Työtarjouksia työkkäristä... Uskallanko kieltäytyä suoraan?
Työkkäri laittoi työtarjouksen työpaikasta johon piti hakea karenssin uhalla. Oli siinä vääntäminen että sain tehtyä muodollisen hakemuksen jossa rivien välistä vihjattiin että ei kiitos mutta toki hain paikkaa.
Kyseessä oli työ jossa tulee yöpymisiä yli 200km päässä. Ei kiva 2 tarhaikäisen ja 1 alakouluikäisen yksinhuoltajana. Mukaankaan ei voisi ottaa. En onneksi saanut työtä sillä perusteella että vaativat 3 vuoden työkokemusta alalta. Tosin työpaikan sai henkilö joka valmistui samalta kurssilta samana päivänä kuin minä (tämän vuoden maaliskuussa) ja hänen aikaisempi työkokemuksensa oli vieläkin kauempana tästä työstä kuin minulla.
Toinen työtarjous oli vieläkin ufompi... Piti karenssin uhalla hakea määräaikaista kokoaikaista työpaikkaa soittamalla johtajalle. Soitin kyllä mutta kyseessä ei ollutkaan kokoaikainen työ. Olin jo soittovaiheessa osa-aikatyössä jossa meni työaika päällekkäin tämän "uuden" työn kanssa. Puhelun jälkeen selvittelin itsekseni (ja ammattilaisten kanssa) tilannetta ja selvisi että ajokorttini ei edes olisi riittänyt kyseiseen työhön.
Ihan tooosi kiva hakea tuollaisia työpaikkoja. Miksi työkkäri haluaa tuhlata kaikkien aikaa? Kiinnostaako työpaikan pomoakaan tällaiset puhelut? Eipä tuo ole ilmoitellutkaan että sainko paikan... Silti pitää käydä ruksaamassa kerran kuukaudessa te-palveluiden sivuilla kohta "hain paikkaa mutten vielä tiedä onko minut valittu".
Voiko tuollaisista kieltäytyä heti alkuunsa vai leimaudunko luumuksi ja saan nautiskella karenssista?
Miten karenssi lasketaan? Onko se oikeasti 3kk vai onko se joku määrä työttömyyspäiviä joista peräkkäin tulisi 3kk ja näinollen osa-aikatyö venyttäisi karenssijaksoa pidemmälle?
Kommentit (26)
"Mina haluta tama työpaika.. Halal liha ruokkalasa minule ?"
Pakkohan nuo hakemukset/yhteydenotot on tehdä jos työtarjous tulee muuten työkkäri laittaa rahat poikki eli karenssia paukkuu.työtarjouksia lähetellään niin monille hakijoille,että on todella harvinaista jos edes haastatteluun kutsutaan.lisäksi avoimia paikkoja on aina hakemassa myös sellaisia henkilöitä jotka ovat jo työssä mutta haluavat vaihtaa työpaikkaa.hain yhtä työpaikkaa mihin oli hakijoita n.80 kpl.pääsin haastatteluun asti mutta minua ei valittu sillä tehtävään valittiin samoja työtehtäviä toisessa työpaikassa tehnyt henkilö.
Et voi kieltäytyä, siinähän se ongelma onkin.
Nykyään noita osoituksia jaellaan taas enemmän, koska ministeriöstä lähetettiin paimenkirje kaikkiin toimistoihin, että paikkoja on tarjottava enemmän. On kuitenkin ihan yhtä tyhjän kanssa hakea paikkaa, johon ei ole edes pätevä. Aikamoista työnantajan ajan hukkaamista, mutta minkäs teet.
Olen tehnyt osa-aikaista määräaikaisuutta monta vuotta putkeen ja saan tietenkin sovellettua päivärahaa eikä työkkäristä ole kertaakaan osoitettu minkäänlaisia työtarjouksia tai vaatimuksia kokopäivätöihin liittyen.
Olen ravannut työkkärissä niin useasti tässä vuosien mittaan että viimeeksi virkailija jo muisti nimeni ihan kysymättä. Ja välillä sentään on ollut muitakin siinä tiskin takana emmekä tunne "siviilissä" toisiamme. Käyn välillä kyselemässä koulutuksista ja palkkatuista ja muista jutuista ja esittämässä todistuksia ja sopimuksia ja pyrkimässä kursseille. Eipä ainakaan voi passiivisuudesta syyttää :)
Viimeeksi kävin ilmoittamassa etten jouda työnhakukurssille koska olen töissä. Sitten otin toisenkin työn josta olin jo sopinut ennenkuin piti soittaa tuohon jälkimmäisen tarjouksen paikkaan mutta tämä toinen työ alkoi vasta n. 3 viikkoa tarjotun työn jälkeen joten piti saada soviteltua päivärahaa tuo väliaika niin en uskaltanut pyyhkiä hanuriani työtarjouspaperilla ihan suoraan. Taas ihan selkeää... :)
t: ap
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:40"]
Täh, sanoit että olet osa-aikatyössä, ei sinun tarvitse ottaa muita töitä vastaan, et voi saada karenssia jos olet töissä.
[/quote]
Työkkärin mielestä tämä jälkimmäinenkin oli kokoaikatyötä, mutta soittaessani pomolle asia selvisi.
Työtarjouksessa lukee näin... "Jos haet työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen."
Miten olisi virkavalta suhtautunut ratsiassa kun itkua tihrustaen olisin selitellyt jotain karenssista vaikkei ole riittävää ajokorttiakaan? :)
t: ap