Lääkkeellinen keskeytys - nyt
Löytyisköhän täältä sattumalta ketään, joka on nyt läpikäymässä, just kokenut, tai odottaa lääkkeellistä keskeytystä?
Raskauteni keskeytetään (lääketieteellisistä syistä) viikolla 6. Kävin eilen sairaalassa nielemässä ekan pillerin, eikä eilen tullut mitään oireita. Tänä aamuna oksensin ja olo oli niin tutiseva etten mennyt töihin. Nyt iltaa kohti vatsaa on ruvennut särkemään ja se on turvonnut palloksi. Vuotoa ei ole.
Huomenna aivan pakko mennä töihin...
Lauantaiaamuna sit 7.30 kipulääkkeet ja 8.00 tyhjennyslääkkeet, joiden mahdollisesti mukanaan tuomaa kipua jännitän lähinnä siksi, että meillä lapsi kotona, en haluais hänen huolestuvan mun olosta. Pakko varmaan lähettää mies lapsen kanssa muualle, mutta muita aikuisia ei ole saatavilla mun seuraksi (eikä lapsenkaan).
Onko kanssasisaria jakamaan tätä kanssani?
Kommentit (29)
Mun eivät antaneet olla yksin kotona ilman toista aikuista, vaan piti mennä sairaalaan. Sinänsä se oli ihan hyvä, koska mulla ei lääkkeillä onnistunut tyhjentyminen kokonaan, vaan jouduin lopulta kaavintaan.
Moi,
Mä tein lääkkeellisen keskeytyksen noin kuukausi sitten, viikkoja oli tasan 7. Lääkärissä sain ekan pillerin torstaina ja lauantaina tein keskeytyksen kotona. Otin aamulla kaksi panacodia, näistä tuli tosi huono olo ja oksensin ennen keskeytyslääkkeiden ottoa. Suosittelen siis ottamaan ensin yhden, jos lääkkeen vaikutus ei ole ennestään tuttu. Ensimmäiset neljä keskeytyslääkettä laitoin emättimeen aamulla yhdeksän aikaan ja ensimmäisen tunnin makasin sohvalla. Minulle suositeltiin ettei saisi liikkua heti lääkkeiden laiton jälkeen että ne ehtivät imeytyä eivätkä tule vuodon mukana pois.
Ensimmäisen kerran kävin vessassa "tyhjentämässä" noin yhdentoista aikaan. Minulla vuotoa ei tullut sohvalla makoillessa mutta heti kun istahti vessanpöntölle sitä tuli kuin saavista kaatamalla. Muutama isompi hyytymä tuli ensimmäisten tyhjennysten yhteydessä. Missään vaiheessa minulla ei ollut kipuja. Pahinta oli se aamuinen oksentaminen Panacodien oton jälkeen. Olin lukenut netistä kauhutarinoita etukäteen, mutta minulla ainakin meni keskeytys todella helposti ja kivuttomasti.
Olin osastolla. Koski aivan saatanasti. Ei se burana-panadoli mitään auttanut. Kipu piikki auttoi. Onneksi en ollut yksin kotona. Taju olisi varmaan mennyt. Vuotoa tuli paljon ja siteitä ja housuja piti vaihtaa monta kertaa. Vessa-asioilla piti käydä metallipöntöllä ja hoitaja kävi katsomassa joko sikiö on tullut ulos. Kuulostaa "kivalta" kun se kolahtaa sinne metalliastiaan. Ei ollut mukava kokemus, eikä sen ole tarkoituskaan olla...!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:08"]Olin osastolla. Koski aivan saatanasti. Ei se burana-panadoli mitään auttanut. Kipu piikki auttoi. Onneksi en ollut yksin kotona. Taju olisi varmaan mennyt. Vuotoa tuli paljon ja siteitä ja housuja piti vaihtaa monta kertaa. Vessa-asioilla piti käydä metallipöntöllä ja hoitaja kävi katsomassa joko sikiö on tullut ulos. Kuulostaa "kivalta" kun se kolahtaa sinne metalliastiaan. Ei ollut mukava kokemus, eikä sen ole tarkoituskaan olla...!
[/quote]
Nyt en ymmärrä - ei kai minkään operaation ole tarkoitus mukava olla, mutta puhut ihan kuin olisi oikein että se on kivuliasta? -ohis
Ei ollut kivuliasta. Olen 3 lapsen äiti, ja tiedän, mitä on kipu. Tuo oli hyvin kivutonta, vähän kuin kuukautiskivut ja loivia supistuksia. Kipulääkkeet sain, eikä siis ollut kipuja. Olin osastolla, koska sikiö oli kuollut kohtuun ja siksi piti poistaa. Verta tuli paljon, kokonaisen vuorokauden oli runsasta vuotoa. Älä siis säikähdä, kuuluu asiaan.
Mä ihmettelen tota 2 välipäivää sairaalan lääkkeestä. Mä olin sairaalassa perjantaina ottamassa suun kautta annoksen ja sunnuntaina laitoin cytotecit emättimeen. Itse selvisin 3 x 400mg Buranaa, Panacod oli varalla, mutta en ottanut sitä, kun ajattelin tsekata, tuleeko kipuja. Ei oikeastaan tullut ollenkaan, Buranaa söin pieneen polttelun tunteeseen. Vuotoa tuli reippaahkosti, mutta hyvin voin koko ajan ja maanantaina menin normaalisti töihin. Takana oli 2 synnytystä, se ehkä vähän auttoi ettei sattunut. Toisaalta ei mulla ole menkkakipujakaan ja silläkin on yhteyttä.
En ole keskeytystä kokenut, mutta keskeytyneen keskenmenon, jonka hoito on samanlainen. Ne avautumiskivut oli mulla hieman normaalia kuukautiskipua kovemmat, ei missään nimessä verrattavissa synnytyskipuihin. Ja ne helpotti heti, kun vuoto alkoi, eli sellaista supistuskipua ei ollut. Minä olin yksin kotona päivän, mutta kivut alkoivat vasta n. 8 tunnin päästä lääkkeiden ottamisesta. Ihan hyvin, olisin kyllä pärjännyt niiden kanssa yksinkin.
Mulla kävi vaan sitten niin, että vuoto jäi niukaksi, ja kun en tiennyt, mitä odottaa, en lähtenyt sairaalaan. 5 päivän päästä alkoi raju vuoto yöllä, pyörryin keittiöön ja mies joutui soittamaan ambulanssin. Jos olisin silloin ollut yksin kotona, olisin luultavasti kuollut sinne. Sairaalaan tullessa olin menettänyt useita litroja verta. Mutta kävi siis niin, että kohtu ei tyhjentynyt kunnolla, mikä ei käsittääkseni ole kovin yleistä noin pienillä viikoilla.
Tsemmpiä!
En ois pärjännyt ilman miestäni.
Verta tuli niin paljon 10-15min välein n.6 tunnin ajan että jossain vaiheessa omat jalat ei kantaneet enää edes muutaman askeleen matkaa sohvalta vessaan vaan mies joutui raahata minut sinne.
Taju lähti kaksi kertaa, ekan kerran putosin vessanpöntöltä ja löin pääni ja toisen kerran kun istuin suihkun lattialla.
Ikävää se oli mutta varsinaisia kipuja ei ollut.
Ap tässä. Tarkoittaa ei-niin-järkyn runsas vuoto, että tyhjennys epäonnistui? Mulla on aina ollut tosi runsaat kuukautiset, eikä nyt vuoda kovin paljon enempää. Kipu ei myöskään haittaa - otin aamulla sen määrätyn annoksen mutta lisää ei ole tarvinnut.
Onko jollakulla onnistunut vaikkei vuoda jatkuvasti kuin saavista, tai voiko se vaihe tulla myöhemmin? Kerran pöntöllä luulin ett pissa tulee mutta se olikin verta. Ei vaan tuu niin helvetisti mitä odotin...
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:00"]Ap tässä. Tarkoittaa ei-niin-järkyn runsas vuoto, että tyhjennys epäonnistui? Mulla on aina ollut tosi runsaat kuukautiset, eikä nyt vuoda kovin paljon enempää. Kipu ei myöskään haittaa - otin aamulla sen määrätyn annoksen mutta lisää ei ole tarvinnut.
Onko jollakulla onnistunut vaikkei vuoda jatkuvasti kuin saavista, tai voiko se vaihe tulla myöhemmin? Kerran pöntöllä luulin ett pissa tulee mutta se olikin verta. Ei vaan tuu niin helvetisti mitä odotin...
[/quote]
No poistuiko sikiö?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:02"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:00"]Ap tässä. Tarkoittaa ei-niin-järkyn runsas vuoto, että tyhjennys epäonnistui? Mulla on aina ollut tosi runsaat kuukautiset, eikä nyt vuoda kovin paljon enempää. Kipu ei myöskään haittaa - otin aamulla sen määrätyn annoksen mutta lisää ei ole tarvinnut.
[/quote]
No poistuiko sikiö?
[/quote]
En oo katellu!! Vai tunteeko sen siis? Ap
Voi ei... Rukoilen sun ja lapsesi puolesta ap. Toi abortti on ihan hirvee tragedia.
Jos tarviit tukea niin Itu-projekti auttaa: http://ituprojekti.net/fi/
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:33"]Ethän sä töihin voi mennä. Mulla keskeytys käynnistyi jo ennen niitä toisia pillereitä, kiva jos silloin ois ollut töissä :/
[/quote]
Samoin. Onneks en ollut sillon töissä, verta tuli!! Keskeytys tapahtui iltaa ennen kun piti mennä polille sitä tekemään. Ei juuri sattunut mutta olo oli epämukava ja luulin että olisi vaarallista vuotaa sellaisia määriä kun vuosin silloin :/ Kivut alkoi vasta seuraavana päivänä sairaalassa, kun sain tyhjentävät vielä 'varmuuden vuoksi'. Btw, mulla ne tyhjensi myös suolen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:13"]Voi ei... Rukoilen sun ja lapsesi puolesta ap. Toi abortti on ihan hirvee tragedia.
[/quote]
Tämä ei kyllä oikeastaan ole tragedia, ei ollut muuta vaihtoehtoa koska saan lääkettä jota ei voi käyttää raskauden aikana enkä voi olla ilman tätä hoitoa. Tragedia on siis muualla. Raskaus oli vahinko joka tapahtui ehkäisyn pettäessä. Mulla on yksi ihana, terve lapsi, ja olemme onnellinen perhe. Ei tämä kivaa ole, mieluummin tietysti ilman, mutta ei ole paha mieli tms. Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa keskeytetään. Kiitos kuitenkin avun tarjouksestasi! Ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:13"]Voi ei... Rukoilen sun ja lapsesi puolesta ap. Toi abortti on ihan hirvee tragedia.
[/quote]
Tämä ei kyllä oikeastaan ole tragedia, ei ollut muuta vaihtoehtoa koska saan lääkettä jota ei voi käyttää raskauden aikana enkä voi olla ilman tätä hoitoa. Tragedia on siis muualla. Raskaus oli vahinko joka tapahtui ehkäisyn pettäessä. Mulla on yksi ihana, terve lapsi, ja olemme onnellinen perhe. Ei tämä kivaa ole, mieluummin tietysti ilman, mutta ei ole paha mieli tms. Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa keskeytetään. Kiitos kuitenkin avun tarjouksestasi! Ap
[/quote]
Voimia ap!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 08:33"]Ethän sä töihin voi mennä. Mulla keskeytys käynnistyi jo ennen niitä toisia pillereitä, kiva jos silloin ois ollut töissä :/
[/quote]
Samoin. Onneks en ollut sillon töissä, verta tuli!! Keskeytys tapahtui iltaa ennen kun piti mennä polille sitä tekemään. Ei juuri sattunut mutta olo oli epämukava ja luulin että olisi vaarallista vuotaa sellaisia määriä kun vuosin silloin :/ Kivut alkoi vasta seuraavana päivänä sairaalassa, kun sain tyhjentävät vielä 'varmuuden vuoksi'. Btw, mulla ne tyhjensi myös suolen.
[/quote]
Ap:lla tuli ihan hieman verta eilen illalla, siis 2,5vrk ekan lääkkeen ottamisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:08"]Olin osastolla. Koski aivan saatanasti. Ei se burana-panadoli mitään auttanut. Kipu piikki auttoi. Onneksi en ollut yksin kotona. Taju olisi varmaan mennyt. Vuotoa tuli paljon ja siteitä ja housuja piti vaihtaa monta kertaa. Vessa-asioilla piti käydä metallipöntöllä ja hoitaja kävi katsomassa joko sikiö on tullut ulos. Kuulostaa "kivalta" kun se kolahtaa sinne metalliastiaan. Ei ollut mukava kokemus, eikä sen ole tarkoituskaan olla...!
[/quote]
Nyt en ymmärrä - ei kai minkään operaation ole tarkoitus mukava olla, mutta puhut ihan kuin olisi oikein että se on kivuliasta? -ohis
[/quote]
Hei.
Juurin niin minä ajattelin abortista, kun se oli omaa tyhmyyttä että mua rankaistiin sillä kamalalla kivulla. Uskon siis karman lakiin, sitä tässä vähän yritin kirjoituksellani esiin tuoda. Abortti oli siinä tilanteessa oikea päätös, en mä siitä päätöksestä varsinaisesti itseäni ruoski, mutta omasta mielestä ansaitsin sen jalat altavievän kivun. En mä sitä muille toivo, se ei mulle kuulu :)
Eikös sun olis parempi mennä sairaalaan toi tekemään? Ihan sillä, et jos tulee jotain komplikaatioita ja oot yksin kotona niin ei kuullosta kovin hyvältä idealta.
Ja siis ei, en voi kanssasi jakaa kokemusia, koska ei oo aborttia edessä. Mut toisaalta ehkä vähän huolissani sinusta jos meinaat yksin jäädä tommosen ajaksi. Sairaalassa kuitenkin sulla olis mahdollinen apu käsillä JOS jotain tulee ongelmia tms.
Voimia koitokseen ja toivottavasti kaikki menee hyvin!
onko muita?
AP