Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei suomalaiset osaa kävellä oikealla puolella?!

Vierailija
23.07.2015 |

Jatkuvasti saa väistellä vastaantulijoita milloin oikealle ja milloin vasemmalle.
Mikä siinä oikealla puolella kävelemisessä on niin vaikeaa?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia pitäisi kävellä oikeaa reunaa yhtään missään? Vasenta reunaa käytetään lain mukaan autoteillä, missään laissa ei ole määritetty oikeaa reunaa ainoaksi oikeaksi kulkusuunnaksi kävelijöille millään valtakunnan tiellä, jollei sitten kevyen liikenteen väylästä ole erotettu puolia erikseen kävelijöille ja pyöräilijöille, mutta silloinkin se kävelijä saa valita kumpaa reunaa omasta puoliskostaan tallaa, eikö?

Tämä oikean puoleinen kulku kävelyteillä on järjettömän sekavaa varsinkin lapsille joiden pitää opetella myös erottamaan autotiet ja osata suunnata kulkunsa tarvittaessa vasemmalle, nykyään näitä näkee pienemmillä autoteillä ihan haitaksi asti, lapsia ja vanhuksia, siinä oikealla puolella iloisesti

Eikö juuri sillä että kaikki, kävelijät, pyöräilijät ja autoilijat pelaisivat samoilla säännöillä, olisi juuri lapsille helppo oppia? Tässäkin on kysymys siitä ettei ajatella vain omaa napaa, vaan kuinka asiat toimisi kokonaisuutena parhaiten ja turvallisimmin.

Vierailija
82/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:26"]

Koiran kusettajat ovat pahimpia mulkkuja, kuvitellaan, etteivät säännöt koske heitä.

Vielä asteen pahempia ovat koirankusettajat lastenvaunuineen. Siinä kyllä ollaan niin maailmanomistajaa, että ei ole enää edes todellista.

Minä olen varmaan juuri tällainen. Minä kuljen kevyenliikenteenväylän vasenta reunaa, koira kulkee vasemmalla eli pientareen puolella. Jos joku tulee vastaan, työnnän vaunuja niin reunassa kuin mahdollista, ja koira kulkee jo piennarta. Minusta on turvallisempaa, että koira kulkee mahdollisimman kaukana (eli vaunujen/rattaiden takana) vastaantulijasta. Koira kulkee aina vasemmalla puolellani, oli mulla lapsi mukana tai ei. Minusta tämä on hyvä muidenkin koirien ohitustilanteissa, koirat mahdollisimman etäällä toisistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei ole mitään yleistä sääntöä, että pitäisi kävellä oikeaa laitaa. Maantiellä käveltäessä sen sijaan pitää kävellä vasenta laitaa. Itse koiraa ulkoiluttaessa todellakin kävelen vasenta laitaa, koira kulkee muutenkin aina vasemmalla puolella. Siinä olen samaa mieltä, että tiellä ei seilata yllättäen laidalta toiselle, vaan huomioidaan aina muu liikenne, sillä takaa saattaa tulla esim. pyöriä. Toki pyöräilijöidenkin pitää asettaa vauhtinsa sellaiseksi, etteivät aiheuta varaa kanssakulkijoille.

Voitko selittää, miksi kuljet koiran kanssa vasenta laitaa? Tämä on tosi hankalaa muille, vilkkaalla kevyenliikenteen väylällä liikkujille. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, ja minä käytän tietysti koirieni kanssa oikeaa laitaa. Kun kevyenliikenteen väylä on sallittu myös pyöräilijöille, he liikkuvat myös oikeanpuolisen liikenteen mukaisesti. On tosi hankalaa väistellä koirakkoja, jotka tulevat vastaan vasenta laitaa. Ja näitä on paljon! Siinä sitten muut kevyenliikenteen väylää käyttävät joutuvat olemaan tosi varovaisia, kun yksi ryhmä ei halua pelata samojen sääntöjen mukaan.

Vierailija
84/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

cosmopolitan kirjoitti:

..koska suomalainen kuvittelee edelleenkin että hän on ainoa ihminen maailmassa ja ei osaa ottaa muita huomioon, moukat tunnistaa juuri tuosta, ei anneta tilaa eikä väistytä vaan rynnitään ensimmäisenä ovesta sisään..

..kirjoittamaton sääntö on että väistetään oikealta, se joka tulee ulos ovesta päästetään ensin jne mutta ei, tämä on suomalaiselle urpolle liian vaativaa..

Nykysääntö on että mitä nuorempi niin ei tarvitse väistää ketään. Nykynuoret eivät osaa/halua väistää ja ottaa muita huomioon. Huomaa juuri esim kaupan oviaukoissa, missä he rynnivät päälle vaikka oviaukossa on jo joku. 

Vierailija
85/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei ole mitään yleistä sääntöä, että pitäisi kävellä oikeaa laitaa. Maantiellä käveltäessä sen sijaan pitää kävellä vasenta laitaa. Itse koiraa ulkoiluttaessa todellakin kävelen vasenta laitaa, koira kulkee muutenkin aina vasemmalla puolella. Siinä olen samaa mieltä, että tiellä ei seilata yllättäen laidalta toiselle, vaan huomioidaan aina muu liikenne, sillä takaa saattaa tulla esim. pyöriä. Toki pyöräilijöidenkin pitää asettaa vauhtinsa sellaiseksi, etteivät aiheuta varaa kanssakulkijoille.

Voitko selittää, miksi kuljet koiran kanssa vasenta laitaa? Tämä on tosi hankalaa muille, vilkkaalla kevyenliikenteen väylällä liikkujille. Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, ja minä käytän tietysti koirieni kanssa oikeaa laitaa. Kun kevyenliikenteen väylä on sallittu myös pyöräilijöille, he liikkuvat myös oikeanpuolisen liikenteen mukaisesti. On tosi hankalaa väistellä koirakkoja, jotka tulevat vastaan vasenta laitaa. Ja näitä on paljon! Siinä sitten muut kevyenliikenteen väylää käyttävät joutuvat olemaan tosi varovaisia, kun yksi ryhmä ei halua pelata samojen sääntöjen mukaan.

Koska tottelevaisuuskoulutuksessa koira opetetaan kulkemaan ihmisen vasemmalla puolella. Tämä on autotien laidassa erittäin järkevää, jolloin koira ja ihminen ovat lain mukaisesti vasemmassa reunassa.

-eri

Vierailija
86/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse puolikuurona (vasen korva on kuuro) kävelen aina kävelytien vasenta laitaa, koska silloin kuulen paremmin takaa lähestyvät pyöräilijät, jotka eivät aina välitä edes antaa äänimerkkiä. Tähän minulla mielestäni on oikeus.

Olet hankala, vain koska sinulla on fetissi kuunnella polkupyöriä harrastuksenasi ja vaati heitä antamaan äänimerkkejä. Osaatko myös muistuttaa tästä aina polkupyöräilijöitä, jotka sinut ohittavat pahaa-aavistamatta ihan turvallisesti. Kyllä sinulla on oikeus heittäytyä hankalaksi, millään järjellä' tuota ei voi perustella.

Kerran alamäessä takaani lähestyi uudehko vaihdepyörä, joka ohitti minut n. puolen metrin päästä vauhdilla. Arvaa vaan, meinasinko saada paskahalvauksen? Pyörästä ei lähtenyt minkäänlaista ääntä.

Sinulla on selvästi joku vika ymmärryksessä, jos tämäkään ei sinua vakuuta.

Vierailija
87/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

innaK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:26"]

Koiran kusettajat ovat pahimpia mulkkuja, kuvitellaan, etteivät säännöt koske heitä.

Vielä asteen pahempia ovat koirankusettajat lastenvaunuineen. Siinä kyllä ollaan niin maailmanomistajaa, että ei ole enää edes todellista.

Minä olen varmaan juuri tällainen. Minä kuljen kevyenliikenteenväylän vasenta reunaa, koira kulkee vasemmalla eli pientareen puolella. Jos joku tulee vastaan, työnnän vaunuja niin reunassa kuin mahdollista, ja koira kulkee jo piennarta. Minusta on turvallisempaa, että koira kulkee mahdollisimman kaukana (eli vaunujen/rattaiden takana) vastaantulijasta. Koira kulkee aina vasemmalla puolellani, oli mulla lapsi mukana tai ei. Minusta tämä on hyvä muidenkin koirien ohitustilanteissa, koirat mahdollisimman etäällä toisistaan.

Ihan turvallisinta oli jos ottaisit muutkin huomioon minä maailmassasi. Et ole ainoa väylän käyttäjä etkä sitä omista, mutta toimintasi vaikuttaa siltä että olet koko paikan kuningas, jota muiden on väisteltävä. Millään turvallisuudella et voi kytöstäsi perustella.

Vierailija
88/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kerta tai kaks, kun kävelet kaupungilla jalkakäytävän oikeaa reunaa ja jonkun rakennuksen nurkan takaa tulee joku vasenta laitaa ja siinä lyödään melkein päät yhteen. Si siinä vähän aikaa poukkoillaan suuntaan ja toiseen, ennenkun päästään ohi. Tältäkin vältyttäis jos kaikki kulkis samojen sääntöjen mukaan.

Vierailija
89/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:32"]Lain mukaan kävelijä saa valita, kummassa reunassa kulkee. Itse valitsen yleensä vasemman reunan, mutta jos on liikennettä, silloin oikean.

Laki ei aina se fiksun ratkaisu. Pysy vaan oikealla koska Suomessa on oikean puoleinen liikenne

Laki on itseasiassa tässä asiassa varsin fiksu. Olen yksi niistä paljon parjatuista koiranulkoiluttajista ja kuljen aina ns. metsän puoleista laitaa ja koira kulkee nätisti metsän puolella/pientareella, joten viemme mahdollisimman vähän tilaa muulta liikenteeltä, eivätkä nämä spandex-sukkulat (joille muuten ilmeisesti soittokellon käyttö on ylivoimaisen vaikeaa) häiriinny koirasta eikä koira heistä.

Koiran kanssa tuo onkin järkevä tapa. Muuten pyöräilijänä toivoisin, että jalankulkijat käyttäisivät kevyenliikenteen väylällä oikeaa reunaa, jolloin heidät on helppo ohittaa vasemmalta puolelta. Jos ohittaminen ei ole heti mahdollista vastaantulijoiden vuoksi, jalankulkijan perässä voi polkea hitaasti. Jos pyöräilijänä poljen oikeaa reunaa ja vastaan tulee jalankulkija, joka käyttää vasenta reunaa, eikä heti mahdu ohittamaan, pyöräilijä ja jalankulkija joutuvat molemmat pysähtymään välttääkseen törmäyksen.

Vierailija
90/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse puolikuurona (vasen korva on kuuro) kävelen aina kävelytien vasenta laitaa, koska silloin kuulen paremmin takaa lähestyvät pyöräilijät, jotka eivät aina välitä edes antaa äänimerkkiä. Tähän minulla mielestäni on oikeus.

Olet hankala, vain koska sinulla on fetissi kuunnella polkupyöriä harrastuksenasi ja vaati heitä antamaan äänimerkkejä. Osaatko myös muistuttaa tästä aina polkupyöräilijöitä, jotka sinut ohittavat pahaa-aavistamatta ihan turvallisesti. Kyllä sinulla on oikeus heittäytyä hankalaksi, millään järjellä' tuota ei voi perustella.

Kerran alamäessä takaani lähestyi uudehko vaihdepyörä, joka ohitti minut n. puolen metrin päästä vauhdilla. Arvaa vaan, meinasinko saada paskahalvauksen? Pyörästä ei lähtenyt minkäänlaista ääntä.

Sinulla on selvästi joku vika ymmärryksessä, jos tämäkään ei sinua vakuuta.

Edelleen haluat vain olla hankala kuten pikkulapsi. Voi meidän vaavia jonka polkupyörä oikein ohitti ja siksi hän kos taa kaikille muille loppuelämänsä tätä, toimimalla vastoin sitä järkevää käytäntöä kulkea oikeaa reunaa. Kaikki varmaan toivovat että olisit saanut sen halvauksen niin olisi muille turvallisempaa liikkua, kun et olisi tahallasi hankaloittamassa asioita. Edelleenkin sinä olet se hanlkala ei uudehko vaihdepyörä jota esität syyksi, vain koska sinulla on vaikeuksia hyväksyä polkupyörällä liikkuvia.

Vierailija
91/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tottelevaisuuskoulutuksessa koira opetetaan kulkemaan ihmisen vasemmalla puolella. Tämä on autotien laidassa erittäin järkevää, jolloin koira ja ihminen ovat lain mukaisesti vasemmassa reunassa.

-eri

Tottelevaisuuskoulutus ei kyllä saisi mennä turvallisuuden ja yleisen maalaisjärjen edelle. Eiköhän se koira opi kävelemään ihmisen molemmilla puolilla, tilanteen mukaan.  Koira taitaa tässä tapauksessa olla taas ihmistä älykkäämpi.

Vierailija
92/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yksi päivä kokeilin huvikseni kävellä keskellä kelviä. Tuli aika levoton olo, koko ajan oli tunne, että joku ajaa pyörällä takaa päälle. Muutenkin oli semmoinen luonnoton fiilis, että kaikki ei ole kohdallaan.

Ihmetyttää jos ja kun joku ajokortin omistava kulkee näin. Luulisi oikeanpuoleisen liikenteen olevan selkäytimessä. Näinköhän autonkin ratissa vähänkin uinahdettuaan ovat heti väärällä puolella tai ojassa.

Jos kävelyllä tulee toinen vasemmalla vastaan, pysyn tiukasti äärioikealla ja ohitamme sitten usein toisemme hihat hipoen ja ihan hyvin se näinkin käy. Jos kyseessä on vammainen tai raihnainen, tai jengiläinen, sitten siirryn tien vasemmalle puolelle.

Pyöräillessä tulee myös vastaan vasemmalla ajavia, yleensä ovat naisia tai lapsia. Kerran yksi tämmöinen eukko rupesi sompailemaan sinne sun tänne kun ei tajunnut mihin väistää. Ajoin hiljaa, koko ajan valmiina pysähtymään aivan oikeassa reunassa ja sitten lopulta nainen ajoi ojaan pysyen kuitenkin pystyssä, kun vauhtinsa myöskin oli olematon. Rupesi sitten jotain jurputtamaan poliisin soittamisesta, mutten jäänyt kuuntelemaan.

Kerran satuin näkemään erikoisen tapauksen. Neljä isoa kävelijänaista tukkivat pyörätien. Takaa pyöräillyt kuusikymppinen äijä koukkasi tahallaanheidän sivustaansa kohti, hipaisten kyynärpäällään laitimmaista kulkijaa ja huudahti teatraalisesti " hups, anteeksi kauheasti. Vauhti oli hidas ja tilanne oli selkeästi vaaraton. Oli aika hämmentynyt olo kun tätä seurasin perässä ajaen.

Vierailija
93/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:32"]Lain mukaan kävelijä saa valita, kummassa reunassa kulkee. Itse valitsen yleensä vasemman reunan, mutta jos on liikennettä, silloin oikean.

Laki ei aina se fiksun ratkaisu. Pysy vaan oikealla koska Suomessa on oikean puoleinen liikenne

Laki on itseasiassa tässä asiassa varsin fiksu. Olen yksi niistä paljon parjatuista koiranulkoiluttajista ja kuljen aina ns. metsän puoleista laitaa ja koira kulkee nätisti metsän puolella/pientareella, joten viemme mahdollisimman vähän tilaa muulta liikenteeltä, eivätkä nämä spandex-sukkulat (joille muuten ilmeisesti soittokellon käyttö on ylivoimaisen vaikeaa) häiriinny koirasta eikä koira heistä.

Koiran kanssa tuo onkin järkevä tapa. Muuten pyöräilijänä toivoisin, että jalankulkijat käyttäisivät kevyenliikenteen väylällä oikeaa reunaa, jolloin heidät on helppo ohittaa vasemmalta puolelta. Jos ohittaminen ei ole heti mahdollista vastaantulijoiden vuoksi, jalankulkijan perässä voi polkea hitaasti. Jos pyöräilijänä poljen oikeaa reunaa ja vastaan tulee jalankulkija, joka käyttää vasenta reunaa, eikä heti mahdu ohittamaan, pyöräilijä ja jalankulkija joutuvat molemmat pysähtymään välttääkseen törmäyksen.

Höpsö, kävelijät kävelevät reunoissa ja pyöräilijät ohittavat keskeltä. Silloin on ihan sama missä reunassa jalankulkija on. Lain mukaan jalankulkija saa kävellä kummassa reunassa haluaa ja jotta jalankulkija näkee samalla puolella tulijan niin vasen reuna on paras kävellä.

Vierailija
94/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sama on ihmetyttänyt jo vuosikymmeniä minua täällä Stadissa.

Ainakin yksi syy on se, että landelta tulleet uuvatit kävelevät autoteiden piennarta juuri päinvastoin - eli autoja vastaan - joka on siinä kohtaa juuri oikein.

Mutta koska ovat tottuneet siihen, kävelevät he myös jalkakäytäviä pitkin vastavirtaan.

Ja muutenkaan landeilla ei ole liikenteessä oikein mitään logiikkaa tai sääntöjä.

Siellä vaan painellaan - joko muiden perässä kuin ajatusta vailla olevat aasit - tai sitten mennään eteen päin muista välittämättä kuin norsut.

Stadilainenhan osaa kulkea jollain moodilla ja logiikalla.

Stadilaisia vaan on enää vähemmistö - joten tuo kulkeminen on siitä kiinni, montako savolaista siellä milloinkin on haahuilemassa..

Vierailija
95/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yksi päivä kokeilin huvikseni kävellä keskellä kelviä. Tuli aika levoton olo, koko ajan oli tunne, että joku ajaa pyörällä takaa päälle. Muutenkin oli semmoinen luonnoton fiilis, että kaikki ei ole kohdallaan.

Ihmetyttää jos ja kun joku ajokortin omistava kulkee näin. Luulisi oikeanpuoleisen liikenteen olevan selkäytimessä. Näinköhän autonkin ratissa vähänkin uinahdettuaan ovat heti väärällä puolella tai ojassa.

Jos kävelyllä tulee toinen vasemmalla vastaan, pysyn tiukasti äärioikealla ja ohitamme sitten usein toisemme hihat hipoen ja ihan hyvin se näinkin käy. Jos kyseessä on vammainen tai raihnainen, tai jengiläinen, sitten siirryn tien vasemmalle puolelle.

Pyöräillessä tulee myös vastaan vasemmalla ajavia, yleensä ovat naisia tai lapsia. Kerran yksi tämmöinen eukko rupesi sompailemaan sinne sun tänne kun ei tajunnut mihin väistää. Ajoin hiljaa, koko ajan valmiina pysähtymään aivan oikeassa reunassa ja sitten lopulta nainen ajoi ojaan pysyen kuitenkin pystyssä, kun vauhtinsa myöskin oli olematon. Rupesi sitten jotain jurputtamaan poliisin soittamisesta, mutten jäänyt kuuntelemaan.

Kerran satuin näkemään erikoisen tapauksen. Neljä isoa kävelijänaista tukkivat pyörätien. Takaa pyöräillyt kuusikymppinen äijä koukkasi tahallaanheidän sivustaansa kohti, hipaisten kyynärpäällään laitimmaista kulkijaa ja huudahti teatraalisesti " hups, anteeksi kauheasti. Vauhti oli hidas ja tilanne oli selkeästi vaaraton. Oli aika hämmentynyt olo kun tätä seurasin perässä ajaen.

JALANKULKIJA EI OLE AJONEUVO!!!!!

Joten kävelemme vasenta laitaa :)

Vierailija
96/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vastaan tulee oikeaa laitaa kävelevä koirakko, kumpi väistää? Minun mielestä sinä.

Vierailija
97/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallaan omaa pahaa oloaan kuljetaan vasemmalla. Kyllä näillä vasentareunaa kulkevilla on sellainen tunnistettavissa oleva, aion olla muille hankala ilme naamalla. Toinen porukka on sitten nämä keskellä kulkevat, jotka odottavat että polkupyörä ohiottaa heidät, pelkästään että pääsisivät purkamaan pskaa oloaan polkupyöräilijään huutamalla pahasti. 

Vierailija
98/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävelen kelvin oikeassa reunassa, paitsi en tietenkään vesisateella silloin, kun autot kulkisivat ihan vierestä. Joskus myös suuressa kelvin alamäessä tekee mieli kävellä vasemmalla, kun takaapäin tulee fillareita 50km/h.

Vierailija
99/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kävelyttäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vastaan tulee oikeaa laitaa kävelevä koirakko, kumpi väistää? Minun mielestä sinä.

Yleensä pienempi koira väistää. Tämä on turvallisuuslähtöinen kirjoittamaton sääntö, koska pienen koiran omistaja haluaa suojella koiraansa ja siirtyy siksi aikaisemmin toiselle puolelle tietä. Olen vain huomannut tämän ison koiran kanssa. Itse ei ennätä siirtyä. Koiranomistajat ehkä enemmän lukevat kohtaamistilanteita koirien mahdollisen konfliktin kautta eivätkä ajattele kuka missäkin laidassa on.

eri

Vierailija
100/126 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen kelvin oikeassa reunassa, paitsi en tietenkään vesisateella silloin, kun autot kulkisivat ihan vierestä. Joskus myös suuressa kelvin alamäessä tekee mieli kävellä vasemmalla, kun takaapäin tulee fillareita 50km/h.

Mikä kelvetin KELVI? Mitä kelvettiä?

Itse asiaan, tehkää jääräpäisimmät koirakot vihdoin palvelus ja siirtykää oikeanpuoliseen liikenteeseen ja opettakaa koiranne kulkemaan myös oikealla puolella. Ei se, että jossain maalla, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää ja kävellään ajotien vasemmalla puolella, pitäisi vaikuttaa siihen, että taajamassa jokainen kulkee OIKEALLA puolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi