Työ jossa pääsee luomaan yms?
Etsin ammattia jossa saisi omat taiteelliset ja käsityötaidot käyttöön. Jotain jossa pääsisi ideoimaan ja luomaan, jotain visuaalista.
Ja mieluiten vielä jotain työllistävää. Onko ihan utopiaa?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:25"]
68,oho tekisitkö esim.tällaisia muutamassa minuutissa (alla)?Oot käynyt jonkin verran näyttelyissä ja taso on huono....ootkohan kuitenkin käynyt jossain työväenopiston näyttelyissä. Sanoisin,että nämä taiteilijat on lahjakkaita,suomalaisia nykytaiteilijoita... http://www.karivehosalo.com/netti/kohtaus.jpg tai http://api.ning.com/files/kV4MbYiv7oRADAf6ufQyUfsFJm5Kors8mqEilX0r5oPbyXn-nqY0xR0yo8Q4*p78bIwQK4tFREZPILioSScNFYffaXKR2p*t/1082030714.jpeg tai http://helsingintaiteilijaseura.fi/hallinta/wp-content/uploads/2014/02/Laine_hiljaapaikoillaan.jpg
[/quote]
En todellakaan tekisi tuota tasoa olevia teoksia, vaikka aikaa olisi käytössä runsaastikin. Ne ovat oikeasti lahjakkaiden taiteilijoiden tekemiä.
Tarkoitin kommentillani teoksia, jotka ovat päässeet esille taidenäyttelyihin, vaikka niiden sisältö ei ole vaativuustasoltaan millään tavoin verrattavissa tuossa esitettyihin esimerkkeihin. Jos taulussa on vaikka pelkästään jonkun värinen neliö, tai lähinnä sattumanvaraiselta sutulta näyttävää pensselityöskentelyä, en ymmärrä miksi ne ovat arvostettuja. Sellaisen teoksen tekisi kuka vaan. Arvostan eniten taidetta, jonka tekemiseen omat taitoni eivät riittäisi.
[/quote]
Tarkoitatko kenties neliöllä esimerkiksi jotain tällaista: http://www.tate.org.uk/art/images/research/2148_10.jpg
No tämä on kyllä ihan Picasson tasoisen taiteilijan teos. Kannattaa ehkä miettiä sitten sitä omaa asiantuntemusta, anteeksi nyt vain. Taide ei kuitenkaan ole mikään pelkkä mielipidekysymys, vaan ihan asiantuntija-ala myös, että en minäkään taidealan-ihmisenä koe "oikeudekseni" alkaa esim. esittämään insinöörille miten vesitorni kuuluu rakentaa...ei nyt millään pahalla, mutta pointtini on, että Suomessa ja maailmalla on paljon lahjakkaita kuvataiteilijoita ja ala on Vaativa ja Vaikea, eikä sovellu ihmiselle, joka toivoo elävänsä työllään. Tällä alalla maksetaan pääosin itse, vähän kuten Kummelissa aikoinaan todettiin: "artisti maksaa"...
[/quote]
En ole väittänytkään olevan taiteen asiantuntija, vaan ihan tavallinen näyttelyissä kävijä, joka arvioi näkemäänsä omilla silmillään ilman taidekulttuurin asettamia ennakkokäsityksiä. Voin olla tyhmä, kun en ymmärrä miksi jonkun taiteilijan piirtämä neliö on hienoa ja arvokasta taidetta, mutta jos itse piirtäisin saman näköisen neliön, sitä ei pidettäisi taiteena, ei arvostettaisi eikä otettaisi galleriaan esille. Ja jos haluaisin seinälle tuon tyyppistä taidetta, en näkisi järkeä maksaa jollekin taiteilijalle kallista hintaa teoksesta, jonka saisin edullisesti tehtyä itsekin.
Näin yksinkertaisesti ajatellen tuosta tulee mieleen ajatus, että neliöteoksen taiteellinen arvo ei olisikaan itse teoksen visuaalisessa laadussa, vaan siinä kuka sen on tehnyt. Vesitorni taas hoitaa tehtävänsä vesihuollossa ihan yhtä hyvin riippumatta siitä kuka rakennusinsinööri on sen suunnitellut (edellyttäen toki että lujuuslaskelmat yms. on tehty oikein).
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:50"]Jos tietokoneet pysyvät näpeissä, erinäköiset mainos- ja design-toimistostot kyllä palkkaavat ulkoasusuunnittelijoita. Oli kyseessä sitten perinteinen printti tai digitaalinen puoli. Nykyään kovin imu tuntuu olevan mobiilisovellusten puolella. Menestyäkseen on hyvä ymmärtää myös jotain käyttöliittymäsuunnittelusta ja teknisestä toteutettavuudesta.
Taidetta päässee harvoin tekemään, mutta sitäkin enemmän hyvää designia, joka tekee onnistuessaan käyttäjien elämästä helpompaa ja hauskempaa.
[/quote]
Kiitos.
En ole varma kuinka helposti pystyisin oppimaan tuota nörtimpää puolta. Kuvankäsittelyohjelmia kyllä osaan käyttää, mutta nuo kertomasi asiat tuntuu hankalilta. Ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:59"]Tuolla joku aiempi mainitsi taidekriitikot ja suhteiden luomiset. Näihin sinun tulee panostaa, jos et sitä jo tee. Menet kaikkiin mahdollisiin gallerioiden avajaisiin ja juttelet ihmisille. Kirjoitat niistä juttuja, joita tarjoat lehdille (älä halveksi mitään pieniä kaupunginosalehtiä) tai ryhdyt kirjoittamaan blogia. Jos kirjoittaminen ei millään suju, niin esittele tosiaan omia töitäsi blogissa tai Instagramissa.
Sinun täytyy osoittaa, että olet kiinnostunut koko taidekentästä, eikä vain päinvastoin (eli että muut kiinnostuisivat sinusta ensin).
[/quote]
Hyvä vinkki, kiitos! Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:35"]
68,oho tekisitkö esim.tällaisia muutamassa minuutissa (alla)?Oot käynyt jonkin verran näyttelyissä ja taso on huono....ootkohan kuitenkin käynyt jossain työväenopiston näyttelyissä. Sanoisin,että nämä taiteilijat on lahjakkaita,suomalaisia nykytaiteilijoita... http://www.karivehosalo.com/netti/kohtaus.jpg tai http://api.ning.com/files/kV4MbYiv7oRADAf6ufQyUfsFJm5Kors8mqEilX0r5oPbyXn-nqY0xR0yo8Q4*p78bIwQK4tFREZPILioSScNFYffaXKR2p*t/1082030714.jpeg tai http://helsingintaiteilijaseura.fi/hallinta/wp-content/uploads/2014/02/Laine_hiljaapaikoillaan.jpg
[/quote]
En todellakaan tekisi tuota tasoa olevia teoksia, vaikka aikaa olisi käytössä runsaastikin. Ne ovat oikeasti lahjakkaiden taiteilijoiden tekemiä.
Tarkoitin kommentillani teoksia, jotka ovat päässeet esille taidenäyttelyihin, vaikka niiden sisältö ei ole vaativuustasoltaan millään tavoin verrattavissa tuossa esitettyihin esimerkkeihin. Jos taulussa on vaikka pelkästään jonkun värinen neliö, tai lähinnä sattumanvaraiselta sutulta näyttävää pensselityöskentelyä, en ymmärrä miksi ne ovat arvostettuja. Sellaisen teoksen tekisi kuka vaan. Arvostan eniten taidetta, jonka tekemiseen omat taitoni eivät riittäisi.
[/quote]
Tarkoitatko kenties neliöllä esimerkiksi jotain tällaista: http://www.tate.org.uk/art/images/research/2148_10.jpg
No tämä on kyllä ihan Picasson tasoisen taiteilijan teos. Kannattaa ehkä miettiä sitten sitä omaa asiantuntemusta, anteeksi nyt vain. Taide ei kuitenkaan ole mikään pelkkä mielipidekysymys, vaan ihan asiantuntija-ala myös, että en minäkään taidealan-ihmisenä koe "oikeudekseni" alkaa esim. esittämään insinöörille miten vesitorni kuuluu rakentaa...ei nyt millään pahalla, mutta pointtini on, että Suomessa ja maailmalla on paljon lahjakkaita kuvataiteilijoita ja ala on Vaativa ja Vaikea, eikä sovellu ihmiselle, joka toivoo elävänsä työllään. Tällä alalla maksetaan pääosin itse, vähän kuten Kummelissa aikoinaan todettiin: "artisti maksaa"...
[/quote]
En ole väittänytkään olevan taiteen asiantuntija, vaan ihan tavallinen näyttelyissä kävijä, joka arvioi näkemäänsä omilla silmillään ilman taidekulttuurin asettamia ennakkokäsityksiä. Voin olla tyhmä, kun en ymmärrä miksi jonkun taiteilijan piirtämä neliö on hienoa ja arvokasta taidetta, mutta jos itse piirtäisin saman näköisen neliön, sitä ei pidettäisi taiteena, ei arvostettaisi eikä otettaisi galleriaan esille. Ja jos haluaisin seinälle tuon tyyppistä taidetta, en näkisi järkeä maksaa jollekin taiteilijalle kallista hintaa teoksesta, jonka saisin edullisesti tehtyä itsekin.
Näin yksinkertaisesti ajatellen tuosta tulee mieleen ajatus, että neliöteoksen taiteellinen arvo ei olisikaan itse teoksen visuaalisessa laadussa, vaan siinä kuka sen on tehnyt. Vesitorni taas hoitaa tehtävänsä vesihuollossa ihan yhtä hyvin riippumatta siitä kuka rakennusinsinööri on sen suunnitellut (edellyttäen toki että lujuuslaskelmat yms. on tehty oikein).
[/quote]
Sen ns. neliön arvo on siinä, että se on tehty vuonna 1915. Teos on avantgardistinen, kuten ovat monet nykytaiteenkin teokset (vaikea ymmärtää niiden arvoa nyt, vaan vasta tulevaisuudessa).
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 07:01"]Mä olen tehnyt urani mainonnan ja markkinoinnin parissa, luovaa ja luultavasti kivointa mitä toimistossa voi tehdä. Palkka ja työllisyystilannekin ihan hyvät.
[/quote]
Tässä varmaan tarvitsee hyvät puheenlahjat, markkinoinnissa siis? Itseilmaisu on heikoimpia puoliani. Muuten kuulostaa mahtavalta. Ap
Esim. Huoltomies, koska kun tulee lunta niin pitää luoda lunta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 07:42"]Kyllähän kun oikein ajattelee, niin monella biologian ja kemian alalla jos olet tutkijana niin voi olla "luova". Tällä tarkoitan sitä, että uusien ideoiden luomiseen tarvitaan luovuutta ja esim. solubiologiassa myös suurimassa määrin kädentaitoja, jotta ne solut saa kasvamaan. Ja niiden kuvaaminen vasta on jännää hommaa.
T: biotekniikan ja kemian alalla omasta mielestään luovaa työtä tekevä, ja rutkasti tienaava.
[/quote]
Se olisi hienoa. Tiedän että minulla ei ole lahjoja tuolle alalle. Muuten olisi kyllä älyttömän hieno työ. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 07:55"]Rakennusalalta vaikka arkkitehti, kirvesmies, puuseppä, rakennusmestari, puutarhuri, keittiösuunnittelija, mitä näitä nyt on?
[/quote]
Rakennusten päälle en ymmärrä yhtään mitään. Arkkitehti saattaisi ehkä liipata osaamisiani, mutta minulla on kutina että en pääsisi alan kouluun. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sen ns. neliön arvo on siinä, että se on tehty vuonna 1915. Teos on avantgardistinen, kuten ovat monet nykytaiteenkin teokset (vaikea ymmärtää niiden arvoa nyt, vaan vasta tulevaisuudessa).
[/quote]
Loppujen lopuksi se on kuitenkin värjätty neliö vaikka sen olisi sutinut kankaalle itse leonardo da vinci. Enemmän noissa tuontyyppisissä teoksissa naurattaa nää suu vaahdossa sen neliön monitasoisuudesta ja maallikolle näkymättömästä arvosta selittävät wannabe-taiteenystävät.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 08:03"]Menee työkkäriin ja sanoo, että pistäs duunia tänne rouva. Kohta luot paskaa talikolla 9e/pv ja elät unelmaasi.
[/quote]
Olen jo näissä 9e/pvä orjatöissä. Alkaa kyllästyttää tämä sortti, kun tästä toiset saa ihan palkkaakin. Omat velvollisuudet on kuin työntekijällä, mutta oikeuksista saa jatkuvasti taistella. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:58"]
Esim. Huoltomies, koska kun tulee lunta niin pitää luoda lunta.
[/quote]
Heh hehe. kjeh kjeh. Melkein yhtä paljon saa nauraa näille vitseille, kun sille että joku "näkee" peltoauroja. Kjeh kjeh.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:04"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:58"]
Talonmies pääsee luomaan lunta.
[/quote]
Vähissä oli täällä lännessä ne luomiset kahtena edellisenä talvena, idemmässä kyllä oli lunta.
Suutareilla on kuulemma töitä. Osa tekee itse nahkatuotteita myytäväksi lisänä, esim. laukkuja. Ompelijalla voi myös olla töitä, jos tyytyy tekemään korjausompelua. Siihen sivuun voi tehdä myyntiin jotain ja välillä sieltä joku hääpuvunkin tai vanhojen tanssipuvun tilaa kun saat mainetta. Ala on kilpailtu, mutta kun saa mainetta ja valitsee sijainnin hyvin, saa töitäkin.
Tai sitten sun pitää lähteä tyhjästä ja tarvitset mukaan onnea, eli alat suunnitella ja valmistaa jotain tuotetta ja katsot kuinka käy.
[/quote]
Suutari-ompelija yhdistelmänä saattaisi ehkä pärjätä jopa pikkukaupungissa? Ei ole mitenkään mahdottoman pitkiä koulutuksia.
Kyllä sitä toisaalta tuntuu että haluaisin pian työelämään, joten nuo taide jutut jää pakostakin endin sivutoimiseksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:07"]Koska olet ap 25, sinulla voisi olla mahdollisuus opiskella työmarkkinatuella. Etkä ole liian vanha, opiskelemassa on jopa 50 täyttäneitä! Minäkin valmistuin omaan ammattiini 45-vuotiaana, olin vielä kesän työttömänä ja olisin kyllä silloinkin töihin mennyt, syksyllä sain työpaikan ja sen jälkeen en ole työtön ollut. (PS. minä sitten poimin niitä marjoja sinä kesänä, mutta itselle ja sukulaisille, siinä oli jo paljon poimittavaa.)
[/quote]
Tiedän kyllä etten ole niin vanha opiskelemaan, mutta meinasin lähinnä sitä että haluan pian töihin. Saisi edes hetkeksi töitä jotakuinkin mukavalta alalta, niin jos siltä tuntuu, voisi myöhemmin opiskelka lisää. Mahdollisesti jotain tältä uudelta alalta. Ap
Ap, sellaista työtä ei olekaan, josta maksettaisiin palkkaa ja jossa ei olisi mitään hankalaa. Täysin yksilölliset, henkilön kyky- ja mieltymysprofiilia vastaavat tehtävät ovat harvinaisia, sellainen on mahdollista käytännössä vain yrittäjänä. Ja yrittäjätkin joutuvat pakosti hoitamaan edes vähän talousasioita, kiinnosti tai ei. Esim. itse kouluttauduin toimittajaksi, vaikka olen toivottoman introvertti syrjästäkatsojatyyppi, en yhtään kiinnostunut ihmisistä enkä tosiaan mikään ideoiden Tonava, vaikka siitä olisi paljon apua työssä. Työuran alkuvaiheessa iso osa työpäivistäni oli minulle tosi vaikeita. Niissä huonommissa puolissa harjaantuu, ja vähitellen voi hakeutua itselleen sopivampiin tehtäviin. Ja melkein missä tahansa ammatissa aloittelijoille sanotaan mitä pitää tehdä eikä luovuudelle ja itseilmaisulle ole niin paljon tilaa, mutta kun ajatellaan tosiammattilaisia niin lähes kaikki työt ovat luovia.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 07:07"]
Koska olet ap 25, sinulla voisi olla mahdollisuus opiskella työmarkkinatuella. Etkä ole liian vanha, opiskelemassa on jopa 50 täyttäneitä! Minäkin valmistuin omaan ammattiini 45-vuotiaana, olin vielä kesän työttömänä ja olisin kyllä silloinkin töihin mennyt, syksyllä sain työpaikan ja sen jälkeen en ole työtön ollut. (PS. minä sitten poimin niitä marjoja sinä kesänä, mutta itselle ja sukulaisille, siinä oli jo paljon poimittavaa.)
[/quote]
Minäkin lähdin opiskelemaan 25vuotiaana. Sain myös työmarkkinatukea kahdelle ensimmäiselle vuodelle :) Ei ole edes tuntunut, että olisin jotenkin vanha, vaikka enimmäkseen meidänkin luokalla oli juuri lukiosta tulleita. Rohkeasti vaan jos kiinnostusta on! (Opiskelen muotoilua, eikä työkkärin kanssa ollut mitään vääntöä, kannattaako tällaista opiskelua rahoittaa huonon työllistymisen vuoksi)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:49"]
42 no poikkeuksellisen lahjakkaita taiteilijoita on Suomessa ja maailmalla vaikka millä mitalla.Nuo luettelemasi ovat ikivanhoja,kuolleita.Nykytaiteilijoissa on ihan samalla tavalla isoja nimiä.
[/quote]
Olen käynyt jonkin verran taidenäyttelyissä, eikä taso siellä useinkaan ole kovin kummoinen. Tunnetuilta ja arvostetuilta suomalaisilta nykytaiteilijoilta tauluja, jotka itsekin sutaisisin muutamassa minuutissa. Ero on siinä, että jos itse tekisin vastaavia tauluja, niitä ei arvostettaisi, koska tekijä olisi väärä. Kiva naureskella niille teoksille, kuinka taiteilijan lahjakkuus taitaa olla enemmän itsensä markkinoinnissa kuin taiteen tekemisessä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:57"]
Etsin ammattia jossa saisi omat taiteelliset ja käsityötaidot käyttöön. Jotain jossa pääsisi ideoimaan ja luomaan, jotain visuaalista. Ja mieluiten vielä jotain työllistävää. Onko ihan utopiaa?
[/quote]Opettaja. Mikä tahansa aine, mikä tahansa aste. Vain oma mielikuvitus on rajana.
Mitä ovat nämä ap:n "taiteelliset ja käsityötaidot"? Taidetakoja ja neulahuovuttaja kun tekevät hieman eri hommia.
Ohjaustoiminnan koulutus Hämeenlinnassa on kai niitä työllistävimpiä taidealoista. Käsityöläisistä suutareista taitaa olla pulaa?
Voithan opiskella ensin vaikka lähihoitajaksi, hankkia osa-aikaisen työn ja siinä sivussa opiskella taidetta ja valmistuttua laittaa yrityksen pystyyn. Liikeideaa ehdit miettiä opintojen aikana tarkemmin. Jos työsi alkavat menestyä, niin pystyt elättämään sillä itsesi, mutta mikään automaatio se ei ole ja sitä ennen tarvitset jonkin toisen tulonlähteen.