Maitoallergisten lasten äitejä paikalla?
Onko kukaan huomannut reagoiko allerginen lapsi ulkomaiseen maitoon samalla lailla?
Olen epäillyt 1v:llä maitoallergiaa jo pitkään mutta neuvola ei suostu sitä testaamaan (koska ei iho-oireita). Nyt olimme reilun viikon ulkomailla ja lapsi nukkui siellä paljon levollisemmin. Saavuimme eilen Suomeen ja tänään on taas alkanut lapsen itkuisuus ja heräily päiväunilla, luulen että ensi yö on taas samaa tuttua heräilyä ja rimpuilua. Voiko syy olla maidossa? En keksi muutakaan...
Kommentit (25)
Maitoallergiaa, varsinkaan suolisto-oireista, ei pystyisi edes testaamaan lapselta luotettavasti perinteisellä allergiatestillä (prick). Ainoa luotettava tapa on altistuskokeet. Eli lapsen tulee olla 2 viikkoa ilman mitään maitotuotteita ja sen jälkeen aletaan altistaa pienillä annoksilla. Asiantunteva allergologi tietää tämän hyvin ja osannee auttaa.
Hyvä puoli pikkulasten suolisto-oireisessa maitoallergiassa on se, että se saattaa mennä kokonaan ohi lapsen kasvaessa. Meilläkin raju allergia (oksensi kaiken maidon välittömästi), meni yhtäkkiä ohi 2-vuotiaana. Missään vaiheessa ei ollut mitään iho-oireita.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:29"]
Maitoallergiaa, varsinkaan suolisto-oireista, ei pystyisi edes testaamaan lapselta luotettavasti perinteisellä allergiatestillä (prick). Ainoa luotettava tapa on altistuskokeet. Eli lapsen tulee olla 2 viikkoa ilman mitään maitotuotteita ja sen jälkeen aletaan altistaa pienillä annoksilla. Asiantunteva allergologi tietää tämän hyvin ja osannee auttaa.
Hyvä puoli pikkulasten suolisto-oireisessa maitoallergiassa on se, että se saattaa mennä kokonaan ohi lapsen kasvaessa. Meilläkin raju allergia (oksensi kaiken maidon välittömästi), meni yhtäkkiä ohi 2-vuotiaana. Missään vaiheessa ei ollut mitään iho-oireita.
[/quote]
Kyllähän iho-oireinenkin maitoallergia voi mennä ohi. Tai ainakin näin olen käsittänyt. Meillä nelivuotiaalla sekä että. Tulee välittömästi nokkosrokko ja oksennus. Vielä jaksan silti toivoa, että joskus menisi ohi... Tai sitten mietitään siedätystä, että ei tarvitsisi anafylaksiaa pelätä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:29"]
[/quote]
Kyllähän iho-oireinenkin maitoallergia voi mennä ohi. Tai ainakin näin olen käsittänyt. Meillä nelivuotiaalla sekä että. Tulee välittömästi nokkosrokko ja oksennus. Vielä jaksan silti toivoa, että joskus menisi ohi... Tai sitten mietitään siedätystä, että ei tarvitsisi anafylaksiaa pelätä.
[/quote]
Joo, totta. Oikeampaa olisi ollut varmaan kirjoittaa, että suolisto-oireinen allergia menee todennäköisemmin ohi. Mitä olen lähipiiriä seurannut, aika monen lapsen vaikeakin allergia on lapsen kasvaessa mennyt ohi. Toivotaan, että teilläkin!
23
Mä soitin ihan omalle terveysasemalle ja sain sinne lääkärille ajan, kun tytöllä oli vatsavaivoja pitempään. Olin jo sitä ennen aloittanut lapsella maidottoman ruokavalion ja kas, oireet poistuivat. Terveysaseman lääkärin kanssa juteltuani, hän laittoi lähetteen sairaalaan erikoislääkärille.
Kurjaa, jos ei oteta tosissaan.
Meilläkään ei testeissä näkynyt mitään. Sairaalassa kuitenkin saatiin maitoallergiadiagnoosi, suolistoperäinen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:08"]
Kävin tänään ostamassa kauramaitoa ja aloitan viikon kokeilun. Ap
[/quote]
Koita jossain vaiheessa myös luomumaitoa (homogenoimatonta). Se on vähän sama kuin nuo ulkomaalaiset maidot, voi sopia paremmin lieväoireiselle maitoallergikolle.