Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkohuussi ja käsienpesu.

Vierailija
22.07.2015 |

Mielenkiinnosta kyselen teiltä av-ihmiset, miten olette ratkaisseet käsienpesun mökkiolosuhteissa? Tuttavaperheelläni on mökki, jonne tulee juokseva vesi itse tuparakennuksen keittiöön, mutta vessana on ulkohuussi. Olen pannut merkille että hyvin harvoin kukaan näistä tutuista pesee käsiään huussikäynnin jälkeen. Heistä iso osa ammatiltaan kuitenkin elintarvikealalla. Ja jos pesee ( kuten itse automaattisesti teen), huusdin ja sen vesihanan välillä on huussin ovi, mökin ovi, sekä sitten se hana. Kun olen mökillä käynyt, kannan mukanani kosteispyyhkeitä, joilla avaan ja suljen sen huussin oven, taas uudella mökin oven jne. Olen itse hoitoalalla enkä nyt varsinaisesti Ole bakteerikammoinen, mutta ihmettelen eikö esim.näillä ihmisillä tule mieleen se kontaminaatio, vai onko tämä ihan yleinen käytäntö mökkeilevillä? Kaiken lisäksi ko.perheellä on toisinaan saunassa käytössä vain 1-2 pesusientä, siis kuudelle hengelle! Ja kun kavereita käymässä, kymmenelle ( joista kukaan ei siis myöskään pese käsiään.). Joskus asiaa ihmeteltyäni sain osakseni naureskelua ja ihmettelyä enkä tällä mökillä kyllä enää käymään tule. Siis, miten on, kuinka teillä nämä jutut hoidetaan ?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
2/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ulkohuussin seinässä teline ja siinä muovipönikkä hanalla. Siinä voi pestä kädet. Yhtään sientä ei ole saunassa. Ei käytetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni huussi on saunan vieressä jossaa käyn kädet pesasemassa. Käytätkö muuallakin oven kahvoissa kosteus pyyhkeitä? Nehän ovat kaikkialla bakteereita pullollaan.

Vierailija
4/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä seinässä on vesisäiliö hanalla, joka ihan kantamalla aina täytetään. Lisäksi löytyy kosteuspyyhkeitä. Osassa kuivakäymälöitä joissa vierailtu on käsienpesuun ihan juoksevakin vesi ollut käytössä.

Vierailija
5/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä ollessani en jaksa välittää tuollaisista seikoista, ei siihen kuole! (ellei käy tosi huono tuuri...)

Vierailija
6/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä muualla kosteuspyyhkeitä, nyt olikin kysymys mökistä jossa niitä 5-10 hengen kakkabakteereita on joka kahvassa :) ap

Vierailija
7/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantaan kipaistaan vessakäynnin jälkeen hiekalla pesemään.

Vierailija
8/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn rannassa pesemässä kädet aina huussikäynnin jälkeen.

Vierailija
9/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök :/ Meillä on kyllä mökillä ulkohuussissa kosteuspyyhkeet ja käsidesi, mutta rakenteilla ulkopuolelle tuleva vesisäiliö jossa saa pestyä kädet, likavesi valuu sitten saaviin ja voi käyttää kasteluvetenä.

Vierailija
10/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huussissa on vesivati, saippua, kannu ja käsipyyhe. Itse osaamme niitä käyttää ja luultavasti / toivottavasti vieraatkin. Ei olla ihan kädestä pitäen lähdetty sinne neuvomaan.

Vierailija
11/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona olevassa ovenkahvassa ei pöpöt kauan pesi, aurinko desinfioi.

Vierailija
12/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huussin ulkopuolella pöytä ja siinä pöydällä ämpärillinen vettä, kauha, saippua ja pyyhe. Näillä voi pestä kädet. En tykkää niistä hanapömpeleistä, tuntuu, että vesi niissä kerää levää ja hana roiskii joka puolelle. Ämpärin sisällön voi vaihtaa helposti. 

Mutta tosiasia myös on, että ei kontaminaation vaara oman perheen sisällä omalle mökille eristyneenä on melko pieni. Ne pöpöt ja taudit mitä teillä omassa jengissä on, teillä jo on. Tartunnat tulevat oman perheen ulkopuolelta, kun törmätään uusiin pöpöihin.

Vierailija
13/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat huljauttivat käsiä aina sellaisessa sadevesiämpärin seisovassa vedessä.

Yök.

Vierailija
14/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:24"]

Ulkona olevassa ovenkahvassa ei pöpöt kauan pesi, aurinko desinfioi.

[/quote]

tää on totta, jos aurinko pääsee paistamaan  kahvaan, niin ei siitä mitään taruntoja saa. Sitä vastoin pieni vesisäiliö on ennemmin tartunnnan lähde jos vesi muhii siellä kauan lämpimänä.

Vierailija
15/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että ihmiset pesevät käsiään. Minua kyllä katsottiin kieroon kun kerran asiaa ihmettelin hyvin korrektisti tyyliin " pitäiskö tuolla huussissa olla vaikka kannu ja vati käsienpesuun?". Bakteeteitahan me saamme kaikkialta, kaupan kärreistä, automaateilta jne., mutta yleensä se käsienpesumahdollisuus kuitenkin on ja harva Kai toivottavasti suoraan paskalta tultuaan räpeltää kauppaan. Toivon niin. Ap.

Vierailija
16/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää porukalla seuraavalla vierailukerralla lahjaksi sellainen säiliö-hanasysteemi ja kiinnittäkää se vessan ulkoseinään tai sisälle (silloin myös vati tms. Alle). Sisälle olisi parempi niin pysyy siistinä ja jos tekee jonkun hyllyn tms. niin saa saippuallekin paikan. Pyyhekoukutkin voitte laittaa.

Itse en kyllä ikinä pesisi itseäni muiden pesusienillä. Oma mukaan ilman muuta. En tosin käytä tuollaisia. Minusta ovat inhottavia pöpöpesiä.

Vierailija
17/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis en itse kuulu perheeseen vaan kävin mökillä usein vieraana kuten Moni muukin. Aurinko tuskin desinfioi varjossa olevia huusdin tai mökin ovia, sisäpuolen kahvoista puhumattakaan. Voihan se olla että hoitajantyöni vuoksi olen sitten neuroottinen, tai sitten tieto lisää tuskaa. Ja kyllä ne petheen sisäisetkin pöpät tarttuvat, vai meinastko ettei kotonakaan tarvitse perhernjäsenten kädiään pestä kun vessassa asilivat?? Ap

Vierailija
18/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:29"]

Kiva kuulla että ihmiset pesevät käsiään. Minua kyllä katsottiin kieroon kun kerran asiaa ihmettelin hyvin korrektisti tyyliin " pitäiskö tuolla huussissa olla vaikka kannu ja vati käsienpesuun?". Bakteeteitahan me saamme kaikkialta, kaupan kärreistä, automaateilta jne., mutta yleensä se käsienpesumahdollisuus kuitenkin on ja harva Kai toivottavasti suoraan paskalta tultuaan räpeltää kauppaan. Toivon niin. Ap.

[/quote]

ehkä ne katdoivat kieroon tökerösti ja huonokäytöksisesti muotoiltua kysymystäsi. Kuka sinä olet sanomaan, mitä heidän mökillään pitäisi olla? Miksi et kysynyt esim, että missä sinun olisi paras pestä kätesi huussikäynnin jälkeen?

Vierailija
19/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori typot, puhelin menee tekstin edelle :) ap

Vierailija
20/61 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:35"]

Ja siis en itse kuulu perheeseen vaan kävin mökillä usein vieraana kuten Moni muukin. Aurinko tuskin desinfioi varjossa olevia huusdin tai mökin ovia, sisäpuolen kahvoista puhumattakaan. Voihan se olla että hoitajantyöni vuoksi olen sitten neuroottinen, tai sitten tieto lisää tuskaa. Ja kyllä ne petheen sisäisetkin pöpät tarttuvat, vai meinastko ettei kotonakaan tarvitse perhernjäsenten kädiään pestä kun vessassa asilivat?? Ap

[/quote]

perheen sisäiset pöpöt ova ttarttuneet jo kauan sitten pestiin käsiä tai ei.