Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinityttöjen kaverisuhteet. Onko muiden lapsilla ongelmia?

Vierailija
21.07.2015 |

Meidän teinitytöllä on ongelmia kaverisuhteissaan. Teinillä on ollut monta vuotta kiinteä viiden tytön kaveriporukka. Nyt talvella porukka alkoi hiukan rakoilla ja porukkaan tuli uusia ihmisiä. Osa tutusta porukasta alkoi rajusti haukkua paria vanhaa kaveriaan uusien kavereidensa kanssa. Yksi uusista kavereista on kova manipuloimaan paria kaveria vuorotellen ja esitää näiden bestistä vuorotellen, ja tekee todella ikäviä temppuja näille. Asettaa tavallaan vanhat kaverit keskenään kilpailuasemaan. Välillä nämä vanhat ystävät sitten haukkuvat uutta kaveria vanhoille, mutta taas päivän tai parin päästä ovat ruinaamassa uuden huomiota. Muut uudet kaverit ovat mukavia kaikille. Tyttäreni olisi päässyt ns. uusien porukkaan, mutta puolusti vanhoja ystäviään, joita nuo osa haukkuivat julmasti, ja ilmeisesti siitä syystä tyttäreni joutui epäsuosituksi. Nyt tilanne on se, että suuri osa uusista hyväksyy tyttäreni hyvin joukkoon, mutta tuo yksi manipuloija ja pari vanhaa kaveria syrjivät ajoittain tyttöäni. Yleensä tyttäreni mahtuu hyvin porukkaan, ja kehutaan, kuinka hän on heidän paras ystävänsä, joskus sitten tietoisesti eristetään porukasta. Kun tyttäreni kysyy syytä tähän, keksitään kaikenlaisia tekosyitä, joissa ei ole mitään perää. Ollaan ihmetelty yhdessä, mistä tilanne johtuu. Tyttäreni on aina ollu reilu ja hyvä ystävä kaikille, on kaunis ja hyvä koulussa, muttei mikään porukan pelle tai huomionkerjääjä. Voiko kyse olla puhtaasti kateudesta, vai pelkääkö porukassa jokainen asemaansa ja siksi yrittää syrjiä muita, ettei itse joudu syrjityksi? Tuntuu, että tilanne ja bestikset elävät päivittäin, ja homma on kauheaa huomionkerjäämistä. Yksi tytöistä puhuu jopa itsetuhoisia juttuja saadakseen huomiota.

Toisella teinitytöllä on hiukan samanlaisia kokemuksia, ei noin pahoja, mutta ajoittaista syrjimistä jotakin porukan jäsentä kohtaan. Omani ottavat kaikki mukaan porukkaan, ovat ottaneet pienestä asti. Onko tuollainen toiminta/käytös yleistä teinityttöjen keskuudessa vai onko nyt sattunut vain todella huono tuuri? Itse olen kovasti pahoillani lasteni puolesta ja jopa aika huolissani tuosta järkyttävästä huomionhakuisuudesta. Tilanteisiin kuuluu myös alkoholikokeilut, joita omani eivät harrasta, mutta tykkäävät kyllä hengata porukassa, vaikka muut olisivat juoneet. Näin julma ja päivittäin muuttuva tilanne on ollut itselleni aika kova järkytys ja tuntuu pahalta seurata tilannetta. Tekisi jopa mieli ottaa vanhojen kavereiden vanhempiin yhteyttä, mutta tuskinpa siitä mitään apua on. Uskon, että kaverit tietävät nytkin olevansa epäreiluja. Tyttäteni lukevat mulle viestiketjut, joita lähettelevät, joten tiedän asiat molemmin puolin enkä siis ole ns. puolueellinen turhaan. Myös askista luen tuota huomionkerjäämistä. Ymmärrän kyllä senkin, että nuorena kaverisuhteet muuttuvat, mutta jotenkin tuo toiminta on niin epäreilua ja julmaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen kaverisuhteiden sanotaan olevan harjoittelua tulevia parisuhteita varten. Julmaa touhua. Tuttavani lapsi joutui jo esikoulussa keskelle kolmiodraamaa ja sai herkkänä tyttönä vatsahaavan. Toivoin aikanani hartaasti tyttölapsia, mutta sainkin 3 poikaa. Ja olen huoahtanut helpotuksesta, poikien ystävyyssuhteet ovat reilumpia ja virtaviivaisia.

Vierailija
22/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen kaverisuhteet ovat hyvin ikävää peliä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Pojat ovat näissä asioissa paljon siuoraviivaisempia ja selkeämpiä, sekä pusyvämpiä.

Vierailija
24/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa saisi olla enemmän ryhmien sekoittamista tunnilla ja kuraattorinkin avulla, jos on oikeen vaikeeta. Klikeistä.ei seuraa kuin hankaluuksia.

Vierailija
25/39 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se joillain tyttöporukoilla on tollaista, omalla teinilläni ei ole ollut. Liikkuu välillä ala-asteelta olleen kaverin kanssa, vaikka ovatkin eri luokalla, sekä harrastuskaverin kanssa, jonka kanssa harrastuksessa menee viisi iltaa viikossa. Luokan tytöistä on löytänyt oman porukkansa koulussa ja antavat säätäjien olla ihan rauhassa. Hyvin ja mutkattomasti ovat kaverisuhteet menneet.

Vierailija
26/39 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äitinä voi muuta kuin olla oman lapsensa tukena, se on parasta lapsen/nuoren kannalta. Saat olla ap iloinen, että tyttäret kertovat asioitaan. Ei ne poikienkaan kaveruudet aina ihan herkkua ole. Parhaat kaverit yleensä saa sieltä ei-niin-suosittujen porukasta.

Vierailija
27/39 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 12-13 vuotias minulla oli saman tapainen tilanne, sillä erolla vain että paras ystäväni käänsi kaikki vanhat ja uudet ystävämme minua vastaa. Puolet luokasta kiusasi,vältteli ja perusti "vihataan Elinaa" klubin. Kuitenkin minua pidettiin sen verran porukassa mukana että tilanteen tullen pystyi tekemään jäynää, huijaamaan haukkumaan tai vain sulkemaan ulkopuolelle.

Tajusin siinä kohtaa kun minun vihaamiseni loppui ja toinen uhri valittiin, etten halua olla missään tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa. Sen jälkeen en enää puhunut heille ja kohtelin kuin ilmaa. Ja huomasin kuinka typeriä ja alkeellisia tuollaiset ihmiset ovat. Huomasin ettei minussa ole mitään vikaa ja sain uusia,luotettavia ja rakkaita ystäviä.

Myöhemmin jotkut pyysivät anteeksi ja koittivat kaveerata mutta minua ei kauheasti kiinnostanut enää vuosien jälkeen menneet teinipelleilyt.

Siispä sano tytöllesi että ottaa etäisyyttä tuohon porukkaan. Siellä on varmasti muitakin oikeasti mukavia tyttöjä joiden kanssa ei yarvitse pelata pelejä.

Vierailija
28/39 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia tyttöjä tulee kun vanhemmat pitävät käytöstä ihan ok:na, tytöt ovat tuollaisua. No eivät ole, paitsi salkkarit tyyppisissä saippuasarjoissa joita osa katsoo jo reilusti alle ala-aste ikäisenä äitinin kaverina :(

Vanhemmet eivät opeta miten muut otetaan huomioon. Oma napa ja ihmissuhteilla pelaaminen ovat nykypäivän heikolla itsetunnolla varustettujen teinien arkea.

Vierailija
29/39 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin olen tytölle puhunutkin ja nyt alkaa itsekin olla sitä mieltä, ettei halua olla tuollaisten "ystävien" kanssa tekemisissä. Harmittelee vain, koska jokainen on yksin ollessaan mukava. Manipuloijan porukkaan tyttö ei ole koskaan halunnut, vaikka nuo kaksi niin luulevatkin.

Jotenkin luulisi, että pahimmat säädöt olisi jo ohi tuon ikäisillä, mutta tuntuu vain hullummaksi menevän. On kai kilpailua suosituimmista kavereista ja pojistakin, niin täytyy ottaa kovat keinot käyttöön, että voi pärjätä :(

Kiitos asiallisista vastauksista.

ap

Vierailija
30/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas aikuismainen vastaus, taitaapi olla teini joka näin vastasi. Mielestäni nii kauan on hyvä kun nuori uskaltaa puhua asioistaan vanhemmille niin iloistaan kuin suruistaan. Valitettavasti pinnallisuus, itsekeskeisyys ja omahyväisyys leimaa ihmissuhteita yhä enemmän ja suuresti tämäkin median aikaansaamaa, kaveria ollaan sen kanssa josta milläkin hetkellä eniten hyödytään, mielestäni todella surullista ja ikävää, yleensä tilanne rauhoittuu teinivuosien jälkeen

Vierailija
31/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kirjastosta kirja

Queen bees and wannabees.

Se antaa työkaluja.

Vierailija
32/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta kouluajoiltani meillä oli neljän tytön porukka yläasteella. 2 tyttöä oli "johtajia" ja minä ja toinen tyttö ressukoina tottelemassa. Vuoroin toinen meistä eristettiin porukan ulkopuolelle, ei puhuttu, ei mitään kontaktia kuin selän takana haukkumista, tätä jatkui viikkoja-kuukausia, kunnes tilanne kääntyi toisin päin. Luulisi, että siinä olisi huomannut mitä touhu on ja olisi tehty oma syrjittyjen kaveripiiri mutta ehei, ilmeisesti se "suosittujen" suosio oli niin tärkeää saada ettei järki leikannut. Huomaan että tuo kuvio vaikuttaa olemuseeni vielä näin kolmikymppisenäkin ja vasta nyt olen alkanut ajatella asiaa läpi. Muistan kuinka stressaavaa oli aamuisin mennä kouluun, kun ei tiennyt, mitä oli vastassa, onko tänään kavereita vai ei.

Vierailija
33/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin oman aseman menettämistä porukassa pelätään. Moni tyttö asettuu tukemaan ns. Johtajaa, vaikka tietää tämän käytöksen epäoikeudenmukaiseksi. Pelko joutua epäsuosioon on kuitenkin vahvempi. Tämän on oma tyttöni joutunut kokemaan kolmen tytön porukassa. Vahvin johtaja tyttö saattoi kohdella kolmatta kaltoin, mutta tämä kaltoin kohdeltu alkoi niin paljon pokkuroida johtajatytön suosioon, että oma tyttöni jäi ulkopuolelle. Ikävintä jutussa on, että tämä kaikki tapahtui tytön äidin myötävaikutuksella. Tämäkin oma hyvä esimerkki kuinka pelätään ulkopuolelle joutumista ja paras ase on syrjiä jotain muuta henkilöä. Valitettavaa meidän tapauksessa, ettei uutta ystävää tunnu löytyvän. Tyttäressäsi ei mitään vikaa ole vaan tämä syrjityksi joutuminen on kilttien kohtalo valitettavasti. Oma tyttöni olisi tullut mainiosti toimeen kolmen tytön porikassa, mutta sepä ei tuntunut muille sopivan. Todella hyvä vanhempien seurata nuorten somettamista, jos nuoret vaan itse avautuvat. Yllättävän ronskeja juttuja löytyy. Valitettavasti nuorten kaverisuhteisiin on enää vaikea puuttua. Toivottavasti tyttäresi ajan kuluessa löytää todellisia ystäviä ja samaa toivon omalle tytölleni.

Vierailija
34/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia ongelmia. Yhtä kaveria hirveästi ärsyttää tyttäreni seurustelu.

Vierailija
35/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässäkin asiassa kannattaa olla useampi tukijalka. Eli koulukavereiden lisäksi olisi hyvä olla harrastuskavereita, naapurustosta kaveri, serkku tai joku muu läheinen sukulainen. Eli useampi kaveri/ystävä eri ympyröistä! Näin elämä ei ole yhden kaveriporukan mielenliikkeiden varassa ja niitä ei murehdi niin paljon. Myös se, jos kaverit "aavistavat", että tytöllä ei muita kavereita kun tämä porukka saattaa aiheuttaa pompottelua porukassa.

Kuten aikuisillakin on erilaisia sosiaalisia suhteita esim. sukulaissuhteet, kaverisuhteet, ystäväsuhteet, suhteet työpaikalla, perhe, suhde mieheen ja lapsiin, naapureihin.

Yl. Niitä joilla on vähän sosiaalisia suhteita aletaan helposti nokittamaan niin lapsina kuin aikuisina.

Vierailija
36/39 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin oman aseman menettämistä porukassa pelätään. Moni tyttö asettuu tukemaan ns. Johtajaa, vaikka tietää tämän käytöksen epäoikeudenmukaiseksi. Pelko joutua epäsuosioon on kuitenkin vahvempi. Tämän on oma tyttöni joutunut kokemaan kolmen tytön porukassa. Vahvin johtaja tyttö saattoi kohdella kolmatta kaltoin, mutta tämä kaltoin kohdeltu alkoi niin paljon pokkuroida johtajatytön suosioon, että oma tyttöni jäi ulkopuolelle. Ikävintä jutussa on, että tämä kaikki tapahtui tytön äidin myötävaikutuksella. Tämäkin oma hyvä esimerkki kuinka pelätään ulkopuolelle joutumista ja paras ase on syrjiä jotain muuta henkilöä. Valitettavaa meidän tapauksessa, ettei uutta ystävää tunnu löytyvän. Tyttäressäsi ei mitään vikaa ole vaan tämä syrjityksi joutuminen on kilttien kohtalo valitettavasti. Oma tyttöni olisi tullut mainiosti toimeen kolmen tytön porikassa, mutta sepä ei tuntunut muille sopivan. Todella hyvä vanhempien seurata nuorten somettamista, jos nuoret vaan itse avautuvat. Yllättävän ronskeja juttuja löytyy. Valitettavasti nuorten kaverisuhteisiin on enää vaikea puuttua. Toivottavasti tyttäresi ajan kuluessa löytää todellisia ystäviä ja samaa toivon omalle tytölleni.

Tuttua alakoulusta meidän perheessä. Onneksi pomottelija meni toiseen luokkaan ja kilpailutilanne raukesi itsekseen. Aikuisena pyörittelin silmiäni, mitä toinen tyttö teki saadakseen ns. pomon suosion. Oma tyttäreni oli molempien kaveri erikseen, mutta kolmestaan jää leikeistä sivuun. Tyttärelläni oli koulun ulkopuolella muitakin kavereita, joten kolaus itsetuntoon ei ollut niin suuri. Vieläkin hän kokee olleensa kiusattu koulussa noilla alemmilla luokilla.

Vierailija
37/39 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär on joutunut inhottavien juonittelijoiden kohteeksi koulussa. Onneksi menivät eri yläkouluun ja nyt on normaalia porukkaa..

Juuri tästä syystä, aion opettaa lapseni (jos sellaisen aion hankkia) siihen, että valitsee ystävänsä erittäin tarkasti.

Vierailija
38/39 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaistahan se on. Etkö muista omasta nuoruudestasi?

En muista ja onhan se muutenkin eri asia.

ap

Vierailija
39/39 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällaista työpaikalla aikuisten naisten kesken.