Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtarjouksia työkkäristä... Uskallanko kieltäytyä suoraan?

Vierailija
21.07.2015 |

Työkkäri laittoi työtarjouksen työpaikasta johon piti hakea karenssin uhalla. Oli siinä vääntäminen että sain tehtyä muodollisen hakemuksen jossa rivien välistä vihjattiin että ei kiitos mutta toki hain paikkaa.

Kyseessä oli työ jossa tulee yöpymisiä yli 200km päässä. Ei kiva 2 tarhaikäisen ja 1 alakouluikäisen yksinhuoltajana. Mukaankaan ei voisi ottaa. En onneksi saanut työtä sillä perusteella että vaativat 3 vuoden työkokemusta alalta. Tosin työpaikan sai henkilö joka valmistui samalta kurssilta samana päivänä kuin minä (tämän vuoden maaliskuussa) ja hänen aikaisempi työkokemuksensa oli vieläkin kauempana tästä työstä kuin minulla.

Toinen työtarjous oli vieläkin ufompi... Piti karenssin uhalla hakea määräaikaista kokoaikaista työpaikkaa soittamalla johtajalle. Soitin kyllä mutta kyseessä ei ollutkaan kokoaikainen työ. Olin jo soittovaiheessa osa-aikatyössä jossa meni työaika päällekkäin tämän "uuden" työn kanssa. Puhelun jälkeen selvittelin itsekseni (ja ammattilaisten kanssa) tilannetta ja selvisi että ajokorttini ei edes olisi riittänyt kyseiseen työhön.

Ihan tooosi kiva hakea tuollaisia työpaikkoja. Miksi työkkäri haluaa tuhlata kaikkien aikaa? Kiinnostaako työpaikan pomoakaan tällaiset puhelut? Eipä tuo ole ilmoitellutkaan että sainko paikan... Silti pitää käydä ruksaamassa kerran kuukaudessa te-palveluiden sivuilla kohta "hain paikkaa mutten vielä tiedä onko minut valittu".

Voiko tuollaisista kieltäytyä heti alkuunsa vai leimaudunko luumuksi ja saan nautiskella karenssista?

Miten karenssi lasketaan? Onko se oikeasti 3kk vai onko se joku määrä työttömyyspäiviä joista peräkkäin tulisi 3kk ja näinollen osa-aikatyö venyttäisi karenssijaksoa pidemmälle?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:40"]

Täh, sanoit että olet osa-aikatyössä, ei sinun tarvitse ottaa muita töitä vastaan, et voi saada karenssia jos olet töissä.

[/quote]

Työkkärin mielestä tämä jälkimmäinenkin oli kokoaikatyötä, mutta soittaessani pomolle asia selvisi.

Työtarjouksessa lukee näin... "Jos haet työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen."

Miten olisi virkavalta suhtautunut ratsiassa kun itkua tihrustaen olisin selitellyt jotain karenssista vaikkei ole riittävää ajokorttiakaan? :)

t: ap

[/quote]

Kuule, sinä haet paikkaa ja työnantajan vastuulla on varmistaa, että sinulla on riittävä osaaminen ja tarvittavat kortit. Mikä siinä on niin kamalaa?

Vierailija
2/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:47"]

Täh, sanoit että olet osa-aikatyössä, ei sinun tarvitse ottaa muita töitä vastaan, et voi saada karenssia jos olet töissä.

[/quote]

Työkkärin mielestä tämä jälkimmäinenkin oli kokoaikatyötä, mutta soittaessani pomolle asia selvisi.

Työtarjouksessa lukee näin... "Jos haet työttömyysetuutta, sinun täytyy hakea kokoaikatyötä ja ottaa vastaan sinulle tarjottua työtä. Tarjotusta työstä kieltäytyminen voi johtaa työttömyysetuuden menettämiseen."

Miten olisi virkavalta suhtautunut ratsiassa kun itkua tihrustaen olisin selitellyt jotain karenssista vaikkei ole riittävää ajokorttiakaan? :)

[/quote]

Jos työnantaja ilmoittaa työn kokoaikatyöksi, niin sitten se on työkkärille kokoaikatyö. Ei ole työkkärin vika, että työnantajat ilmoituksen julkaisemisen jälkeen muuttavat mieltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Täytyy olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyö tai ei saa päivärahaa. Oletuksena kun on, että ihmiset haluaa ensisijaisesti kokopäivätyön. Lisäksi osalla on osa-aikatyötä 4 tuntia viikossa eli aika vähän.

Vierailija
4/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka ei yhtään vastaa odotuksia siis miltään osin ja on vielä jopa kaukana täytyy heittäytyä vähän JONNEKSI TAI JONNAKSI  ! NIIN ei takulla halua sinua 

Vierailija
5/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä työkkärissä mitenkään erityisen tarkasti mietitä, että kenelle tarjotaan minkäkinlaista työtä. Omiin koulutus- ja työkokemustietoihin perustuen sieltä laitetaan vain mekaanisesti paikka lähtemään tiedoksi niin monelle työttömälle, kuin se vain sopii.

Helpoimmalla pääsee, kun vain tekee hakemuksen. Esimerkiksi ajokortittomuus on sitä paitsi ihan selkeä syy, jonka takia työnantaja ei sinua työhön valitsisi, joten sen kun vain kirjoittaa hakemukseen selkeästi. (Ei siis niin, että minulla on ei ole ajokorttia, vaan kerrot ne ajokorttiluokat, joihin sinulla on ajo-oikeus. Työnantaja pystyy siitä sitten päättelemään, ettet voi tehdä heille työtä.)

Tämä systeemi on kyllä hölmö, mutta se on aika tasapuolisesti hölmö kaikkia kohtaan. Ei ole mahdollisuuksia huomioida kenenkään henkilökohtaista osaamista tai vahvuuksia tai heikkouksia, vaan työkkärin työntekijöillä on velvoite laittaa tietty määrä tarjouksia menemään.

Vierailija
6/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:16"]

[/quote]

Täytyy olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyö tai ei saa päivärahaa. Oletuksena kun on, että ihmiset haluaa ensisijaisesti kokopäivätyön. Lisäksi osalla on osa-aikatyötä 4 tuntia viikossa eli aika vähän.

[/quote]Mutta ei määräaikaista sopimusta voi noin vaan lopettaa, oli se osa-aikainen tai ei. Kakku on istuttava loppuun asti eli ei voi hakea kokoaikaista työtä sanoi työkkäri mitä hyvänsä!

Vierailija
7/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeistin työpaikkojeni pomoja että jos soittelevat näistä tarjotuista firmoista niin muistavat sitten olla kehumatta koska en ole menossa niihin töihin...

Kokoaikatyö kelpaisi ja vahvasti olen kiinni sellaisessa kun paikka aukeaa tuosta ensimmäisestä työpaikastani.

Vierailija
8/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:16"]

[/quote]

[/quote]Mutta ei määräaikaista sopimusta voi noin vaan lopettaa, oli se osa-aikainen tai ei. Kakku on istuttava loppuun asti eli ei voi hakea kokoaikaista työtä sanoi työkkäri mitä hyvänsä!

[/quote] Ai jos sun soppari päättyy syyskuussa, niin uutta työtä saa hakea vasta lokakuussa, ei missään nimessä vielä elokuussa? Missä näin määrätään? Jokainen osaa nykyisin vaatia määräaikaiseen sopimukseen irtisanomispykälän. Ja vaikka on töissä, saa hakea uutta työtä.

Vierailija
9/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te laitatte sinne työkkärin tietoihin, että olette valmiita ottamaan vastaan esim. eläintenhoitotyötä, jos oikeasti ei ole koulutusta eikä kiinnostusta, mutta käytte joskus tallilla ratsastamassa? Tai miksi laitatte, että jep, myynti ja markkinointi käy, jos tosielämässä ette halua markkinointia esim. messuilla tehdä. Ihan oma ongelmanne, kun laitatte vähän mitä sattuu tietoja. Kannattaa kertoa ehdoton minimi eikä mitään muuta.

Vierailija
10/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa systeemi muuttunut typeräksi sillä aikaa kun olen ollut töissä vajaa vuoden. Minä olin 2,5 vuotta työttömänä ennenkuin pääsin töihin, eikä kertaakaan tullut mitään karenssin uhalla työpaikan hakuja. Kävin työkkärissä muutaman kuukauden välein, ja koska minulla oli pienet kaksoset, sanoin siellä työkkärissä, että haen vain kokopäivätöitä koska lasten päivähoitomaksu on 550€/kk ja meidän perheellä ei ole siihen varaa että mulla jää vähemmän käteen töissä ollessa kuin kotona. Sanoivat vaan että joo, ihan ymmärrettävää. Sitten vähän juteltiin että onko viimeaikoina ollut sellaisia paikkoja joita voisin hakea, sanoin jos oli jotain ollut joita olin hakenut. Virkailija katsoi vielä koneeltä oliko tullut molliin mitään mihin sopisin, ja jos jotain oli sinnepäin, sanoin että joo voin hakea noihin, katson vielä kotona niitä tarkemmin. Meidän kaupungissa oli yleensä mollissa n. 50-70 paikkaa avoinna, joista osa yrittäjän paikkoja, eli ei oikeita työpaikkoja, ja osa aina tietysti puhelinmyyntiä ym. provikkapalkkaisia, eli ei oikeita työpaikkoja, ja muitakin kaupparatsun hommia. Sitten haettiin tehtaille jotain mistä ei tavallinen pulliainen edes tiedä mitä se tarkoittaa, ja sitten haettiin kokkeja, hoitajia ja lääkäreitä. Aika harvoin oli sellaista työtä mihin voi hakea. Silloin oli työttömiä tässä kaupungissa 2000, ja veikkaan että aika harvalla lääkärin tai edes hoitajan koulutusta. Nykyään on 2500 työtöntä.

Vierailija
11/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssin uhalla joudut hakemaan työkkärin tarjoomiin paikkoihin. Voisit toki sinne työkkäriin ilmoittaa ettei ajokorttisi riitä ihan kaikkeen, tai ettet voi muusta syystä tehdä jotain tiettyä työtä.

Minä ainakin oon suoraan niille sanonut, että myyntityöhön minua ei voi missään nimessä laittaa kun sotii moraaliani vastaan tyrkyttää ihmisille tuotteita. Toisaalta kassatyötä voisin tehdä, mutta kukaan ei halua minua kassalle eikä asiakaspalveluun tai mihinkään työhön jossa joudun kohtaamaan muita ihmisiä sillä olemattomat sosiaaliset taidot, tapana töksäytellä asioita ja vittuilla ihmisille. Ja ei en tee tätä tahalleen. Olen vain hermostuksissani todella ajattelematon ja taannun tasolle jossa on soveliasta kommentoida ihmisten ulkonäköä ja puutteita kovaan ääneen

Vierailija
12/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tarjous ei ole työpaikka. Sitä tarjousta lähetetään kymmenille. Jos pelottaa myydä tai ei ole vaadittavia pätevyyksiä tms niin ei sinua valita siihen työhön. Joten olkaa huoletta moraalienne kanssa.

jos tulee tarjous, tee hakemus, piste. Pvrahat pyörii. Jos hakemus tuottaa työhaastattelun, mene. Haastattelijan pitäisi tajuta ettet "halua" sitä duunia eikä valitse, positiivisena asiana ehkä saat haastattelukokemusta. 

Työkkäri on tehoton, itsekin ne sen tietää ja duunit löytyy iso osa muutoin kuin niiden listoilta mutta onko jollain parempaa ideaa miten tämä homma hoidettaisiin? Kirjeitse hakemus ja hakija sitten katkaisee rahahakemuksen jos menee töihin - niinkuin Kreikassa?

Vierailija
13/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...kukaan ei halua minua kassalle eikä asiakaspalveluun tai mihinkään työhön jossa joudun kohtaamaan muita ihmisiä sillä olemattomat sosiaaliset taidot, tapana töksäytellä asioita ja vittuilla ihmisille. Ja ei en tee tätä tahalleen. Olen vain hermostuksissani todella ajattelematon ja taannun tasolle jossa on soveliasta kommentoida ihmisten ulkonäköä ja puutteita kovaan ääneen"

*repskops* :D

Vierailija
14/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä alalla tuntuu olevan "suuri vaara joutua töihin". Meidän kurssilta kaikki jotka halusivat töitä niin myös saivat töitä. Ilmeisesti myös muutamalle työhaluttomallekin tarjottiin töitä.

Tiedän että tälläkin alalla on työttömiä joten siihen nähden ihmeen hyvin työllistyimme.

Siksipä nuo työtarjoukset pelottavat koska saattaa jopa napsahtaa...

Vierailija
15/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssiahan napsuu, jos et tarjottuja paikkoja hae. Mutta hakijoita taitaa olla tänä päivänä jokaiseen avoimeen työhön niin paljon, että nuo toisella kädellä tehdyt hakemukset jää pinon alimmaisiksi   ;)

Vierailija
16/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin duunareilla on kiintiö, niiden on pakko laittaa näitä älyttömyyksiä, muute ne joutuu itse " huomioinnin" kohteeksi.

Vierailija
18/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia tulee. Säännöt koskevat kaikkia, et ole niiden yläpuolella vaikka kuvittelet olevasi niin tärkeä. Muista myös itse hakea aktiivisesti paikkoja, eikä vain odotella työkkärin pakotteita.

Vierailija
19/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kieltäydy suoraan ja 'kaiva verta nenästäsi' . Anna kuitenkin palautetta, jos ihan tosissaan pienten yksinhuoltajan niin kauas määräävät hakemaan - mutta ehkä lähempänä ei ollut yhtään sen alan työtöntä.

Pyydä tarkistamaan myös työnhakutietosi ja ajokorttiluokka. Ihan vaan ystävällisesti kysyt, onkohan sinun tiedoissasi jotain virheitä, kun sinulle lähetetään peräti outoja työtarjouksia.

Muista se, että sinulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan, jos haluat tehdä vain osa-aikatyötä, sillä lain mukaan on oltava valmis ottaan vastaan kokoaikatyötä.

Vierailija
20/26 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin työkkärissä ja kysyin virkailijalta ihan suoraan että miksi ihmeessä edes laittavat paikkoja mihin ei oo tarvitavaa koulutusta tai jotain naurettavia 4h/vko..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi