Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäinen ultra ja labrat. Onko haittaa jos tehdään kk myöhässä?

Vierailija
23.07.2015 |

Neuvolan mukaan olen nyt rv 5+1. Oma laskelmani (ja olen tästä 99% varma) on rv 8+5. Toki nyt päivillä voi heittää jonnekin suuntaan, mutta viikkoja tulee seuraavaksi täyteen 9.

Ultraan ja labraan sain kuitenkin lähetteen neuvolan laskelman mukaan. Mitä jos odottelen niin pitkälle ja menen ekaan ultraan ja sikiötutkimuksiin vasta yli 13 raskausviikoilla? Neuvolan laskuilla siis se 10-12 vko. Mutta olen varma että ultrassa selviää nuo viikot mitä itse epäilen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et esittänyt perusteluita omalle arvioinnillesi neuvolassa vai eikö ne uskoneet? Ite oon viikolla 7 tai jotain ja mietin että oliko ne viime kuukautiset valekuukautiset kun oli niin paljon myöhässä ja niukemmat sittenhän olisin jo paljon pidemmällä viikoilla 12-13..pahoinvointikin loppui jo ja olen saanut harjoutussupistuksiakin.. no ihan sama, en kuitenkaan halua mitään seuloja, ultrassa toivon näkeväni elävän sikiön ja se riittää tiedoksi näin alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitin oman näkemykseni kyllä, mutta ilmeisesti eivät sitten uskoneet. Käskivät menemään oma kustanteisesti varhaisultraan, mutta siihen menee toista sataa euroa :/

Me ehdottomasti haluamme kaikki seulonnat ym. Koska meillä on ennestään jo yksi erityislapsi ja pelottaa, miten sitä kahden kanssa pärjäisi....Raskaus ei siis ollut suunniteltu.

Vierailija
4/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eka seula (veri- ja pissa) pitäs kuulemma ottaa 10+0-10+6... Jostain syystä näin tarkkaa

Meillä varhaisultra maksoi 144e Femedassa Helsingissä ja oli sen arvoista. Luulis että saisit vielä Kela-korvauksen kun sulla on syy käydä siellä, me käytiin vaan "huvikseen" eikä tietty saatu korvausta.

Vierailija
5/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:32"]Esitin oman näkemykseni kyllä, mutta ilmeisesti eivät sitten uskoneet. Käskivät menemään oma kustanteisesti varhaisultraan, mutta siihen menee toista sataa euroa :/

Me ehdottomasti haluamme kaikki seulonnat ym. Koska meillä on ennestään jo yksi erityislapsi ja pelottaa, miten sitä kahden kanssa pärjäisi....Raskaus ei siis ollut suunniteltu.

[/quote]

Musta olis jotenkin kamalaa jos selviäisikin että saattaa olla kromosomi vikaa, ne seulathan ei ole 100 varmoja. Varsinkin kun olen kuullutu niitä juttuja joissa on sanottu vakavavammainen lapsi ja suositus abortti ja sitten onkin tullut ihan täysin normaali vauva. En haluaisi olla tekemässä päätöksiä, joten annan luonnon hoitaa homman. Tietenkin sitten rakenne ultrassa on hyvä tietää että jos lapsi tarvitsee erityishoitoa yms. Ja itsekkin osaisi varautua tulevaan. Ymmärrän kyllä senkin että toiset haluavat tietää ja toimivat ehkä sen seurauksena, itse en vaan pystyisi. Tämähän ei nyt liittynyt mitenkään asiaan, pakko jotain höpöttää kun ei ole mitään tietoa itse kysymykseen ☺

Vierailija
6/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:32"]Esitin oman näkemykseni kyllä, mutta ilmeisesti eivät sitten uskoneet. Käskivät menemään oma kustanteisesti varhaisultraan, mutta siihen menee toista sataa euroa :/

[/quote]

No se ei nyt suuri summa ole

Vierailija
7/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänny neuvolan puoleen ja kysy asiaa uudestaan. Ja sitten menisin yksityiselle,jos ei muua auta ei se summa niin kauahea ole.

Vierailija
8/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille samaan tilanteeseen joutuville vinkiksi: terkkari laskee ne viikot edellisistä kuukautisista niin ihan pokkana sanoo omiin arveiluihin sopivan päivämäärän, ei sitä sen enenmpää tentata.

Ap:n tilanteessa menisin omalla rahalla ja uudelleen kun terkan viikot tulee täyteen. Kai se aborttioikeuskin tulee terkkarin laskemien viikkojen mukaan?

Vierailija
9/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö seulasta sitten enää näe tarkkaan myöhemmin vai miksiköhän on noin tarkka...?

En usko Kela-korvaukseen meidänkään tapauksessa jos neuvola ei ole asiasta samaa mieltä. Olen yksi yli-innokas odottaja muiden joukossa...

Vierailija
10/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ehkä sinuna panostaisin varhaisultraan..? Tai oikeastaan soittaisin neuvolaan ja kertoisin tilanteen ja huolet. Kysy sieltä onko tarkkaa milloin labrat otetaan. Oon kuullut että joku olisi saanut ilmaisen ultran pätevien huolensa takia. Tod.näk.kaikki hyvin <3 mä kärähdin pahasti seuloussa ja ymmärrän huolesi!

Vierailija
11/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni oli yli kuukauden edellä. Kuukautiset oli tullut normaalisti. Piti olla viikko 12, mutta ultrassa näkyikin 17-viikkoinen vauva.

Vierailija
12/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa outoa, itsekin uskoin saaneeni valekuukautise ja pääsin kyllä ihan ilmaiseen kunnan ultraan jossa asia varmistettiin ja neuvolan laskelma oli oikea.
[/quote]

Vierailija
13/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:41"]

Eikö seulasta sitten enää näe tarkkaan myöhemmin vai miksiköhän on noin tarkka...? 

[/quote]

Tämä taitaa nimenomaan olla se syy. 

-5 (mulla rv 9+3 ja ens viikolla eka seula)

Vierailija
14/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:46"]

Ystävälläni oli yli kuukauden edellä. Kuukautiset oli tullut normaalisti. Piti olla viikko 12, mutta ultrassa näkyikin 17-viikkoinen vauva.

[/quote]

Hui... Tää olis aika hurjaa. 

Vierailija
15/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:32"]Esitin oman näkemykseni kyllä, mutta ilmeisesti eivät sitten uskoneet. Käskivät menemään oma kustanteisesti varhaisultraan, mutta siihen menee toista sataa euroa :/

onpa outoa, itsekin uskoin saaneeni valekuukautise ja pääsin kyllä ihan ilmaiseen kunnan ultraan jossa asia varmistettiin ja neuvolan laskelma oli oikea.
[/quote]
[/quote]

mihis vittuun viesti hävis, eli mä sain kylä ihan ilmaisen kunnan ultran kun epäilin valekukkautisia.

Vierailija
16/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:32"]Esitin oman näkemykseni kyllä, mutta ilmeisesti eivät sitten uskoneet. Käskivät menemään oma kustanteisesti varhaisultraan, mutta siihen menee toista sataa euroa :/ Me ehdottomasti haluamme kaikki seulonnat ym. Koska meillä on ennestään jo yksi erityislapsi ja pelottaa, miten sitä kahden kanssa pärjäisi....Raskaus ei siis ollut suunniteltu. onpa outoa, itsekin uskoin saaneeni valekuukautise ja pääsin kyllä ihan ilmaiseen kunnan ultraan jossa asia varmistettiin ja neuvolan laskelma oli oikea. [/quote] [/quote] mihis vittuun viesti hävis, eli mä sain kylä ihan ilmaisen kunnan ultran kun epäilin valekukkautisia.

[/quote]

Kirjoitit sen ton vikan [/quote ]:n sisään. Alottelijoiden mokia

Vierailija
17/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaisessa tilanteessa pitäisi saada varhaisultra joko neuvolalääkärin tekemänä tai naistentautien/äitiyspolilla. Soitapa ap uudestaan neuvolaan ja painota sitä että haluat ehdottomasti seulonnat tilanteesi vuoksi. Tuo verikoe täytyy ottaa tarkalleen viikolla 10+ että tulos on oikea ja ultrakin täytyy tehdä viimeistään 13+jotain. Todella huonoa palvelua jossei kunta järjestä varhaisultraa, silloin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin mennä yksityiselle. Kyllä varmasti saat kelakorvauksen siitä kun kerrot tilanteen.

Vierailija
18/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä raskaisiin aika pian edellisen lapsen syntymän jälkeen, joten raskauden alkamisaikaa ei pystytty kuukautisista laskemaan. Sain ylimääräisen neuvola-ajan jossa ultrattiin sen verran, että sikiön koko saatiin mitattua ja näin raskauden kesto selville. Neuvola laite oli vuosimallia kivikausi ja itärajana teekkari, joka omien sanojen mukaan osasi tarkistaa 3asiaa eli lapsen mitat ja sitä kautta raskauden keston, lyökö sydän ja loppuraskaudesta sikiön tarjonnan. Olisiko teidän neuvomassa tämä mahdollista, jolloin pääsisit oikeaan aikaan sikiöseuloihin. Ymmärtääkseni seikat on aika tarkat vielä myöhäisemmilläkin viikoilla, mutta toki suositusajakohta on se tarkin.

Vierailija
19/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:02"]Minä raskaisiin aika pian edellisen lapsen syntymän jälkeen, joten raskauden alkamisaikaa ei pystytty kuukautisista laskemaan. Sain ylimääräisen neuvola-ajan jossa ultrattiin sen verran, että sikiön koko saatiin mitattua ja näin raskauden kesto selville. Neuvola laite oli vuosimallia kivikausi ja itärajana teekkari, joka omien sanojen mukaan osasi tarkistaa 3asiaa eli lapsen mitat ja sitä kautta raskauden keston, lyökö sydän ja loppuraskaudesta sikiön tarjonnan. Olisiko teidän neuvomassa tämä mahdollista, jolloin pääsisit oikeaan aikaan sikiöseuloihin. Ymmärtääkseni seikat on aika tarkat vielä myöhäisemmilläkin viikoilla, mutta toki suositusajakohta on se tarkin.

[/quote] siis ultraajana terkkari....

Vierailija
20/31 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös päässyt ultraan ihan kunnalliselle normi maksulla. Kun en voinut tarkkaan sanoa koska menkat olleet (saatoin olla viikol 4-16....). Silti viikot meni väätin ja n p-ultrasa viikot heitti kahdel. Eli piti olla vk12+ niin olikin 14+ ei siis takeita siitkään ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi