Lähipiirini VIHAA tyttövauvani tulevaa nimeä! :(
Otsikossahan se jo tulikin. Ensi viikolla tyttö saa virallisesti nimensä ja lähipiiri painostaa mua päivittäin muuttamaan jo päätetyn nimen. Huippuhetki oli kun yksi sukulainen totesi nimen olevan sopiva rumalle, lihavalle ja ilkeälle vanhallepiialle. Harmittaa ihan hirveästi, ei olisi varmaan pitänyt kertoa nimeä etukäteen kellekkään.
Kommentit (360)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:33"]
Miten nimi voi pilata kenenkään lapsuuden? Se, jos joku kiusaa harvinaisemman nimen vuoksi, ei ole lapsen tai lapselle nimen antaneen vika, vaan niiden kiusaajalasten vanhempien! Todella kurjia kommentteja täällä aikuisilta ihmisiltä :( AP
[/quote] Niin, ajattele millaisia kommentteja lapset ja teinit tulevat keksimään. Oli syy kenen tahansa, se on lapsesi joka joutuu tuon nimen ja pilkan kantamaan. Mitä jos vaihtaisit tuon Ursulan itsellesi nimeksi ja antaisitte lapselle vähän normaalimman tai edes nätimmän nimen...
[/quote]
Taitaa olla sun kakarat juuri niitä jotka koulukiusaa tuollaisista syistä. Mitä jos kasvaisit ihmisenä?
Tyrskähdin ensiksi tolle Ursulalle. Mutta nyt kun olen sitä kielelläni pyöritellyt se alkaa tuntumaan hyvältä! Älä lannistu, kyllä Ursula Yennican voittaa. Ursulassa on särmää ja hiljaista vaatimatonta voimaa. Tyksin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:36"]
Justiinsa. Mies on tämän ketjun luettuaan nyt sitä mieltä, että jätetään Ursula pois ja otetaan Augusta takaisin harkintaan. Miten voi lapsen nimestä tulla tälläinen soppa! Näen tytön niin selvänä Ursula Orvokkina, että kaikki muu tuntuu väärältä :( AP
[/quote]
oikeasti kannattaa kuunnella nyt sitä miestä. Fakta on, että sinä olet vielä aikamoisissa hormonimyrskyissä synnytyksen jäljitä, eikä se rationaalinen ajattelu oikein pelaa. Mulla on lähipiirissä yksi tapaus, jossa äiti vänkäsi lapselleen Ursulaa vastaavan nimen. Noin vuoden kuluttua hän kuitenkin tuli järkiinsä ja nyt perhe harkitsee nimen vaihtoa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:06"]
Justiinsa. Mies on tämän ketjun luettuaan nyt sitä mieltä, että jätetään Ursula pois ja otetaan Augusta takaisin harkintaan. Miten voi lapsen nimestä tulla tälläinen soppa! Näen tytön niin selvänä Ursula Orvokkina, että kaikki muu tuntuu väärältä :( AP
[/quote]
oikeasti kannattaa kuunnella nyt sitä miestä. Fakta on, että sinä olet vielä aikamoisissa hormonimyrskyissä synnytyksen jäljitä, eikä se rationaalinen ajattelu oikein pelaa. Mulla on lähipiirissä yksi tapaus, jossa äiti vänkäsi lapselleen Ursulaa vastaavan nimen. Noin vuoden kuluttua hän kuitenkin tuli järkiinsä ja nyt perhe harkitsee nimen vaihtoa.
[/quote]
Niminä Ursula ja Orvokki ovat olleet ajatuksissa jo ennen raskautta samoin kuin mahdolliset pojan nimet, esimerkiksi Kauri.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:08"]
Noh, kerrottakoon nimi täälläkin. Ei kukaan voi enää kurjemmin lapsen nimeä kommentoida, kuin mitä omat sukulaiset ovat tehneet. Ursula Orvokki. Orvokki on edesmenneen, minulle hyvin rakkaan ihmisen toinen nimi. AP
[/quote]
Kieltämättä aika kauhea. Orvokki nyt menee, mutta toi Ursulahan on Pienessä Merenneidossa se läski mustekala-akka.. ( ei sinänsä mitään väliä, heitimpä vain) MUTTA en ihmettele jos tuleva nuori HÄPEÄÄ nimeään ja lopulta vaihtaa sen siinä 15 vuotiaana.
Jos itse olisin vanhempi, en vaihtaisi nimeä sukulaisten vininän vuoksi, mutta.. No, en ehkä lapselleni edes harkitsisi ko. nimeä.
N20
[/quote]
Kuvitteletteko te nyt reilut parikymppiset, että joku tosiaan 15 vuoden päästä muistaa jonkun Disneyn leffan lihavan mustekalamuijan nimen ja haluaa sen takia vaihtaa omansa?!
Minä oon nelikymppinen lapseton, enkä ole koskaan nähnyt ko. elokuvaa, enkä siis yhdistä Ursula nimeä johonkin piirroshahmoon. Minulle tulee Ursulasta mieleen mm. maailman kuuluisin Bond-tyttö Ursula Anderss.
En mitenkään voi uskoa, että vuonna 2020 5-vuotiaat pikku Ursulan kaverit katsoisivat sankoin joukoin yli 30 vuotta (Pieni merenneito ilmestyi 1989) vanhaa piirrettyä ja rupeaisivat sen takia pilkaamaan nimestä.
Ursula on kaunis, perinteinen ja uskonnollinen nimi (katolilaisen pyhimyksen nimi) ja hyvin yleinen Keski-Euroopassa. Ei ole siis mitään syytä, miksi et antaisi lapsesi nimeksi Ursulaa, jos kerran siitä itse pidät.
Niin ja minun nimeni ei muuten ole Ursula, kun joku kumminkin sitä epäilee.
[/quote]
Ymmärrän pointtisi, mut kyllä Lumikkiakin katotaan vieläkin ja milloin se tehtiin? Joskus 50-luvulla? Kyllä tuollaiset asiat voi vaikuttaa lapseen ikävästi. Toisaalta ehkäpä tää maailma tarvitsee toisenlaisia Ursuloita luomaan uudenlaista kuvaa nimenkantajista. Ja pirroselokuvahahmon nimi jaksaa kiinnostaa sen tietyn lyhyen hetken ajan. Kuten joku sanoi taitelijanimenä Ursula on todella kaunis. :)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:06"]
[/quote]
[/quote]
Niminä Ursula ja Orvokki ovat olleet ajatuksissa jo ennen raskautta samoin kuin mahdolliset pojan nimet, esimerkiksi Kauri.
[/quote]
Tämä siis AP
[/quote]
No onko Ursulan pakko olla kutsumanimi? Jos hän olis Ursula Orvokki ja kutsumanimi Orvokki. Tai Augusta Ursula Orvokki... Tai miten haluatte
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:36"]Justiinsa. Mies on tämän ketjun luettuaan nyt sitä mieltä, että jätetään Ursula pois ja otetaan Augusta takaisin harkintaan. Miten voi lapsen nimestä tulla tälläinen soppa! Näen tytön niin selvänä Ursula Orvokkina, että kaikki muu tuntuu väärältä :( AP [/quote] No just. Arvaa vaan että tuleeko suku pitämään teitä ihan tossukoina jos menette vaihtamaan nimen "sosiaalisesti hyväksyttävämpään". Älkää antako anonyymeille kommentoijille ja sukulaisille noin paljon valtaa..!
[/quote]
Mä en haluaisikaan vaihtaa nimeä, mutta lapsella kun on isäkin!
Miehen ehdottamaan Lila Augustaa en haluaisi tytölle nimeksi; Lila kuulostaa jotenkin nyhveröltä ja Orvokki puuttuu. Ehdottamani Augusta Orvokki taas ei edelleenkään miehelle sinällään käy.
Auni Orvokki Augusta/Auni Augusta Orvokki?
Opri Augusta Orvokki?
Miksei se Ursula Orvokki nyt vaan voi kelvata? Auttaisko hormoniraivarit? :(
[/quote]
Nimenomaan, olet ihan hormonaalinen nyt, etkä pysty ajattelemaan asiaa selkeästi. Et varmasti itse huomaa asiaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:08"]Noh, kerrottakoon nimi täälläkin. Ei kukaan voi enää kurjemmin lapsen nimeä kommentoida, kuin mitä omat sukulaiset ovat tehneet. Ursula Orvokki. Orvokki on edesmenneen, minulle hyvin rakkaan ihmisen toinen nimi. AP
[/quote]
Molemmat nimet ovat oikein kauniita, mutta yhdessä ovat aika raskaasti ääntyvä yhdistelmä. Mitä jos lisäisit jonkun pehmeän nimen väliin?
Ursula myös voi vääntyä lempinimeksi, esim. Ullaksi. Nätti sekin kyllä :)
Opri? What? Ursula on ihan ok. Huomattavasti parempi kuin Opri, jota en ymmärrä ollenkaan..
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:29"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:14"] Ursula on kaunis. Varmasti löydät aina joka nimelle "vihaajia". Älä välitä! [/quote] Juu, muttakun yli puolet sanoo että hirveä nimi! Itse olen 16v ja päässyt vuosi sitten peruskoulusta, ja mä todellakin tiedän miten teinit ja lapset myös osaa olla ilkeitä ja kiusata nimen takia. Itselläni on pikkasen samanlainen nimi kun Ursula ja Orvokki, ja mua on kiusattu jonkun verran sen takia. Se ei todellakaan ole kivaa!!! Itse aijon ottaa toisen nimeni käyttöön, joka on ihan simppelisti vaan Ada. Ei teidän tarvitse antaa tytöllenne nimeksi Aino, Emma, Helmi, Aada, tai jotain muuta top10 nimeä, mutta ole kiltti äläkä anna tuota nimeä alpsellesi, olen nähnyt mihin outo nimi johtaa... Lila on kiva nimi samoin Augusta :) T. 16v tyttö [/quote] Ada se vasta ruma nimi onkin, sorry vaan... [/quote] No se voi olla sun mielipiteesi. Ei Ada munkaan lemppari ole, mutta kukaan ei kiusaa siitä nimestä! Ja te jotka epäilette ettei nimestä kiusata, kyllä siitä kiusataan, mutta aikuiset ei sitä huomaa! Se tapahtuu yleensä aika vaivihkasesti... [/quote] Fiksuja ja sosiaalisia ei nälvitä, oli nimi mikä vaan...
[/quote]
?!?!!! No huh huh. Taidat olla itse joku kiusaaja?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:08"]
Noh, kerrottakoon nimi täälläkin. Ei kukaan voi enää kurjemmin lapsen nimeä kommentoida, kuin mitä omat sukulaiset ovat tehneet. Ursula Orvokki. Orvokki on edesmenneen, minulle hyvin rakkaan ihmisen toinen nimi. AP
[/quote]Tosi kaunis nimi! Kummallisia sukulaisia jos tuollaista nimeä vihaavat. ja mitä hemmettiä ruman kiukkuisen vanhanpiian nimi, sehän on satumainen, taianomainen, prinsessamainen nimi, hyvän valinnan teit :)
Miksi joku haluaa lapsestaan koulukiusatun? Olisihan se aivan ihanaa, ettei ketään ikinä kiusattaisi, mutta kylmä totuus on aivan toinen.
Ursula on kyl todella ruma nimi ja ainoo assosiaatio, joka siitä syntyy, on se pienen merenneidon ilkimys. Aattele jos tyttärellesi tulee s- ja/tai r-vika... "Ujjula Ojvokki"
No ette vaihda nimeä enää, annatte Ursula Orvokin! Se on kaunis nimi! Ei kannata tämän palstan ilkeiden mielipiteiden antaa vaikuttaa! Oli nimi mikä tahansa, niin se haukutaan täällä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:16"]
Ulriikka on jo paljon parempi!
[/quote]
Tai Ulrika?
En ota nyt kantaa noihin nimiin, mutta en suosittele, että lapsen jokaisessa nimessä on R (tai S). Ihan puhevikojen takia. Minulla on 10-vuotias tyttö, jonka R:ä ei ole vieläkään saatu kunnolla korjattua, vaikka sitä on yritetty puolet hänen elämästään. Tuon ikäiselle puhevika on niin iso juttu, että hän on alkanut puhua pienen pienellä äänellä, josta on vaikea saada selvää, koska hän häpeää R-äännettään. Nyt tässä tilanteessa olen vain äärimmäisen kiitollinen, ettei lapseni etunimessä ole R:ä. Saa tyttö-riepu edes nimensä sanottua, vaikka muuten häpeää puhumista. Ihan tällaisen näkökulman vain halusin tähän keskusteluun tuoda.
Ursula on yksi suosikki-tytönnimistäni, klassinen ja naisellinen ja mahtava merkitys. Nimen kantajista lähinnä tulee mieleen Ursula Ranin.