En pysty kommunikoimaan tyttäreni poikaystävän kanssa mitenkään
Asia on häirinnyt minua jo pidemmän aikaa. Tyttö oli puoli vuotta sitten Ruotsissa ja tapasi siellä pojan. Poika on siis ruotsalainen. Tyttäreni ei ole kovin hyvä ruotsissa, keskenään kommunikoivat englanniksi. Ovat kyllä molemmat harjoitelleet toistensa kieltä, mutta poika ei osaa kuin satunnaisia suomalaisia sanoja.
Ongelma on siis siinä, että minä en osaa puhua ruotsia enkä englantia. :( En siis pysty puhumaan mitenkään suoraan pojalle, vaan tytön pitää kääntää kaikki. Voitte vain kuvitella miten syvälliselle tasolle keskustelut pääsevät.
Tytär on aiemmin seurustellut vain suomalaisten kanssa, suurin osa sukulaisista ei edes tykkää tästä ruotsalaispojasta. On kyllä tosi kiltin ja mukavan oloinen, mutta olisihan se mukava näin anoppikokelaana osata puhua pojalle...
Pitäisi kai olla kiitollinen, ettei mitään mamua itselleen ottanut. Poika siis on ihan ruotsalainen ruotsalainen, ei mikään ruotsin mamukaan.
Kommentit (37)
Ruotsalaiset ovat yleensä mukavampia seurustelukumppaneita kuin suomalaiset. Ihan aikuisten oikeasti. Ja fiksumpia kuin suomenruotsalaiset.
Jos päätyvät myöhemmin naimisiin ja saavat lapsia, niin isänä on varmaan hyvin osallistuva. Ja nythän sulla on mahdollisuus oppia pojalta ihan oikeaa ruotsia, eikä sitä ihme sönkötystä (suomenruotsia) mitä suomessa opetetaan ja puhutaan.
Ruotsalaiset pojat on ihan pullapoikia. Tuskin perus suomalainen teinipissis sitä kauaa jaksaa joten no worries
Mua on aina ihmetyttänyt näissä suhteissa se, että miksi se on aina nainen ja naisen perhe joka joutuu taipumaan ja opettelemaan miehen kielen. Ei varmaan ole tälläkään herrasmiehellä aikomuksena opiskella suomea.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 06:59"]
Mua on aina ihmetyttänyt näissä suhteissa se, että miksi se on aina nainen ja naisen perhe joka joutuu taipumaan ja opettelemaan miehen kielen. Ei varmaan ole tälläkään herrasmiehellä aikomuksena opiskella suomea.
[/quote]
Tämä. Opetelkoon poika suomea.
Ymmärrän sinua AP. Sisarellani on ulkomaalainen kumppani, joka ei puhu kuin englantia. Äitini ei puhu englantia ollenkaan. Isäni hyvin hyvin vähän. Kovin käy vanhempiani sääliksi tämä asia ja yritän aina tulkata vieressä mitä toiset puhuvat. Mutta en voi olla aina paikalla, eikä se ole sama asia. Se on vielä ikävää, ettei sisareni näe vanhempiamme juuri muutoin kuin kumppaninsa kanssa käydessään. Eikä tuollaiset viisi-kuusikymppiset noin vain enää uusia kieliä opettele..
Sydäntä särkee, kun aistii vanhempien ikävän :(
Olisiko peiliinkatsomisen paikka, jos asenne kieliin on niin huono ettei edes nuori tyttäresi ole kielitaitoinen.
Minkä ikäinen olet ap?
Olen 44, ja jo minun ikäiseni kyllä osaavat hyvin englantia ja auttavasti ruotsia, vaikka olisi ihan vaan lukio käytynä.
Et siis koskaan katso elokuvia ilman tekstejä, etkä lue mitään ulkomaisia nettilehtiä tms?! Omituista, tosiaan.
Kyllä on poika avarakatseisen ja fiksun anopin itselleen saanut!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 06:48"]Asuuko tämä poika Suomessa? Siinä tapauksessa hän on mamu. Mikäli tyttäresi asuu Ruotsissa, tyttäresi on mamu. Tätä on persun vaikea käsittää.
[/quote]
Vähän niin kuin joku luulee Intialaista Aasialaiseksi, tai Ukrainalaista Eurooppalaiseksi.
" suurin osa sukulaisista ei edes tykkää tästä ruotsalaispojasta. On kyllä tosi kiltin ja mukavan oloinen, mutta olisihan se mukava näin anoppikokelaana osata puhua pojalle..."
Mitä HITON väliä sillä on mitä sukulaiset tykkää? Onko tullut mieleesi että tyttäresi saattaa rakastaa tuota poikaa ja olla onnellinen hänen kanssaan. Pikkaisen nyt asennemuutosta, rouva hyvä!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 06:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 06:44"]Asia on häirinnyt minua jo pidemmän aikaa. Tyttö oli puoli vuotta sitten Ruotsissa ja tapasi siellä pojan. Poika on siis ruotsalainen. Tyttäreni ei ole kovin hyvä ruotsissa, keskenään kommunikoivat englanniksi. Ovat kyllä molemmat harjoitelleet toistensa kieltä, mutta poika ei osaa kuin satunnaisia suomalaisia sanoja. Ongelma on siis siinä, että minä en osaa puhua ruotsia enkä englantia. :( En siis pysty puhumaan mitenkään suoraan pojalle, vaan tytön pitää kääntää kaikki. Voitte vain kuvitella miten syvälliselle tasolle keskustelut pääsevät. Tytär on aiemmin seurustellut vain suomalaisten kanssa, suurin osa sukulaisista ei edes tykkää tästä ruotsalaispojasta. On kyllä tosi kiltin ja mukavan oloinen, mutta olisihan se mukava näin anoppikokelaana osata puhua pojalle... Pitäisi kai olla kiitollinen, ettei mitään mamua itselleen ottanut. Poika siis on ihan ruotsalainen ruotsalainen, ei mikään ruotsin mamukaan. [/quote] Asuuko tämä poika Suomessa? Siinä tapauksessa hän on mamu. Mikäli tyttäresi asuu Ruotsissa, tyttäresi on mamu. Tätä on persun vaikea käsittää.
[/quote]
Tämä persu on asunut jo kohta 10 vuotta ulkomailla. Onko viherkommunistin sitä vaikea käsittää?
Jep, kielikurssille rohkeasti kertaakaan. Kielotaidosta on muutenkin hyötyä!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:59"]Jep, kielikurssille rohkeasti kertaakaan. Kielotaidosta on muutenkin hyötyä!
[/quote]
*kertaamaan
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 08:46"]
Olisiko peiliinkatsomisen paikka, jos asenne kieliin on niin huono ettei edes nuori tyttäresi ole kielitaitoinen.
[/quote]
Onhan se kielitaitoinen jos kerran pystyy seurustelemaan jonkun kanssa englanniksi. Kuinka moni nyt oikeasti osaa ruotsia muuten kuin auttavasti?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:06"]
Oho, ihme kun katselee suomalaista joka ei osaa ruotsia.
[/quote]
Helppoa kesäpillua, niin miksi ei katsoisi? Syksyn tullen sitten kunnon kumppani kehiin.
[/quote]
Pitkää kesäpillua, jos ovat jo ap:n mukaan puoli vuotta seurustelleet. Noh, alkaahan se kesä joillakin jo jouluna.
Miten helkkarissa tyttösi on löytänyt Ruotsista sinkun ruotsalaismiehen, kun siellä ei riitä edes ruotsalaisnaisille miehiä kun maahanmuuttajia on kohta enemmän kuin kantaväestöä.