Työkaveri vaatii mua luopumaan kissastani, koska hän on allerginen
Poistan vaatteistani kissankarvat teippiharjalla, mutta se ei kuulemma riitä. Hän saa hengenahdistusta, aivosumua ja silmien kirvelyä lähelläni. Mulla on huomenna palaveri esimiehen kanssa. Työkaveri on ehdottanut, että luovun kissastani tai hän hankkii mulle potkut. Yhtenä vaihtoehtona hän ehdotti, että hän tuo mulle kotoaan puhtaat vaatteet ja hän myös pesee ne. Kulkisin töihin sivueteisestä, riisuisin omat vaatteeni erillisessä pukutilassa, kävisin suihkussa ja vaihtaisin päälleni hänen tuomat vaatteet. Tämä kuulemma saattaisi vähentää työpaikan saastumista.
Ei kai kukaan voi vaatia tuollaista? En todellakaan luovu kissastani. Kuulostaa myös aika vaikealta käyttää jotain eristystiloja ja omaa sisäänkäyntiä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kissoille. Jos työpaikalla joku istuisi kissan karvapöly vaatteissa 8 tuntia vieressä, todennäköisesti oireilisin. Nuha, silmät vuotaisi, henki pihisisi.
Allergialääke? Erikoislääkärin hoidossa näistä saadaan tosi tehokkaita.
Työkaverini on esimiehen suosiossa, joten pelkään, että hän toteuttaa uhkailunsa. Meillä ei ole mulle eristettyä tilaa. En voi työskennellä sivueteisessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen kissoille. Jos työpaikalla joku istuisi kissan karvapöly vaatteissa 8 tuntia vieressä, todennäköisesti oireilisin. Nuha, silmät vuotaisi, henki pihisisi.
Oletko kuullut allergialääkkeistä?
t. toinen allerginen
No niin juuri.
Ei allergialääkkeet auta, jos on koko ajan altistuneena karvapölylle. Vaikka olisi mitkä lääkkeet. Et oikein ymmärrä allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini on esimiehen suosiossa, joten pelkään, että hän toteuttaa uhkailunsa. Meillä ei ole mulle eristettyä tilaa. En voi työskennellä sivueteisessäkään.
No sittenhän sinulla käy hyvä tuuri ja pääset hakemaan korvauksia laittomasta irtisanomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei allergialääkkeet auta, jos on koko ajan altistuneena karvapölylle. Vaikka olisi mitkä lääkkeet. Et oikein ymmärrä allergioita.
Kyllä auttaa. Siitepölyallergisena olen kuukausikaupalla altistuneena allergeeneille. Myös työajan ulkopuolella. Oikealla lääkityksellä oireet pysyvät poissa tai vähintään hyvin lievinä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai auttavat. Miksi eivät auttaisi?
T. Eri kombot allergialääkkeitä menee lähes ympäri vuoden
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit varmaankin "en oikein ymmärrä allergioita". Menet erikoislääkärille niin saat riittävän vahvan lääkityksen. Varmasti auttaa.
Siitepölyallergia on eri asia. Siihen lääkkeet tehoaa. Itsekin käytän. Mutta eläinpölyallergia voi olla niin paha, että kokonaan oireita ei saa pois millään. Astmakohtaukseen voi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kun juttu on niin että, kenenkään ei silti tarvitse lemmikistään luopua työkaverin takia. Jos se henki vielä pihisee, niin mene siedätyshoitoon. Ap hei, voit pitää lemmikkisi edelleenkin, aivan sama mitä se työkaveri siitä sanoo ja kenelle.
Vierailija kirjoitti:
Se olis laiton irtisanominen. Uran mittaiset korvaukset toki. Allergiaa pitää hoitaa siinä kuin muitakin vaivoja. Allerginen voi olla mille hyvänsä eikä kaikkea voi vaan poistaa.
Tämä. Sama kuin kiellettäisiin, että työpaikan ruokalassa/kahvihuoneessa ei saa syödä mitään missä on kalaa, koska yksi ihminen on allerginen. Ei, se allerginen syö silloin omassa huoneessaan niin kuin meillä yksi ala-asteen opettajista oli aina kalapäivinä koko päivän luokassa ja söi siellä. Joku oppilaista kävi keittiöstä eväät ja toi.
Hölmöä olisi ollut vaatia, että nyt ei kukaan saa kalaa syödä. Tai pähkinöitä, tai gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Siitepölyallergia on eri asia. Siihen lääkkeet tehoaa. Itsekin käytän. Mutta eläinpölyallergia voi olla niin paha, että kokonaan oireita ei saa pois millään. Astmakohtaukseen voi kuolla.
Eläpä jauha sontaa. Siitepölyallergiakin on pahimmillaan sairaalahoitoa vaativa. Mutta siihen, kuten myös eläinallergiaan, on olemassa lääkitys. Astma ei suoraan liity allergioihin, mutta siihenkin on olemassa lääkitys. Kaikkeen toki VOI kuolla, mutta oikealla hoidolla astmakaan ei ole tappava. Tiedän kokemuksesta.
Kannattaa kokeilla eri allergialääkkeitä. Keuhkolääkäri on mulle niitä kirjoitellut ja suositellut uusimpia, jotka eivät väsytä. Niitäkin sitten vaihdetaan aika ajoin. Ympäri vuoden ovat käytössä.
Otan pahimpina siitepölyaikoina kaksi tablettia yhden sijasta. Nokkaan Nasonexia ja silmiin allergiatippoja. Astman takia myös kortisonitablettaja on varalla aina purkillinen.
Muuten sitä pitäisi pysytellä kotona useita viikkoja vuodesta ja sulkea myös ilmanvaihto.
Siedätyshoidosta jotkut ovat saaneet astman. Allergia muuttui pahemmaksi. Tietysti jokainen saa pitää lemmikkinsä. Muuttaisin itse työpaikkaa, jos en pystyisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, mutta vain ja ainoastaan sinun ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, ettei oireita välttämättä saa kokonaan pois. Ei muissakaan allergioissa aina. Tavoite voi olla saada oireet sellaiselle tasolle, että niiden kanssa voi elää. Allergian itsehoitoon kuuluu myös mm. limakalvojen kunnosta huolehtiminen. Liikunta pitää keuhkoja kunnossa jne.
Työpaikka ei voi määrätä lemmikeistä, eikä myöskään vaatteista, ellei ole joku sellainen duuni, jossa on kaikilla työvaatteet työnantajan puolesta. Jos tuollaista yritetään edes ehdottaa, se on jo sinun henkilökohtaiseen elämääsi puuttumista ja voit liitosta kysyä lakiapua tilanteeseen. Jos sinua uhataan irtisanomisella tai irtisanotaan, niin se on myöskin laiton irtisanominen, josta sinun tulee saada korvaukset.
Jos nyt tuollaiseen keskusteluun joudut, niin kannattaa ehdottomasti pysyä asiallisena ja pitää pää kylmänä. Eli, et suostu mihinkään henkilökohtaista elämääsi tai oikeuksiasi rajoittavaan toimintaan. Sieltähän kohta esimies tai työtoveri tulee ratsaamaan seuraavaksi kotiasi "laittomista lemmikeitä." Voit myös ottaa keskusteluun mukaan esim. lakimiehen, luottamusmiehen tai jonkun muun työkaverin. Se saattaisi ehkäistä pahimpia omituisuuksia. Voit myös sanoa, että sinulla ei ole kissaa, että mistähän muut ovat saaneet tällaisen ajatuksen?
Jos tuollainen tilanne tulisi oikeasti tosielämässä eteen, väittäisin luopuvani ilman muuta lemmikistäni heti ja ilmoittautuvani vapaaehtoistyöhön hylättyjen eläinten pariin.