Vanhemmat: Mitä kautta hommasitte teinille opiskeluasunnon?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"]Ihan itse hommasin jo teininä asunnon. Muistakaahan nyt kaikki viedä kultatarjottimella naaman eteen, ettei vaan itse joudu elämässään mitään asiaa hoitamaan itse :D [/quote] Alaikäinen ei voi tehdä vuokrasopimusta, joten vanhempien/holhoojan spua tarvitaan. Teini on eri asia kuin täysi-ikäinen. Olen kyllä tyytyväinen, että omat vanhempani auttoivat, kun olin parikymppinen. Hain asuntoa ilmoituksella ja kummasti asiattomat yhteydenotot vähenivät, kun asuntoa haettiinkin tyttärelle. Jäi ne pervoehdottelijat pois.
[/quote]
Teini vo hankkia asunnon itse ja vanhemmat tulee sitten allekirjoittamaan. 18-19 -vuotias on teini, mutta täysi-ikäinen ja senikäiset nyt useimmin muuttaa kotoaan opiskelemaan kuin 16-vuotiaat... olisit ap laittanut että lapselle, niin ei oltaisi vastattu väärin.
[/quote]
18-19- v ei ole teini. Suomen teini sana ei sama kuin englannin teen sana.
[/quote]
Onhan. Teini on 13-19v. 20-vuotias ei ole enää teini.
Pääsi itse hakien 19-v kunnan kämppään. Muutti siitä poikaystävän kanssa kimppaan opiskelija-asuntoon.
19-v. laittoi hakemuksen opiskelukaupungin opiskelija-asuntosäätiölle. Sai asunnon.
HOAS:lta ja teini hommasi ite.. Sai kaverinsa kanssa tosi hyvän kämpän joka on lähellä yliopistoa ja iso ja vain viisi vuotta vanha kämppä
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"]
Ihan itse hommasin jo teininä asunnon. Muistakaahan nyt kaikki viedä kultatarjottimella naaman eteen, ettei vaan itse joudu elämässään mitään asiaa hoitamaan itse :D
[/quote]
Sama :D
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"]Ihan itse hommasin jo teininä asunnon. Muistakaahan nyt kaikki viedä kultatarjottimella naaman eteen, ettei vaan itse joudu elämässään mitään asiaa hoitamaan itse :D [/quote] Alaikäinen ei voi tehdä vuokrasopimusta, joten vanhempien/holhoojan spua tarvitaan. Teini on eri asia kuin täysi-ikäinen. Olen kyllä tyytyväinen, että omat vanhempani auttoivat, kun olin parikymppinen. Hain asuntoa ilmoituksella ja kummasti asiattomat yhteydenotot vähenivät, kun asuntoa haettiinkin tyttärelle. Jäi ne pervoehdottelijat pois.
[/quote]
Teini vo hankkia asunnon itse ja vanhemmat tulee sitten allekirjoittamaan. 18-19 -vuotias on teini, mutta täysi-ikäinen ja senikäiset nyt useimmin muuttaa kotoaan opiskelemaan kuin 16-vuotiaat... olisit ap laittanut että lapselle, niin ei oltaisi vastattu väärin.
[/quote]
[/quote]
Niin, suomenkielen teini on (yliopisto-)opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onhan. Teini on 13-19v. 20-vuotias ei ole enää teini.
[/quote]
Ei ole. Teini tarkoittaa suomenkielessä nuorta, alaikäistä ihmistä. 18-v on jo aikuinen nainen, ei teini.
Ammattikoulun asuntolassa ovat opiskelunsa aloittaneet. Hyvä niin, ei tarvinnut kaikkia kalusteita heti hankkia. Seuraavan asunnon ovat hankkineet itse, kun ovat täysi-ikäisinä itse saaneet tehdä sopimukset.
Etuovi.com, ostimme tytölle oman kaksion Helsingin Ruskeasuolta.
Tyttäreni, 16v katsoi itse vuokra-asuntoja netistä ja otti selvää esittelyajan etc. Kävimme katsomassa ja hänet valittiin k.o. asuntoon. Tytär aloittaa lukio-opiskelut.
Pieni yksiö sijaitsee Kalliossa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"]Ihan itse hommasin jo teininä asunnon. Muistakaahan nyt kaikki viedä kultatarjottimella naaman eteen, ettei vaan itse joudu elämässään mitään asiaa hoitamaan itse :D [/quote] Alaikäinen ei voi tehdä vuokrasopimusta, joten vanhempien/holhoojan spua tarvitaan. Teini on eri asia kuin täysi-ikäinen. Olen kyllä tyytyväinen, että omat vanhempani auttoivat, kun olin parikymppinen. Hain asuntoa ilmoituksella ja kummasti asiattomat yhteydenotot vähenivät, kun asuntoa haettiinkin tyttärelle. Jäi ne pervoehdottelijat pois. [/quote] Siihen ei kuule tarvita mitään muuta kun allekirjoitus eli vanhempien suostumus. :-D Kyllä teini on tarpeeksi iso hoitamaan itse omat asiansa... Ei tarvi vanhempien tuoda aina kaikkea valmiina naaman eteen. Osoittaa myös kypsyyttä.
[/quote]
Mutta se teini ei saa väärentää nimiä ja vuokranantajana haluan nähdä teinin vanhemmat ennen kuin suostun kämppää alaikäiselle vuokraamaan.
Siis onko tämä se sama palsta, jossa ollaan sitä mieltä, että 15v ikäinen on liian nuori tekemään kesätienesteillään, mitä tahtoo ja samalla näköjään tilillä on noin 2000 e ylimääräistä, jotta saa maksettua vakuudet ja eka kuukauden vuokran, kotivakuutukset jne.
Isälläni on olut jonkunlaista vuokrahuone bisnestä koko ikäni, olen sivusta seuraillut sitä touhua koko elämäni. Isäni aina juuri naljailee ja naureskelee näille vanhemmille jotka soitteleevat hänen vuokrailmoitukseen että "pojalle" tai "tytölle" haetaan asuntoa, että eikös se poika itse osaa ottaa yhteyttä..!!!hah hah hah! Hauskaa toisaan kuunnella niitä puheluita. Me kaikki meidän perheessä ollaan jo nuoresta asti aikuistuttu. Isäni on alkanut jo ihan suoraan sanoa näille "vanhemmille" että saisko pojan tavata, jne...Ei vanhempi tee palvelusta lapselleen jos tekee hänen puolesta kaiken, vuokranantajalle on tärkeä tietää minkälainen hulivili häirikkö/huumeenkäyttäjä se teini mahdollisesti on, ettei tule ongelmia heti alkuunsa.
[/quote]
Minä olen huomannut, että parhaat vuokralaiset on ne, joilla äiti tai isä soittaa ja sopii asioista. Silloin tietää, että siellä on vuokralaisella jopa vuokranantajaa pahempi pelote eli vanhemmat, joihin voi ottaa yhteyttä, jos on lapsen kanssa ongelmia.
Ihan itse hankin pari vuotta sitten oman vuokrakämpän ja itse alaikäisenä sen myös allekirjoitin. Ja itse saa hoitaa asuntoasiat omatkin lapset kun sen aika on.
Otettiin pankista lainaa ja ostettiin vanha yksiö, jota vähän kunnosteltiin. "Teini" maksaa meille vaan vastikkeen käymällä osan vuotta (kesä) töissä ja saa lisäksi hänelle lapsesta asti kartutetusta rahastosta tuottoja sekä opintotukea. "Teinimme" on 19-vuotias, opiskelee toisella paikkakunnalla kuin missä asumme. Jos opiskelisi kotipaikkakunnallaan niin saisi asua kotona, meillä ei hyväksytä sitä, että nuori muuttaa koti ja alkaa elää sosiaalituilla.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:35"]
19v teini osasi itse laittaa VVO:lle hakemuksen vuosi sitten.
Kuopukselle eli 16v teinille löysimme nyt syksyllä alkavia opintoja varten opiskelijasolusta huoneen. Laitoimme hakemuksen siis yhdessä, koska olemmehan vielä alaikäisestä lapsestamme vastuussa.
[/quote]
Niin ja siis varasuunnitelmamme oli, että 16v olisi muuttanut nyt 20v siskonsa yksiöön väliaikaisesti sohvalle, jos ei olisi soluhuonetta saanut. Onneksi kävi tuuri ja 3.8. on muutto HOAS-soluun.