Johan taas etsitään henkilökohtaista avustajaa :D
"Oletko luonnossa viihtyvä , aktiivisesti kunnostasi huolta pitävä, aikaansaava ja energinen?
Pidät siivoamisesta ja siivoat huolellisesti ja systemaattisesti nurkkia unohtamatta, viihdyt niin sisä- kuin ulkotöissä etkä kaihda retkeilyä luonnossa . Avustettavalla on terveytensä puolesta runsaasti rajoitteita , joten avustajalta edellytetään hyvää muistia ja omaksumiskykyä, huolellisuutta sekä kykyä tarkoin ja jahkailematta noudattaa annettuja ohjeita .
Osaat valmistaa ruokia ilman valmiseineksiä ja tarvittaessa kykenet loihtimaan herkkuja vaativaankin erikoisruokavalioon noudattaen tarkoin annettuja ohjeita ja työtapoja . Olet valmis ripeästi tarttumaan monenkirjaviin tehtäviisi, jotka vaihtelevat avustettavan yleistilan mukaan sisältäen kodinhoidon ja ruoanlaiton lisäksi henkilökohtaista avustamista niin hygieniaan, apuvälineiden käyttöön, omahoitoon kuin asiointiinkin liittyvissä tehtävissä. Apua tarvitaan myös kuntoutuksessa ja ensiaputilanteissa . Et jähmety haasteiden edessä ja osaat omatoimisesti koordinoida tehtäväsi rationaalisesti.
Avustettavan tilan vaatiessa lepoa osaat työskennellä omatoimisesti , hiljaisesti ja häiritsemättä . Siivoat omat jälkesi ja takaat , että lähtiessäsi välineet on palautettu ehjinä ja asianmukaisesti puhdistettuina omille paikoilleen ja koti on kynnysmattoa myöten lähtiessäsi puhtaampi kuin tullessasi.
Työ edellyttää tunnollista ja järjestelmällistä otetta , ripeiden työrutiinien omaksumista sekä kykyä tarkoin noudattaa annettuja ohjeita. Sairaanhoidollinen tai ravitsemusalan koulutus katsotaan eduksi, kuten myös positiivinen asenne , tehokkuus ja huolellisuus . Uintitaitoa ja hyvää peruskuntoa myös tarvitaan (nostaminen , kantaminen). Myös ajokortti on toivottava sekä turvalliset ajotaidot
Avustettavan vaikea-asteisen allergian vuoksi ei avustettavalla voi olla kotieläimiä (koira, kissa, jyrsijät) ja ruokailujen tulee tapahtua työpaikan ulkopuolella ."
https://www.citywork.fi/index.php?c=jobinfo&jid=4382
Kuinkakohan epätoivoinen pitää olla, että uskaltaisi edes hakea tuota paikkaa? Pointsit tuolle firmalle sentään siitä, että uskalsivat jo työpaikkahakemuksen kirjoittaa siihen sävyyn, että avustajakandidaateille selvinnee työn henkinen keveys...
Kommentit (217)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:52"]
Olen kuullut sellaisestakin paikasta jossa avustettava on naimisissa ja puoliso kokpäiväisesti kotona mutta ei tee mitään avustettavav eteen koska se ei ole hänen tehtävänsä.
Esim jos parilla on vieraita, avustaja istuu hiljaa eri huoneessa ja tarkkailee tilannetta, kun avustettava kahvikuppi vaikuttaa tyhjältä tai hän saattaisi haluta lisää jotain tarjottavaa (jonka avustaj on valmistanut, tietty) ja tulee äänetömästi ja mahdollisimman huomaamattomasti paikalle tarjoilemaan avustettavalle ja palaa sitten takaisin piilopaikkaansa tarkkailemaan.
Voi elämän kevät. Eikö se mies voi tai joku vieraista? Kun itseään tai toisiaan kuitenkin "palvelevat" kahvi/ruokapöydässä.
[/quote]
Joo avustettavan kumppani saattaa monesti olla itsekin vähän kummallinen.
Ai kauheata.. katoaakohan tai vääristyykö siinä fyysisessä toimintakyvyttömyydessä myös todellisuudentaju?
Tiedän suunnilleen tuollaisen avustajanpaikan. Lisäksi siihen liittyi dementoitunut puoliso, joka yritti tilaisuuden tullen tirviä avustajaa, huuteli helvettiä ja perkelettä. Perheen aikuiset lapset ei hyväksyneet sitä, että isä olisi joutunut laitokseen, joten piti tehdä rikosilmoitus työnantajasta ennen kuin uskoivat, että henkilökohtainen avustaja ei saa kokea oloaan uhatuksi työpaikalla.
Olisi hauska katsoa näistä tehtyä tosi-tv:ä, missä avustettavien rakastettava luonne ja käytös tulisi esiin :)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:03"]
Olisi hauska katsoa näistä tehtyä tosi-tv:ä, missä avustettavien rakastettava luonne ja käytös tulisi esiin :)
[/quote]
Olihan se CP-vammainen huora (siis ihan oikea huora, ei haukkumasanana) ehkä vuosi sitten dokumentissa, siitäkin selvisi kyllä avustajan työn miellyttävyys ja avustettavien kultainen luonne :)
Siis mitä? En kyllä tasan tarkkaan alkaisi tiskaamaan koko perheen (!!) astioita ja siivoamaan heidän sotkuja hlökoht avustajan palkalla! Hommatkoon siivoojan tai tehköön itse. Ihan sama vaikka "Äiti tekisi jos pystyisi" kuulkaa niin minäkin tekisin vaikka mitä jos pystyisin, mutta kun pitää töissäkin käydä ja sen jälkeen oon väsynyt. Kuka täällä tekis sillä aikaa kaikki kotityöt 9e tunti? Palkataas samalla avustaja mun miehelle tekemään mökin remonttia, kun mies on sairaseläkkeellä eikä kykene itse, tekisi kyllä jos ei olisi sairas!!!!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:26"]
Avustettavan vaikea-asteisen allergian vuoksi ei avustettavalla voi olla kotieläimiä.
Niin mut varmaan avustajalla saa olla eläimiä? Mitä ihmettä tuo liittyy tuohon ettei sillä avustettavalla ole eläimiä?
[/quote]
Minulla kyllä on eläimiä kotona joten homma kaatuu siihen jos näin ei saanut olla mutta taidan kuitenkin hakea paikkaa ihan mielenkiinnosta :D
Aika monilta avustettavilta on päässyt unohtumaan se, mitä varten kunta sen avustajan tarjoaa. Avustajan roolina on toimia avustettavan käsinä/jalkoina/silminä/mitä nyt tarvitaan. Kunta ei maksa kotiorjaa, päivittäistä siivoojaa, lapsenvahtia, gourmet-kokkia tms. Se ei siis ole tarkoitus. Avustaja EI ole kotiapulainen tai palvelija, vaan kaikki työt pitäisi periaatteessa tehdä avustettavan kanssa YHDESSÄ.
Valitettava tosiasia on se, että aika monilla avustettavilla viiraa päässä ja pahasti.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:55"]Yhtä tv:ssäkin esiintynyttä avustettavaa kannattaa varoa. Hänen avustajissaan on erittäin suuri vaihtuvuus jostain syystä. [/quote] onko kehitysvammainen?
[/quote]
Se seksiä myyvä CP-vammainen? Itsekin kuullut aika karua juttua.
[/quote]
Niin mikä avustajan rooli oli itsensäkaupittelussa, piti päästää asiakas sisään (ovesta) ja käydä siivoamassa jäljet?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:55"]Yhtä tv:ssäkin esiintynyttä avustettavaa kannattaa varoa. Hänen avustajissaan on erittäin suuri vaihtuvuus jostain syystä. [/quote] onko kehitysvammainen?
[/quote]
[/quote]
Niin mikä avustajan rooli oli itsensäkaupittelussa, piti päästää asiakas sisään (ovesta) ja käydä siivoamassa jäljet?
[/quote]
Myös esimerkiksi avustaja vastasi avustettavan karvanpoistosta, alapää mukaanlukien.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Myös esimerkiksi avustaja vastasi avustettavan karvanpoistosta, alapää mukaanlukien.
[/quote]
Avustajan täytyy kyetä trimmaamaan anaalikarvat huolellisesti joka viikko ja positiivinen asenne on avain tähänkin hommaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:22"]
"ruokailujen tulee tapahtua työpaikan ulkopuolella"
Olen sanaton.
[/quote]
Talvipakkasella pihalle syömään? Tai ihan sama minne, työnantajaa ei kiinnosta missä evääsi syöt. Kuulostaa tosi kivalta duunilta.
No kyllä se karvojen ajelu voi kuulua ihan oikeasti työhön, jos avustettavalla ei kädet toimi. Avustajan tehtävä on tehdä ne työt, joita avustettava itse tekisi, jos kykenisi siihen. Karvojen poisto nyt on ihan hygieniahuoltoa, mutta jos jotain runkkausta pyytävät niin sitten on jo rikosilmoituksen paikka.
Huvittaa -ja raivostuttaa- ne avustettavat jotka teettävät vaikka mitä leipomuksia ja käsityöluomuksia ja nikkarointia ja kodin pientä tai isompaakin remonttia avustettavalla koska tekisivät sen itse jos vain pystyisivät. Ovat olleet kykenemättömiä siihen koko ikänsä - kai kuka tahansa keksii vaikka mitä mitä tekisi "jos vain pystyisi". Saa siinä sitten kaikkea kivaa ilman että itse tikkua ristiin laittaa.
Tuollaisiakin nimittäin on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:17"]
No kyllä se karvojen ajelu voi kuulua ihan oikeasti työhön, jos avustettavalla ei kädet toimi. Avustajan tehtävä on tehdä ne työt, joita avustettava itse tekisi, jos kykenisi siihen. Karvojen poisto nyt on ihan hygieniahuoltoa, mutta jos jotain runkkausta pyytävät niin sitten on jo rikosilmoituksen paikka.
[/quote]Miksi? Moni varmaan runkkaisi itse jos vain pystyisi. Ihan perustarve joakisella ihmisellä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 19:17"]
[/quote]Miksi? Moni varmaan runkkaisi itse jos vain pystyisi. Ihan perustarve joakisella ihmisellä.
[/quote]
Siihen on sitten ihan eri alan ammattilaiset, joita voi käyttää silloin kun avustaja ei ole paikalla. jos on varaa maksaa niille.
Saisko joku ketjun talteen kun jos menee poistoon vaikka ;-). En kerinnyt lukemaan kuin alkua mutta vaikutti ...hmmmm... Mielenkiintoiselta :-)
*kiire apteekkiin--->*
Ja sitten on sellaisiakin avustettavia jotk tykkäävät käydä teatterissa ja matkustella. Kustantavat (palkan lisäksi) myös avustajan matkat ja liput sun muut.
Eräs tuttuni oli useamman vuoden tällaisen naisen avustajana, kävivät New Yorkissa pari kertaa ja kaukomaillakin :) Avustettava kohteli muutenkin nuorta avustajaansa todella arvostavasti ja hyvin, antoi yllätyspikkulahjoja yms.
Onneksi on sellaisiakin mutta taitaa olla lottovoitto saada sellainen avustettavakseen.
Kun sekin tuntuu olevan lähes lottovoitto että avustettavaa kohdellaan ihmisenä.
Yhtä tv:ssäkin esiintynyttä avustettavaa kannattaa varoa. Hänen avustajissaan on erittäin suuri vaihtuvuus jostain syystä.