Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihuudesta saa huomautella, lihavuudesta ei?

Vierailija
24.07.2015 |

Jos puhut lihavan henkilön painosta/ulkonäöstä, saat varmasti aikaan paskamyrskyn. Ei saa sanallakaan viitata siihen että joku on "isokokoisempi", mutta laihuudesta toki saa huomautella. Koko duvun voimin voidaan kauhistella kuinka tuo meidän Pirkko-Inkeri on noin laihtunut, mutta jos kyse olisi lihomisesta niin ei missään tapauksessa saa sanoa ääneen ettei P-I loukkaannu. Vaikka ihan yhtä loukkaavaa se laihankin ulkonäön arvostelu voi olla. Tietenkään ketään ei pitäisi tuolla tavoin arvostella, mutta jännä että joidenkin kohdalla se on hyväksyttävämpää kuin toisten!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:44"]Onko oikeasti olemassa niin tyhmiä ihmisiä, että eivät tiedä, että kehua saa, mutta ei haukkua. Houkutus on tavoiteltavaa, siksi sitä saa kehua. Lihavuus ei, joten siitä ei kuulu puhua. [/quote] Viestiä 9 siteeraten, kaikki laihuudesta huomauttelu ei ole automaattisesti kehumista, siinäkin osaa toisinaan olla sangen ikävä sävy.

[/quote]

Se luultavasti johtuu siitä, että moni suomalainen on huono kehumaan. On helpompi kehua vähän vinoon sävyyn, niin ei tule lässy olo.
[/quote]

Oon kuullu itse heittoja luokkaa "onks sulla joku syömishäiriö?" vaikka normaalipainon rajoissa ja terve minäkin, mut hoikka silti. Otapa tuo sitten kehuna

Vierailija
2/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laihuus on normaalia, läskiys ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta erilaista muotoa. Eniten kauhistellaan kun normi painoisena luuni vähän törröttää. Mutta kyllä lihavia haukutaan myös, ei ehkä vaan kehdata päin naamaa.

Vierailija
4/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin joskus hoikka luonnostaan, aina sai kuulla ilkeitä kommentteja ihmisiltä, "oletko anorektikko, söisit jotain". Ja noiden idioottimaisten kommenttien takia olin niin tyhmä että lihotin itseni 15kg lihavammaksi ja taas saa kuulla kommentteja "oletpas lihonut, persees on levinny". Mikään ei siis hyvä. Nyt vituttaa kun haluaisin olla yhtä hoikka kuin ennenkin, eikä laihdutuksesta tule mitään. Vitun ihmiset, ei pitäis kuunnella.

Vierailija
5/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minua haittaa, mutta ulkonäöstä puhuminen tuntuu silti vähän tylsältä. On minultakin kysytty, että eihän mulla vain ole anoreksia, ja joku kysyi kerran, mikä on salaisuuteni laihuuteen. Olin alipainoinen ihan tahtomattani kyllä. 

Mutta ihmisillä nyt on tapana ällistellä kaikkea, lähtien siitä, miten joku voi syödä karjalanpiirakoita ilman munavoita.

Vierailija
6/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihavia haukutaan, jos olet laiha niin älä ulise!

Vierailija
7/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas samaa skeidaa. Kukaan mistään laihuudesta koskaan huomauttele! Mutta läskille kyllä huomautellaan. Miten kauan kirjoitat tämän saman ketjun?

Vierailija
8/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työpaikan kahvipöydässä täytyy ottaa aina pullaa tai muuten kuulee veettuilua 'pelkäätkö että lihot'. Muutenkin tuntuu,että jatkuvasti pitää todistella ja syödä ainakin kolmen edestä,jotta kanssa ihmiset pitää painosta suunsa kiinni.

Vierailija
9/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:27"]Ja taas samaa skeidaa. Kukaan mistään laihuudesta koskaan huomauttele! Mutta läskille kyllä huomautellaan. Miten kauan kirjoitat tämän saman ketjun?
[/quote]

Ensimmäistä kertaa tein tällaisen ketjun, koska paloi totaalisesti hermo tuohon huomautteluun. En tosin väitä etteikö samanlaisia keskusteluja olisi voinut olla aiemminkin. Ja voi, kyllä vain laihuudestakin huomautellaan ja haukutaan... Ap

Vierailija
10/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:27"]Ja taas samaa skeidaa. Kukaan mistään laihuudesta koskaan huomauttele! Mutta läskille kyllä huomautellaan. Miten kauan kirjoitat tämän saman ketjun?
[/quote]

Laihduta, niin äkkiä huomaat kommenttia tulevan.

T.rankakasa

Vierailija
11/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:31"]Ja työpaikan kahvipöydässä täytyy ottaa aina pullaa tai muuten kuulee veettuilua 'pelkäätkö että lihot'. Muutenkin tuntuu,että jatkuvasti pitää todistella ja syödä ainakin kolmen edestä,jotta kanssa ihmiset pitää painosta suunsa kiinni.
[/quote]

Tämä. En edes pidä mistään makeista herkuista mutta pakko on ottaa sosiaalisen paineen vuoksi ettei jengi katso kieroon ja ala jauhaa sitä iänikuista "ei sun tarvitse mistään dieeteistä huokehtia, syö nyt vaan. Ei ole tervettä olla syömättä, tarviit lihaa luiden ympärille" -soopaa. Joo kyllä mä syönkin, en vaan satu pitämään teidän pakkopullistanne eikä se siltikään tarkoita syömishäiriötä, kiitos vain huolenpidosta!

Vierailija
12/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 10kg ilman mitään kuureja. Aloin syömään ja liikkumaan säännöllisesti. Kaverin kommentit, sää näytät ihan kamalalta, syö nyt jotain, lopeta toi dietti, oot varmaan sairas, eihän sua näy edes liikennemerkin takaa. Mulle ei olis tullut mieleenkään vittuilla sen ystävän ylipainosta. On nyt entinen ystävä, rajansa kaikella.

Vierailija
13/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:27"]Ja taas samaa skeidaa. Kukaan mistään laihuudesta koskaan huomauttele! Mutta läskille kyllä huomautellaan. Miten kauan kirjoitat tämän saman ketjun? [/quote] Ensimmäistä kertaa tein tällaisen ketjun, koska paloi totaalisesti hermo tuohon huomautteluun. En tosin väitä etteikö samanlaisia keskusteluja olisi voinut olla aiemminkin. Ja voi, kyllä vain laihuudestakin huomautellaan ja haukutaan... Ap

[/quote]

Älä valehtele! Tehtailet tätä samaa saastaketjua säännöllisin väliajoin.

Vierailija
14/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen läski. Olen myös ollut hoikempi.
Ahisti silloin kun laihduin kovalla treenillä 30kg kun kaikki, siis aivan kaikki sanoi asiasta kokoajan jotain "kannustavaa".
Kun lihoin takaisin samaan lähtöpainoon, niin mulle taas huomautellaan painosta kokoajan.
Miksei kukaan vaan voi hyväksyä mua just tämmösenä mitä olen? Joo olen läski ja ruma ja kamalaa katottavaa, mut luulin ystävyyden perustuvan johonkin aivan muuhun kuin painoon.
Vaan ei. Siitä sanotaan jatkuvasti. Jos olen vaikkapa laihtunut muutaman kilon niin heti kehutaan ihan kuin olisin ihmishengen pelastanut ja jos taas lihon sen muutaman kilon niin johan marmatetaan miten voisin katsoa mitä suuhuni laitan.
Minä nämä kiloni ihan itse kannan ei yksikään muu ihminen. Joten ei niistä tarvii kertoo mulle kokoajan "faktoja". En myöskään syö suuria määriä makeita, kuten olen saanut eräältä kuulla kakunpalaa hänen leikatessaan "kyllähän nyt NOIN iso tyttö jaksaa isommankin palasen syödä". Vaan kun EI jaksa.
No, onneksi nyt on tullut lisää allergioita ja niinpä jää täytekakut syömättä jatkossa. :)

Vierailija
15/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tätä aihetta sivuten huomannut myös, että laihat tai normaalipainoiset ei saisi koskaan katsoa syömisiään tai treenata. Heti tulee joku marisemaan, että ethän sä mitää dieettiä tarvitse, vaikka olisikin normaalipainon ylärajalla ja haluaisi muutaman kilon pois tai kohottaa kuntoa ihan oman hyvinvoinnin vuoksi. Lihavimpia taas usein kannustetaan samanlaisiin projekteihin. Ärsyttää.

Vierailija
16/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hoikka ystäväni huomauttelee takaisin läskeistä jos joku alkaa hänen kroppaansa kauhistelemaan.
- Hyi kun sä olet laiha.
- Hyi kun sä olet lihava.
Järjestään jokaikinen suuttuu tuosta, mutta miksi ihmeessä he kommentoivat toisen ihmisen kroppaa ilkeästi jos eivät voi sietää sitä, kun heitä kommentoidaan täsmälleen samalla tavalla?

Vierailija
17/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 17:41"]Mä oon tätä aihetta sivuten huomannut myös, että laihat tai normaalipainoiset ei saisi koskaan katsoa syömisiään tai treenata. Heti tulee joku marisemaan, että ethän sä mitää dieettiä tarvitse, vaikka olisikin normaalipainon ylärajalla ja haluaisi muutaman kilon pois tai kohottaa kuntoa ihan oman hyvinvoinnin vuoksi. Lihavimpia taas usein kannustetaan samanlaisiin projekteihin. Ärsyttää.
[/quote]

Joo, tämä. Olen normaalipainoinen, noudatan kasvispainotteista ruokavaliota, lenkkeilen päivittäin ja käyn satunnaisesti ryhmäliikuntatunneilla ja aina joku on ulisemassa, että miks sä syöt tollasta pupunruokaa aina (no öö koska mielestäni se on hyvää?), miks sä liikut niin paljon ku sun ei tartte (tarvitseehan, koska haluan pysyä normaalissa painossa, terveenä ja energisenä). Ja sitten jos kehtaa syödä sipsiä tai kakkua niin joku tulee viereen ulisemaan taas, että hyvä sun on syyä kun sä et liho (joo, se johtuu siitä etten syö niitä sipsejä 365 päivää vuodessa...)

Vierailija
18/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ärsytti minuakin nuorempana kun olin hoikka, nyt vanhempana olen "normaali" painoinen niin ei tarvitse enään kuunnella moista.

Vierailija
19/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni suomalainen on ylipainoinen, koittavat vaan omaa pahaa mieltään parantaa laihuudesta huomauttelemalla. Mutta loukkaantuvat itse silti verisesti eivätkä myönnä ylipainon olevan terveysriski.

Vierailija
20/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavaa ihmistä usein vähän hävettää oma paino. Samoin jos joku on lihonut, niin se koetaan negatiivisena asiana ja huomauttamisesta pahastutaan tai luullaan että siitä huomauttamisesta pahoittaa toisen mielen. Sitä pidetään epäkohteliaana. Lihavaa ihmistä pidetään epäonnistuneena, laiskana ym.

Sitten taas jos olet laihtunut, niin sitä pidetään jonkinasteisena saavutuksena ja tavoiteltavana asiana, näin ollen siitä siis ei pahastuta. Laihtumisesta sanominen koetaan kehuna. Sen takia siitä mainitaan surutta. Laihuutta ihannoidaan ja sitä pidetään jonkinlaisena hyvän itsekurin ja itsestään huolehtimisen merkkinä.

Näin kieroutunut ajattelutapamme on. Noin niinkuin kärjistetysti. Sairaalloiset ääripäät on asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän