Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähipiirini VIHAA tyttövauvani tulevaa nimeä! :(

Vierailija
21.07.2015 |

Otsikossahan se jo tulikin. Ensi viikolla tyttö saa virallisesti nimensä ja lähipiiri painostaa mua päivittäin muuttamaan jo päätetyn nimen. Huippuhetki oli kun yksi sukulainen totesi nimen olevan sopiva rumalle, lihavalle ja ilkeälle vanhallepiialle. Harmittaa ihan hirveästi, ei olisi varmaan pitänyt kertoa nimeä etukäteen kellekkään.

Kommentit (360)

Vierailija
81/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:12"]

Opri? What? Ursula on ihan ok. Huomattavasti parempi kuin Opri, jota en ymmärrä ollenkaan..

[/quote]

Joo toi opri kyllä karkas ihan käsistä. Ursula on paljon parempi! Mut multa kans ääni Ulriikalle.

Vierailija
82/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:08"]

Noh, kerrottakoon nimi täälläkin. Ei kukaan voi enää kurjemmin lapsen nimeä kommentoida, kuin mitä omat sukulaiset ovat tehneet. Ursula Orvokki. Orvokki on edesmenneen, minulle hyvin rakkaan ihmisen toinen nimi. AP

[/quote]

Kieltämättä aika kauhea. Orvokki nyt menee, mutta toi Ursulahan on Pienessä Merenneidossa se läski mustekala-akka.. ( ei sinänsä mitään väliä, heitimpä vain) MUTTA en ihmettele jos tuleva nuori HÄPEÄÄ nimeään ja lopulta vaihtaa sen siinä 15 vuotiaana.  

Jos itse olisin vanhempi, en vaihtaisi nimeä sukulaisten vininän vuoksi, mutta.. No, en ehkä lapselleni edes harkitsisi ko. nimeä. 

N20

[/quote]

Kuvitteletteko te nyt reilut parikymppiset, että joku tosiaan 15 vuoden päästä muistaa jonkun Disneyn leffan lihavan mustekalamuijan nimen ja haluaa sen takia vaihtaa omansa?!

Minä oon nelikymppinen lapseton, enkä ole koskaan nähnyt ko. elokuvaa, enkä siis yhdistä Ursula nimeä johonkin piirroshahmoon. Minulle tulee Ursulasta mieleen mm. maailman kuuluisin Bond-tyttö Ursula Anderss.

En mitenkään voi uskoa, että vuonna 2020 5-vuotiaat pikku Ursulan kaverit katsoisivat sankoin joukoin yli 30 vuotta (Pieni merenneito ilmestyi 1989) vanhaa piirrettyä ja rupeaisivat sen takia pilkaamaan nimestä.

Ursula on kaunis, perinteinen ja uskonnollinen nimi (katolilaisen pyhimyksen nimi) ja hyvin yleinen Keski-Euroopassa. Ei ole siis mitään syytä, miksi et antaisi lapsesi nimeksi Ursulaa, jos kerran siitä itse pidät.

Niin ja minun nimeni ei muuten ole Ursula, kun joku kumminkin sitä epäilee.
[/quote]

Mun 08 ja 10 syntyneet ainakin katsovat ja tietävät nimet. Parhaat nimet on nyt Anna ja Elsa - arvaatko miksi?

Kyllä minäkin tiedän Akun, Hessun, Pluton ja Mikin, vaikka ne ovat hahmoina vanhoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:16"]

Ulriikka on jo paljon parempi! 

[/quote]

No en nyt sanois..... kamalia molemmat

Vierailija
84/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:15"]

Ursula on kyl todella ruma nimi ja ainoo assosiaatio, joka siitä syntyy, on se pienen merenneidon ilkimys. Aattele jos tyttärellesi tulee s- ja/tai r-vika... "Ujjula Ojvokki"

[/quote]

Ei saisi nauraa, mutta Ujjula aiheutti totaalisen repeämisen :D

Vierailija
85/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ursula on aivan loistava nimi! Kaunis, vahva ja kaukana muotinimestä.

Vierailija
86/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ursulalla on kaunis etymologinen merkitys (naaraskarhu), voiko olla voimakkaampaa ja äidillisempää merkitystä! Suomen muinaisuskon pyhä eläin, tähdistössä Ursa mayor = Otava. Äänneasukin kaunis suomalaisittain. Englanniksi vähemmän, Öösjyla. Sama Marian kanssa. Suomi, ruotsi, venäjä, ranska, espanja ääntää sen kauniisti, amerikaks jotain möriia, kamala. Orvokki sinänsä symbolisoi kaunista kukkaa, viola, violette, violet eri kielillä ja väriä myös. Suomeksi äänneosu taas ei ole kovin kaunis oRvoKKi, ei mitään herkkää tai feminiinistä. Merkitys nykyään kaunis kukka, suomeksi tarkoittanut alunperin orpoa (tyttö)lasta.

Antaisin molemmat nimet. Ja ottaisin parhaimman äänneasun ja merkityksen ikäänkuin opasteeksi. Uniikki hieno nimi!

Vierailija
87/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:18"]

En ota nyt kantaa noihin nimiin, mutta en suosittele, että lapsen jokaisessa nimessä on R (tai S). Ihan puhevikojen takia. Minulla on 10-vuotias tyttö, jonka R:ä ei ole vieläkään saatu kunnolla korjattua, vaikka sitä on yritetty puolet hänen elämästään. Tuon ikäiselle puhevika on niin iso juttu, että hän on alkanut puhua pienen pienellä äänellä, josta on vaikea saada selvää, koska hän häpeää R-äännettään. Nyt tässä tilanteessa olen vain äärimmäisen kiitollinen, ettei lapseni etunimessä ole R:ä. Saa tyttö-riepu edes nimensä sanottua, vaikka muuten häpeää puhumista. Ihan tällaisen näkökulman vain halusin tähän keskusteluun tuoda.

[/quote]

Miksi r tai s? On niitä muitakin vikoja. Meillä esimerkiksi lapsemme ei sano k-kirjainta. Eikä aiemmin sanonut h:takaan. Samoin l-vika voi olla. Tai muuten vaan vaikka tulla jotain ääntämisongelmia.

Naurettavaa aina tuo r-vialla demonisointi kun kaikenlaisia riskejä muitakin on.  Tuskin kukaan lapsen sukunimeäkään muuttaa r tai s:n takia.

Vierailija
88/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Augusta on valovuoden parempi.

Vierailija
89/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hitokseen suostu vaihtamaan näiden uikuttajien takia nimeä. Ursula on kauniimpi ja särmikkäämpi nimi kuin moni nykyään muodissa oleva. Eikä missään tapauksessa kannata vaihtaa hajuttomaan ja mauttomaan Lilaan, joka ei maistu eikä tunnu suussa miltään ja livahtaa uloskin vähän puolihuolimattomasti. Jotenkin ryhditön nimi. Ursulassa taas on ryhtiä ja luonnetta ja makua - joka suuntaan, kuten palsta on jo ilmaissut.

Vierailija
90/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:21"]

Tiedän yhden Ursulan, rasittava ääriuskovainen. Sääliksi käy lastasi.

[/quote]Voi hyvänen aika mikä logiikka ja kommentti!

Vierailija
91/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:36"]Justiinsa. Mies on tämän ketjun luettuaan nyt sitä mieltä, että jätetään Ursula pois ja otetaan Augusta takaisin harkintaan. Miten voi lapsen nimestä tulla tälläinen soppa! Näen tytön niin selvänä Ursula Orvokkina, että kaikki muu tuntuu väärältä :( AP [/quote] No just. Arvaa vaan että tuleeko suku pitämään teitä ihan tossukoina jos menette vaihtamaan nimen "sosiaalisesti hyväksyttävämpään". Älkää antako anonyymeille kommentoijille ja sukulaisille noin paljon valtaa..!

[/quote]

Voi jumalauta, no sitä sukuako tässä nyt pitää ensisijaisesti ajatella. Kuka ajattelisi lasta!

Vierailija
92/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:21"]

Ursula on kyl todella ruma nimi ja ainoo assosiaatio, joka siitä syntyy, on se pienen merenneidon ilkimys. Aattele jos tyttärellesi tulee s- ja/tai r-vika... "Ujjula Ojvokki"

[/quote]

[/quote]

Eeikä, nyt kierin lattialla tuon Öösjylän takia

Vierailija
93/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kerrottakoon nimi täälläkin. Ei kukaan voi enää kurjemmin lapsen nimeä kommentoida, kuin mitä omat sukulaiset ovat tehneet. Ursula Orvokki. Orvokki on edesmenneen, minulle hyvin rakkaan ihmisen toinen nimi. AP

[/quote]Kaunis nimi! Sukulaisesi ovat huonotapaisia moukkia. Sitä paitsi: lapsi on sinun/miehesi, ei heidän lapsensa. Tehköön sukulaiset omia lapsia ja nimetköön ne oikeaoppisesti sitten...

Vierailija
94/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:23"]

Älä hitokseen suostu vaihtamaan näiden uikuttajien takia nimeä. Ursula on kauniimpi ja särmikkäämpi nimi kuin moni nykyään muodissa oleva. Eikä missään tapauksessa kannata vaihtaa hajuttomaan ja mauttomaan Lilaan, joka ei maistu eikä tunnu suussa miltään ja livahtaa uloskin vähän puolihuolimattomasti. Jotenkin ryhditön nimi. Ursulassa taas on ryhtiä ja luonnetta ja makua - joka suuntaan, kuten palsta on jo ilmaissut.

[/quote]

Entä jos Ursula ei itse halua olla mikään valkyria puolustamassa jakuvasti nimeään ja kuuntelemassa Tursula tai Mursu -nälvintää? Entä jos hänestä tulee kiltti pieni tyttö joka haluaisi vaan olla joku tavallinen Ada?

Vierailija
95/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen väliin voisi sopia jokin lyhyempi nimi. sointuisi paremmin.. ursula lila orvokki tai ursula ella orvokki. sointuu heti hyvin :D 

Vierailija
96/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, Ursula on suorastaan ihanan vahva nimi, älä ihmeessä luovu! Minulle tulee ennemmin mieleen kaunis, vaalea nainen, jolla on särmää kuin Disneyn noita-akka. Älkää ainakaan mihinkään Lilaan vaihtako, se kuulostaa hajuttomalta nimeltä verrattuna Ursulaan.

Ja kyllä niitä lällättelynimiä saa nimestä kuin nimestä. Oma etunimeni on Annika ja siitä väännettiin Anni-Kalle, kaverilleni Emmille taas sanottiin aina "älä emmi, Emmi!". 

Vierailija
97/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:26"]

[/quote]Kaunis nimi! Sukulaisesi ovat huonotapaisia moukkia. Sitä paitsi: lapsi on sinun/miehesi, ei heidän lapsensa. Tehköön sukulaiset omia lapsia ja nimetköön ne oikeaoppisesti sitten...

[/quote]

Niinpä, ei sitä lasta tarvi ajatella, vaan sitä jonka sen lapsen on tehnyt. Mitäpä siitä vaikka lapsi saa kantaa nimensä seuraukset, kunhan itse pääsee toteuttamaan luovuuttaan oikein urakalla ja näyttämään maailmalle ettei ole mikään tusinamamma.

Vierailija
98/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:23"]

[/quote]

Entä jos Ursula ei itse halua olla mikään valkyria puolustamassa jakuvasti nimeään ja kuuntelemassa Tursula tai Mursu -nälvintää? Entä jos hänestä tulee kiltti pieni tyttö joka haluaisi vaan olla joku tavallinen Ada?

[/quote]

Niinpä, oikeasti pitäisi nimeä mietittäessä ajatella sen lapsen parasta. 

Vierailija
99/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:21"]

[/quote]

[/quote]

Eeikä, nyt kierin lattialla tuon Öösjylän takia

[/quote]

Nimenomaan... Ei sais nauraa, mutta toi voi hyvinkin olla tytön tulevaisuutta... Öösjyläujjulaojvokki

Vierailija
100/360 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinpa vain tulla tänne sanomaan, että minusta Ursula on yksi kauneimmista naisen nimistä.