Haluan erota mutta ei ole varaa - mitä tehdä?
Olen aivan pulassa ja umpikujassa. Minulla on kaksi maailman ihaninta lasta ja maailman hirvein aviomies. Olen suunnitellut avioeroa jo useamman vuoden ajan, mutta se ei ole onnistunut. Olen yrittäjä ja tulot ovat vain vuosi vuodelta pienentyneet.
Mies on agressiivinen, lyhytpinnainen ja arvaamaton. Muuttunut vuosien saatossa aina vain pahemmaksi. Jos hänen käytöksestään huomauttaa hän heittäytyy marttyyriksi. ”Tällainen mulkku minä sitten olen.” ”Mitäs menit kusipään kanssa naimisiin.” ”Tottakai tiedän että olen ihan paska isä.”
En jaksa enää. Fyysiset oireet ovat alkaneet pahentua miehen lähellä. Tuntuu etten pysty enää olemaan kauaa ilman että romahdan täysin. Olin viikonlopun poissa esikoisen kanssa ja tuntui että maailma oli hetken aikaa kaunis ja kaikki mahdollista.
Miehen luokse paluu oli kuin ryömimistä takaisin kylmään ja pimeään luolaan lämmöstä ja valosta.
Kommentit (79)
Odottelet muutaman kuukauden ja säästät rahaa. Ihmettelen miksi et ole sitä ajatellut mutta eroa olet kuitenkin kauan harkinnut.
Vierailija kirjoitti:
Muista lähteä kerralla ja salaa. Estä miehen numerot. Jätä kirje pöydälle niin tietää ettei sinua kidnapattu. Laita etukäteen osoitteenluovutuskiellot yms. päälle, anna pari viikkoa aikaa tietojen päivittymiseen ennen muuttoa. Älä koskaan suostu tapaamaan tavaroiden vaihtamisen merkeissä. Joku toinen voi toimia välikätenä tai lähetät postipakettina. Kerro kaikille, ettei uutta osoitettasi saa kertoa miehelle. Ole hyvin valikoiva alussa keille kerrot uuden osoitteesi. Sano vanhemmillesi, sisaruksillesi, ystävillesi etteivät vastaa miehen puheluihin. Hän voi esim. väittää tekevänsä itsemurhan jos ei saa puhua kanssasi.
Ja mies voi osoittaa, että vaimo kidnappasi lapset?
Onko miehesi väkivaltainen, siis pystyttekö sopimaan erosta vai onko sinun vain häivyttävä salaa, jotta hän ei kilahtaisi ja kävisi väkivaltaiseksi? Ero vireille ensin ja sitten osituksen tekoon, jotta saat pääomaa muuttaa pois. Siis esim talo myyntiin tai mies ostaa puolikkaasi. Jos se ei ole mahdollista niin sitten ei auta kuin hakea kaupungilta vuokra-asuntoa, niissä on halvat takuuvuokratkin eli selviät. Jos lapset voi alkuun jäädä isälleen niin sehän on hyvä, saat järjestettyä asiat, lahjoituksia tosiaan saa helposti niin että alkuun pääsee. Mutta jos heitä ei uskalla jättää (väkivallan tai vakavan laiminlyönnin uhka), niin on yritettävä saada lasten tavarat mukaan. Luultavasti pärjäät ihan hyvin kunhan saat asiat järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Odottelet muutaman kuukauden ja säästät rahaa. Ihmettelen miksi et ole sitä ajatellut mutta eroa olet kuitenkin kauan harkinnut.
Aivan kaikki mitä tulee, menee. Olen tässä oravanpyörässä juossut jo vuosia. Aina kun säästöön kertyy rahaa, tulee joku yllättävä meno jonka joudun maksamaan. Esimerkiksi joulu on aika kova pala koska ostan ja järjestän yksin kaikki lasten joululahjat. Mies sitten aattona vieressä ihastelee mitä kukakin sai. Kysyy ehkä ohimennen että laittaa rahaa tililleni lahjoista, mutta joulun jälkeen jos erehtyy asiasta kysymään niin raivostuu.
Hän käyttää tätä raivostumistaan keinona saada minut hiljaiseksi, kun tietää että olen aika kiltti ja pohjimmiltani herkempi kuin hän.
Joskus toivon että joku isokokoinen saliäijä tulisi ja huutaisi mieheni korvaan samalla tavalla kun hän on karjunut minulle ja lapsille. Pitäisi kiinni kädestä ja huutaisi ohjeita ja neuvoja, käskyttäisi niin pitkään että mieheni itkisi. Ai että hän sen ansaitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi väkivaltainen, siis pystyttekö sopimaan erosta vai onko sinun vain häivyttävä salaa, jotta hän ei kilahtaisi ja kävisi väkivaltaiseksi? Ero vireille ensin ja sitten osituksen tekoon, jotta saat pääomaa muuttaa pois. Siis esim talo myyntiin tai mies ostaa puolikkaasi. Jos se ei ole mahdollista niin sitten ei auta kuin hakea kaupungilta vuokra-asuntoa, niissä on halvat takuuvuokratkin eli selviät. Jos lapset voi alkuun jäädä isälleen niin sehän on hyvä, saat järjestettyä asiat, lahjoituksia tosiaan saa helposti niin että alkuun pääsee. Mutta jos heitä ei uskalla jättää (väkivallan tai vakavan laiminlyönnin uhka), niin on yritettävä saada lasten tavarat mukaan. Luultavasti pärjäät ihan hyvin kunhan saat asiat järjestykseen.
Mitään takuuta ei ole siitä miten käyttäytyy. Tavaraa saattaa ainakin hajota. En osaa sanoa pimenisikö vintti ihan totaalisesti.
Jollain lailla salassa tätä pitäisi kyllä hoitaa. Sekä jonkun ulkopuolisen tahon kanssa. Olen jo miettinyt että joutuisin laittamaan anopille viestin, että aion ottaa avioeron ja olen lähdössä lasten kanssa kotoa. Voitteko mennä sinne X:n seuraksi tänään, hän saattaa hajottaa paikkoja.
Siis oikeasti. Tällaisena näen oman aviomieheni tällä hetkellä. Jo nämä kirjoitukset vähän järkyttää jopa itseäni.
Ap
Erotessa otin vain vaatteet ja kolme lasta. Kuukauden päästä oli kalustettu koti ja elämä rullasi ja rahaa oli enempi kuin koskaan. Tämä kaikki täysin persaukisena. Lapsille kustannettiin pyörät ja Linnamäki lipuista lähtien vielä extrana. Kotiin kaikki perus kalusteet. Ei kannata keksiä tekosyitä raha ei ole syy ettei voi erota vain pelko.
Onko sulla ap muuta perhettä, jotka auttaisivat alkuun? Sisaruksia, vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista lähteä kerralla ja salaa. Estä miehen numerot. Jätä kirje pöydälle niin tietää ettei sinua kidnapattu. Laita etukäteen osoitteenluovutuskiellot yms. päälle, anna pari viikkoa aikaa tietojen päivittymiseen ennen muuttoa. Älä koskaan suostu tapaamaan tavaroiden vaihtamisen merkeissä. Joku toinen voi toimia välikätenä tai lähetät postipakettina. Kerro kaikille, ettei uutta osoitettasi saa kertoa miehelle. Ole hyvin valikoiva alussa keille kerrot uuden osoitteesi. Sano vanhemmillesi, sisaruksillesi, ystävillesi etteivät vastaa miehen puheluihin. Hän voi esim. väittää tekevänsä itsemurhan jos ei saa puhua kanssasi.
Ja mies voi osoittaa, että vaimo kidnappasi lapset?
Tämä on totta. Ihan näin sitä ei voisi tehdä, vaikka houkuttelisi kyllä. Mutta ainakaan kovasti näitä asioiden etukäteisjärjestelyitä en uskalla esitellä tai sitä että tällaista harkitsen, edes eroa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään takuuta ei ole siitä miten käyttäytyy. Tavaraa saattaa ainakin hajota. En osaa sanoa pimenisikö vintti ihan totaalisesti.
Jollain lailla salassa tätä pitäisi kyllä hoitaa. Sekä jonkun ulkopuolisen tahon kanssa. Olen jo miettinyt että joutuisin laittamaan anopille viestin, että aion ottaa avioeron ja olen lähdössä lasten kanssa kotoa. Voitteko mennä sinne X:n seuraksi tänään, hän saattaa hajottaa paikkoja.
Siis oikeasti. Tällaisena näen oman aviomieheni tällä hetkellä. Jo nämä kirjoitukset vähän järkyttää jopa itseäni.
Ap
Älä kerro anopille ennen kuin olet jo lähtenyt. Tee lähtö miehen työpäivän aikana. Kaikki tavarat kerralla muuttoautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaikki mitä tulee, menee. Olen tässä oravanpyörässä juossut jo vuosia. Aina kun säästöön kertyy rahaa, tulee joku yllättävä meno jonka joudun maksamaan. Esimerkiksi joulu on aika kova pala koska ostan ja järjestän yksin kaikki lasten joululahjat. Mies sitten aattona vieressä ihastelee mitä kukakin sai. Kysyy ehkä ohimennen että laittaa rahaa tililleni lahjoista, mutta joulun jälkeen jos erehtyy asiasta kysymään niin raivostuu.
Hän käyttää tätä raivostumistaan keinona saada minut hiljaiseksi, kun tietää että olen aika kiltti ja pohjimmiltani herkempi kuin hän.
Joskus toivon että joku isokokoinen saliäijä tulisi ja huutaisi mieheni korvaan samalla tavalla kun hän on karjunut minulle ja lapsille. Pitäisi kiinni kädestä ja huutaisi ohjeita ja neuvoja, käskyttäisi niin pitkään että mieheni itkisi. Ai että hän sen ansaitsisi.
Mieti nyt tarkkaan mitkä menot on aidosti välttämättömiä. Voi olla ja onkin niin, että joudut ainakin hetken karsimaan myös lasten menoista, sille ei nyt voi mitään ja on lastenkin etu että pääsevät tuommoisesta. Jos mies todella karjuu niin että lamaannut ja huutaa lapsillekin niin turvakotikin voi auttaa alkuun... Tuohan on aivan sairasta käytöstä ja siitä on päästävä pois, hinnalla millä hyvänsä. Myy kaikki minkä voit ja osta mahdollisimman halpaa ruokaa, lapsille vaatteet lahjoituksista ym nyt pari kk ja sitten mikä vaan halpa kämppä vuokralle (laita kaupungille asuntohakemus jo heti) ja erohakemus menemään. Ja muista vaatia mieheltä osuutesi talosta, siihen sinulla on oikeus ja se auttaa sinua eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap muuta perhettä, jotka auttaisivat alkuun? Sisaruksia, vanhempia?
On aivan ihanat vanhemmat. Nyt kun sanoit niin tässä olisi yksi ratkaisu mennä hetkeksi lapsuudenkotiin, kunnes asiat alkaa järjestyä. He asuvat noin 50 km päässä, mutta sikäli saisin vaikka kesän aikana järjesteltyä asioita kun lapsilla on loma. Koulussa ja päiväkodissahan heidän on käytävä, joten pitkään en arkiaikana siellä pystyisi ilman autoa olemaan. Mies tietenkin omistaa myös auton. Möin omani pois kun esikoinen syntyi, koska siihen ei mahtunut vauvan kaukalo ja tietenkin nekin rahat menivät elämiseen ja vauvantarvikkeisiin.
Olen tosi kiitollinen tämän ketjun pohdinnoista. Alan ajatella hiukan eri näkökulmasta nyt taas asioita ja alkaa näkyä myös ratkaisuja.
Ap
Sinuna sanoisin reilusti vaikka tänään, että haluat erota ja nyt on aika mietti miten lasten asuminen ja taloasia järjestetään. Miksi mies tästä suuttuisi? Annat ajattelemisen aihetta miehelle. Mies saa itse vaikuttaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Erotessa otin vain vaatteet ja kolme lasta. Kuukauden päästä oli kalustettu koti ja elämä rullasi ja rahaa oli enempi kuin koskaan. Tämä kaikki täysin persaukisena. Lapsille kustannettiin pyörät ja Linnamäki lipuista lähtien vielä extrana. Kotiin kaikki perus kalusteet. Ei kannata keksiä tekosyitä raha ei ole syy ettei voi erota vain pelko.
Miltä taholta sait apua näin hienosti? Todella hyvä, että sinulla on näin onnistunut kokemus erosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinuna sanoisin reilusti vaikka tänään, että haluat erota ja nyt on aika mietti miten lasten asuminen ja taloasia järjestetään. Miksi mies tästä suuttuisi? Annat ajattelemisen aihetta miehelle. Mies saa itse vaikuttaa asioihin.
Ero on naisen elämässä kaikista vaarallisinta aikaa. Todella moni nainen menettänyt henkensä exänsä käsissä.
Onko sinulla ketään tuttua jonka luokse mennä hetkeksi? Aikuissosiaalityöhön voit myös ottaa yhteyttä, josko sieltä saisit apua alkuun. Lastensuojeluilmoitus, jos mies huutaa myös lapsille ja pelkäät että on väkivaltainen, sitten ehkä voit saada järjestettyä niin ettei lasten tarvitse olla miehen kanssa ilman valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on naisen elämässä kaikista vaarallisinta aikaa. Todella moni nainen menettänyt henkensä exänsä käsissä.
Kyllä tämä on aivan totta. Temperamenttisen ihmisen kanssa ei oikeasti kannata leikkiä tulella, koska vahingossakin voi tulla pahaa jälkeä. Koskaan ei tiedä mihin se raivostuminen johtaa ja mieheni kanssa on aivan mahdoton neuvotella kun hän on raivostunut. Yhteys on totaalisesti tuolloin poikki. En lähtisi kokeilemaan. Ja jos tilanne on etenemässä eroon, että hän tajuaa että en olekaan nyt rauhoittelemassa tilannetta vaan tilanne on hänen kannaltaan etenemässä epämieluisaan suuntaan … en osaa edes kuvitella. Saattaa toimia todella arvaamattomalla tavalla.
Ap
Ap, lue se Narsistin keskustelutyyli! Sun pitää saada tietää mikä sulla on vastassa, että osaat toimia. Voimia eroon ja parempaan huomiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on aivan totta. Temperamenttisen ihmisen kanssa ei oikeasti kannata leikkiä tulella, koska vahingossakin voi tulla pahaa jälkeä. Koskaan ei tiedä mihin se raivostuminen johtaa ja mieheni kanssa on aivan mahdoton neuvotella kun hän on raivostunut. Yhteys on totaalisesti tuolloin poikki. En lähtisi kokeilemaan. Ja jos tilanne on etenemässä eroon, että hän tajuaa että en olekaan nyt rauhoittelemassa tilannetta vaan tilanne on hänen kannaltaan etenemässä epämieluisaan suuntaan … en osaa edes kuvitella. Saattaa toimia todella arvaamattomalla tavalla.
Ap
Jos tilanteesi on tämä niin et sinä kesään asti voi eroa odotella. Erostahan olette jo puhuneet, jos mies ilmaisut halunsa ottaa lapset.
Ei ole kokemusta, mutta ainakin ensi-ja turvakotien liitolla on myös neuvontapalveluita, ihan jopa chat. Suosittelen ottamaan sinne yhteyttä ja kysymään neuvoja, he ehkä tietävät miltä tahoilta apua kannattaa lähteä hakemaan ja miten kannattaa toimia. Hienoa, että sinulla on vanhemmat jotka voivat auttaa, mutta mieti jaksatko kesään asti. Se toisaalta antaisi sinulle myös hieman aikaa säästää rahaakin.
Omistatte kodin puoliksi, ethän sinä sitten ole tyhjän päällä. Kerro, että haluat eron ja pyydä miestä lähtemään yhteisestä kodista.