Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri vaatii mua luopumaan kissastani, koska hän on allerginen

Vierailija
28.02.2022 |

Poistan vaatteistani kissankarvat teippiharjalla, mutta se ei kuulemma riitä. Hän saa hengenahdistusta, aivosumua ja silmien kirvelyä lähelläni. Mulla on huomenna palaveri esimiehen kanssa. Työkaveri on ehdottanut, että luovun kissastani tai hän hankkii mulle potkut. Yhtenä vaihtoehtona hän ehdotti, että hän tuo mulle kotoaan puhtaat vaatteet ja hän myös pesee ne. Kulkisin töihin sivueteisestä, riisuisin omat vaatteeni erillisessä pukutilassa, kävisin suihkussa ja vaihtaisin päälleni hänen tuomat vaatteet. Tämä kuulemma saattaisi vähentää työpaikan saastumista.

Ei kai kukaan voi vaatia tuollaista? En todellakaan luovu kissastani. Kuulostaa myös aika vaikealta käyttää jotain eristystiloja ja omaa sisäänkäyntiä.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko oikeasti olla noin allerginen kissalle?

Voi, mutta ei se silti oikeuta terrorisoimaan työpaikkaa. Ei voi vaatia muilta yhtään mitään, mutta itselleen voi vaatia työsuojelulain perusteella sellaista työtilaa, jossa ei altistu millekään terveyshaittaa aiheuttavalle.

Onnea vaan tuollaisen vaatimuksen kanssa. Käytännössä pitäisi mennä umpioon, jossa ei ole minkäänlaista ilmanvaihtoa. Jos siis haluaa IHAN KAIKELTA altistumiselta välttyä. 

Vierailija
82/101 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko oikeasti olla noin allerginen kissalle?

Voi, mutta ei se silti oikeuta terrorisoimaan työpaikkaa. Ei voi vaatia muilta yhtään mitään, mutta itselleen voi vaatia työsuojelulain perusteella sellaista työtilaa, jossa ei altistu millekään terveyshaittaa aiheuttavalle.

Vaatia voi toki, vaikka kuuta taivaalta. Mutta se ei tarkoita, että työnantajan tarvitsee vaatimuksiin taipua. Allerginen työntekijä on ihan itse valinnut työpaikkansa ja samalla ottanut tietoisen riskin sen suhteen, että kissapölylle altistumista saattaa tapahtua. Ei ole työnantajan velvollisuus järjestää erityisolosuhteita. Jos työntekijä ei kykene tekemään töitä annetuissa olosuhteissa (jotka täyttävät lain vaatimukset), työntekijä hakeutuu toisiin töihin. Vaikka sellaisiin, joita voi tehdä 100% etänä, jolloin ei ole altistumisvaaraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-10/5

Siis miinuskymmenenkauttaviis.

Tulitko tuolta väestönsuojaketjusta voimaantumaan tänne, kun kissaa ei saakaan väestönsuojaan mukaan?

Jos tää pska olisi totta, niin kuka tahansa allergialääkäri kehottaisi työkaveria jotenkin altistamisterapialla lieventämään oirekuvaa. Tuohan invalidisoisi hänet tosi pahasti. Ei kauppaan, ei minnekään julkiseen tilaan, koskaan.

Höpö höpö.

Vierailija
84/101 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sanoa, että kissa on väliaikaisesti ystäväsi/äitisi luona tai luovuit siitä ja kokeile jatkuuko oireet. 

Noh...tuossa palaverissa työkaveri voi kirjoittaa vain oman irtisanomisilmoituksensa. 

Vierailija
85/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö laiska itse voi ottaa töihin vaihtovaatteita, kun työkaveri ehdottaa kotoaan puhtaita vaatteita. 

Voit sinäkin yrittää pitää huolta hygieenistäsi , pestä hiukset tai laittaa suoja hiuksiin samoin puhtaat vaatteet joka päivä.

Vierailija
86/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan kyseessä nyt se, että pandemian aikana ihmiset ovat oppineet siihen, että koko yhteiskunta pitäisi pysäyttää muutamien riskiryhmiin kuuluvien vuoksi? Kuvitteleeko työkaveri että sama pätee nykyään allergioihinkin?

T: Allergikko, jolla oireet toisinaan tulevat jopa vaatteiden mukana kulkeutuvasta eläinpölystä, mutta joka ei silti ikinä kehtaisi ehdottaa kenenkään lemmikin lopettamista

Vierailija
87/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kissoille. Jos työpaikalla joku istuisi kissan karvapöly vaatteissa 8 tuntia vieressä, todennäköisesti oireilisin. Nuha, silmät vuotaisi, henki pihisisi.

Ok. Mutta et sinäkään voi tuon perusteella vaatia toista luopumaan lemmikistään.

Vierailija
88/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne karvat aiheuta allergiaa, vaan hilse.

Kuvitteleeko joku tyhmä, tai keksitty, työkaveri että ne karvat aiheuttaa sille allergiaa?

Vierailija
89/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö laiska itse voi ottaa töihin vaihtovaatteita, kun työkaveri ehdottaa kotoaan puhtaita vaatteita. 

Voit sinäkin yrittää pitää huolta hygieenistäsi , pestä hiukset tai laittaa suoja hiuksiin samoin puhtaat vaatteet joka päivä.

Eihän tässä ollut kyse AP:n hygieniasta. Kyse on siitä, että eläintaloudessa eläinpölyä tarttuu väistämättä myös vastapestyihin vaatteisiin - ja niihin hiuksiin. Kaikki pöly ei myöskään pesussa lähde.

Oikea reitti on se, että allergikko lähtee purkamaan asiaa työterveyden kanssa. Tätä kautta ongelma voidaan nostaa edelleen työpaikan tietoisuuteen, mikäli tarve on tehdä muutoksia työskentelyolosuhteissa. Voi olla, että esim. istumapaikkojen muutoksella voidaan vaikuttaa - on myös mahdollista, ettei kollega oikeasti ole työkykyinen.

Vierailija
90/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kissoille. Jos työpaikalla joku istuisi kissan karvapöly vaatteissa 8 tuntia vieressä, todennäköisesti oireilisin. Nuha, silmät vuotaisi, henki pihisisi.

Oletko kuullut allergialääkkeistä?

t. toinen allerginen[/quote

eri:

kissa-allergiaan harvoin auttaa allergialääkkeet. kuopuksen luokalla oli onneksi toinen kissa-allergikko ja oppilaat jaettiin luokassa niin, että kissaperheiden lapset ja allergiset istuivat eri puolilla luokkaa. myöhemmin yksi 'kissatyttö' kertoi, miten häntä hävetti, kun kaverit joutuivat varomaan häntä. itsekin saatan saada vaikkapa kauppajonossa oireita, mutta hyvin siistin työkaverin kissa ei ärsytä, vaikka työskentelemme usein lähekkäin.

Suosittelen, että viet lapsesi kunnon lääkärille. Käsikauppalääkkeet ei toki autakaan, jos on pahempi allergia, mutta kissa-allergia ei ole mikään ylivoimainen juttu. Täysin hoidettavissa oikealla lääkityksellä. Tuollainen lasten erottelu ei ole tervettä. 

t. kissa-allerginen

Yliopistollisessa sairaalassa olivat nuo kissa-allergikot hoidossa ja kummallekin annettiin siedätyshoito. Yhteiskunta maksoi taksikyytien kanssa hoidoista yli 100 000. 

Vierailija
91/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan ongelma, ei kissanomistajan. Työnantaja järjestää erillisen työtilan tai vaikka happikypärän allergiselle. Tai jos tyyppi ei sovellu työhön allergian takia erikoisjärjestelyinkään, irtisanoo.

Vierailija
92/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisollani oli mukulana pahempi astma, mitä nykyään. Hän sai luokassa astmakohtauksia sen takia, että muutama tyttö oli käynyt talleilla ratsastamasa. Hänelle tuli hevosista pahimpia oireita.

Se on vaan voi voi oireitten kanssa. Se on sen allergisen ongelma. Työnantaja voi jollain tasolla puuttua hajusteitten käyttöön, ettei niitä töissä käytettäisi. Meillä työpaikalla oli tästä toisinaan muistutusta. Yksi työntekijä käytti vahvoja tököttejä.

Vierailija
93/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä tuli työpaikalle ensin? Jos sinä, kohtuullista olisi ollut että työkaveri olisi haastattelussa kysynyt onko työkavereilla allergiaa aiheuttavia eläimiä, eikä olisi sitten tullut teille töihin. Jos hän tuli ensin, hän on voinut nimenomaan aiemmin vaihtaa työpaikkaa allergian takia, ja tällöin sinun täytyy joustaa. Voisit ottaa vaatteet joita säilytät vain työpaikalla ja vaihtaa niihin työpaikalla, niin monessa muussakin ammatissa joutuu tekemään (esim hoito-ala), enkä näe sitä kohtuuttomana. Tässä tapauksessa toinen vielä pesisi vaatteet puolestasi, joten vaiva olisi vain työvaatteisiin vaihto aamun illoin.

Niille ketkä inisevät täällä allergialääkkeistä niin kaikille ne nyt eivät vain toimi 100%. Ja vaikka SINULLA toimisi, kaikki ihmiskehot eivät toimi kuten juuri sinulla, eikä sinun kehosi toiminta valitettavasti riitä perusteeksi sille että kaikilla muillakin toimii. Itse käytän ympärivuotisesti tabletteja (maksimiannostus aamun illoin), nenäsuihketta ja silmätippoja ja sanoisin että toimivat ehkä 80%. Eli vaikka suurimmaksi osaksi auttavat, on oireita jäljellä se noin 20%. Testattu on eri lääkkeitä ja lääkärissä juostu lukuisia kertoja, mutta ei heillä tai lääketieteellä ole täydellistä ratkaisua kaikkeen. Kiva että juuri sinulle on löytynyt keino, mutta minä en ole sinä.

Vierailija
94/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei allergialääkkeet auta, jos on koko ajan altistuneena karvapölylle. Vaikka olisi mitkä lääkkeet. Et oikein ymmärrä allergioita.

Se karvapöly ei itsessään ole ongelma. Toki jos karvoissa on hilsettä tai kissa on nuollut turkkiiaan peseytyessään ja sylkeä karvoissa tai näihin irtokarvoihin on päässyt alkuperäisen sijainnin ym. Vuoksi muita kissan eritteitä. Et oikein ymmärrä allergioita.

Ohis-

Vierailija
95/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai,mä taas olen todella pahasti allerginen riitaa haastaville jatkuvasti äänessä oleville omaa minäänsä ylentäville ihmisille työpaikalla. Auttaako siihen allergialääke🤣

Vierailija
96/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei allergialääkkeet auta, jos on koko ajan altistuneena karvapölylle. Vaikka olisi mitkä lääkkeet. Et oikein ymmärrä allergioita.

Se karvapöly ei itsessään ole ongelma. Toki jos karvoissa on hilsettä tai kissa on nuollut turkkiiaan peseytyessään ja sylkeä karvoissa tai näihin irtokarvoihin on päässyt alkuperäisen sijainnin ym. Vuoksi muita kissan eritteitä. Et oikein ymmärrä allergioita.

Ohis-

Kissa-allergiat ovat yleensä pahoja nimenomaan sen turkin nuolemisen takia, karvoissa on aina sylkeä mukana. Allergilääkkeiden teho on rajallinen, varsinkin pidemmässä altistuksessa.

Vierailija
97/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kun itsellä on pahat allergiat ja mun oireista ihmiset valittavat että häiritsevät. Käytän vaikka mitä lääkkeitä ympärivuotisesti, mutta eivät toimi täysin. Nenä vuotaa 24/7 ja siten niiskuttelen jatkuvasti, myös aivastelen ja yskin silloin tällöin. Varsinkin korona-aika sisältänyt todella paljon valittamista ja pahoja katseita. Pitäisi ilmeisesti lopettaa työt kokonaan ja jäädä elelemään tuilla eristykseen, mutta ilmeisesti sekin olisi väärin.

Vierailija
98/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun itsellä on pahat allergiat ja mun oireista ihmiset valittavat että häiritsevät. Käytän vaikka mitä lääkkeitä ympärivuotisesti, mutta eivät toimi täysin. Nenä vuotaa 24/7 ja siten niiskuttelen jatkuvasti, myös aivastelen ja yskin silloin tällöin. Varsinkin korona-aika sisältänyt todella paljon valittamista ja pahoja katseita. Pitäisi ilmeisesti lopettaa työt kokonaan ja jäädä elelemään tuilla eristykseen, mutta ilmeisesti sekin olisi väärin.

Ne jotka sua vaatii työt lopettamaan varmaan myös sitten elättää sut.

Vierailija
99/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että allergia on työkaverisi ongelmista pienin. Toivottavasi esimiehesi pokka pitää palaverissa, ettei hän ala nauraa latvakakkoselle ihan päin naamaa. Ap:lle tsempit. Et ole tehnyt mitään väärää, mutta tuollainen sekopääkollega on varmaan kuluttava.

Kyllä näitä kuule riittää. Tyttäreni koulussa on hajusteallerginen opettaja ja koululaisia oli kielletty käyttämästä deodoranttia liikkatunnin jälkeen. Tämä ei kyllä ainakaan minulle mennyt läpi, koska tyttärelläni on jo ihan murrosikäisen hikirauhaset...

Vierailija
100/101 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että kissasi kuoli. Ehkä ne ovatkin lumeoireita.