Lääkkeellinen keskeytys - nyt
Löytyisköhän täältä sattumalta ketään, joka on nyt läpikäymässä, just kokenut, tai odottaa lääkkeellistä keskeytystä?
Raskauteni keskeytetään (lääketieteellisistä syistä) viikolla 6. Kävin eilen sairaalassa nielemässä ekan pillerin, eikä eilen tullut mitään oireita. Tänä aamuna oksensin ja olo oli niin tutiseva etten mennyt töihin. Nyt iltaa kohti vatsaa on ruvennut särkemään ja se on turvonnut palloksi. Vuotoa ei ole.
Huomenna aivan pakko mennä töihin...
Lauantaiaamuna sit 7.30 kipulääkkeet ja 8.00 tyhjennyslääkkeet, joiden mahdollisesti mukanaan tuomaa kipua jännitän lähinnä siksi, että meillä lapsi kotona, en haluais hänen huolestuvan mun olosta. Pakko varmaan lähettää mies lapsen kanssa muualle, mutta muita aikuisia ei ole saatavilla mun seuraksi (eikä lapsenkaan).
Onko kanssasisaria jakamaan tätä kanssani?
Kommentit (29)
Tein lääkkeellisen keskeytyksen muutamia vuosia sitten koska tulin aknelääkityksen aikana pillereistä huolimatta raskaaksi. Samoilla viikoilla kuin sinä. Kotona homma sujui ihan ok. Ensimmäisestä lääkkeestä tulee pahoinvoivaksi, kuuluu asiaan. Ne tyhjennyslääkkeet on samoja mitä käytetään synnytyksen käynnistyksessä ja keinotekoiset supistukset on todella kivuliaat :( ainakin minulla. Suosittelen ottamaan Buranaa ja Panacodia (tms kovempaa kipulääkettä) n 2 h ennen tyhjennyslääkettä. Ensimmäiset 2-4 h kivut oli kovat ja kieriskelin sängyssä mutta iltapäivällä/illalla oli jo ok olo. Hyvin selvisin yksin (mies oli töissä) mutta todella epämukavaa kyllä oli. Tsemppiä, varmasti pärjäät kun olet synnyttänyt jo kerran!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:33"]
Mä ihmettelen tota 2 välipäivää sairaalan lääkkeestä. Mä olin sairaalassa perjantaina ottamassa suun kautta annoksen ja sunnuntaina laitoin cytotecit emättimeen. Itse selvisin 3 x 400mg Buranaa, Panacod oli varalla, mutta en ottanut sitä, kun ajattelin tsekata, tuleeko kipuja. Ei oikeastaan tullut ollenkaan, Buranaa söin pieneen polttelun tunteeseen. Vuotoa tuli reippaahkosti, mutta hyvin voin koko ajan ja maanantaina menin normaalisti töihin. Takana oli 2 synnytystä, se ehkä vähän auttoi ettei sattunut. Toisaalta ei mulla ole menkkakipujakaan ja silläkin on yhteyttä.
[/quote]
Ap tässä. Tohon 2 päivää väliä - siinä on sellanen raja että ne tyhjennyslääkkeet pitää ottaa viimeistään 72 h sisällä siitä ekasta lääkkeestä. Olisin voinut ottaa perjantaiaamuna (tänään), mutta en halunnut ehdoin tahdoin olla töistä pois, joten päädyttiin lääkärin kanssa että kunhan otan ne ennen klo 9 la aamulla, 72h raja ei ylity. Sanoi myös että jotkut jotka haluavat osastolle ottamaan sen tyhjennyslääkkeen saavat sen ekan pillerin perjantaiaamuna ja menevät maanantaiaamuna osastolle, eli siinä tulee se sama 2 välipäivää.
Näyttäs tosiaan olevan ihan eriasteisia kokemuksia. Te joilla vuotanut paljon, onko viikkoja ollut kenties enemmän eli enemmän vuodettavaa?
Mulle lääkäri sanoi, että joskus voi olla myös niin, että kivut tuntuvat kovemmilta jos keskeytys on henkisesti raskas. Mene ja tiedä. Mulla on siis mies kotona/lähistöllä, mutta en haluais mitään kamalaa tapahtuvan ettei olemassaoleva lapsi pelästy/huolestu.
Kiitos vastauksista!
Mulla tyhjennys viikoilla 8 tuulimunaraskauteen. Sain tosiaan ekat lääkkeet polilla ja loput sitten kotona, tyhmä kun olin niin en tajunnu ennakkoon ottaa särkylääkkeitä, heti lääkkeenlaiton jälkeen tuntu et joku vääntelis puukkoa alamahalla, sit kiireesti panadol 1g ja burana 600mg. Meni joku puolisen tuntia niin kivut loppu ko seinään. Mä makoilin lääkkeenoton jälkeen reilun puolituntia sängyllä enenkun oli PAKKO lähtee vessaan joka oli varmaan aika typerä päätös koska kohtu ei sitten tyhjentynytkään kunnolla ja kolme kuukautta keskeytyksen jälkeen sitten piti toimenpiteellä poistella kohdusta loput istukan rippeet.
Mut mielestäni voit ihan hyvin antaa miehen ja lapsen olla kotona, otat tuntia ennen lääkkeiden laittoa burana+panadol kombon ja lääkkeiden laiton jälkeen jos tuntuu vielä kipuja niin ettei niitä siedä kuunnella niin uudelleen panadolin. Jos sä yksin tuota rupeet kotona touhuamaan niin siitä tulee sulle henkisesti raskaampaa, itse ainakin vaadin että mies on mun kanssa kotona joka oli maailman viisain päätös :)
Ethän sä töihin voi mennä. Mulla keskeytys käynnistyi jo ennen niitä toisia pillereitä, kiva jos silloin ois ollut töissä :/
Mulle piti tehdä lääkkeellinen abortti/kohduntyhjennys edellis keväänä. Silloin oli "sääntönä" että ei saa olla yksin tai muuten se tehdään sairaalassa. En sitten tiedä onko tuo tyhjennys jotenkin eri kuin abortti, lääke on kuitenkin tietääkseni sama. Vastaanotolla olisi otettu eka pilleri ja kotona seuraavana päivänä toinen jonka jälkeen olisi pitänyt alkaa tapahtumaan.
Tää yksinolokielto oli siis kuulemma sen takia, että vuoto saattaa olla voimakastakin (vrt synnytys) jolloin olo heikkenee nopeasti ja esim. pyörtyminen yksikseen ollessa voi olla vaarallista.
Mulle on tullut kerran keskenmeno n vko 7-8 ja silloin vuoto oli aika kovaa mutta kuitenkin suurin terveysside piti sen kurissa (kesti kovimmillaan n. vrk) mutta supistukset/kivut olivat niin kovat ettei pystynyt olemaan paikoillaan. Jostain ihme syystä pomppiminen auttoi :) Pahimman jälkeen Burana 800mg ja Sirdalud (relaksantti) auttoi rauhoittumaan ja sain nukuttua.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:33"]Ethän sä töihin voi mennä. Mulla keskeytys käynnistyi jo ennen niitä toisia pillereitä, kiva jos silloin ois ollut töissä :/
[/quote]
Olin töissä tänään, ei mitään vuotoa - eilen olin poissa koska oksentelin. Ap
Ja noissa papereissa kyllä lukee että pitää olla aikuinen seurana. Ap
Kiitos 2 huolenpidostasi, mutta kotikeskeytys on kuulemma ihan yleinen tapa. Kaikille ei tule kovis kipuja, ja jos tuleekin, mulla on päivystyksen numero jonne voi soittaa ja mennä jos on mitä tahansa huolta, tai muuttaakin mielensä ja haluaa sairaalaan.
Ap