Raskaana miehen vasektomiasta huolimatta?!
Miehelle on tehty vasektomia pari vuotta sitten, koska emme halua lapsia. Olemme siis päälle kolmekymppisiä molemmat ja yhteisiä vuosia seitsemän.
Seksiä on totta kai harrastettu ilman muuta ehkäisyä, koska on tuo vasektomia tehty. Ei ole käynyt edes mielessä että se voisi pettää.
Tässä on nyt ollut omituisia tuntemuksia viime aikoina, ovulaatiota en seuraa mitenkään ihmeellisesti, mutta oletetun ovulaation jälkeen minulla oli kuumeilua ja muutenkin hieman outo olo. En tietenkään huomioinut tätä mitenkään kummemmin, paitsi nyt jälkikäteen mietittynä. Sitten tuli rintojen kipuilua, väsymystä jotka pistin tulevien kuukautisten piikkiin. Tällä hetkellä tärisen kuin horkassa, on niin kylmä ja lihakset ihan älyttömän kipeät. Ei ole kuukautisia kuulunut, nyt kohta kaksi viikkoa myöhässä. Ja minulla on ollut aina tähän asti tarkka kierto.
Raskaustestiä en ole uskaltanut käydä ostamassa. Se on 100% varma etten miestäni ole pettänyt, joten voi olla ihan pikkuruinen kriisin paikka jos tosiaan raskaana olen. Olen tässä joka päivä meinannut mennä töistä kotiin apteekin kautta ostamaan testin, mutta jänistänyt sitten aina.
Onko kellään kokemusta/kenenkään tutulle sattunut niin että steristä/vasektomiasta huolimatta olisi tullut raskaaksi? Hieman ehkä paniikkia täällä suunnassa..
Kommentit (81)
Mutta eikös kohdunpoiston ehkäisyteho ole 100 %? Vai voiko silloinkin tulla kohdun ulkopuolinen raskaus?
Saako kohdunpoistoa muuten edes ellei ole jotakin lääketieteellistä syytä? Kuhan pohdiskelen, ottamatta nyt sen enempää kantaa ap:n tilanteeseen. Se järkevin seuraava siirto kun täällä on jo sanottu - raskaustesti.
Vasektomia pettää 0.15 prosentillä miehistä. Ei siis ole 100 % varma.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:50"]Vasektomia pettää 0.15 prosentillä miehistä. Ei siis ole 100 % varma.
[/quote]
Melkein kaikki pettämiset tapahtuu pian operaation jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:39"]
Ei kai kukaan ole niin tyhmä että luottaa pelkkään sterilisaatioon, varsinkin jos on 100% ettei halua koskaan lapsia?
[/quote]
Joo siis kyllä vastuullinen av-mamma laitattaa lisäksi kierukan, syö pillereitä ja vaatii mieheltä kondomin käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:42"]Anteeksi jos annan itsestäni "hieman" typerän kuvan.
Tänään menen ostamaan sen pirun testin niin selviää. En toivo olevani raskaana, mutta kovin on hämmentävä tilanne, varsinkin kun näin tuon unen, siinä oli niin vahvasti "tunteita" että olin aamulla todella hämmentynyt niistä fiiliksistä. Mutta se on vain uni, yhtään epätoivottua lasta tähän maailman ei kannata tehdä ja siksi tuo vasektomia on miehelle tehtykin.
ap
[/quote]
No oliko plussa?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:30"]
No kyllä lääkäri meille hyvinkin selväksi teki että tämä on 100% ehkäisy, jossa epäonnistumisen mahdollisuus on hyvin pieni. Ja että pitää olla 100% varma tästä, koska vasektomian purkaminen ei luultavasti onnistu enää eli toimenpiteen jälkeen lapsia ei sitten enää saa.
Tiedän kyllä miten lapset saavat alkunsa, siksihän tässä on ehkäisty aika varmalla toimenpiteellä.
[/quote] Pieni ristiriita :)
Ei sterilisaatio ole oikeasti juurikaan sen varmempi kuin kondomi tai hormonaaliset ehkäisykeinot oikein käytettyna.
[/quote]Vasektomia on huomattavasti varmempi kuin kumpikaan noista erikseen ja hieman varmempi kuin molemmat yhdessä. Se on myös ainoa ehkäisy, jonka on mahdollista olla 100 % tehokas. -24
[/quote]
Itse asiassa vasektomialla saadaan 100% ehkäisyteho vain poistamalla kivekset. Jopa koko siemenjohtimien poistaminenkin voi pettää. Sellainen ihmiskeho on, yrittää saada geenit jälkipolville.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:02"]Mutta eikös kohdunpoiston ehkäisyteho ole 100 %? Vai voiko silloinkin tulla kohdun ulkopuolinen raskaus?
Saako kohdunpoistoa muuten edes ellei ole jotakin lääketieteellistä syytä? Kuhan pohdiskelen, ottamatta nyt sen enempää kantaa ap:n tilanteeseen. Se järkevin seuraava siirto kun täällä on jo sanottu - raskaustesti.
[/quote]
Ei poisteta tervettä kohtua
Anteeksi että pidin teitä jännityksessä, on vaan ollut kiirettä tässä. Kävin eilen hakemassa sen testin ja tein sen tänä aamuna että varmasti tulisi niin luotettava tulos kuin mahdollista.
Ja... negatiivinen oli. Kyllä se oli tietynlainen helpotus. Täytyy varata aika silti lääkäriin jos menkat ei nyt lähipäivinä ala. Kiitos kaikille kommenteista. Ap
2, hyvin on sitten valehdellut, olin mukana kun vasektomia tehtiin, ts. odotushuoneessa odottamassa.. ap
Miten hän on saanut noin nuorena vasektomian ja vielä lapsetonkin? Sterilisaatiotakin tosi vaikea saada!
Ruiskaisemalla purkkiin miehellesi selviää onko spermassa kuitenkin elämää vasektomiasta huolimatta. Ei tarvitse olla kriisin paikka.
Kriisin paikka on ennemminkin se, että mitäs nyt? Tee nyt ensin se raskaustesti.
Taas olisi perusbiologiantunti poikaa tällekin epelille. Ainoa 100% tapa ehkäistä on...yllätys yllätys olla harrastamatta yhdyntää!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"]Miten hän on saanut noin nuorena vasektomian ja vielä lapsetonkin? Sterilisaatiotakin tosi vaikea saada!
[/quote]
Sen saa kun ikää on se 30 v
Nim.oma kokemus
5, eipä siinä ollut sen kummempaa kuin että Terveystaloon varattiin aika keskusteluun ja sen jälkeen aika itse toimenpiteeseen. Mies oli 35 kun vasektomia tehtiin.
6, tiedän että sen voi todeta helposti. Mutta tyhmänä kun asiat pyörii mielessä, mietin että mitä jos siinä testissä ei näykään eläviä siittiöitä? Sehän on tietenkin mahdotonta, koska en ole miestä pettänyt, en millään lailla. Ja kyllä, isompi kriisi on että mitä jos testi onkin positiivinen. Koska näin unta asiasta viime yönä, jossa olin raskaana ja sitä mieltä että näin oli tarkoitettu...
ap
Kannattaa tehdä mahdollisimman pian se testi. Keskeytykseen pääseminen vie kuitenkin oman aikansa, ja sinne pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti, jos keskeytyksen aikoo tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"]
Miten hän on saanut noin nuorena vasektomian ja vielä lapsetonkin? Sterilisaatiotakin tosi vaikea saada!
[/quote]30-v täyttänyt saa lain mukaan, vaikka lapseton olisikin.