Miksei suomalaiset osaa kävellä oikealla puolella?!
Jatkuvasti saa väistellä vastaantulijoita milloin oikealle ja milloin vasemmalle.
Mikä siinä oikealla puolella kävelemisessä on niin vaikeaa?
Kommentit (126)
Kadulla kävelijöissä on yllättävän paljon niitä, jotka eivät osaa väistää vastaantulijaa oikealta puolelta. Myös esim. kaupan sisäänkäynneissä ihmiset törmäilevät miten sattuu. Kaikki pääsisivät helpommalla, jos jokainen kulkisi aina oikeaa puolta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tätä olen miettinyt. Kun muutin maalta kaupunkiin, koetin jonkin aikaa kulkea kävelytielläkin vasenta laitaa, kuten olin tottunut maantien laidassa kuljettavan. Hyvin pian opin, että oikea laita on se oikea laita, mutta ei se kaikille näytä olevan. Todella moni näyttää kaupungilla kulkiessaan kävelevän sitä laitaa, joka on kadulla kulkevista autoista kauempana, menivätpä mihin suuntaan hyvänsä. Toiseen suuntaan mennessä se on tietysti tällaiselle oikeanpuoleista liikennettä suosivalle ihanaa, kun samalla laidalla ei ole ketään, koska kaikki kulkevat toista laitaa. Toiseen suuntaan taas saa väistellä väistelemistään.
36kg koira auttaa. Kaikki väistäävaikkda kävelisin missä reunassa sattuu.
Kävelen toki vasenta laitaa, jotta osaan varoa liian kovaa ajavia pyöräilijöitä.
Olen kävellyt tien vasenta laitaa 50 vuotta, koirani 11 vuotta. Ei pysty vaihtamaan systeemiä. Mission impossible.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:19"]Mikä on oikealla puolella kävelyä? En ole ikinä kuullut kävelysäännöistä, liikennesäännöistä kyllä?
Aasi, laissa sanotaan kummalla puolella on käveltävä
Laissa sanotaan, että jos merkillä ei ole erikseen määrätty niin kävellä SAA MOLEMMILLA puolilla. Autotiellä kävellään aina VASENTA reunaa.
Minkä ihmeen takia pitäisi kävellä oikeaa reunaa yhtään missään? Vasenta reunaa käytetään lain mukaan autoteillä, missään laissa ei ole määritetty oikeaa reunaa ainoaksi oikeaksi kulkusuunnaksi kävelijöille millään valtakunnan tiellä, jollei sitten kevyen liikenteen väylästä ole erotettu puolia erikseen kävelijöille ja pyöräilijöille, mutta silloinkin se kävelijä saa valita kumpaa reunaa omasta puoliskostaan tallaa, eikö?
Tämä oikean puoleinen kulku kävelyteillä on järjettömän sekavaa varsinkin lapsille joiden pitää opetella myös erottamaan autotiet ja osata suunnata kulkunsa tarvittaessa vasemmalle, nykyään näitä näkee pienemmillä autoteillä ihan haitaksi asti, lapsia ja vanhuksia, siinä oikealla puolella iloisesti
Vierailija kirjoitti:
Miten suomalaisuus tässä mihinkään liittyy?
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, ihan siten. Tiedätkö mitä se tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:41"]
Niin mutta laki sanoo että jalankulkija kulkee pyörätien REUNAA, eikä siinä keskellä siksakkia, prkl
Junttisuomalaiset kävelee usein siksakkia siihen tyyliin kun olisivat syntymäkännissä, jopa kaupunkien keskustan jalankulkuväyliä pitkin, jalkakäytävällä, suojatiellä, joka paikassa jossa saa tai voi kävellä!
Kamalia ovat myös wt-perheet jotka kävelevät rivissä marketeissa, muodostavat barrikadin eli pahimmillaan 5-6 henkeä kulkee RINNAKKAIN käytävää pitkin!
Ei ihme että autoilijatkin ajaa ihan päin persettä täällä Suomessa kun ei osata edes kävellä kunnolla!
Noita rinnakkain vastaantulevia perheitä kohti pitää kiihdyttää ostoskärryjen kanssa katsellen ihan muualle...tilaa tulee.
Sitten on vielä nää ajotaidottomat kaupassakävijät, jotka saa tukittua yksinään jopa Prisman pari metriä leveän käytävän. Eikun oma kärry siihen käytävän keskelle poikittain ja itse sitten haaveilemaan siihen kärryn ja hyllyn väliin. Ja ohi ei mahdu. Uskomaton suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia pitäisi kävellä oikeaa reunaa yhtään missään? Vasenta reunaa käytetään lain mukaan autoteillä, missään laissa ei ole määritetty oikeaa reunaa ainoaksi oikeaksi kulkusuunnaksi kävelijöille millään valtakunnan tiellä, jollei sitten kevyen liikenteen väylästä ole erotettu puolia erikseen kävelijöille ja pyöräilijöille, mutta silloinkin se kävelijä saa valita kumpaa reunaa omasta puoliskostaan tallaa, eikö?
Tämä oikean puoleinen kulku kävelyteillä on järjettömän sekavaa varsinkin lapsille joiden pitää opetella myös erottamaan autotiet ja osata suunnata kulkunsa tarvittaessa vasemmalle, nykyään näitä näkee pienemmillä autoteillä ihan haitaksi asti, lapsia ja vanhuksia, siinä oikealla puolella iloisesti
Päinvastoin vaseemman käyttäminenhän asiat sekoittaa. Liiku ja kulje samalla puolella riippumatta välineestä. Naurettavaa olisi että erivälineillä kuljettaisiin eri puolilla.
Kävelijän liikennesäännöt
Kävellen kulkevan on liikenteessä liikkuessaan käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole, tai sillä kulkeminen ei jostain syystä onnistu, kävelijän on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla kävelijän paikka on ensisijaisesti vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin, jos se suinkin on mahdollista.
Pyörätiellä kävellen kulkevan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Ajoradalla kävelijän on ensisijaisesti kuljettava vasenta reunaa. Jos oikean reunan käyttäminen on kuitenkin kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa, käytetään sitä.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/jalankulkijat-1
Vasen, vasen, VASEN!
ensisijaisesti ei ole mikään muu kuin ehdotus. Jos haluat SUJUVAN liikenteen käytä oikeaa reunaa.
Itse puolikuurona (vasen korva on kuuro) kävelen aina kävelytien vasenta laitaa, koska silloin kuulen paremmin takaa lähestyvät pyöräilijät, jotka eivät aina välitä edes antaa äänimerkkiä. Tähän minulla mielestäni on oikeus.
Hurjasti kommentteja AP:lle. Tuskin on täällä lukemassa vuoden 2015 ketjua.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:19"]Mikä on oikealla puolella kävelyä? En ole ikinä kuullut kävelysäännöistä, liikennesäännöistä kyllä?
Aasi, laissa sanotaan kummalla puolella on käveltävä
Missä laissa? Linkitä tähän kiitos.
Aasi eti ite !!!
Laissa ei ole määritelty millä puolella jalankulkijoiden kuuluu liikkua kävelyväylöillä. Äänenpaiosi tosin uhkaa minua ja tunnen oloni turvattomammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse puolikuurona (vasen korva on kuuro) kävelen aina kävelytien vasenta laitaa, koska silloin kuulen paremmin takaa lähestyvät pyöräilijät, jotka eivät aina välitä edes antaa äänimerkkiä. Tähän minulla mielestäni on oikeus.
Olet hankala, vain koska sinulla on fetissi kuunnella polkupyöriä harrastuksenasi ja vaati heitä antamaan äänimerkkejä. Osaatko myös muistuttaa tästä aina polkupyöräilijöitä, jotka sinut ohittavat pahaa-aavistamatta ihan turvallisesti. Kyllä sinulla on oikeus heittäytyä hankalaksi, millään järjellä' tuota ei voi perustella.
Vierailija kirjoitti:
36kg koira auttaa. Kaikki väistäävaikkda kävelisin missä reunassa sattuu.
Rakki kuriin ja huostaan jos alat sitä usuttamaan ihmisten kimppuun... HIRVIÖ!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin vaseemman käyttäminenhän asiat sekoittaa. Liiku ja kulje samalla puolella riippumatta välineestä. Naurettavaa olisi että erivälineillä kuljettaisiin eri puolilla.
Juuri näin, ja sitä paitsi esimerkiksi alikulkutunneleissa on usein osoitettu kulkusuunta nuolilla, ja nämä nuolet ohjaavat kulkemaan nimenomaan oikeaa puolta. Samaa logiikkaa olisi järkevää noudattaa kaikkialla muuallakin kevyenliikenteenväylällä, ellei jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden puolia ole erotettu viivalla.
..koska suomalainen kuvittelee edelleenkin että hän on ainoa ihminen maailmassa ja ei osaa ottaa muita huomioon, moukat tunnistaa juuri tuosta, ei anneta tilaa eikä väistytä vaan rynnitään ensimmäisenä ovesta sisään..
..kirjoittamaton sääntö on että väistetään oikealta, se joka tulee ulos ovesta päästetään ensin jne mutta ei, tämä on suomalaiselle urpolle liian vaativaa..
Teen aina välillä testin, että jos en itse väistä, kuinka moni ihminen törmää muhun tyyliin alle puolen kilometrin matkalla. Vähintään 3-4. Olen kyllästynyt AINA olemaan se joka väistää. Kerrankin joku urpo törmättyään muhun huusi "älä nyt päälle tuu", minä? Huusin "niin no, oikeen puolimmainen liikenne".