Isi vei vauvan neuvolaan -neuvola epäilee äitiä
Onko jotain outoa, jos isä vie 8kk ikäisen vauvan neuvolaan? Perheessä kaikki hyvin, lapsi syö rintaa ja maistee kiinteitä. Äidillä ei ole mitään kysyttävää neuvolasta ja saa hetken omaa aikaa neuvolareissun ajan.
Neuvolassa kysytään, missä äiti on, onko äidissä näkynyt jotain muutoksia, käytetäänkö perheessä päihteitä jne. Terveydenhoitaja vaikuttaa tuohtuneelta.
Onko tämä ihan tavallista? Isän poissaolosta ei koskaan kysellä, kun äiti vie lapsen neuvolaan.
Kommentit (141)
Onko tulossa jatkoa? Tekevätkö lasun tms. kaiken varalta?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:31"]Onko jotain outoa, jos isä vie 8kk ikäisen vauvan neuvolaan? Perheessä kaikki hyvin, lapsi syö rintaa ja maistee kiinteitä. Äidillä ei ole mitään kysyttävää neuvolasta ja saa hetken omaa aikaa neuvolareissun ajan.
Neuvolassa kysytään, missä äiti on, onko äidissä näkynyt jotain muutoksia, käytetäänkö perheessä päihteitä jne. Terveydenhoitaja vaikuttaa tuohtuneelta.
Onko tämä ihan tavallista? Isän poissaolosta ei koskaan kysellä, kun äiti vie lapsen neuvolaan.
[/quote]
Kuulostaa kyllä todella ärsyttävältä, epäreilulta ja syrjivältä sekä jopa sukupuolisyrjinnältä. Mielestäni molempien vanhempien tulisi olla lapsen syntymän jälkeen samanarvoisia neuvolayhteyksissä.
Vanhemmat melko nuoria. Äiti 20v. ja isä 26v.
Onhan se tässä nykymaailmassakin aika epätavallista, jopa tavatonta...
Minusta on ihanaa kun isät hoitavat lapsiaan tehden tavanomaisesti äideille kuuluvia juttuja. Hyvä isät!
En pidä outona. Meillä käy lasten kanssa isiä, äitejä ja mummojakin. Toki jos muuta huolta perheestä, niin hälytyskellot vähän soi. Mut ns normiperhe, niin ei ongelmaa, kunhan aikuinen osaa kertoa lapsesta. Terv terkka
Aika usein 8kk vauvan äiti on vanhempain vapaalla, ehkä siksi kysellään, en tiedä tilastoista mutta tiedän yhden perheen jossa äiti oli töissä ja isä vanhempain vapaalla kun vauva oli tuon ikäinen. Eli minusta ainakin olisi luonnollista että äitikin olisi sen verran kiinnostunut lapsesta että olisi neuvolassa jos ainoa syy miksi ei mene on oma aika.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"]Onko tulossa jatkoa? Tekevätkö lasun tms. kaiken varalta?
[/quote]
Suomu on kyllä valumassa tuhoon, jos lastensuojeluilmoituksia tehdään siksi, jos isä vie lapsen neuvolaan. Sairasta!
Noinhan se menee. Ei isät ole ilmeisesti yhtään hyviä lapsen huotajia, ainakaan yhteiskunnan mielestä.
Terkka on ihan ding dong. Älä välitä.
Meillä mies vei lapsen 1v neuvolaan ja sieltä kyseltiin myös että onko minulla kaikki hyvin ja vaikutanko jotenkin uupuneelta/ masentuneelta.. Mies sanoi minun olevan töissä ja kysyi onko jotenkin poikkeavaa että äidin sijasta isä vie joskus lapsen neuvolaan, terveydenhoitaja meni ihan pasmat sekaisin..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"]Onko tulossa jatkoa? Tekevätkö lasun tms. kaiken varalta?
[/quote]
Suomu on kyllä valumassa tuhoon, jos lastensuojeluilmoituksia tehdään siksi, jos isä vie lapsen neuvolaan. Sairasta!
[/quote]
Siis Suomi! Pahoittelut typosta.
No minä esim tein töitä, kun lapsi tuonikäinen. Kotitoimisto. Mies jäi kotiin matkatyöstä.
Se terkkari tarkoitti, että missä äiti on töissä ja piristääkö töissäolo! Siksihän isä on vauvan kanssa, koska on vanhempainvapaalla. Näin siis tavallisesti. Siellä neuvolassa on paljon isiä lasten kanssa, ei ne ole outo juttu, mutta sen isän jaksamisen vuoksi jutellaan myös äidin työssäkäynnistä ihan samoin kui äideiltä kysytään, ehtiikö isä olla perheen kanssa.
Tai sitten terkkari on (ammatti-iältään) tosi nuori ja on hyvin epävarma. Hän ei ole ennen kokenut sitä, että isä tulee neuvolaan äidin sijasta ja olettaa sen olevan merkki äidin masennuksesta.
Tuo nuori ikä voi selittää paljon.
Sain esikoiseni 20-vuotiaana ja koin, että mua pidettiin jotenkin lähtökohtaisesti heikompana äitinä. Imetys sujui hyvin, mutta silti neuvolantäti sanoi neljäkuukautisneuvolassa, että voin lopettaa imetyksen, kun olen niin hienosti jaksanut :o Ei varmasti sano 30-vuotiaalle tuossa kohtaa noin!
Muutenkin kyseltiin taloudellisesta pärjäämisestä ja parisuhteen tilasta todella paljon. Tarjottiinpa jopa kotiapuakin, vaikken sitä pyytänyt. Tuntuu, että meille puhuttiin hitaammin ja selkeämmin kuin missään muualla. Mies oli maisteri jo silloin ja minäkin nykyään ja lapsiakin on siunaantunut liuta lisää. Ei siis olla mitään ongelmaperheellisiä :D
Kieltämättä välillä tulee vaikutelma, että neuvolajärjestelmä on sittenkin ainakin pahimmillaan vain valtion kyttäysorganisaatio, jossa vanhemmat ovat oletuksena pahoja, kunnes toisin todistetaan.
Meillä kaksi lasta. Ikinä ei molemmat vanhemmat neuvolassa. Miksi ihmeessä?
Mies vei kerran lapsen neuvolaan, ja neuvolakorttiin oli kirjoitettu: "Isän kanssa neuvolassa." Pikkujuttu, mutta vedin tuosta vähän herneet nenään. Siitä, että minä olen vienyt lasta neuvolaan, ei nimittäin ole ollut kertaakaan mitään mainintaa kortissa.
Varmaan joku eläkeikäinen neuvolantäti. Meillä isä oli tuossa vaiheessa hoitovapaalla ja minä kävin töissä.