta kaikki mulle gourmeeta!