Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoittava kokemus AMK-opiskelusta

Vierailija
28.02.2022 |

Kokemukseni on 2010-luvulta Itä-Suomesta. En mainitse korkeakoulun nimeä ainakaan vielä.

Kävin väyläopintoja terveysalalla ja tulin hyvin toimeen toisten opiskelijoiden kanssa. Sain erittäin hyviä arvosanoja toisista ja kohtalaisia arvosanoja muista aineista.

Lopulta koitti käytännön tentti, johon en ollut saanut paljoakaan harjoittelua ja minulle annettiin hylätty tulos tästä tentistä. Pian tämän jälkeen pidettiin palaveri, jossa oli koetta valvonut opettaja ja opinto-ohjaaja ja minulle suositeltiin opintojen lopettamista sanoen, että lisäopetusta ei voida antaa. Mitään jatko-ohjausta ei annettu ja näin jälkikäteen koin jääneeni tyhjän päälle; vahvuuksiani ei tunnistettu, vaan kannustettiin vain luovuttamaan. Olimme käyttäneet enemmän aikaa äidinkieleen, kuin alakohtaiseen osaamiseen.

Minulla oli myös outo kokemus, jossa tohtoriksi lukenut opettaja lähestyi minua tympeä ilme naamallaan minun palautettuani huolella tehdyn tehtävän ja sanoi, että siinä ei ollut "päätä eikä häntää". Totesin välittömästi tehneeni omasta mielestäni terävää työtä ja tuon jälkeen olen saanut hyviä arvosanoja myös yliopistossa. Hänen tapansa antaa palautetta tuntui tökeröltä.

Tämä ei ollut ainut huolta aiheuttava asia. Jouduin useamman kysymään neuvoa tiettyihin asioihin palkalliselta yhteyshenkilöltä, joka teki erikoisia tulkintoja kysymyksistäni. Hän sanoi, että olin kuulostanut tai jättänyt "vihaisen" yhteydenoton ja kun jostain syystä jouduin puhelinkeskusteluun tämän saman ihmisen kanssa opintoajan lopussa (avoimen opiskelijana), hän vaikutti uhkailevan minua sanomalla, että (liialliset) tiedusteluni olisivat haitaksi tai vahingoksi minulle itselleni ja sanoessani jotain muuta harmitonta tämä henkilö kilahti hetkellisesti ja huusi kovaan ääneen, että "PITÄÄ TEHDÄ TULOSTAAAA!"
Järkytyin tietysti tästä, mutta onnistuin pitämään malttini ja tälle ilmeisesti työhönsä kyvyttömälle ihmiselle tuli ilmeisesti parempi mieli, koska hän oli rauhallinen loppupuhelun ajan.

Nämä kokemukset kummittelevat edelleen mielessäni ja mietin, että miten paljon tällaista mahtaakaan jäädä raportoimatta ja miten moni syrjäytyy työelämästä jo ennen kuin se kerkeää alkaa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ap:sta viestin perusteella sellaisen kuvan, että tässä ei kirjoittele hoitoalalle sopiva henkilö. En oikein ymmärrä, mihin tämä nyt liittyy? Onko tämä sinulle joku trauma? Elämässä tulee varmaan suurempiakin vastoinkäymisiä kuin opinnoissa kuvaamasi. Tosin kuvaus oli niin epäselvä, että luulen ap:n olevan päihtymys- tai sairaustilassa. Toivottavasti näin ei ole.

Vierailija
22/32 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku dokumentoi arkaluontoisia epäkohtia ja kokemuksia ja se menee jollakin ihmisellä ihon alle, siihen voi yksinkertaisesti vastata, että "haista paska!" Se säästää kaikkien aikaa, jos vastaajan on pakko päästä vittuilemaan.

Koska niin tehdessä haistattelija kuitenkin voi kokea antavansa itsestään hienostumattoman kuvan, hän voi keksiä pahaenteisiä ja näennäisesti älykkäiltä näyttäviä ilkeämielisiä vihjauksia kirjallisesta annista, pilkkusäännöistä, päihtymystilasta, traumasta tai mistä tahansa muusta lillukanvarresta, joka voisi teoriassa pitää paikkansa ja jonka avulla paha olo ja tyrmistys yritetään palauttaa takaisin kirjoittajalle. 

Näissä vihjailuissa, joissa yritetään saada kirjoittaja kaivelemaan vikoja itsestään ja epäilemään mielenterveyttään (gaslighting) luonnollisesti jätetään perustelut väliin ja ajatellaan sen riittävän, että omaan aktiiviseen sanavarastoon kuuluu joku hieno sana, kuten "vuorovaikutustaidot", jonka voi sitten heittää negatiiviseen sävyyn vastaanottajan naamalle.

Tämän takia sanon ihan kaikkien ajan säästämiseksi ja dialogisuudessa kehittymisen hyväksi sen, että aina nähdessäsi jotain tällaista henkilökohtaisuuksiin menevää vihjailua ja viisauden esittämistä kyse on siitä, että tämä henkilö on pahastunut jostain syystä ja haluaa sanoa, että "haista paska!" ja se on edelleenkin hänen ydinpanoksensa keskusteluun, mutta hän ei halua välittää viestiään noilla tarkoilla sanoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto-ohjaus korkeakouluissa toimii osittain harmaalla alueella, jossa ohjaajan (oli tämän nimi sitten lehtori tai pehtori) henkilökohtaiset arvot voivat vaikuttaa toimintaan, vaikka kyse olisi teknisestä ohjauksesta. Henkilökohtaisten arvojen vaikutus voi muuttaa ihmisten elämiä, sillä tuolloin ohjaaja keksii asioita omasta päästä ja voi vaikuttaa opiskelijan päätöksiin. Vaikka opiskelijan ei teoriassa tarvitsisi antaa näiden vaikuttaa päätöksiin, nämä luovat ahdistavaa ilmapiiriä ja pahimmassa tapauksessa väärä tieto voi johtaa vaikka opiskelupaikan vastaanottamatta jättämiseen. 

Ohjaaja voi esim. keksiä omasta päästään sääntöjä sen suhteen, miten sivuaineoikeutta tulisi moraalisesti käyttää (asiat pitäisi tehdä vaikean kautta) tai valehdella, että polkuopinnot on tarkoitettu "nuorille". 

Näissä tapauksissa kannattaisi heti olla yhteydessä koulutuspäällikköön tai vastaavaan, vaikka he eivät pystyisikään toimimaan neutraalisti, vaan puolustaisivat epäasiallisesti toiminutta lehtoria tai pehtoria. Jos koulutuspäällikkö ei auta, rehtori voi olla viimeinen vaihtoehto. Reilusti yli kymmenen vuoden kokemuksella eri oppilaitoksia tutkineena annan tämän neuvon. 

Vierailija
24/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se savoollaane viekkaus ja kavaluus

Vierailija
25/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan ap:sta viestin perusteella sellaisen kuvan, että tässä ei kirjoittele hoitoalalle sopiva henkilö. En oikein ymmärrä, mihin tämä nyt liittyy? Onko tämä sinulle joku trauma? Elämässä tulee varmaan suurempiakin vastoinkäymisiä kuin opinnoissa kuvaamasi. Tosin kuvaus oli niin epäselvä, että luulen ap:n olevan päihtymys- tai sairaustilassa. Toivottavasti näin ei ole.

Osuiko? Se koira älähtää, johon jne.

Vierailija
26/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tätä tapahdu sosiaaltyöntekijöiden amk koulutuksessa enemmänkin ?

Vierailija
27/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku dokumentoi arkaluontoisia epäkohtia ja kokemuksia ja se menee jollakin ihmisellä ihon alle, siihen voi yksinkertaisesti vastata, että "haista paska!" Se säästää kaikkien aikaa, jos vastaajan on pakko päästä vittuilemaan.

Koska niin tehdessä haistattelija kuitenkin voi kokea antavansa itsestään hienostumattoman kuvan, hän voi keksiä pahaenteisiä ja näennäisesti älykkäiltä näyttäviä ilkeämielisiä vihjauksia kirjallisesta annista, pilkkusäännöistä, päihtymystilasta, traumasta tai mistä tahansa muusta lillukanvarresta, joka voisi teoriassa pitää paikkansa ja jonka avulla paha olo ja tyrmistys yritetään palauttaa takaisin kirjoittajalle. 

Näissä vihjailuissa, joissa yritetään saada kirjoittaja kaivelemaan vikoja itsestään ja epäilemään mielenterveyttään (gaslighting) luonnollisesti jätetään perustelut väliin ja ajatellaan sen riittävän, että omaan aktiiviseen sanavarastoon kuuluu joku h

Lillukanvarsiin takertuminen on tosiaan säälittävä tapa jättää ottamasta kritiikki vastaan. 

Tärkeintä tekstissä on ymmärrettävyys ja tyylillisiä yksityiskohtia kukaan ei välttämättä edes huomaisi, jos ei olisi opetettu kiinnittämään niihin erityishuomiota. Jos jollakin jää teksti ymmärtämättä yksittäisen pilkun paikan takia, ongelma lienee rienaajan kielitaidossa. Kirjailijoillakin on omat kielenhuoltajansa tai koneet, jotka oikaisevat nuo valmiiksi silloin, kun joku muodollinen sääntö sitä vaatii. Ei kirjailijan tai vaikka tutkijan antia arvioida jatkuvasti muuttuvan lähdeviittauskäytännön tai muun sivuseikan perusteella, vaan millaisia oivalluksia (tiede) tai tunteita (kaunokirjallisuus) kirjoittaja saa lukijoissa aikaan. 

Vierailija
28/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla toisen osapuolen näkemys asiaan= totuus on aina tuolla jossain. Itse olen opiskellut sanalla alalla samassa oppilaitoksessa ja vastaan tuli jos jonkinlaista tossunkuluttajaa. Täysin alalle sopimattomia. Yksi mm löi potilasta harjoittelussa. Sibä varmaan olet yksi noista.

Nykyään kaikki opiskelijat pyritään päästämään läpi ja valmistumaan koska koulut saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista. Poikkeuksena lähinnä sote-alalla opiskelijat joilla todella paha päihdeongelma tai väkivaltaisuus tms jotka pitää ottaa vakavammin 

Vierailija
29/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla vain kävelevä esimerkki Dunning-Kruger -efektistä.

Vierailija
30/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on kaikkien kanssa ongelmia, niin jossain vaiheessa kannattaisi ihan vain katsoa peiliin. Et ole missään vaiheessa miettinyt, mikä siinä voi olla, kun kaikki ihmiset ympärilläsi pitää sinua hankalana? Mikä on todennnäköisyys, että kaikki muuta ihmiset ovat väärässä ja sinä oikeassa ja mikä on todennäköisyys, että se vika on sinussa?

Vierailija
31/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kaikilla aloilla AMK:ssa ole tuollaista. Sote alalla pärstäkertoimella on todella iso merkitys siinä, pääseekö koulutukseen, ja kuinka opinnot etenevät.

Vierailija
32/32 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemani mukaan ammattikouluissa ja myös ammattikorkeakouluissa on tavallista, etteivät opettajat eivät ole kiinnostuneet opintojen edistymisestä tai palautteen antamisesta. Paljon on kiinni opiskelijan sinnikkyydestä eli siitä, että hän osaa vaatia omia oikeuksiaan.