Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selkäkipu syömisen jälkeen

Vierailija
22.07.2015 |

Mitä ihmettä tämä oikein on? Ennenkin ollut sama juttu silloin tällöin. Varsinkin jos syön jälkiuunileipää, kuten nyt. Voi olla jopa että tulee aina pelkästään silloin.

Suunnilleen keskellä selkää, hieman lapaluiden alapuolella sattuu kuin jotain olisi jumissa. Juominen auttaa aina hetkeksi ja sitten kipu palaa.

Tuleeko muille koskaan tämmöisiä kipuja?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/23 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se leipä ja tietynrakenteinen ruoka tod.näk. etenee ruokatorvessasi hitaammin kuin ruoka yleensä ja aiheuttaa painetta ruokatorven sisustaan, joka heijastuu selkään kipuna. Pureskele ruoka huolella, pieni pala kerrallaan ja syö hitaammin. Ei hotkimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:27"]Se leipä ja tietynrakenteinen ruoka tod.näk. etenee ruokatorvessasi hitaammin kuin ruoka yleensä ja aiheuttaa painetta ruokatorven sisustaan, joka heijastuu selkään kipuna. Pureskele ruoka huolella, pieni pala kerrallaan ja syö hitaammin. Ei hotkimista.
[/quote]

Yritän noudattaa neuvoasi, kiitos :)

Vierailija
4/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhan keskustelun, kun itselläni samanlaisia oireita, joihin ei ole kattavissakaan lääkärin tutkimuksissa löydetty syytä.

Onko kellään ollut samaa? Mistä voisi johtua?

Vierailija
5/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono ryhti

Vierailija
6/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huono ryhti

Ei pitäisi ainakaan olla erityisen huono.

Vierailija
7/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellläni meni vuosia tajuta, että se mitä söin oli suorassa yhteydessä selkäkipuihini. Kun lopulta tiedostin syy-seuraussuhteen, niin kiinnittämällä huomiota siihen, mitä söin sain selkäkipuni lakkaamaan. Itselläni ruoat, jotka ovat huonoksi suolistolle olivat niitä, jotka saivat aikaan sekä selkäkivut että vatsaan kertyvän ilman, kun ruoka ei sulanut kunnolla.

Kun jätin ruokavaliostani pois hiivan, sokerin, vehnän ja maitotuotteet, niin selkäkipunikin hävisivät. Ja olin siis lakto-ovo-vegetaristi ennen ruokavaliomuutoksia. Vuosien saatossa olen huomannut, että myös muut viljat (ohra-, ruis-, kaura-, maissi- ja gluteenittomat jauhot) eivät tunnu sulavan kunnolla ja aiheuttavat kipuja selässä. Manteli- ja kookosjauhot sen sijaan sopivat ainakin itselleni loistavasti.

Minulla on todettu myös endometrioosi, mihin en käytä lääkitystä, joka ilmoittelee itsestään sekä munasarja- että selkäkipuna. Kun jätin edellä mainitut tuotteet pois ruokavaliostani, niin endometrioosikipuni ovat myös hävinneet ja endometrioottinen kasvusto munsarjoissani pienentynyt.

Tämä on siis oma kokemukseni ja yksikään lääkäri ei maininnut vuosien aikana ruokavalion mahdollisuutta kipujen alkuperään eikä myöskään, että endometrioosia voi hillitä ilman hormonihoitoja tai leikkauksia. Oma neuvoni on, että kuuntele kehoasi ja tarkastele ovatko selkäkipusi pahempia syödessäsi tiettyjä tuotteita, esim. jälkiuunileipää ja katso, josko tilanne paranisi jättämällä nuo tuotteet pois ruokavaliostasi. Toivottavasti selkäkipusi paranee!

Vierailija
8/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellläni meni vuosia tajuta, että se mitä söin oli suorassa yhteydessä selkäkipuihini. Kun lopulta tiedostin syy-seuraussuhteen, niin kiinnittämällä huomiota siihen, mitä söin sain selkäkipuni lakkaamaan. Itselläni ruoat, jotka ovat huonoksi suolistolle olivat niitä, jotka saivat aikaan sekä selkäkivut että vatsaan kertyvän ilman, kun ruoka ei sulanut kunnolla.

Kun jätin ruokavaliostani pois hiivan, sokerin, vehnän ja maitotuotteet, niin selkäkipunikin hävisivät. Ja olin siis lakto-ovo-vegetaristi ennen ruokavaliomuutoksia. Vuosien saatossa olen huomannut, että myös muut viljat (ohra-, ruis-, kaura-, maissi- ja gluteenittomat jauhot) eivät tunnu sulavan kunnolla ja aiheuttavat kipuja selässä. Manteli- ja kookosjauhot sen sijaan sopivat ainakin itselleni loistavasti.

Minulla on todettu myös endometrioosi, mihin en käytä lääkitystä, joka ilmoittelee itsestään sekä munasarja- että selkäkipuna. Kun jätin edellä mainitut tuotteet pois ruokavaliostani, niin endometrioosikipuni ovat myös hävinneet ja endometrioottinen kasvusto munsarjoissani pienentynyt.

Tämä on siis oma kokemukseni ja yksikään lääkäri ei maininnut vuosien aikana ruokavalion mahdollisuutta kipujen alkuperään eikä myöskään, että endometrioosia voi hillitä ilman hormonihoitoja tai leikkauksia. Oma neuvoni on, että kuuntele kehoasi ja tarkastele ovatko selkäkipusi pahempia syödessäsi tiettyjä tuotteita, esim. jälkiuunileipää ja katso, josko tilanne paranisi jättämällä nuo tuotteet pois ruokavaliostasi. Toivottavasti selkäkipusi paranee!

Sinä ihana ihminen, kiitos kun kerroit kokemuksistasi! Mahtavaa, että kipuihisi löytyi apu ruokavalion kautta. Samoja kokemuksia minulla lääkäreistä, eivät tosiaan helposti ole valmiita ajattelemaan laatikon ulkopuolella. Minulle lääkärini haluaisi määrätä SSRI-lääkitystä ahdistukseen...

Jotain tällaista olen alkanut itsekin epäilemään syyksi, kun käytännössä alkaa lähes kaikki muu olemaan suljettu pois. Harkitsen, että kokeilisin FODMAPia. Olen myös lakto-ovo ja mietityttääkin riittävä proteiinin saanti jatkossa kun mm. pavut, täysjyväviljat ja maitotuotteet pitäisi jättää pois. Miten itse olet pärjännyt? Mitä noin niin kuin suurinpiirtein syöt?

Vierailija
9/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos kokemukseni jakamisesta oli iloa sinulle. :) Itse olen tutustunut kirjallisuuteen, jossa käsitellään suoliston toimintaa ja sen yhteyttä erinäisiin ongelmiin. Olen esimerkiksi itse kärsinyt masennuksesta ja viimeisimmät tutkimustulokset viittaavat siihen, että huonokuntoinen suolisto on osatekijänä masennuksessa, sillä noin 90 % hyvänolonhormoni serotoniinista muodostuu vatsassa ja siksi on hyvä idea tukea sisäistä hormoniympäristöä esim. sokerittomalla ruokavaliolla.  Voisiko ehkä olla myös osatekijänä ahdistuksessasi?

Itse olen kesällä siirtynyt muilta osin vegaaniseen keto-ruokavalioon paitsi, että syön kananmunia, koska huomasin, että suolistoni ei reagoinut hyvin hiilihydraatteihin. Huolenani oli kasvisyöjänä myös proteiinin saanti, kun linssit, pavut, yms. piti jättää pois, mutta esimerkiksi siemenet (erityisesti chia-siemenet, jotka muodostavat suolistoon suojaavaa kalvoa), pähkinät, kananmuna ja ravintohiiva ovat hyviä proteiinin lähteitä. Myös luomutofu silloin tällöin on hyvä lisä. Ketoilun aloitettuani vatsani voi paljon paremmin, joten omalla kohdallani keto-ruokavalio on ainakin toiminut loistavasti.

Jos teet suuren ruokavaliomuutoksen, niin aluksi kannattaa laskeskella, että saat tarpeellisen määrän proteiinia, etenkin kasvissyöjänä. Naisen päivittäinen proteiinin tarve on 0,8 x paino kg. Itse olen löytänyt netistä paljon mahtavia keto-reseptejä, joissa on jo yleensä myös ilmoitettu annosten kalorimäärä sekä rasvan ja proteiinin määrä.

Jos keto-ruokavalio kiinnostaa sinua vaihoehtona, niin Hanna Gillvingin kirja "Ketolicious - käsikirja kevyempään elämään ja hyvinvointiin" on oiva tietopaketti, jossa käydään läpi mm. mitä ketoosi on, ruokavalion kokonaisvaltaista vaikutusta kehoon, lista keto-ystävällisistä tuotteista, ketogeeninen ruokasuunnitelma ja paljon muuta. Lisäksi kirjassa on reseptejä, joilla pääsee alkuun. Suurin osa on kyllä sekasyöjille tarkoitettuja reseptejä, mutta mielestäni kirja on hyvä tietopaketti.

Elviira Krebber puolestaan on kirjoittanut "Kasvisruokien keto-käsikirjan", jossa löytyy myös paljon tietoa aiheesta sekä puhtaasti kasvisyöjille suunnattuja keto-reseptejä. Jos keto ei vaikuta sinun jutultasi, niin sitten Leena Putkosen "Superhyvää suolistolle! Herkkävatsaisen elämä kuntoon" -kirjasta löytyy paljon tietoa siitä, kuinka syödä suolistoystävällisemmin ja lopusta löytyy myös valikoima reseptejä.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.

Vierailija
10/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos kokemukseni jakamisesta oli iloa sinulle. :) Itse olen tutustunut kirjallisuuteen, jossa käsitellään suoliston toimintaa ja sen yhteyttä erinäisiin ongelmiin. Olen esimerkiksi itse kärsinyt masennuksesta ja viimeisimmät tutkimustulokset viittaavat siihen, että huonokuntoinen suolisto on osatekijänä masennuksessa, sillä noin 90 % hyvänolonhormoni serotoniinista muodostuu vatsassa ja siksi on hyvä idea tukea sisäistä hormoniympäristöä esim. sokerittomalla ruokavaliolla.  Voisiko ehkä olla myös osatekijänä ahdistuksessasi?

Itse olen kesällä siirtynyt muilta osin vegaaniseen keto-ruokavalioon paitsi, että syön kananmunia, koska huomasin, että suolistoni ei reagoinut hyvin hiilihydraatteihin. Huolenani oli kasvisyöjänä myös proteiinin saanti, kun linssit, pavut, yms. piti jättää pois, mutta esimerkiksi siemenet (erityisesti chia-siemenet, jotka muodostavat suolistoon suojaavaa kalvoa), pähkinät, kananmuna ja ravintohiiva ovat hyviä proteiinin lähteitä. Myös luomutofu silloin tällöin on hyvä lisä. Ketoilun aloitettuani vatsani voi paljon paremmin, joten omalla kohdallani keto-ruokavalio on ainakin toiminut loistavasti.

Jos teet suuren ruokavaliomuutoksen, niin aluksi kannattaa laskeskella, että saat tarpeellisen määrän proteiinia, etenkin kasvissyöjänä. Naisen päivittäinen proteiinin tarve on 0,8 x paino kg. Itse olen löytänyt netistä paljon mahtavia keto-reseptejä, joissa on jo yleensä myös ilmoitettu annosten kalorimäärä sekä rasvan ja proteiinin määrä.

Jos keto-ruokavalio kiinnostaa sinua vaihoehtona, niin Hanna Gillvingin kirja "Ketolicious - käsikirja kevyempään elämään ja hyvinvointiin" on oiva tietopaketti, jossa käydään läpi mm. mitä ketoosi on, ruokavalion kokonaisvaltaista vaikutusta kehoon, lista keto-ystävällisistä tuotteista, ketogeeninen ruokasuunnitelma ja paljon muuta. Lisäksi kirjassa on reseptejä, joilla pääsee alkuun. Suurin osa on kyllä sekasyöjille tarkoitettuja reseptejä, mutta mielestäni kirja on hyvä tietopaketti.

Elviira Krebber puolestaan on kirjoittanut "Kasvisruokien keto-käsikirjan", jossa löytyy myös paljon tietoa aiheesta sekä puhtaasti kasvisyöjille suunnattuja keto-reseptejä. Jos keto ei vaikuta sinun jutultasi, niin sitten Leena Putkosen "Superhyvää suolistolle! Herkkävatsaisen elämä kuntoon" -kirjasta löytyy paljon tietoa siitä, kuinka syödä suolistoystävällisemmin ja lopusta löytyy myös valikoima reseptejä.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.

Voi kiitos, näistä on paljon apua! Tutustun pikimmiten :)

Suoliston tasapainolla on varmasti paljon suurempi vaikutus, kuin mitä moni kuvitteleekaan. Juurikin esim. nuo psyykkiset tekikät.

Minulla ei siis ole todettu ahdistusta, vaan lääkäri haluaisi määrätä mielialalääkityksen näiden epämääräisten oireideni vuoksi, kun mitään muuta lääketieteellistä selitystä ei ole löytynyt. Helppo ratkaisu hänelle.

Toki olen jossain määrin masentunutkin kärsittyäni pitkään erilaisista fyysisistä vaivoista (mm. krooninen poskiontelotulehdus), mutta se on enemmänkin seuraus kuin syy. Vaikka sukurasitusta on mielialaongelmien puolesta ja ehkä alttius masentua on osasyy, mutta ei tosiaan selitä kaikkea. Uskon että pitkään jatkunut sairastelu ja siitä aiheutunut stressi, sekä lukuisat antibioottikuurit, ovat suurimmalta osin näiden vatsa/selkäongelmien taustalla.

Nyt vaan täytyy kokeilla ruokavaliomuutostakin, jospa se auttaisi. Hassua, kun on aina ajatellut syövänsä terveellisesti (en syö lihaa, rasvaisia ruokia enkä sokeriherkkujakaan kuin vähän, en juo kahvia, limsoja, alkoholia juurikaan), mutta ilmeisesti se ei riitä. Helppoa ei ole karsia ruokavaliota noin reilusti ja sosiaaliset ruokailuhetket voi varmaan jatkossa unohtaa, jos sattuisi käymään niin että muutoksesta on apua. Mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvinvointinsa ja hyvän elämän eteen.

Vierailija
11/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen tosta Pispalan jutusta(https://www.pispalanwoima.info/40850) että kuinkahan paljon ne nykyisin suositut erilaiset lisäravinteet sotkevat suolistoa jos eivät olekaan hyvälaatuisia?

"Erään tutkimuksen mukaan maailmalla myytävistä lisäravinteista n.97% on korkeintaan Food grade laatuisia, joten niitä erittäin korkealaatuisia tuotteita ei ihan joka hyllystä löydy."

"Lisäravinteita käytettäessä pitäisi aina kysyä mikä niiden funktio on, eli mitä niiden käytöllä tavoitellaan? Miksi esim. hankkia tuotetta joka on tehty mahdollisimman halvoista raaka-aineista ja jonka imeytyvyys saattaa olla huono, tai jossa pitoisuudet ovat liian alhaiset tietyn vaikutuksen saamiseen? Saattaakin olla, että lisäravinne onkin oikeasti tasaravinne, eli siitä ei tulekaan mitään lisähyötyä. Esimerkiksi riittävän huonolaatuinen proteiinijauhe paljon käytettynä huonontaa vatsan normaalia toimintaa, ja tällöin voidaan puhua jopa miinusravinteesta, kun sen käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Monesti onkin viisaampaa terveyden kannalta, ja myös rahallisesti, ostaa muutamia laadukkaita tuotteita, kuin isoa määrää huonompilaatuisia tuotteita."

Vierailija
12/23 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo keto-ruokavaliohan on aika pitkälle viety vaihtoehto  - varsinkin, jos sen toteuttaa kasvissyöjänä. Itse ajauduin vuosien saatossa muutoksiin, jotka johtivat siihen, että keto-ruokavalio alkoi olemaan jo aika lähellä sitä, mitä muutenkin söin, joten se ei enää tässä vaiheessa vaikuta niin extremeltä. Ehkä olisi parempi edetä ruokavalion kanssa pikkuhiljaa, samalla kuulostellen, mitä kroppa tykkää muutoksista.

Useiden eri tutkimusten mukaan vehnä, sokeri ja maitotuotteet ovat epäpyhä kolminaisuus, jotka aiheuttavat suolisto-ongelmia jossain määrin melkein kaikille. Jos jättäisit aluksi vaikka vain nuo tuotteet pois ruokavaliosta, tai vaikka vain yhden, esim. sokerin (sitähän löytyy lisättynä aika paljon eri elintarvikkeista) ensin ja sitten pikkuhiljaa viilaisit ruokavaliota, samalla kuulostellen riittävätkö nuo muutokset, vai tarvitseeko sinun jättää muitakin tuotteita pois. Motivaatio muutoksiin olisi ehkä helpompi löytää, jos etenee pikkuhiljaa?

Samalla kannattaisi varmaan ainakin lisätä kasviksia, jotka edesauttavat suoliston toimintaa. Esim. parsakaali, vadelmat, lehtivihreät, artisokat, herneet, linssit, kikherneet, pavut, omenat, mustikat, mantelit ja pistaasi-pähkinät ovat omiaan parantamaan suoliston omaa hyvää bakteerikantaa. Lisäksi hapankaali on yksi parhaista suoliston ystävistä ja se sisältää myös korkeita tasoja c-vitamiinia, joka puolestaan auttaa esim. rautaa imeytymään paremmin.

Stressi ehdottomasti vaikuttaa suoliston toimintaan ja antobioottikuurit taas puolestaan tuhoavat suolistosta hyviä bakteereja ja suolistoltahan kestää kauan saada balanssi takaisin. Itse en ole aikuisiällä ottanut yhtäkään antibioottikuuria, vaikka lääkärit niitä ovat mielellään määränneet vaivaan kuin vaivaan ja kaikesta olen ilman niitäkin parantunut. Minullekin on tuputettu lääkäreiden johdosta vaikka mitä lääkkeitä vuosien varrella kipuihin, mutta koen, että ne olisivat vain pahentaneet tilannetta, sillä eiväthän ne olisi ongelmaa eli vääränlaista ruokavaliota hoitaneet - vain kuormittaneet kroppaa ja suolistoa entisestään.

Hyvä pointti sinulta myös nuo lisäravinteet - nehän ovat miljardibisness, mutta harvemminhan niiden vaikutuksia on tutkittu. Maalaisjärjellä ajateltuna kaikki tarpeelliset vitamiinit, hivenaineet, proteiinit yms. saa kyllä pelkästään monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla.

Me todella olemme mind-body-soul-yhtälö ja jos jokin osa-alue ei voi hyvin, niin se heijastuu kahteen muuhunkin osa-alueeseen, esim. masennus / stressi syövät hivenaineita ja vitamiineja, joka puolestaan vaikuttaa suoliston toimintaan, joka taasen aiheuttaa mahdollisesti kipuja, joka stressaa ja masentaa entisestään. Noidankehä on valmis.

Uskon kyllä, että kun teet muutoksia ruokavalioon, niin alat fyysisesti voimaan paremmin, joka toivottavasti johtaa siihen, että on sinulla on henkisestikin parempi olla. Vähän niin kuin anti-noidankehä...vaikka nimeltään keijukehä, jos haluaa positiivisesti ajatella. :)

Tosi paljon tsemppiä elämäntapamuutokselle. Toivottavasti syksy ja talvi tuovat tullessaan paremman ja kivuttomamman olon!

Vierailija
13/23 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo keto-ruokavaliohan on aika pitkälle viety vaihtoehto  - varsinkin, jos sen toteuttaa kasvissyöjänä. Itse ajauduin vuosien saatossa muutoksiin, jotka johtivat siihen, että keto-ruokavalio alkoi olemaan jo aika lähellä sitä, mitä muutenkin söin, joten se ei enää tässä vaiheessa vaikuta niin extremeltä. Ehkä olisi parempi edetä ruokavalion kanssa pikkuhiljaa, samalla kuulostellen, mitä kroppa tykkää muutoksista.

Useiden eri tutkimusten mukaan vehnä, sokeri ja maitotuotteet ovat epäpyhä kolminaisuus, jotka aiheuttavat suolisto-ongelmia jossain määrin melkein kaikille. Jos jättäisit aluksi vaikka vain nuo tuotteet pois ruokavaliosta, tai vaikka vain yhden, esim. sokerin (sitähän löytyy lisättynä aika paljon eri elintarvikkeista) ensin ja sitten pikkuhiljaa viilaisit ruokavaliota, samalla kuulostellen riittävätkö nuo muutokset, vai tarvitseeko sinun jättää muitakin tuotteita pois. Motivaatio muutoksiin olisi ehkä helpompi löytää, jos etenee pikkuhiljaa?

Samalla kannattaisi varmaan ainakin lisätä kasviksia, jotka edesauttavat suoliston toimintaa. Esim. parsakaali, vadelmat, lehtivihreät, artisokat, herneet, linssit, kikherneet, pavut, omenat, mustikat, mantelit ja pistaasi-pähkinät ovat omiaan parantamaan suoliston omaa hyvää bakteerikantaa. Lisäksi hapankaali on yksi parhaista suoliston ystävistä ja se sisältää myös korkeita tasoja c-vitamiinia, joka puolestaan auttaa esim. rautaa imeytymään paremmin.

Stressi ehdottomasti vaikuttaa suoliston toimintaan ja antobioottikuurit taas puolestaan tuhoavat suolistosta hyviä bakteereja ja suolistoltahan kestää kauan saada balanssi takaisin. Itse en ole aikuisiällä ottanut yhtäkään antibioottikuuria, vaikka lääkärit niitä ovat mielellään määränneet vaivaan kuin vaivaan ja kaikesta olen ilman niitäkin parantunut. Minullekin on tuputettu lääkäreiden johdosta vaikka mitä lääkkeitä vuosien varrella kipuihin, mutta koen, että ne olisivat vain pahentaneet tilannetta, sillä eiväthän ne olisi ongelmaa eli vääränlaista ruokavaliota hoitaneet - vain kuormittaneet kroppaa ja suolistoa entisestään.

Hyvä pointti sinulta myös nuo lisäravinteet - nehän ovat miljardibisness, mutta harvemminhan niiden vaikutuksia on tutkittu. Maalaisjärjellä ajateltuna kaikki tarpeelliset vitamiinit, hivenaineet, proteiinit yms. saa kyllä pelkästään monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla.

Me todella olemme mind-body-soul-yhtälö ja jos jokin osa-alue ei voi hyvin, niin se heijastuu kahteen muuhunkin osa-alueeseen, esim. masennus / stressi syövät hivenaineita ja vitamiineja, joka puolestaan vaikuttaa suoliston toimintaan, joka taasen aiheuttaa mahdollisesti kipuja, joka stressaa ja masentaa entisestään. Noidankehä on valmis.

Uskon kyllä, että kun teet muutoksia ruokavalioon, niin alat fyysisesti voimaan paremmin, joka toivottavasti johtaa siihen, että on sinulla on henkisestikin parempi olla. Vähän niin kuin anti-noidankehä...vaikka nimeltään keijukehä, jos haluaa positiivisesti ajatella. :)

Tosi paljon tsemppiä elämäntapamuutokselle. Toivottavasti syksy ja talvi tuovat tullessaan paremman ja kivuttomamman olon!

Kiitos jälleen kokemusten ja näkemysten jakamisesta :) Tuo lisäravinteita koskeva kommentti ei ollut minun, mutta tärkeää asiaa toki.

Pääsyin nyt kokeilemaan tuota FODMAP-ruokavaliota eli jätin muut viljat, paitsi kauran pois, ja muutkin suositellut ruoka-aineet. Sokeria en myöskään käytä, mutta laktoosittomia maitotuotteita ja heraa ainakin toistaiseksi, että on edes jotain syötävää. Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että liian iso muutos vain stressaa eikä ainakaan motivoi.

Lisäksi aloitin ruokapäiväkirjan ja kirjaan ylös aina minkä aterian jälkeen oireita on. Sekä eilen että tänään lounaasta alkoi oireilu ja ne olivat aivan eri ruokia ilman yhdistävää tekijää, joten saa nähdä löydänkö syyllistä kovin helposti.

” parsakaali, vadelmat, lehtivihreät, artisokat, herneet, linssit, kikherneet, pavut, omenat, mustikat, mantelit ja pistaasi-pähkinät”

Näitä lähes kaikkia on kuulunut ruokavaliooni tähän astikin ja kasviksia ylipäätään olen syönyt helposti sen puoli kiloa päivässä (olen punninnut silloin tällöin). Mutta nyt FODMAPia testatessani näistä ei jää jäljelle kuin marjat, lehtivihreät ja mantelit.

Antibiootit ovat todellakin myrkkyä, pyrin niitä itsekin välttämään. Aina vaan ei ole ollut juurikaan vaihtoehtoja, jos flunssa on jo jatkunut kuukauden ja pitäisi pystyä käymään töissä ja huolehtimaan perheestä. Kerran myös lääkäri totesi tulehduksen päivää ennen etelänlomalle lähtöä enkä halunnut pilata reissua saati sitten perua sitä muun perheen vuoksi, joten otin antibiootit. Talvella taas sain leikkauksen yhteydessä niin rajun ja kuulemma sitkeän bakteerin elimistööni, ettei se olisi todennäköisesti helpolla lähtenyt ilman antibioottia. Olo oli sen mukainenkin, joten onneksi lääke paransi. Nyt olen onneksi saanut olla vapaa flunssista ja tulehduksista, kiitos etätyön, ja välttelen jatkossa antibiootteja viimeiseen asti.

Ehkäpä tästä noidan-, tai keijunkehästä 😊, vielä joskus pääsee ulos, vaikka se välillä tuntuukin toivottamalta. Yhtä ongelmaa korjaavan muutoksen kun teet, se aiheuttaakin uuden ongelman toisaalle. Huoh. No mutta, ei auta kuin yrittää.

Kiitos tsempeistä ja kaikkea hyvää sinulle myös!

Vierailija
14/23 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINULLA tulee alaselkäkipua ruokailun jälkeen. Syön lähes kaiken sängyssä, vaikka olen terve , autoileva ja kävelevä.  Olen ahmijatyyppi pöydän vieressä ja aina otan lisää. Sängyssä syön hitaasti enkä ota lisää. 

TOINEN kipu tulee joskus vyötärön yläpuolelle , vasemmalle, siis sydämen puolelle taakse selkään. Se tulee siskonmakkarakeitosta , lähes aina.

KUMPAANKAAAN en ole lääkärin apua hakenut, koska poistuvat 10-20 minuutissa eikä ole tuskallisia. 

Usein ne poistuu jo ruokailun aikana, mutta ovat hetken melko voimakkaita. < Nuo on ollut jo 10 vuotta.

Tuolla mainittiin proteiinin huomioiminen.

minä muistuttaisin kaikkia , miehiä ja naisia ja etenkin hoikkia naisia Kalsiumista, kalkista. Sitä kalkki pitäisi saada , useamman kerran viikossa riittävä määrä. Myös laihdutuskuurien aikana.

Luusto ei paljoa vahvistu 40v jälkeen, vaan heikkenee ja heikkenee nopeammin jos ei saa kalkkia.

En kyllä suosittele 1000mg siis 1 gramman tabletteja, moni yhdistää ne sydänvaivoihin.

Ite syön ja syötän vaimolleni 150 mg -  300 mg sisältäviä.

Vierailija
15/23 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuaiskivet

Vierailija
16/23 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ihana ihminen, kiitos kun kerroit kokemuksistasi! Mahtavaa, että kipuihisi löytyi apu ruokavalion kautta. Samoja kokemuksia minulla lääkäreistä, eivät tosiaan helposti ole valmiita ajattelemaan laatikon ulkopuolella. Minulle lääkärini haluaisi määrätä SSRI-lääkitystä ahdistukseen...

Jotain tällaista olen alkanut itsekin epäilemään syyksi, kun käytännössä alkaa lähes kaikki muu olemaan suljettu pois. Harkitsen, että kokeilisin FODMAPia. Olen myös lakto-ovo ja mietityttääkin riittävä proteiinin saanti jatkossa kun mm. pavut, täysjyväviljat ja maitotuotteet pitäisi jättää pois. Miten itse olet pärjännyt? Mitä noin niin kuin suurinpiirtein syöt?

Lääkärit oppii nopeasti,että jos potilaalle alkaa puhua ruokavaliosta niin siitä vasta soppasyntyykin. Ei ole lääkärin homma. Menkää ravitsemusterapeutille.

Vierailija
17/23 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on päinvastainen kokemus, nimittäin minulla selkäkipu hellittää syömisen jälkeen. Onko kellään muulla tällaista kokemusta?

Vierailija
18/23 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, eilen viimeksi. lapojen välissä kipua. mielestäni en hotkinut tai syönyt mitenkään erityisen paljon. kipu kesti monta tuntia ja närästystä myös.

Vierailija
19/23 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että löysin tämän viestiketjun - en ole siis yksin tämän asian kanssa. Olen ajoittain jo parin vuosikymmenen ajan kätsinyt refluksi-jaksoista, joihin minulle on määrätty happosapaajia ja niistä ei ole ollut mitään apua. Nyt olen ymmärtänyt, että kyse onkin vatsalaukun vähähappoisuudesta, varsinkin, kun minulle on ilmaantunut hiivaa suuhun. Oletan, että sen liikakasvua on vatsassakin ja sen kasvua on edesauttanut vatsan vähähappoisuus. Kipua on lapojen välissä heti ruokailun jälkeen ja selässä ja kurkussa on tunne, kuin niihin olisi jäänyt ruokaa jumiin. Limaisuutta on todella paljon kurkussa ja vatsa on turvonnut ja ilmavaivat vaivaa. Olo on todella tukala. Pelkään, että ruokatorvessa on jotain pahempaakin menossa, tekisi mieli pyytää lähetettä gastroskopiaan, vaikka se on todella epämiellyttävä tutkimus. Se on tehty minulle kahdesti aiemmin.

Haluaisin saads nopean avun tähän tilanteeseen, olen niin kyllästynyt, mutta tiedän, että muutokset olotilassa eivät tule olemaan nopeita vaikka ruokavalioon muutoksen teenkin. 

Onko kenelläkään tilanne päässyt näin pitkälle? 

Vierailija
20/23 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus,huono tuoli,  ahmit tuntikausia leipiä huonolla ryhdillä.