Työkaveri vaatii mua luopumaan kissastani, koska hän on allerginen
Poistan vaatteistani kissankarvat teippiharjalla, mutta se ei kuulemma riitä. Hän saa hengenahdistusta, aivosumua ja silmien kirvelyä lähelläni. Mulla on huomenna palaveri esimiehen kanssa. Työkaveri on ehdottanut, että luovun kissastani tai hän hankkii mulle potkut. Yhtenä vaihtoehtona hän ehdotti, että hän tuo mulle kotoaan puhtaat vaatteet ja hän myös pesee ne. Kulkisin töihin sivueteisestä, riisuisin omat vaatteeni erillisessä pukutilassa, kävisin suihkussa ja vaihtaisin päälleni hänen tuomat vaatteet. Tämä kuulemma saattaisi vähentää työpaikan saastumista.
Ei kai kukaan voi vaatia tuollaista? En todellakaan luovu kissastani. Kuulostaa myös aika vaikealta käyttää jotain eristystiloja ja omaa sisäänkäyntiä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Nää superallergiset on yliedustettuina nettikirppiksillä, aina kyselemässä onko lemmikkitalous, vaikka olisi myymässä kovapintaista huonekalua. Jännä kyllä, en ole tuollaisiin ihmisiin törmännyt missään muualla elämässäni, vaikka mulla onkin hyvin laaja tuttavapiiri.
Se onkin h'lvetin vaikeaa kirjoittaa valmiiksi siihen ilmoitukseen "savuton talous, ei lemmikkejä" tms.
t. aktiivimyyjä
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on allergikon vastuulla. Mutta itse allergiaa ei pidä vähätellä. Tai kuvitella, että allergiat olisi täysin poistettavissa lääkkeillä.
Eipä täällä kukaan tuollaista kuvittelekaan. Mutta se on fakta, että allergiaoireet ovat oikealla lääkityksellä hoidettavissa sellaiselle tasolle, että niiden kanssa pystyy elämään täysipainoista elämää.
Tässä ketjussa ei ole vaadittu luopumaan kissasta. Vaan kerrottu, miten vakavia allergiat voivat olla.
Meillä tehtiin töissä erikoisjärjestelyitä minun allergioiden takia. Mutta minä olin se, joka jousti ja väisti eikä todellakaan työkaveri.
Kerrot esimiehelle ja luottamusmiehelle ja esimiehen esimiehelle kiusaamisesta. Käyt myös tylterveyslääkärillä kertomassa ahdistuksesta, unettomuudesta ja paniikkikohtauksista. Hankia osyykelääkeresepti vaikket niitä sitten käyttäisi. Syytä kaikesta tuota vainoavaa työkaveriasi. Kissa jää. T. Koiranihminen
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan pitää olla turvallinen kaikille. Myös allergisille. Moni on allerginen kissoille ja koirille. Esimies voi sijoittaa teidät erivuoroihin tai voit antaa kissan pois. Allergisillakin on oikeus työntekoon.
Entä sen kissanomistajan oikeudet?
Vierailija kirjoitti:
Nää superallergiset on yliedustettuina nettikirppiksillä, aina kyselemässä onko lemmikkitalous, vaikka olisi myymässä kovapintaista huonekalua. Jännä kyllä, en ole tuollaisiin ihmisiin törmännyt missään muualla elämässäni, vaikka mulla onkin hyvin laaja tuttavapiiri.
Minulla on homeallergia. Tiedän parissa minuutissa, jos joku esine on ollut hometalossa, sillä ensin lähtee ääni ja sitten alkaa hengitystiet tukkeutua. Parhaimmillaan(jos näin voi sanoa) sain kamalat oireet teräksisestä vesipullosta, joka oli ollut muutaman viikon hometalossa.
Allergiat ei ole leikinaihe. Kaltaistesi mulkeroiden takia en jaksa enää edes yrittää ostaa mitään käytettynä, kun joillekin on niin vaikea kertoa millaisista oloista tavara tulee.
Kissa on perheenjäsen, siitä ei tarvitse työkaverin takia luopua. Jos työpaikalla ei voida järjestää allergiselle erillisiä tiloja, se on voi voi. Allerginen järjestää itse asiansa.
t. kolmen koiran omistaja
Vierailija kirjoitti:
Hirveän ilkeitä kommentteja. Ei kukaan haluaisi olla allerginen. Se tuottaa paljon ongelmia elämään. Ei voi vierailla ystävällä, jos hänellä kissa tai koira. Oireita voi tulla jo vierailusta omaan kotiin ilman lemmikkiä. Harrastan liikuntaa, ei se allergioita poista. Pilkaatteko muistakin sairauksista?
Jos vaikka sydänvikaasi vedoten yrittäisit estää minua esimerkiksi pelaamasta tennistä vapaa-aikanani niin kyllä, kommentoisin ihan samalla lailla. Allergisella ei ole yhtään sen enempää sananvaltaa siihen mitä työkaveri kotonaan tekee tai omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on homeallergia. Tiedän parissa minuutissa, jos joku esine on ollut hometalossa, sillä ensin lähtee ääni ja sitten alkaa hengitystiet tukkeutua. Parhaimmillaan(jos näin voi sanoa) sain kamalat oireet teräksisestä vesipullosta, joka oli ollut muutaman viikon hometalossa.
Allergiat ei ole leikinaihe. Kaltaistesi mulkeroiden takia en jaksa enää edes yrittää ostaa mitään käytettynä, kun joillekin on niin vaikea kertoa millaisista oloista tavara tulee.
Anteeksi, tämä tuli tästä nyt vain mieleen, mutta olin kesätöissä käytettyjä ja uusia asuntovaunuja myyvässä liikkeessä. Siellä kävi kerran kierroksella tällainen homevainun omaava rouva ja välistä nuuhki uusiakin vaunuja "hometta, tiedän nämä asiat. Tiivisteitä ei ole uusittu, tämä seinä on homeessa vaikkei vielä näy".. hometta joka paikassa, kuudes aisti
Vierailija kirjoitti:
Voiko oikeasti olla noin allerginen kissalle?
Helposti voi. Kissa on yksi pahiten allergisoivista asioista. Siskoni tietää heti asuntoon astuessaan, onko siellä asunut kissa. Siltikin, vaikka kissa olisi jo muuttanut pois. MUTTA: Se ei tarkoita, että työkavereiden pitäisi elää allergikon ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, tämä tuli tästä nyt vain mieleen, mutta olin kesätöissä käytettyjä ja uusia asuntovaunuja myyvässä liikkeessä. Siellä kävi kerran kierroksella tällainen homevainun omaava rouva ja välistä nuuhki uusiakin vaunuja "hometta, tiedän nämä asiat. Tiivisteitä ei ole uusittu, tämä seinä on homeessa vaikkei vielä näy".. hometta joka paikassa, kuudes aisti
Kumman usein tuo vainu myös sattuu osumaan henkilöille joilla on mielenterveysongelmia. Ihan vaan havaintona.
Vierailija kirjoitti:
Jo hän ei terveyssyistä pärjää töissä menkööt saikulle
Tämä. Myös irtisanoutuminen on vaihtoehto. Jos saa lääkäriltä todistuksen, ettei pysty terveydellisistä syistä jatkamaan nykyisessä työssään, ei tule edes karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on esimiehen suosiossa, joten pelkään, että hän toteuttaa uhkailunsa. Meillä ei ole mulle eristettyä tilaa. En voi työskennellä sivueteisessäkään.
Jos epäilet esimiestäsi suosimisesta, niin nauhoita varmuuden vuoksi keskustelu hänen kanssaan. Laita vaikka puhelin taskuun nauhoittamaan keskustelu, niin saat kättä pidempää todistetta, jos nyt sattuu esimies olemaan puolueellinen.
Nyt menet vaan töihin ja ilmoitat, että ole vienyt kissasi pois. Olet ottanut puhtaat vaatteet, mutta voi niissä olla vielä jotain pölyä, mutta varmaan ei enää kauan. Pidä sitten muutama päivä suoraan koneesta otettuja ja mielellään ulkona tuuletettuja vaatteita, jotta työkaverin oireet häipyvät.
Eiköhän ne oireet siitä pian poistu, ja voit ottaa kissasi "takaisin".
Sekin on totta, että ei ne ole karvat, jotka eläinallergiaa aiheuttavat vaan pöly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kissoille. Jos työpaikalla joku istuisi kissan karvapöly vaatteissa 8 tuntia vieressä, todennäköisesti oireilisin. Nuha, silmät vuotaisi, henki pihisisi.
Oletko kuullut allergialääkkeistä?
t. toinen allerginen[/quote
eri:
kissa-allergiaan harvoin auttaa allergialääkkeet. kuopuksen luokalla oli onneksi toinen kissa-allergikko ja oppilaat jaettiin luokassa niin, että kissaperheiden lapset ja allergiset istuivat eri puolilla luokkaa. myöhemmin yksi 'kissatyttö' kertoi, miten häntä hävetti, kun kaverit joutuivat varomaan häntä. itsekin saatan saada vaikkapa kauppajonossa oireita, mutta hyvin siistin työkaverin kissa ei ärsytä, vaikka työskentelemme usein lähekkäin.
Meilläkin yhden allergiaperheen äiti vaati, että meidän lapsen pitää olla erillään muista ja istua toisella puolella luokkaa. Tämä allerginen on suosittu lapsi luokassa ja hän on saanut monet kääntymään lastani vastaan. Tilannetta selvitetään opettajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman usein tuo vainu myös sattuu osumaan henkilöille joilla on mielenterveysongelmia. Ihan vaan havaintona.
No. Minulla ei onneksi ole. Ikävän usein homeallergiaan liitetään kaikkea tällaista, vaikka meitä oikeasti allergisia on myös olemassa. Itselläni tämä on pahentunut pikkuhiljaa. Olin eri ajanjaksoina kolmessa eri työpaikassa, jossa oli hometta. Jokaisessa oireet pahenivat ja sitten tässä viimeisessä meni sietokyky kokonaan. Missään paikassa en ollut ainoa, joka sai oireita.
Mitä tuohon asuntovaunujen katselijaan tulee, niin kuulostaa huomionhakuisuudelta. Mutta näitä riittää pilaamassa niiden mainetta, joilla oikeasti on terveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Voiko oikeasti olla noin allerginen kissalle?
Voi, mutta ei se silti oikeuta terrorisoimaan työpaikkaa. Ei voi vaatia muilta yhtään mitään, mutta itselleen voi vaatia työsuojelulain perusteella sellaista työtilaa, jossa ei altistu millekään terveyshaittaa aiheuttavalle.
Syystäkin. Jos vaatii älyttömyyksiä, ei voi kuin syyttää itseään siitä, jos herättää närää. Viha nyt on ihan liian vahva sana tähän yhteyteen. Vihaa herättää esim. Putinin toiminta. Ei suinkaan pikkunahistelut työpaikalla.