Oon kesätöissä kaupassa ja päästin asiakkaan vessaan
Olin hyllyttämässä tuotteita, kun eräs siististi pukeutunut nainen tuli kysymään, että voisiko päästä vessaan. Perehdytyksessä meille kerrottiin, että asiakkaita ei saa päästää vessaan, koska meillä ei ole yleistä vessaa, joten vastasin, että valitettavasti meillä ei ole asiakasvessoja. Nainen kuiskasi sitten vähän hätääntyneen oloisena, että hänellä on joku suolistosairaus, on ollut leikkauksessa eikä pysty millään pidättämään, joten tunsin myötätuntoa häntä kohtaan. Hänellä oli kärryt täynnä tavaraakin ja tuskin ehtisi ostoksiakaan tehdä hädässä. Vein hänet sitten takahuoneeseen vessaan ja jäin tiskaamaan henkilöstön asioita, että tekisin jotain hyödyllistä sillä aikaa, kun odottaisin naisen vessasta ja saattaisin hänet pois henkilöstön tiloista.
Esimies kumminkin näki, kun saatoin naisen pois vessasta ja tuli heti kysymään, että kuka henkilö oli ja miksi oli takahuoneessa. Sain haukut, kun päästin hänet vessaan, koska asiakkaita ei saa IKINÄ päästää vessaan, vaikka mikä olisi. Ei auttanut selittelyt tilanteessa. Toiminko täysin väärin, missä inhimillisyys?
Kommentit (215)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:10"]
Joskus turvallisuustekijät menevät inhimillisen hädän edelle, sellaista se on. [/quote]
Jos turvallisuustekijät menevät yksittäisen hätää kärsivän ihmisen kakkahädän edelle kaupassa, jossain on jotain tosi pahasti vialla. Ei kyse sentään ole mistään lentokoneesta tai ydinvoimalasta vaan kaupasta.
Olin itsekin aikaisemmin kaupassa töissä, jossa meillä oli ehdoton sääntö, että henkilökunnan tiloihin EI MISSÄÄN NIMESSÄ IKINÄ saa päästää ketään. Ja näin kaupassa toimittiinkin, ainoastaan pomon ja varapomon pikkuserkut ja kaverit ja kumminkaimat pääsivät yksinäänkin taukotiloihin (juu... -_- ).
--
Kuitenkin päätin jo aloittaessani työt kyseisessä kaupassa, että mikäli jollain asiakkaalla olisi todella ihan kaamea hätä ja mikäli hänellä olisi esittää wc-passi, päästäisin hänet potkujenkin uhalla henkilökunnan vessaan. Joitakin sääntöjä voi joskus rikkoa, jos inhimillisyys sitä vaatii. :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:01"]
No jo nyt on kumma, ettei johonkin kuppaisiin taukotiloihin voi hädästä kärsivää lähimmäistä päästää. Ei kai vastaavia tapauksia ihan päivittäin satu. Jos pomo ei ymmärrä tilannetta, hänen kannattaisi itsensä hakeutua jollekin toiselle alalle.
[/quote]
Elämä on kummallista, eikö vain? Joskus turvallisuustekijät menevät inhimillisen hädän edelle, sellaista se on. Eikö kannattaisi suolistosairaankin asioida mieluummin sellaisessa kaupassa, missä on asiakas-wc?
[/quote]
Juuri näin!
Meillä on kaupassa niin tiukat säännöt, ettei kenellekään työntekijöistä tule edes mieleen päästää ketään ulkopuolista henkilökunnan tiloihin. Työpaikan menetys ja korvausvastuu ovat vakavasti otettavia asioita.
On kohtuutonta pyytää myyjää riskeeraamaan työpaikkansa ja rahansa tuntemattoman kakkahädän takia.
Milloin maailmasta on tullut näin julma paikka? :(
Mielestäni teit väärin. Et olisi saanut päästää asiakasta henkilökunnan tiloihin.
Vessapassiin en luottaisi, sillä kuka tahansa voi hankkia sellaisen.
Ulosteinkontinenssista kärsivät voivat valita kauppansa sen mukaan, missä on yleisövessa. Näitäkin kauppoja on paljon. Itse asiassa valtaosassa kaupoista tai kauppakeskuksista on nykyisin yleisövessa.
Ja mitä noihin vaippoihin tulee, itsekään en ole onnistunut löytämään vammaiselle lapselle vaippaa joka pitäisi ripulikakat. Ripuli ei imeydy kuten pissa, vaan valuu yli ja jopa läpi vaipasta. Ikävä kyllä.
Milloin maailmasta on tullut näin julma paikka? :(
Silloin kun ihmisten epärehellisyys on lisääntynyt liiaksi.
Ohje kaikille kaupassa työskenteleville: Jos kohtaatte kakkahätäisen avuntarvitsijan, ohjatkaa hänet suoraan sen pikkusieluisen suuren "pomon" luo. Hänellä kai on oikeus poiketa säännöistä tai sitten selittää, miksi asiakkaan on syytä mieluummin liata housunsa.
On se kumma kuin näissä "palstalaisten" kaupoissa tuntuu olevan niin isoja turvallisuus riskejä. Ja vielä kummempi, että pankissa kyllä virkailija päästää henkilökunnan vessaan. Joutuu jopa kulkemaan kolmen lukitun oven läpi, mutta nätisti virkailija odottaa vessa käynnin. Luulisi että pankeissa olisi isompi turvallisuus riski kuin paikallisessa äss marketissa.
Te, jotka vaaditte myyjää päästämään kenet tahansa taukotiloihin vessaan, oletteko valmiita itse omassa elämässänne ottamaan samanlaisen riskin?
Oletteko valmiit riskeeraamaan oman työpaikkanne ja maksamaan mahdollisia vahingonkorvauksia tuhansia euroja?
Hankkikaa nyt ne kunnolliset vaipat hemmetti soikoon niin loppuu se kauppoihin paskantelu. Olen ollut vanhainkodissa töissä, siellä oli kyseistä sairautta sairastavia ja kyllä vaipat pitivät heidän paskansa. Hankalaa oli ainoastaan mitä poisottaessa, silloin oli sotkemisvaara. Luulisi että olisi paljon mukavampaa itselläkin kun ei tarvitse pelätä julkista nöyryytystä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:21"]
On se kumma kuin näissä "palstalaisten" kaupoissa tuntuu olevan niin isoja turvallisuus riskejä. Ja vielä kummempi, että pankissa kyllä virkailija päästää henkilökunnan vessaan. Joutuu jopa kulkemaan kolmen lukitun oven läpi, mutta nätisti virkailija odottaa vessa käynnin. Luulisi että pankeissa olisi isompi turvallisuus riski kuin paikallisessa äss marketissa.
[/quote]
Pankissa on vartiointi paikan päällä aina, eikä se huussi ole holvin vieressä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:10"]
Joskus turvallisuustekijät menevät inhimillisen hädän edelle, sellaista se on. [/quote]
Jos turvallisuustekijät menevät yksittäisen hätää kärsivän ihmisen kakkahädän edelle kaupassa, jossain on jotain tosi pahasti vialla. Ei kyse sentään ole mistään lentokoneesta tai ydinvoimalasta vaan kaupasta.
[/quote]
No tosiaankin menevät kakkahädän edelle:D Kauppakeskuksessa on vessoja, ohjataan sinne.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:23"]
Hankkikaa nyt ne kunnolliset vaipat hemmetti soikoon niin loppuu se kauppoihin paskantelu. Olen ollut vanhainkodissa töissä, siellä oli kyseistä sairautta sairastavia ja kyllä vaipat pitivät heidän paskansa. Hankalaa oli ainoastaan mitä poisottaessa, silloin oli sotkemisvaara. Luulisi että olisi paljon mukavampaa itselläkin kun ei tarvitse pelätä julkista nöyryytystä.
[/quote]
Annan tulla lattialle, ja kerron että eivät päästäneet vessaan, ei ne muuten opi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:13"]
[/quote]
Niin, kaupasta jossa henkilökunnan tiloissa on henkilökunnan henkilökohtaista omaisuutta. Kaupasta, jossa henkilökunnan tiloissa saattaa olla jopa tuhansia euroja käteistä rahaa. Kaupasta jossa ollaan tarkkoja elintarvikehygieniasta.
Ihan oikeasti, tässä on sairaiden kakkahädän lisäksi kyse myös myyjien työpaikoista. Äänestäkää jaloillanne, käyttäkää sellaisia kauppoja missä on yleisövessa, älkää syyllistäkö ja ilkeilkö ihmisille, jotka tekevät työtään.
Kakspiippuinen juttu. Olen itse päästänyt joitain yksittäisiä lapsiasiakkaista vanhempineen vessaan entisessä myymälässä, jossa ei ollut yleisövessaa, ja hätä tuntui olevan kova. Onneksi näitä oli harvoin, sillä sinne ei tietystikään olisi saanut päästää ketään. Odotin kyllä itse kopin ulkopuolella ja seurasin perässä pukuhuoneisiin ja takaisin myymälään tottakai. Aika monelle muulle olen ilmoittanut, etteivät vessamme ole valitettavasti ulkopuolisten käytössä, toivottavasti ymmärsivät..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:21"]
[/quote]
Pankissa on vartiointi paikan päällä aina, eikä se huussi ole holvin vieressä.
[/quote]
Vartiointi? Valitettavasti ei olla jenkeissä.
[/quote]
Et sitten tajua, että joillain se sairaus voi olla vakavampi? Kyllä minä olen kokeillut vaikka mitä, tiedoksi vaan. En todellakaan saa mitään kiksejä julkisesta nöyryytyksestä.
[/quote]
Minulla juuri ne vaipat käytössä. Ei pidä. Liikkuva ja paljon syövä ihminen ulostaa eri määrän kuin pienisyömäinen vuodevanhus.
Ota hei haasteena. Nappaat töistä pari vaippaa ja seuraavassa ripulivatsataudissa yksi housuihin ja lähimarkettiin ostoksille. Jos pitää, tulet heti kertomaan valmistajan.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:21"]
Te, jotka vaaditte myyjää päästämään kenet tahansa taukotiloihin vessaan, oletteko valmiita itse omassa elämässänne ottamaan samanlaisen riskin?
Oletteko valmiit riskeeraamaan oman työpaikkanne ja maksamaan mahdollisia vahingonkorvauksia tuhansia euroja?
[/quote]
Olisin valmis saattamaan asiakkaan vessan ovelle ja myöhemmin pois ja siten varmistamaan, ettei hän vahingossakaan onnistuisi varastamaan yhtään mitään. Tällaista saattotyötä tuskin kukaan esimieskään vastustaisi, ja jos vastustaisi, kehoittaisin häntä katsomaan sanakirjasta, mitä tarkoittaa sana "asiakaspalvelu".
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:01"]
No jo nyt on kumma, ettei johonkin kuppaisiin taukotiloihin voi hädästä kärsivää lähimmäistä päästää. Ei kai vastaavia tapauksia ihan päivittäin satu. Jos pomo ei ymmärrä tilannetta, hänen kannattaisi itsensä hakeutua jollekin toiselle alalle.
[/quote]
Ei satu, ei. Pohdin vastausta tuohon aiemman viestin käytännössä-kysymykseen, ja täytyy sanoa, etten oikeastaan tiedä ohjeistusta tilanteeseen, jossa asiakas ulostaa myymälän lattialle. Ei ole kai koskaan missään sattunut, kun ei ole tullut esille. En ole itsekään käytäntöihin törmännyt, sillä tuurilla on sattunut farkut jalkaan ja kengät imaisseet sen, mitä lahkeesta valuu.
Tarkistan aina vieraassa paikassa ekana vessat, vaistomaisesti ja aina kun lähden kotikaupunkia kauemmas, minulla on vaihtohousut. Olen ollut suolistosairas syntymästä asti, enkä koe sitä rajoittavaksi kun olen aina elänyt näin. Myötätuntoni niille, joilla sairaus on puhkeaa vaikka kolmekymppisenä, minulla on kolmenkymmenen vuoden etumatka sopeutumisessa.
T: väärin sairastava