Lähipiirini VIHAA tyttövauvani tulevaa nimeä! :(
Otsikossahan se jo tulikin. Ensi viikolla tyttö saa virallisesti nimensä ja lähipiiri painostaa mua päivittäin muuttamaan jo päätetyn nimen. Huippuhetki oli kun yksi sukulainen totesi nimen olevan sopiva rumalle, lihavalle ja ilkeälle vanhallepiialle. Harmittaa ihan hirveästi, ei olisi varmaan pitänyt kertoa nimeä etukäteen kellekkään.
Kommentit (360)
Meidänkin poika sai kaikkien mielestä maailman rumimman nimen. Ihan avoimesti ihmiset pyysivät vielä vaihtamaan ristiäispäivän aamuna. Harkitsin kaikkia muitakin nimiä ympäristön painostuksesta, mutta pidettiin onneksi päämme. Menikö 2 kk niin siihen on totuttu ja "itseasiassa tuo onkin todella hyvä nimi ". Ihan oikeasti, antakaa se Ursula jos siltä tuntuu! Kaduttaa myöhemmin jos ette anna. Lähipiiri tottuu pian. Tokaksi nimeksi joku muotinimi jota voi alkaa käyttää jos siltä tuntuu. Pikku -Ursula kuulostaa söpölle :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 02:09"]
MIKSI sen nimen täytyy aina olla joku supisuomalainen vanhanaikainen hirvitys (Ursula, Pirkko, Kyllikki, Raija jne) ja jos näistä ei pidä on automaattisesti wt joka nimeää lapsensa Jannicaksi. Entä kaikki väliin menevät normaalit, kauniit ja persoonallisetkin nimet? Anna, Amanda, Sofia, Lotta, Sade, Ellen, Natalia, Krista, Jasmin, Roosa, Helmi, Sara, Julia... kauniita, nykyaikaisia, kuitenkin tavallisia nimiä, joista saa vaikka mitä muunnoksia väännettyä. Enkä tarkoita ap:lle, että pitää valita joku tällainen nimi, mutta mikset valitsisi nimeä josta lapsi suuremmalla todennäköisyydellä pitää? Olen aikuinen ja muakin hävettäisi tuo nimi, olisin varmasti vaihtanut sen jo. Nimiä on muitakin kuin ne kaksi ääripäätä, wt tai vanhanaikainen.
[/quote]
Pirkko ja Raija eivät ole mitään vanhanaikaisia nimiä, ovat 50-lukulaisia. Vanhoja ovat Amanda, Gustaava, Siiri, Helmi jne.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:30"]
Saksalaisittain lausuttuna Ursula on ihan ok, mutta suomeksi se ei kuulosta kauniilta; uRRRRRsula. Entäs kansainvälisyys muuten? Onko Ööööösjylä ap:sta kiva?
[/quote]
no mistäs tiedät vaikka ap:n lapsi muuttaisi joskus Saksaan? Da?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:27"]
Ursulahan on kiva nimi! Lyhemmäksi muodoksi sopii hyvin Ulla.
[/quote]
Ulla tietää mistä pojat tykkää
Kun huomaamatta pyllyn syliin lykkää
Ulla antaa edestä ja takaa
Ja yhtäaikaa monen kanssa makaa
Ulla, Ulla, saako tulla, vaikka onkin menkat sulla
Syliisi kun syöksyn nimees huudellen (vou-vou-vou-vou..)
Ulla, Ulla, onko sulla, sama tauti niinkuin mulla
Kun on kerran saanut niin tahtoo uudelleen (vou-vou-vou-vou..)
Ulla tuntee monetlaiset metkut
Ja varmaan kaikkein rähjäisimmät retkut
Ullan luokse kauempaakin tullaan
Kun ulkomailla hullaannutaan Ullaan
Ulla, Ulla, pieni knulla, vaikka onkin menkat sulla
Ulla tuntee monetlaiset metkut
Ja varmaan kaikkein rähjäisimmät retkut
Ullan luokse kauempaakin tullaan
Kun ulkomailla hullaannutaan Ullaan
Ulla, Ulla, pieni knulla, vaikka onkin menkat sulla
Sanokaa nyt yksikin nimi, josta ei sais jotain typerää väännettyä, jos haluaa kiusata?
Minustakin Ursula on oikein kaunis nimi. Älkää ihmeessä antako sukulaisten typerien kommenttien pahoittaa mieltänne tai vaikuttaa nimeen. Ja absurdia että täällä viitataan johonkin Disneyn elokuvaan! Kuka kumma antaa moisten vaikuttaa lapsensa nimeen? Kuka edes mustaa jotain Disneyn vanhaa ja onnetonta piirrettyä siinä vaiheessa kun lapsenne on koulussa...
Minä annoin nimeksi Jessica ja kadun sitä syvästi. Toinen vaihtoehtomme oli Ursula.
Tuli mieleen Bond-tyttö Ursula Andress :)
Nätti nimi se on, ehkä vähän vanhanaikainen mutta kaunis kuitenkin.
Mun ystävä on niemltään Ursula, ja häpee nimeään yli kaiken! Hän on kauan jo toivonut että olisi saanut niemkseen jonkun ihan simppelin nimen kuten Jenni, Emma, Sara jne. 90-luvun lapsia ollaan.
Sain kahlattua tämän ketjun vihdoin läpi. Itse olen aina inhonnut toista nimeäni, Maarit. Ihan vain siksi, että luokallani oli pissis-Maarit kun olin pieni (aikana jolloin pissismääritelmää ei vielä ollut edes keksitty).
hJos vastaani tulis pieni Raija tai Pirkko tai Päivi, Muistan kun serkun lapselle annettiin nimeksi Alma. Se oli ihan järkyttävän ruma nimi. Ja toisen serkun lapsesta tuli Aino, kolmannen Aapo. Kaikki tollasia vanhojen mummojen ja pappojen nimiä. Entäs sitten Petrus ja Paavo?? Hui kauhia. Ja arvaatte varmaan, miten kävi? Kaikki nämä nimet tuntuvat tänä päivänä just oikeilta ja kivoilta.
Jos vastaani tulis pieni Raija tai Pirkko tai Päivi, hymyilyttäisi varmasti. Mutta niihinkin tottuisi ja tottuu. Nykyisessä työssäni tapaan vaikka minkä nimisiä ihmisiä. Ennemminkin ihmetyttää nimien kirjo tätä nykyä. Ihana, että ihmiset voivat nimetä lapsiaan nii vapaasti. :)
Siitä tuli soppa, kun annoitte sekä sukulaisille että AV:lle mahdollisuuden kommentoida nimeä etukäteen. Ikinä ette saa kehitettyä sellaista nimeä, että se sopii koko maailmalle, joten viisainta olisi nyt vain valita se, mistä _itse_ pidätte.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:36"]
Justiinsa. Mies on tämän ketjun luettuaan nyt sitä mieltä, että jätetään Ursula pois ja otetaan Augusta takaisin harkintaan. Miten voi lapsen nimestä tulla tälläinen soppa! Näen tytön niin selvänä Ursula Orvokkina, että kaikki muu tuntuu väärältä :( AP
[/quote]
Joo, kyllä pitää ottaa kaikki maailman kulttuurit huomioon, kun antaa lapselleen nimeä:/
Mun nimessä on sekä kaksi vokaalia että kaksi konsonanttia peräkkäin, mikä tuottaa ulkomailla vaikeuksia. Voi että kun ei vanhemmat ottaneet tätä aikoinaan huomioon.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 09:34"]
Kaikilla sikhi-naisilla on toisena nimenä (tai oikeastaan vähän niin kuin sukunimenä) Kaur, joten Kauri-niminen poika saattaa herättää hilpeyttä, mikäli hän tulee matkustelemaan esim. Briteissä tai Intiassa... :D No, onhan muistaakseni Akikin Japanissa tytön nimi.
[/quote]
Auri, Piritta, Emriikka, Meeri, Airi, Inari, Teresa, Marjatta, Sinikka, Marketta, Mertta, Sanelma, Terhi, Nelma?
Mitä porukat tykkäisi Vanamosta? Harvinainen vanha nimi.
Hahaha ennen kuin luin muut viestit ja vain kuvailemasi sanat mitä lähipiirisi sanoo en voinut olla ajattelematta että nimen on pakko olla Ursula! Anteeksi :D
Se, että minä kerron Ap:lle mielipiteeni Ursula nimestä (kun hän nyt sen julkiseen keskusteluun halusi tuoda), ei tarkoita sitä, että hyväksyisin kenenkään kiusaamista millään perusteella. Nyt koitetaan kääntää aikuisen ihmisen päätä keskustelemalla nimen herättämistä mielikuvista ja makuasioista. Tietty täälläkin olisi voinut olla fiksumpia kommentteja.
AP Ursula on nimenä niin vahva ja mielikuvallinen, että se SAATTAA aiheuttaa lapselle paineita siihen kasvamiseen. Kuten joku jo toi esille, mieti jos tyttäresi ei haluakaan olla mikään luokan tsemppari.
Itse olin todella pahasti kiusattu koulussa eikä se koskaan ole oikein. En myöskään pidä perusteena nimen hylkäämiselle mahdollista koulukiusaamista, vaikka toki se on hyvä pitää mielessä.
Armi oli meillä vahva vaihtoehto 1994, kun mietittiin esikoisen nimeä. Päädyimme toiseen nimeen, mutta kaunis nimi edelleen. Samoin Kaarina oli hyvä ehdokas.
Mun lapset on jo isompia, ja voin vakuuttaa, että päätyivät vanhemmat mihin nimeen hyvänsä, lapsi todennäköisesti jossain vaiheessa valittaa. Tai joku ei tykkää. Kyllä ne päätökset ja valinnat pitää itse tehdä. Ei niitä voi ulkoistaa sukulaisille saati jollekin AV:lle.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:53"]
Olen törmännyt jo muutaman kerran armi nimisiin pikkutyttöihin, ja armi menee mun mielestä samaan kastiin ursulan kanssa. Omaan korvaan ei kuulosta ollenkaan kivalta nimeltä lapselle, mutta niin niitä tuola vain vilistää.
[/quote]
Tän ketjun perusteella en ihmettele, miksi lapsia kiusataan nimiensä perusteella. Täällä aikuiset ihmiset vääntää pilkkaa pienen, ja varmasti ihanan lapsen nimestä!
Kun lapsi menee päiväkotiin, muille lapsille kaikki nimet ovat neutraaleja, Justiina on Justiina, Pentti on Pentti, Ursula on Ursula ilman mitään pilkkaa ja mielleyhtymiä. Ihan tavallisia lapsia ja kavereita.
Eiköhän nuo ennakkoluulot jotakin nimeä kohtaan tule ihan meiltä aikuisilta. Katsokaa peiliin ja lopettakaa opettamasta lapsillenne, että jokin nimi on ruma.
Toinen nimeni on Kyllikki. Tuosta olen kuullut vitsejä ja väännöksiä ainoastaan aikuisilta. Lapsille tuo nimi ei aiheuta hilpeyttä, nimi kuin nimi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:01"]Tässä hyvä syy olla kertomatta nimeä ennen ristiäisiä. Voivat kauhistella jälkikäteen, mutta kukaan ei ole enää ristiäisten jälkeen painostamassa, että pitäisi muuttaa.
Mutta kyllä ne sukulaiset tottuvat. Kokemusta on:)
[/quote]
Miksi ristiäisten jälkeen ei painostettaisi? Jos sukulaiset on mulkkuja, ei sitä yhdet ristiäiset muuta.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 15:36"]
Jossain Ariel on tytön nimi,jossain se on pojan nimi. Yhdysvalloissa molemmilla. Juutalaisilla pojan nimi. Nykysin on myös tytön nimi.
[/quote]
Tytölle voisi Arielia harkita, koska siitä syntyy mielleyhtymä mukavaan merenneitoon. Poikaa taas en haluaisi yhdistettävän "Beirutin teurastaja" Ariel Sharoniin.