Maitoallergisten lasten äitejä paikalla?
Onko kukaan huomannut reagoiko allerginen lapsi ulkomaiseen maitoon samalla lailla?
Olen epäillyt 1v:llä maitoallergiaa jo pitkään mutta neuvola ei suostu sitä testaamaan (koska ei iho-oireita). Nyt olimme reilun viikon ulkomailla ja lapsi nukkui siellä paljon levollisemmin. Saavuimme eilen Suomeen ja tänään on taas alkanut lapsen itkuisuus ja heräily päiväunilla, luulen että ensi yö on taas samaa tuttua heräilyä ja rimpuilua. Voiko syy olla maidossa? En keksi muutakaan...
Kommentit (25)
Toi on niin hullua! Kyllä äiti lapsensa tuntee! Kokeile nyt kotona kauramaitoa tai muksun soija maitoa? Meille tuli tosta soijastakin oireita.. Kauramaito ollut paras!
Meillä nyt jo toinen lapsi maitoallerginen pienenä, ekalla meni onneks ohi noin 2v iässä, toka on vasta vauva.
Meillekin lässytettiin iho-oireista ja meinasin menettää mielenterveyteni jo sen huudon ja väsymyksen kanssa. Sitten 9kk iässä kokeiltiin lääkärin kanssa täysin maidotonta sekä itse (imetys) että lapselle ja sitten altistus. Tosin ei se lääkäri mitään siinä tehnyt, itse kotona tarkkailin oireet. Eli Ei siinä mitään lääkäriä tarvita, itse sen näkee.
Tätä toista en ole edes yrittänyt tarjota lääkäriin tämän takia, en tarvitse lääkärin siunausta asialle minkä itse tiedän.
Meillä oli esikoisella nyt jo onneksi helpottanut maitoallergia. Suomalaiset tuotteet ei käyneet ollenkaan mutta saksassa valmistetut maitotuotteet(jugurtti esimerkiksi) taas eivät aiheuttaneet oireita ja silloin selvittelin asiaa ja löysin muitakin jotka olivat huomanneet saman. Ilmeisesti kyse on jotenkin maidon käsittelystä ja siitä että suomalainen maito on paljon käsitellympää kuin monissa muissa maissa. Joillekin mm. laktoosittomille sopii myös tilamaito mutta meidän neidille sekään ei sopinut.
Muistin vielä että eilen illalla ja tänään heti aamusta tuli järkyttävät ripulit pojalta. Eli maha meni heti sekaisin kun tultiin suomeen.
Ap
Meillä ilmenee myös lettomuutena ja heräilynä. Ei ne neuvolassa välitä. Jauhaa vaan iho-oireista ja vähättelee. Pidän itse lapselleni maidotonta linjaa. Ei siihen neuvolaa tarvita. Kauramaito ja kaura tuotteet käytössä!
Kauanko meni että oireet loppuivat maidottomalla dieetillä? Syökö lapsesi munaa?
Ap
Oireet helpottaa aina jos on saanut maitotuotetta niin parissa - kolmessa päivässä. Mutta tiedän aina että nyt heräillään muutamat yöt ja päiväunet huonot jos on syönyt vierailla tai jossain maitoa sisältävää tuotetta.. Munaa syö
Kitesee myös aina silloin ja on muutoinkin tyytymätön ja haluaa vaan syliä..
Maitoallergia ei aina aiheuta ihottumaa. Voi olla ainoastaan suolioireita! Varaa aika omalääkärille. Testaavat perusruoka-aineet. Myös keliakia on syytä poissulkea! Ei ole normaalia, että lapsi heräilee kitisemään unilla ja uloste ripulia! Meillä samojen oireiden taustalta löytyi keliakia. Oikealla ruokavaliolla lapsi alkoi nukkua heräilemättä!
Ei ne allergia kokeet meillä näyttänyt mitään :( mutta tiesin että maidosta kyse. Olin myös imetyksen ajan maidoton ja neuvolassa ja lääkärissä paasaavat vaan kuinka ei imetyksen kautta lapsi reagoi mihinkään maito tuotteisiin sillä se on niin pieni osa. Mutta joo itse lapseni tunsin ja todellakin reagoi kaikkiin maitotuotteisiin, suklaa pahin. Jos olisin hoitohenkilökuntaa kuunnellut, olisin valvonut 1,5 vuotta
Luota vaistoosi ja etsi hyvä allergialääkäri. Minulla esikoinen oli niin itkuinen että vein yksityiselle jo 5 viikon iässä. Maidoton dieetti teki ihmeitä, mutta neuvolassa vaan toppuuteltiin ettei niin pienellä voi vielä todeta allergioita. No, allergialääkäri oli onneksi tolkun ihminen ja sanoi, että kokemus on paras testitulos. Puolen vuoden iässä testit sitten tehtiin Kelaa varten ja maito- sekä kananmuna olivat positiivisia. Nyt kahden vuoden jälkeen allergoita ei enää ole, mutta neuvolassa niistä aina vaan sopotetaan. Eivät omaa näköjään kovin kummoista tietämystä lasten allergioista. Että ne tosiaan voivat tulla ja kadota yhtä nopeasti.
quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 20:42"]Meillä oli esikoisella nyt jo onneksi helpottanut maitoallergia. Suomalaiset tuotteet ei käyneet ollenkaan mutta saksassa valmistetut maitotuotteet(jugurtti esimerkiksi) taas eivät aiheuttaneet oireita ja silloin selvittelin asiaa ja löysin muitakin jotka olivat huomanneet saman. Ilmeisesti kyse on jotenkin maidon käsittelystä ja siitä että suomalainen maito on paljon käsitellympää kuin monissa muissa maissa. Joillekin mm. laktoosittomille sopii myös tilamaito mutta meidän neidille sekään ei sopinut.
[/quote]
Just tämän halusinkin tietää! Me olimme viikon lomalla Euroopassa ja poika nukkui niin hyvin, vaikka siis paikallista maitoa käytettiin ihan tavalliseen tapaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 20:57"]quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 20:42"]Meillä oli esikoisella nyt jo onneksi helpottanut maitoallergia. Suomalaiset tuotteet ei käyneet ollenkaan mutta saksassa valmistetut maitotuotteet(jugurtti esimerkiksi) taas eivät aiheuttaneet oireita ja silloin selvittelin asiaa ja löysin muitakin jotka olivat huomanneet saman. Ilmeisesti kyse on jotenkin maidon käsittelystä ja siitä että suomalainen maito on paljon käsitellympää kuin monissa muissa maissa. Joillekin mm. laktoosittomille sopii myös tilamaito mutta meidän neidille sekään ei sopinut.
[/quote]
Just tämän halusinkin tietää! Me olimme viikon lomalla Euroopassa ja poika nukkui niin hyvin, vaikka siis paikallista maitoa käytettiin ihan tavalliseen tapaan.
[/quote]
Ap
Meillä maitoallergiselle ei käy mikään maito. Mutta laktoosi-intolerantikolle käy esim. saksalainen maito/jukurtti/jäätelö. Suomalainen ei. Itselläni sama juttu.
Ei ole lapsella ollut tuollaista -> hän reagoi niin voimakkaasti kaikkeen maitoproteiiniin, että en ole mitään sairaalan ulkopuolella edes uskaltanut koittaa.
Mihehellä sen sijaan tulee maha kipeäksi tavallisesta maidosta, mutta ulkomailla hän ei reagoi. Eikä luomumaidosta. Testaa tuota luomumaitoa, jos vaikka sopisi paremmin!
Kävin tänään ostamassa kauramaitoa ja aloitan viikon kokeilun.
Ap
Meillä todettiin 5kk ikäisenä maitoallergia sekä soija-allergia yksityisellä puolella.. ennen tätä olin taistellut pitkään neuvolsn kanssa, kun lapsi pulautteli sen 20-30 kertaa päivässä kunnon kaarella ja myös pitkien aikojen päästä ruokailun jälkeenkin. Muutaman kerran veti henkeenkin, ei reagoitu neuvolassa tähänkään th:n eikä lääkärin osalta, koska ne maagiset iho-oireet puuttuivat meiltäkin.
No, varattiin sitten aika lastentautien lääkärille, ja koko homma selvisi sillä :)
Olen vienyt lapsen sekä lääkäriin että neuvolaan mutta kokeita ei suostuta ottamaan ilman iho-oireita. Minulle nauretaan, että olen vain lellinyt piloille koska en ole pitänyt unikoulua. Minusta ei ole normaalia että 1v 2kk herää sata kertaa yössä ja päikkäreillä ja kiukkuilee päivät. Pitänee mennä yksityiselle.