Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihuudesta saa huomautella, lihavuudesta ei?

Vierailija
24.07.2015 |

Jos puhut lihavan henkilön painosta/ulkonäöstä, saat varmasti aikaan paskamyrskyn. Ei saa sanallakaan viitata siihen että joku on "isokokoisempi", mutta laihuudesta toki saa huomautella. Koko duvun voimin voidaan kauhistella kuinka tuo meidän Pirkko-Inkeri on noin laihtunut, mutta jos kyse olisi lihomisesta niin ei missään tapauksessa saa sanoa ääneen ettei P-I loukkaannu. Vaikka ihan yhtä loukkaavaa se laihankin ulkonäön arvostelu voi olla. Tietenkään ketään ei pitäisi tuolla tavoin arvostella, mutta jännä että joidenkin kohdalla se on hyväksyttävämpää kuin toisten!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun ylipainoani saa huomautella. En minä siitä vedä ranteita auki. Millaisessa piirissä liikut?

Vierailija
22/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en huomauta kenellekään laihuudesta tai lihavuudesta. Jonkun kanssa saatan puhua jonkun toisen lihavuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne on tuttu. Olen aina ollut hoikka, en mitenkään sairaalloisen, mutta kuitenkin. Omasta mielestäni olen sopusuhtainen, sillä olen myös aika lyhyt. Silti jotkut ottaa oikeudekseen kommentoida jatkuvasti painoani ja ulkomuotoani. Epäilevät syönkö mitään tai miksi olen jatkuvalla laihdutuskuurilla. En edes ole, en ole milloinkaan laihduttanut, syön ihan normaalisti, isojakin annoksia, enkä nirsoile ruuan suhteen. En minäkään kommentoi toisten painoja tai sano minkä kokoinen pitäisi olla. Olen aina ollut hoikka ja näin päälle kolmekymppisenä kolmen lapsen äitinä voisin väittää, että tulen varmaan aina olemaan. Tai sitten en. Mutta jos minä en voi laihuudelleni mitään, niin mikä minä olen kommentoimaan isompaakaan ihmistä, voihan se olla, että hänkään ei mahda mitään omalle rakenteelleen ja painolleen.

Vierailija
24/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti olemassa niin tyhmiä ihmisiä, että eivät tiedä, että kehua saa, mutta ei haukkua. Houkutus on tavoiteltavaa, siksi sitä saa kehua. Lihavuus ei, joten siitä ei kuulu puhua.

Vierailija
25/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:38"]Lihavaa ihmistä usein vähän hävettää oma paino. Samoin jos joku on lihonut, niin se koetaan negatiivisena asiana ja huomauttamisesta pahastutaan tai luullaan että siitä huomauttamisesta pahoittaa toisen mielen. Sitä pidetään epäkohteliaana. Lihavaa ihmistä pidetään epäonnistuneena, laiskana ym.

Sitten taas jos olet laihtunut, niin sitä pidetään jonkinasteisena saavutuksena ja tavoiteltavana asiana, näin ollen siitä siis ei pahastuta. Laihtumisesta sanominen koetaan kehuna. Sen takia siitä mainitaan surutta. Laihuutta ihannoidaan ja sitä pidetään jonkinlaisena hyvän itsekurin ja itsestään huolehtimisen merkkinä.

Näin kieroutunut ajattelutapamme on. Noin niinkuin kärjistetysti. Sairaalloiset ääripäät on asia erikseen.
[/quote]

Totta, tämän pointin toisaalta ymmärrän, vaikkei sekään ihan oikealta kuulosta. Mutta toisaalta laihuudestakin huomautellaan negatiiviseen sävyyn mutta siltikään sitä ei tunnuta pitävän yhtä pahana kuin ylipainosta negatiiviseen sävyyn puhumisesta. Esim. itse kuulen kommennteja kuten "sä olet laihtunut, älä vaan yhtään enempää laihdu" ja "susta on tullut tuommoinen tikku". Myönnän olevani alipainoinen (173/53) mutta en merkittävän alipainon puolella enkä muutenkaan sairaan oloinen jolloin ymmärtäisin huolen. En ole laihduttamassa, enkä ole edes laihtunut viime aikoina ja jatkuva huomauttelu alipainosta loukkaa varsinkin kun itse viihdyn kehossani paremmin kuin hyvin! Ap

Vierailija
26/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Lihavana saan kuulla jatkuvasti huomautteluja painostani, myös tuntemattomilta ihmisiltä. Ylipäätään toisen ihmisen painosta tai ulkonäöstä huomautteleminen on moukkamaista.

Vierailija
27/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:44"]Onko oikeasti olemassa niin tyhmiä ihmisiä, että eivät tiedä, että kehua saa, mutta ei haukkua. Houkutus on tavoiteltavaa, siksi sitä saa kehua. Lihavuus ei, joten siitä ei kuulu puhua.
[/quote]

Viestiä 9 siteeraten, kaikki laihuudesta huomauttelu ei ole automaattisesti kehumista, siinäkin osaa toisinaan olla sangen ikävä sävy.

Vierailija
28/28 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:44"]Onko oikeasti olemassa niin tyhmiä ihmisiä, että eivät tiedä, että kehua saa, mutta ei haukkua. Houkutus on tavoiteltavaa, siksi sitä saa kehua. Lihavuus ei, joten siitä ei kuulu puhua. [/quote] Viestiä 9 siteeraten, kaikki laihuudesta huomauttelu ei ole automaattisesti kehumista, siinäkin osaa toisinaan olla sangen ikävä sävy.

[/quote]

Se luultavasti johtuu siitä, että moni suomalainen on huono kehumaan. On helpompi kehua vähän vinoon sävyyn, niin ei tule lässy olo.