Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveät vatsakivut chiasiemenistä

Vierailija
23.07.2015 |

Meinaa taju lähteä, kun vatsassa velloo. Onko muille tullut yön yli liotetuista chiasiemenistä vatsaoireita? Melkein joka kerta vatsa vähintään pulputtaa ja kerää ilmaa noista mutta nyt olen sikiöasennossa lattialla, kun vatsaan sattuu niin. Liotin ruokalusikallisen kahdessa desissä vettä, onko se nyt liian vähän? Miten saan vatsakivut loppumaan? Aamulla otin tuota geeliä ja nyt alkoi kivut yltymään.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:58"]

Ainakin chia-siemeniä sisältävästä vanukkaastahan oli nyt tullut salmonellaa ihmisille. Noi superfoodit kun ei kuulu mihinkään elintarvikelain piiriin, niin niiden tarkastaminen jää kauppiaan vastuulle, jotka ei tietenkään pysty sitä hoitamaan. Seuraa nyt oloa, mutta jos pahanee tai oireet jatkuu pitkään, niin ota yhteyttä lääkäriin. 

[/quote]

Ole hyvä ja anna lähde, jonka mukaan superfoodit eivät kuulu minkään elintarvikelain piiriin.

[/quote]

Niitä ei saa myydä elintarvikkeena. Mikä on ihan tyhmää. Silloin niitä ei siis valvo elintarvikeviranomainen, kuten vaikkapa juustoja ja lihoja. Niitä myydään muistaakseni luontaistuote-nimikkeen alla ja nehän kuuluvat vain omavalvonnan piiriin. Ympäristöviraston virkamies on tässä lähteenä. En tohdi hänen nimeään laittaa, kun työasioissa puhuimme näistä. 

Vierailija
22/38 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:58"]

Ainakin chia-siemeniä sisältävästä vanukkaastahan oli nyt tullut salmonellaa ihmisille. Noi superfoodit kun ei kuulu mihinkään elintarvikelain piiriin, niin niiden tarkastaminen jää kauppiaan vastuulle, jotka ei tietenkään pysty sitä hoitamaan. Seuraa nyt oloa, mutta jos pahanee tai oireet jatkuu pitkään, niin ota yhteyttä lääkäriin. 

[/quote]

Ole hyvä ja anna lähde, jonka mukaan superfoodit eivät kuulu minkään elintarvikelain piiriin.

[/quote]

Niitä ei saa myydä elintarvikkeena. Mikä on ihan tyhmää. Silloin niitä ei siis valvo elintarvikeviranomainen, kuten vaikkapa juustoja ja lihoja. Niitä myydään muistaakseni luontaistuote-nimikkeen alla ja nehän kuuluvat vain omavalvonnan piiriin. Ympäristöviraston virkamies on tässä lähteenä. En tohdi hänen nimeään laittaa, kun työasioissa puhuimme näistä. 

[/quote]

Vai ravintolisä? En nyt muista. Sori. Eikä oo nyt aikaa googletella asiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla allerginen reaktio tuo vatsakipu, mulle tulee sama avokadosta. Ruoka-aineallergiaa on kahdenlaista, sellaista joka aiheuttaa turvotusta ja anaffylaktisen shokin, sekä tuollaista vatsakipua aiheuttavaa. Jos sulla on siis se tunne, että veitsellä väännettäisi mahassa, niin se on just allerginen reaktio. Menee kyllä ohi, mutta jos syöt toiste chia-siemeniä, niin voi tulla vielä vaaralllisempi reaktio. Tuon tyyppinen allerginen reaktio on sellainen, että se voimistuu joka syöntikerralla kunnes koituu kohtalokkaaksi.

Vierailija
24/38 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli myös, eivät sovi kaikille.

Vierailija
25/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin chia siemeniä tuorepuuroon kauraleseiden kanssa 1 rkl yöksi likoamaan mantelimaitoon ja tuli kans kamalat vatsakivut. Ohje oli jossain blogissa. Mietin oisko ne pitänyt liuottaa vielä tuotakin paremmin :0 Vatsaa vääntää ja vatsa tuntuu ikävältä. En ole syönyt koko päivänä tuon jälkeen. Täytyy jatkossa kyseenalaistaa jotkut reseptitkin ja niiden määrät kun mukana tämmöisiä uuselintarvikkeita.

Olen syönyt ennenkin näitä siemeniä pienemmällä määrällä ruoan lisänä geelinä mutta ei kyllä 1 rkl sovi mitenkään näemmä, aivan liian iso annos mulle. Onhan nuo siemenet turpoamaan ja tekemään tuota geeliä kun veteen sekoittaa.

Vierailija
26/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitin eilen pari ruokalusikallista noita kaurapuuron joukkoon eikä mitään tullut! Näin me olemme erilaisia. Auringonkukansiemenistä saan puolestani minä sappikohtausta muistuttavan tilan.

Vierailija
27/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä heitin eilen pari ruokalusikallista noita kaurapuuron joukkoon eikä mitään tullut! Näin me olemme erilaisia. Auringonkukansiemenistä saan puolestani minä sappikohtausta muistuttavan tilan.

Tarkennus: nakkasin siis siemenet suoraan purkista, liottamatta. Oikein holahti kauhea määrä. Niiden lisäksi vielä perään pellavasiemenrouhetta aimo annos ja mustikoita pari desiä.

Toisille tulee ihan pienestäkin altistuksesta hirveät väännöt, toisille ei mitään hevosen annoksistakaan.

Vierailija
28/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla allerginen reaktio tuo vatsakipu, mulle tulee sama avokadosta. Ruoka-aineallergiaa on kahdenlaista, sellaista joka aiheuttaa turvotusta ja anaffylaktisen shokin, sekä tuollaista vatsakipua aiheuttavaa. Jos sulla on siis se tunne, että veitsellä väännettäisi mahassa, niin se on just allerginen reaktio. Menee kyllä ohi, mutta jos syöt toiste chia-siemeniä, niin voi tulla vielä vaaralllisempi reaktio. Tuon tyyppinen allerginen reaktio on sellainen, että se voimistuu joka syöntikerralla kunnes koituu kohtalokkaaksi.

Voi höpö, höpö mitä juttua.. ! Ihminen voi jopa siedättyä ruoka-aineelle jolle on ollut allerginen, vrt. allergioiden siedätyshoito. Ja tuo on ihan huuhaata, että allergia jotenkin pahenisi kerta kerran jälkeen  lopulta aiheuttaen tappavan anafylaktisen reaktion. 

Aika hurjaa mitä ihmiset täällä suoltavat täytenä totuutena.

Vierailija
29/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä on jo 9 tuntia, ei tosiaankaan johdu se kipu noista siemenistä.

Vierailija
30/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti allerginen reaktio aiheuttaisi myös muita allergistyyppisiä oireita.

Ongelma voikin johtua siitä, jos sulla on taipumus ärtyneeseen suoleen. IBS-blogeissa on ollut kommenttia että monet eivät siedä chia-siemeniä varsinkaan enemmän kuin kaksi ruokalusikallista.

Vierailija
31/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain riisikakuista, joissa oli niitä, mahakipuja :(

Harmi , mielummin tekisin Chiavanukasta kuin suklaavanukasta mutta .. :/

Vierailija
32/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siitä on jo 9 tuntia, ei tosiaankaan johdu se kipu noista siemenistä.

saattaahan se olla vaikka niistä johtuva ruokamyrkytys

Vierailija
33/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap ole vajaassa kahdessa vuodessa saanut selville, johtuiko vatsakipu chia-siemenistä vai jostain muusta...

Vierailija
34/38 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi tuttu on valittanut, että ne maissikakut joissa on chiasiemeniä tekevät ripulin ja vatsanväänteitä!

Vierailija
35/38 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

söin chia siemeniä raakana vahingossa en suosittele ripulia kohti mennään

Vierailija
36/38 |
24.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö sipsejä enkä mitään paskaa, sori nyt vaan. Lasken nuo chiasiemenet sun muut uskomushömpötykset paskaruoaksi. 

Mitä uskomusta ravintoarvoissa on?

Vierailija
37/38 |
16.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Chiansiemen smoothien (Citymarket)töissä.Yöllä heräsin järkyttävää vatsakipuun , taju meinasi lähteä.Ikinä koske enää moiseen shsisseen...luulin kuulevani!

Vierailija
38/38 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea kun juntit kirjoittelevat asioista joista ei tiedä. Kyllä kaikille läskeille ja epäterveen elämän omaaville suosittelen pysymään siinä karkki / pikaruoka hyllyjen välissä ja samalla voitte tiuskia lapsillenne siellä prismassa kun on paha olla kehonsa ja itsensä kanssa niin kun te yleensä teette.

Chia sopii muuten älyttömän hyvin keto ruokavalioon ja siitä saa tehtyä aivan upeita välipaloja kun lisää hieman proteiini jauhoa ja mct-öljyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme