Kummat teitä ärsyttävät enemmän; liian jämptit vai liian suurpiirteiset ihmiset?
Kommentit (59)
Hiukan suurpiirteisyyteen taipuva - siis joustava & muutoksiin kykenevä - ihminen on paras. Kaikissa asioissa pilkuntarkka tylsimys on elämää pelkäävä, mielikuvitukseton ja rutinoitunut. Seksikin sellaisen kanssa olisi varmaan ihanaa ilotulitusta - not.
Liian jämptit. Pilaavat muidenkin elämän.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:00"]
Liian suurpiirteiset. Ei ole mielestäni liikaa vaadittu, että pitää kiinni sovituista asioista eikä unohtele jatkuvasti asioita. Jämptiys ei välttämättä tarkoita mitään ylinipottamista.
[/quote]
Sä vertaat nyt liian suurpiirteisiä sopivasti jämpteihin. Nyt puhuttiin LIIAN jämpteistä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:41"]
Normaalisti sanoisin, että liian jämptit ovat rasittavia mutta tulin juuri lomalta kälyn kanssa ja hänen suurpiirteosyys suoraan sanottuna v-tutti. Meinattiin myöhästyä ihan kokoajan hänen takia! Kyllä ne kaupat on vielä auki. Ei ole. Kyllä meidät päästetään vielä teatteriin. Juu, mutta vain, koska anelimme sisäänpääsyä (ja jumalauta niitä vihaisia katseita). Kyllä se bussi odottaa. No ei odota. Jos ikinä enää menen lomalla hänen kanssaan, lähden itse aikataulun mukaan ja jätän hipin ihastelemaan kukkia ja nauttimaan elämästä. Ärsytti, kun aivan koko ajan oltiin myöhässä tän yhden takia! Hermot meni, kun meinattiin myöhästyä lennolta. Ei, se kone EI odota meitä!! Nyt saatana juokset, että päästään kotia
[/quote]
Myöhästely ei ole yhtä kuin suurpiirteisyys, vaikka varmasti myöhästelyä ilmenee useammin suurpiirteisillä kuin jämpteillä.
[/quote]
No, lisää esimerkkejä: oli pakannut viikon lomaa varten repun. Siis, vain yhden pienen Marimekko repun. Hän perusteli, että jos jotain tarvitsee tai unohtu, paikan päällä saa. Mä päädyin lainaa hänelle sandaalit, hiuspannan, harjan, hammastahnaa ja neuleen. Ehdotin, että suunnitellaan tekemiset. Ei halunnut. Huomautin, että museo ei ole auki maanantaina, mennään sinne viikonloppuna. Joo, joo. Ei menty. Ehdotin, että varaa meille paikat veneajelulle. Ei halunnut, halusi mennä fiilis pohjalla. No, sitten kun oli oikea fiilis, risteilyt oli jo täynnä.
[/quote] Helvetin ärsyttävä tyyppi!
Aluksi ajattelin, että jämptit tottakai. Mietin siis muita asioita kuin tapaamisia. Esim. Siivoamista, jämptit pikkutarkkoja, kaikki aina just eikä melkein, suurpiirteiset taas tykkää elää vähän niin ettei vanha kahvikuppi pöydällä haittaa ja kylään voi tulla vaikkei kaikki olisi tip top. Hyväksytään myös toisten sotkuisuus tai se, että maito oli loppu. Jämptit tuntuvat täsdä vähän liian tiukoilta.
Jos taas puhutaan ajasta, olen siinä aina jämpti, eli vihaan sitä jos joku unohtaa tapaamisen tai tulee tunnin myöhemmin kuin lupasi. Toisaalta itse olen aika usein myöhässä, soitan tosin aina kun myöhästyn.
Ehkä enemmän olen suurpiirteinen ja jämptit ärsyttää. Tykkään päättää asiat viime hetkellä.
No kyllä kumpikin käy hermoille jos yli menee. Etenkin liika nipottaminen jos asia muutenkin hoituisi... Mutta toisaalta, kyllä silloin, jos jotain tarviis aikaankin saada, niin vielä ärsyttävämpää on liika suurpiirteisyys.
Parasta ois olla sopivasti molempia. Jämpti silloin kun asioihin tarvii saada vauhtia mutta sopivan suurpiirteinen silloin kun sille on tilaa, höllääminen tekee välillä hyvää :)
Ehdottomasti suurpiirteiset. Ärsyttää sellainen epäjärjestys ja heikko ote asioista. Paikat on siivottomassa kunnossa ja tavaroita hukassa jatkuvasti. Ei muisteta tapaamisia ja mikäli muistetaan ollaan myöhässä. Sellaista hälläväliä meininkiä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:13"]
itse olen aika usein myöhässä, soitan tosin aina kun myöhästyn.
[/quote]
Tuokin on yksi tosi ärsyttävä piirre ns. suurpiirteisissä. Ne kuvittelee, että kun viestittää myöhästyvänsä, asia on ihan ok ja hyväksyttävä. No ei se nyt vaan ole! Toinen on suunnitellut oman aikataulunsa niin, että on ajoissa paikalla, tai odottaa kotona. Ei se asiaa paranna yhtään, että myöhästyjä ilmoittaa myöhästyvänsä, se toinen joutuu odottelemaan ja tuhlaamaan aikaansa joka tapauksessa. Kiva sitten pyöriä jossain kaupungilla odottelemassa, tai istua valmiin kahvipöydän ääressä kotona, mutta eihän siitä saa pahoittaa mieltään, koska se toinen sentään ilmoitti! Siinä ei kunnioiteta toisen aikaa ollenkaan. Miksei voi lähteä ajoissa, jos kerran tietää mihin aikaan pitää olla perillä?
No jos jompi kumpi pitäisi sanoa, niin liian jämptit. Mutta kyllä minua kieltämättä ärsyttää myös se liian suurpiirteisten jatkuva muistamattomuus ja se, etteivät asiat tule ajoissa valmiiksi.
Eniten ärsyttää sellaiset, jotka ovat itse suurpiirteisiä, mutta kuitenkin vaativat muita olemaan jämptejä.
Minun mielestäni nuo eivät ole toistensa vastakohdat. Jämpti ei ole pikkutarkka eikä nipo, vaan pitää lupauksensa eikä sekoita asioita, vaan pitää ne selkeinä. Myös suurpiirteisen kanssa asiat pysyy selkeinä, koska hän ei takerru pikkuasioihin vaan hahmottaa kokonaisuuden. Suurpiirteinen on yleensä hyväksyvä, erilaisia ihmisiä ja tilanteita ymmärtävä ja antelias, joka ei välitä siitä ettei kaikki mene juuri hänen mielensä mukaan.
Tulkitsen, että aloittaja tarkoitti asettaa vastakkain pikkutarkan nipon ja välinpitämättömän haahuilijan. (?)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:54"]
No, lisää esimerkkejä: oli pakannut viikon lomaa varten repun. Siis, vain yhden pienen Marimekko repun. Hän perusteli, että jos jotain tarvitsee tai unohtu, paikan päällä saa. Mä päädyin lainaa hänelle sandaalit, hiuspannan, harjan, hammastahnaa ja neuleen. Ehdotin, että suunnitellaan tekemiset. Ei halunnut. Huomautin, että museo ei ole auki maanantaina, mennään sinne viikonloppuna. Joo, joo. Ei menty. Ehdotin, että varaa meille paikat veneajelulle. Ei halunnut, halusi mennä fiilis pohjalla. No, sitten kun oli oikea fiilis, risteilyt oli jo täynnä.
[/quote]
mä olen koko vkon kihissyt raivosta, kun juuri näistä syistä kesälomani on ajautunut virikkeelliseen lamaan. Neljä viikkoa sitten kysyin koska lyödään asiat lukkoon ja nyt tässä kuin yhdessä toisessakin asiassa lopputulema on se, että ei tehdä mitään.
Havaintojeni perusteella kolmekymppiset ovat enimmäkseen suurpiirteisiä tämän päivän Suomessa. Se on nyt in ja se on täysin syvältä. Rahan käyttö aivan kammottavaa. Mistään ei ilmoiteta harrastus ja kaveriryhmissä, ku mä nyt ajattelin et se ei oo niin justiinsa. Myöhästelyä ja vitkastelua jatkuvasti, eikä koskaan häpeän tunnetta tästä johtuen. Itsekkyyttä ja vastuunpakoilua, sitä se enimmäkseen on.
varataanko matka? Tottakai! Mä maksan koko porukan ja te maksatte mulle, ok? OK.
en ole saanut sulta suoritusta.. Joo kato kaikki meni laskuihin, et nyt ei heti pysty.
mä joudun nyt sitten suurpiirteisten takia käyttää luottokorttia arkiostoksissa kun noi suurpiirteisesti on niin urpoja.
No ehkä liian suurpiirteiset pääsääntöisesti. Tai sanotaanko näin, että liian jämpti voi ottaa vähän päähän vapaa-ajalla, mutta liian suurpiirteinen voi viedä vittuuntumisen aivan uusiin sfääreihin esim. yhteisessä projektissa. Oli kyseessä sitten yhteinen vapaa-ajan projekti kaverin kanssa, koulutyö tai työasia.
Liiallisuus kumpaan suuntaan tahansa ärsyttää aina, mutta jos ottaa sanan "liian" otsikosta pois, niin jämptiys ärsyttää enemmän kuin suurpiirteisyys. Kokemukseni mukaan suurpiirteiset ihmiset ovat yleensä suvaitsevaisempia, huumorintajuisempia ja vähemmän stressaantuneita kuin jämptit.
Suurpiirteinen ihminen menee siitä yli mistä aita on matalin ja jättää kautta linjan lämsät ja luukut auki.
Itse olen arvostanut työpaikan nipoja, jotka tuntevat työpaikan kuin omat taskunsa, tekevät luotettavasti sen minkä ovat luvanneet jne vaikka heillä voi keittää yli, mikäli sovittuun tulee muutosta.
Raskaampia ovat olleet nuo elämäni huithaipelit, jotka ostivat 20t€ auton päivän varoitusajalla vain palauttaakseen sen 2 pvä myöhemmin, toimittaneet kutsun siskontytön konfirmaatiotilaisuuteen vasta keskiviikkona (juhlat lauantaina -- ylläripylläri kovin moni ei päässyt tulemaan), esimies joka oli käskenyt harjoittelijapojat tekemään laittomuuksia (ei ollut vaivautunut perehtymään lainsäädäntöön) ja niin edelleen. Nipot ovat ehkä vihastuttavia ja ärsyttäviä, mutta huithaipelit ovat pahimmillaan vaaraksi sekä itselleen että muille.
Liian suurpiirteiset. Ei ole mielestäni liikaa vaadittu, että pitää kiinni sovituista asioista eikä unohtele jatkuvasti asioita. Jämptiys ei välttämättä tarkoita mitään ylinipottamista.