Alkaa tulla epätoivo asunnonhaussa t. opiskelija
Ja elokuussa ei tilanne yhtään parane kun mattimyöhäisetkin havahtuvat että pitäisi löytää kämppä :( Alan jo miettiä pitäisikö tyytyä soluun, vaikka ahdistaa ajatus jonkun toisen kanssa asumisesta ja toisaalta tuo ei juuri eroaisi täällä vanhempien luona asumisesta... Ihan mahdotonta löytää kohtuuhintainen yksiö (max. 500 e) kohtuullisen matkan päästä koululta (joku max. 5 km). Vaatimukseni ovat oikeasti pienet, mutta silti tuntuvat mahdottomilta... Kohta täytyy muuttaa jonnekin korpeen ja maksaa kallista bussilippua, tai sitten maksaa niin korkeaa vuokraa ettei jää muuhun elämiseen rahaa.
Onko oikeasti liikaa vaadittu? Ottaisin heti minkä tahansa yksiön vastaan jonka vuokraa kykenisin maksamaan ja josta voisin käydä koulua. Toisessa kaupungissa opiskeleva ystävä sanoi että haluaa muuttaa parempaan, koska nykyisessä kämpässä on ruma lattia. Mitäh?!? On tämä epäreilua :(
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:12"]Tampere on kaupunki. Ap
[/quote]
Oi harmi. Tämä on Turussa, vapautui juuri ja tosiaan mielelläni vuokraan sen juuri opiskelijalle. Tsemiä asunnonhakuun!
[/quote]
Minkä kokoinen, paljonko vuokra? t. toinen opiskelija
[/quote]
28 neliötä, lyhyt matka yliopistolle. 380e/kk tai hinnasta voidaan sopia :)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:24"]Olet kohtuuton. Soluun vaan!
[/quote]
Niinpä, tai jäät sinne kotiin asumaan, kun se kerran etäisyyksien puolesta on mahdollista. Valittaa saa, jos jää oikeasti asunnottomaksi, siis jos valittamisella haet sympatiaa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:18"]
Siis mitä, aloittaja haluaa halpaan yksiöön kohtuullisen matkan päähän ja miettii pitäisikö "tyytyä" soluun?? Kun aikoinaan aloitin opiskelut isossa kaupungissa niin monilla ei ollut mahdollisuutta edes siihen soluasumiseen. Itsekin olin asunnottomana 4kk ennenkuin pääsin homeiseen soluun asumaan, yksiöön vasta vuosien päästä.
Onko kaikki nykynuoret noin nirppanokkia?
[/quote]
Onhan nuo nykyaikuisetkin nirppanokkia, pitäs olla juokseva vesi, sisävessa ja kaikkea. Oiskohan se niin, että koska meillä on elintaso ihan yleisestikin noussut, on myös nuorten vaatimustaso noussut. Ja ihan hyvä sinällään, eikös hyvinvointivaltion idea ollutkin, että kaikki voisivat nauttia tietyistä perusoikeuksista joita kuuluu inhimilliseen elämään. Tai no usein hyvinvointivaltio käsitetään siksi, että yhteiskunnan tulisi tarjota itselle hirveästi kaikkea, mutta pummit, opiskelijat ja laiskat eivät ansaitse mitään!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:18"]Siis mitä, aloittaja haluaa halpaan yksiöön kohtuullisen matkan päähän ja miettii pitäisikö "tyytyä" soluun?? Kun aikoinaan aloitin opiskelut isossa kaupungissa niin monilla ei ollut mahdollisuutta edes siihen soluasumiseen. Itsekin olin asunnottomana 4kk ennenkuin pääsin homeiseen soluun asumaan, yksiöön vasta vuosien päästä.
Onko kaikki nykynuoret noin nirppanokkia?
[/quote]
No ei ne solut välttämättä mikään hyvä vaihtoehto ole. Omassa kaupungissa useimmat opiskelija asuntolat on ihan törkeessä kunnossa, yks mörskä purettu jo homeen ja ötököiden valtakauden takia. Ja opiskelurauha on ihan muista asujista kiinni. Itellä kaveri ei suositellu menemään soluun, koska siellä asuntolassa on juhlia 3 päivänä viikossa (ke, pe ja la) ja melu on kans sen mukainen. Jos mieluummin haluaa panostaa kouluun ja töihin, niin se solu ois ollu aika helvetillinen asua. Yritä hoitaa hommas, jos ei koskaan saa oikeasti nukkua ku tarvis. Että ei kyse aina ole mistään nirppanokista, vaan joskus löytyy ihan hyviäkin syitä. Joskus vaan se oma yksiö/kaksio on parempi vaihtoehto. Joten ap, asu vaikka kotona hetki, jos se vanhemmille passaa. Etsit vaan asuntoa koko ajan, kyllä jossain vaiheessa tärppää. Ja säästät ainakin jonkun verran samalla sitä asumista varten. :)
T. Ei-tamperelainen opiskelija
Solusta on moni muukin aloittanut opiskelunsa. Kyllä sen kestää. Tiedä vaikka olis kiva porukka ja saat mahdollisesti yksinäisiin iltoihin juttuseuraa.
Heippa!
Olen Tamperelainen 19v opiskelija ja asun tällä hetkellä solussa tässä Keskustan lähellä. (TOAS) Kämppä on ollut nyt 2kk tyhjänä. Asunto on iso, löytyy omat huoneet lukoilla, iso lasitettu parveke, pyykkitupa, pesutupa jne.. Vuokra on hieman noussut nykyään 404€.
Tässä on vieressä kolme hyvää kauppaa ja keskustaan on n. kilometrin matka :)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:48"]
Heippa!
Olen Tamperelainen 19v opiskelija ja asun tällä hetkellä solussa tässä Keskustan lähellä. (TOAS) Kämppä on ollut nyt 2kk tyhjänä. Asunto on iso, löytyy omat huoneet lukoilla, iso lasitettu parveke, pyykkitupa, pesutupa jne.. Vuokra on hieman noussut nykyään 404€.
[/quote]
Niin ja kyseessä on siis 2hengen solu. :) Yliopistoon tästä on nopeinta reittiä noin 3- 4 km.
Varoituksen sana! Jos soluun aiot, ota selvää ettei niissä ole hometta. Jos asuu homekämpässä kauan, voi saada siitä iänikuisia terveyshaittoja... Kaveri asui, sairasti sitten kroonista nielutulehdusta, kuumeili koko ajan, astma paheni eli oli asunnossa vaikee hengittää edes. Joutu sietämään sitä sen aikaa, kunnes löysi uuden paikan. Nyt melkeen vuoden jälkeen kärsii edelleen terveysongelmista joita ei ennen ollu. Eli älä muuta ainakaan home kämppään, sama siis onko solu vai yksiö.
Minä sain opiskelijasoluissa asumalla säästettyä opiskeluaikana niin paljon rahaa, että pystyin muuttamaan suoraan omistusasuntoon. Kämppien kunnossa ei ollut kehumista, mutta kun halvalla saa, opiskeluajan jaksaa kyllä vähän kurjempaakin asuntoa. Toki myös tuntemattomien kanssa asuminen alkuun pelotti, mutta yksi ex-kämppiksistäni on nykyään paras ystäväni. Monella tapaa soluasuminen oli elämäni parhaita päätöksiä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:12"]Tampere on kaupunki. Ap
[/quote]
Oi harmi. Tämä on Turussa, vapautui juuri ja tosiaan mielelläni vuokraan sen juuri opiskelijalle. Tsemiä asunnonhakuun!
[/quote]
Minkä kokoinen, paljonko vuokra? t. toinen opiskelija
[/quote]
28 neliötä, lyhyt matka yliopistolle. 380e/kk tai hinnasta voidaan sopia :)
[/quote]
"Hinnasta voidaan sopia" ei nyt tarkoittanut tässä mitään pervoa! Ihan nainen olen :) Tarkoitin vain ettei tämä vuokraus ole minulle bisnestä, olen tyytyväinen että asunnosta huolehditaan ja ettei nyt turhaan tyhjänä ole kun tarvetta yksiöille on. Ja ymmärrän hyvin opiskelijoisen rahatilanteen! Asuntoa saa sisustaa ja maalata mieleisekseen jos haluaa, maksan toki maalit. Nyt seinät ovat valkoiset. - turkulainen yksiön vuokraaja
No jos max 5 km koululta niin se on sitä keskusta-aluetta todennäköisesti ja vielä alle 500 eurolla pitäisi saada... Kyllä nuo nyt vain on mahdottomat vaatimukset. Mee sinne soluun ja etsi siellä ollessasi vaikka uutta kämppää, parempi se on kuin olla sillan alla.
Heippa!
[/quote]
Soluissakin on aika kallis vuokra. Tuli vain mieleen, kun opiskelijoita usein haukutaan hemmotelluksi, joille ei soluasunnot kelpaa. Ei ne solutkaan halpoja ole.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 16:15"]
Heippa!
[/quote]
Soluissakin on aika kallis vuokra. Tuli vain mieleen, kun opiskelijoita usein haukutaan hemmotelluksi, joille ei soluasunnot kelpaa. Ei ne solutkaan halpoja ole.
[/quote]
Jep. Niin on. Mutta yksiöönkään ei ole varaa. Tampereen keskustasta löytyy jopa alle 20m2 yksiöitä, joissa vuokra yli 500€. Sairasta. Itse en nosta opintolainaa, eli kyllä se solu on loppupeleissä suht. halpa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:12"]Tampere on kaupunki. Ap [/quote] Oi harmi. Tämä on Turussa, vapautui juuri ja tosiaan mielelläni vuokraan sen juuri opiskelijalle. Tsemiä asunnonhakuun! [/quote] Minkä kokoinen, paljonko vuokra? t. toinen opiskelija [/quote] 28 neliötä, lyhyt matka yliopistolle. 380e/kk tai hinnasta voidaan sopia :) [/quote] "Hinnasta voidaan sopia" ei nyt tarkoittanut tässä mitään pervoa! Ihan nainen olen :) Tarkoitin vain ettei tämä vuokraus ole minulle bisnestä, olen tyytyväinen että asunnosta huolehditaan ja ettei nyt turhaan tyhjänä ole kun tarvetta yksiöille on. Ja ymmärrän hyvin opiskelijoisen rahatilanteen! Asuntoa saa sisustaa ja maalata mieleisekseen jos haluaa, maksan toki maalit. Nyt seinät ovat valkoiset. - turkulainen yksiön vuokraaja
[/quote]
Kuulostaa kyllä tosi edulliselta ainakin näin pk-seutulaisen näkökulmasta. Ja maalitkin sais valita :o jos olet aito niin kuulostat kyllä tosi mukavalta vuokranantajalta.
34: Ota huomioon että solun vuokraan sisältyy vesi, sähkö ja netti. Vapailta markkinoilta vuokratussa yksiössä tai kaksiossa joutuu yleensä maksamaan kaikista kolmesta erikseen. Eli ei soluasuminen ole loppupelissä kovin hintavaa sittenkään.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:52"]
Minä sain opiskelijasoluissa asumalla säästettyä opiskeluaikana niin paljon rahaa, että pystyin muuttamaan suoraan omistusasuntoon. Kämppien kunnossa ei ollut kehumista, mutta kun halvalla saa, opiskeluajan jaksaa kyllä vähän kurjempaakin asuntoa. Toki myös tuntemattomien kanssa asuminen alkuun pelotti, mutta yksi ex-kämppiksistäni on nykyään paras ystäväni. Monella tapaa soluasuminen oli elämäni parhaita päätöksiä.
[/quote]
Eli asuit siinä asunnossa 60 vuotta. Tai sitten ostit asuntosi jollain 2000 eurolla omalta faijaltasi.
Opintotuesta ei säästellä omistusasuntojen hintoja 30 000e-2000 000e.
Kivaa paskan puhumista täällä av_lla. Kaikki ovat täällä juosseet maratooninkin puolessa tunnissa ja vaikka mitä fysiikan lakeja rikkoneet.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:12"]Tampere on kaupunki. Ap [/quote] Oi harmi. Tämä on Turussa, vapautui juuri ja tosiaan mielelläni vuokraan sen juuri opiskelijalle. Tsemiä asunnonhakuun! [/quote] Minkä kokoinen, paljonko vuokra? t. toinen opiskelija [/quote] 28 neliötä, lyhyt matka yliopistolle. 380e/kk tai hinnasta voidaan sopia :) [/quote] "Hinnasta voidaan sopia" ei nyt tarkoittanut tässä mitään pervoa! Ihan nainen olen :) Tarkoitin vain ettei tämä vuokraus ole minulle bisnestä, olen tyytyväinen että asunnosta huolehditaan ja ettei nyt turhaan tyhjänä ole kun tarvetta yksiöille on. Ja ymmärrän hyvin opiskelijoisen rahatilanteen! Asuntoa saa sisustaa ja maalata mieleisekseen jos haluaa, maksan toki maalit. Nyt seinät ovat valkoiset. - turkulainen yksiön vuokraaja
[/quote]
Kuulostaa kyllä tosi edulliselta ainakin näin pk-seutulaisen näkökulmasta. Ja maalitkin sais valita :o jos olet aito niin kuulostat kyllä tosi mukavalta vuokranantajalta.
[/quote]
Kiitos! Asunto on velaton ja vastike pieni, ei ole tarvetta tehdä tällä bisnestä kun on mahdollisuus muuhun :)
Aaa...Tampere, no sulla on vielä kuitenkin toivoa sitten :)
Vuosi sitten oma poika sai kaksi tarjousta yksiöistä, kävi katsomassa molempia, kummankin olisi saanut ja toisen otti, olisi myös päässyt sen toisen (ei TOAS, en muista mikä) opiskelija-asuntoja tarjoavan firman kämppään. Eli eipä ollut vaikea saada Tampereelta asuntoa. Hänkin oli hakemassa alkukesästä, mutta hän teki niin, että vuokrasi jo heti kesäkuun alusta, mikä auttoi siinä että sai, vaikka olikin kotikunnassa kesän töissä. Nyt tosin aikoo muuttaa kaverinsa kanssa soluun, kun on samanhenkinen kaveri löytynyt.
Oletko laittanut lehteen ilmoitusta? Tuttava löysi asunnon sitä kautta