Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmas lapsi ja millä ikäerolla?

Vierailija
15.11.2022 |

Olen 36v nainen ja mulla on 3v ja 6kk lapset, ja kauhea vauvakuume, vaikka kuopus on vielä tosi pieni. Järki sanoo, et pitäis odottaa kolmannen lapsen suhteen vielä ja aloittaa aikaisintaan vuoden kuluttua yritys, tunteet taas pohdiskelevat, et oisko parempi näin vanhana yrittää kolmatta samaan konkurssiin? Vai tulisiko sitä ihan hulluksi, jos olisi joku 1,5v ikäero? Mietin myös toista lasta, hän jää jo nyt esikoisen takia välillä varjoon, niin miten hänelle kävisi, jos saisi pikkusisaren tosi pienellä ikäerolla :(

Kokemuksia, ajatuksia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekapää! Jos kuopus on jo 3, mitä hittoa puhut mahdollisesta puolentoista vuoden ikäerosta?

Ei kolmatta sinulle! Ole onnellinen niistä kahdesta jotka jo ovat. Ja paranna tapasi: ei kuopus saa jäädä esikoisen varjoon!

Vierailija
2/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu jo nyt raskaalta niin ei kannata. Mutta jos ei ole haasteita niin 1,5 v ikäero on ihan hyvä.

Vierailija
4/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota nyt suosiolla ainakin siihen että kuopus on reilun vuoden ikäinen. Sitten näet miten teillä tosiasiassa sujuu kahden kanssa, että kannattaako ajatellakaan kolmatta. Joskus siitä helposta kivasta vauvasta kasvaa haastava taapero ja olet sitten aivan pulassa mahdollisesti huonosti nukkuvan vauvan ja kahden uhmaikäisen kanssa.

Vierailija
5/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v ja 16v

Vierailija
6/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta 3,5 vuoden sisään, nuorimmilla ikäeroa 1,5 vuotta. Nyt lapset jo lähes aikuisia, ja vaikka välillä on menty aika haipakkaa, niin olen iloinen siitä, että tuli se kolmaskin hankittua. Meillä toki helpotti se, että oli tukiverkkoja lähellä ja talous tasapainossa. Itse asiassa nyt vähän harmittaa, ettei ole sitä neljättäkin.

Vierailija
7/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet sen verran järissäsi, että sinulla on ihan oma päättelykyky liittyen teidän perheeseen. Onko nykyäidit oikeesti noin avuttomia, että kysytään tuntemattomilta kannattaako tehdä lisää lapsia?

Vierailija
8/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota suosiolla n. 3-4 vuotta. Jos vielä silloin haluat kolmannen, niin menoksi vaan.

Vierailija
9/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vastauksista! Jos oisin yhtään nuorempi, niin odottelu tuntuis helpommalta. Toisaalta eipä tässä nyt ihan ikäloppuja olla, joten kai sitä nyt vois odotella et pienempi on ainaki sen 1-1,5v. Tukiverkot ei oo meillä mitenkään huiput, mut ollaan silti jaksettu ihan hyvin, molemmat lapset on suht rauhallisia ja nukkuvat hyvin.

Vierailija
10/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun asiaa tuntevan mukaan 3v. ikäero olisi ihanteellinen. Silloin lapsi osaa jo hyvin ilmaista itseään ja on ehtinyt saada huomiota eikä jää nuoremman sisaruksen varjoon. Ne ensimmäiset vuodet ovat kai ne tärkeimmät. Vaikka et kertomasi mukaan ole parikymppinen (harvempi pienten lasten äiti on) niin hedelmällisyys ei ole ilmeisesti ollut haasteellista. Mutta käytännössä varmaan joku kompromissi kuitenkin ikäerojen suhteen, ihanteet ovat ihanteita ja käytännön elämä muuta.

Vierailija
11/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja siskolla on ikäeroa 4 vuotta eikä koskaan olla tultu toimeen.

Mieti esim. 4v ja 8v. Hieman on erilaiset leikit. Sama jos on 8v ja 12v. Toinen leikkii, toi en on jo esiteini eikä takuulla leiki. Sitten esim. 11v ja 15, molemmat murrosiässä - kamalat tappelut. Sitten kun toinen tätttää 18 ja toinen on 14 niin eipä varmaan 18 vuotiasta kiinnosta teinin lapselliset jutut kun pääsee jo baariin jne.

Vierailija
12/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there. Mulla oli 36-vuotiaana vauva ja kaksivuotias, ja kolmaskin oli haaveissa. Mutta piti tunnustaa, että ilman turvaverkkoja olisi ollut liian hapokasta. Jätettiin siis myöhemmäksi.

Lopulta kolmas lapsi syntyi, kun olin 41. Oli ihanan leppoisaa ja hyvä aika olla kotona, kun esikoinen oli ekalla luokalla koulussa. Huonona puolena sitten, että nyt viisivuotiaana kuopus on aika rasite isoille sisaruksille.

Toki pitää muistaa, että lapsetkin ovat yksilöitä. Iästä tai sukupuolesta ei voi päätellä, kuka tulee toimeen kenenkin kanssa.

Vierailija
13/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti esim. 4v ja 8v. Hieman on erilaiset leikit. Sama jos on 8v ja 12v. Toinen leikkii, toi en on jo esiteini eikä takuulla leiki. Sitten esim. 11v ja 15, molemmat murrosiässä - kamalat tappelut. Sitten kun toinen tätttää 18 ja toinen on 14 niin eipä varmaan 18 vuotiasta kiinnosta teinin lapselliset jutut kun pääsee jo baariin jne.

12-vuotias joka ei takuulla leiki? Tosi surullista.

Ylipäätään taitaa olla enemmän luonnekysymys, jos missään iässä ei mitään yhteistä tekemistä löydy. Kaverillani on viiden vuoden ikäero siskonsa kanssa, ja ovat aina olleet läheisiä.

Vierailija
14/20 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias joka ei takuulla leiki? Tosi surullista.

Ylipäätään taitaa olla enemmän luonnekysymys, jos missään iässä ei mitään yhteistä tekemistä löydy. Kaverillani on viiden vuoden ikäero siskonsa kanssa, ja ovat aina olleet läheisiä.

Toki luonne ja kasvatuskysymys, mutta itse luin neiti etsiviä ja aku ankkoja ym. nenä kirjassa kiinni. Mitkään kotileikit ja barbit ja tällaiset eivät enää kiinnostaneet...

Vierailija
15/20 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu tällä hetkellä, että esikoisesi jää varjoon jo nyt vauvan takia, niin mielestäni tuossa kohtaa pitäisi jo ymmärtää, että aika uudelle raskaudelle ei ole nyt ihan kauhean hyvä.

Jaksatko raskauden väsymyksen, mahdollisen huonon olon jne juuri nyt ja seuraavan 9kk?

Kun vauva syntyy, se on toki ihanaa, mutta ei se mitään pelkkää hempeää hattaraa ole.

Olen itse tällä hetkellä kolmen lapsen äiti ja nuorin on nyt 1v 7kk ja taapero on kyllä todella perään katsottava , että en edes uskalla ajatella millaisia päiväni olisivat tuon ja pienen vauvan kanssa.

Mitä miehesi on asiasta mieltä? Et puhunut hänen ajatuksistaan, vain omistasi. Yleensähän näistä puhutaan kumppanin kanssa.

Sanot myös, että tukiverkot ei ole ihan niin huiput, mutta pärjäätte nyt. Sanon sen, että kolmas lapsi ei ainakaan työn määrää teillä vähennä ja moni asia myös hankaloituu. Nauttisit nyt lapsistasi ja katsoititte uudelleen kun elämä vähän tasoirruuu. Te vietätte nyt vauvavuotta.

Myönnän kyllä, että tän kolmosen vauva-aikana mulle tuli vauvakuume kun hän oli joku 8kk. Mutta ihan oikeasti se oli vain tunne. Mies laittoi pohdintaan järjen mukaan ja onneksi laittoi.

Vierailija
16/20 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmas syntyi kun esikoinen meni ekalle luokalle kouluun ja keskimmäinen oli 4v. Kivasti esikoisen kannalta kun oltiin kotona tai käytiin vastassa koululta. Melkoista rumbaa tietty pienen koliikkivauvan kanssa oli toi syksy varsinkin kun ekaluokkalainen harjoitteli koululaisena oloa ja tytöt molemmat oli jo niin isoja että halusivat käydä harrastuksissa ja vauva kainalossa piti olla mukana kaikkialla kun olivat silti liian pieniä menemään yksin minnekään vaan aina piti olla kuskaamassa tai saattamassa. Tämä oli siis ennen korona-aikaa, mun vauva on nyt 5v.

Vierailija
17/20 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelitko miehesi kanssa??

Vierailija
18/20 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan on keskustellut? Miksi tätä edes kysytään? Ei nainen itsestään vauvoja tahdonvoimalla puske maailmaan. Siihen tarvitaan myös mies.

Aloittaja nyt vaan mietiskelee erilaisia skenaarioita päässään ja haluaa kuulla ihmisten kokemuksia erilaisista lasten ikäeroista ja lukumääristä. Ihan hyvä ja ymmärrettävä aloitus, itsekin tässä mietin, että milloin olis hyvä hetki tehdä kolmas lapsi. Ja niin myös miettii mun mies, jos se nyt erikseen pitää mainita.

Vierailija
19/20 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lauseen alku kertoo kaiken. Järki. Niin.

Nauti nyt pienistäsi

Vierailija
20/20 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan on keskustellut? Miksi tätä edes kysytään? Ei nainen itsestään vauvoja tahdonvoimalla puske maailmaan. Siihen tarvitaan myös mies.

Aloittaja nyt vaan mietiskelee erilaisia skenaarioita päässään ja haluaa kuulla ihmisten kokemuksia erilaisista lasten ikäeroista ja lukumääristä. Ihan hyvä ja ymmärrettävä aloitus, itsekin tässä mietin, että milloin olis hyvä hetki tehdä kolmas lapsi. Ja niin myös miettii mun mies, jos se nyt erikseen pitää mainita.

Joskus näissä naiset tuppaa vähän päättämään itse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi