Lähipiirini VIHAA tyttövauvani tulevaa nimeä! :(
Otsikossahan se jo tulikin. Ensi viikolla tyttö saa virallisesti nimensä ja lähipiiri painostaa mua päivittäin muuttamaan jo päätetyn nimen. Huippuhetki oli kun yksi sukulainen totesi nimen olevan sopiva rumalle, lihavalle ja ilkeälle vanhallepiialle. Harmittaa ihan hirveästi, ei olisi varmaan pitänyt kertoa nimeä etukäteen kellekkään.
Kommentit (360)
Musta Ursula on hyvä klassikko, vähän samaa sarjaa kuin Helena. Mutta Opri tai Auni ei kuulosta mulle lainkaan nimiltä, ehkä jonkun mummon mummon lempinimiltä...
ursel ja wurzel yhteen soppii.
jälkimmäisessä saksankielinen yy-kirjain jota en kirjoituslaatalla (eli ursulalla) saa aikaiseksi.
Jos nimeäisit Orvokki Ursula, ei kuulosta minusta tavallaan rytmillisesti tai sovinnollisesti pahalta, ja monta tuntemaani naista kutsutaan toisella nimellä, voisit(te) itse kutsua lasta toisella nimellä mutta sitten juuri teininä tai joskus jos ihan kamalasti hävettäisi niin voisi hän sitten esitellä itseään orvokkina. Mutta itse tosiaan päätät :) eiköhän tuokin nimi jossain vaiheessa tule takaisin muotiin ja mustekalamaisuus vähän häviää..?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:32"]
Ursula ja Orvokki ovat mielestäni oikein kauniita ja persoonallisia nimiä verrattuna niiden sijaan esitettyihin Lilaan ja Augustaan, jotka luovat tyystin toisenlaista tunnelmaa ja toisia mielikuvia. Fiilis on tärkeä, ja mielestäni Ursula ja Orvokki sopivat hyvin yhteen. Lila + Orvokki olisi vähän kuin sama ajatus kahteen kertaan - aika tylsää! Pidä oma pääsi ja omat mieltymyksesi. Lapsi oppinee kyllä pitämään nimistään ja elämään niiden kanssa. Itsellänikin on "erikoinen" nimi, josta jotkut ovat ihastuneet ja toiset vihastuneet, mutta olen paljon mieluummin omannimiseni kuin vaikka joku (mielikuvitukseton tusina-)Sanna. Erityiselle ihmiselle erityinen nimi!
Olen tyytyväinen meidän päätökseemme olla kertomatta lapsemme nimeä etukäteen muille, koska esim. tämän ketjun perusteella olemme siten säästäneet itsemme paljolta mielipahalta ja päänvaivalta. Olemme miehen kanssa yhdessä valinneet ne meidän mielestämme kauniit, merkitykselliset, yhteensointuvat ja lapsellemme sopivat nimet :) Kuten tekin!
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä. Lila Orvokki ei ole mielestäni hyvä nimivaihtoehto - se kuulostaa yhtä oudolta kuin Aava Meri.
Nimen kertominen etukäteen oli todella suuri vikatikki. Tämä mielipahan määrä on tullut yllätyksenä; haluaisin vain nauttia vauvasta (ja hänelle valitsemastamme nimestä). Ursula Orvokki herättää varmasti erikoisuutensa vuoksi sekä ihastusta että vihastusta, huomaahan sen jo tämän ketjun pituudesta, mutta tyttö on vain niin Ursulan näköinen. Monen assosioima paksu tukka hänellä jo onkin :) AP
[/quote]
Ei kyse ole erikoisuudesta. Ursuloita ja Orvokkeja löytyy varsinkin mummo-ikäisistä. Kyseinen nimi on yksinkertaisesti ruma. Lisäksi siitä tulee lähes kaikille mieleen ilkeä merinoita.
Toivon miehesi pitävän tyttäresi puolia tässä asiassa!
[/quote]
Ursula oli ehdotus nimenomaan mieheni puolelta. Tämän ketjun aikuiset (?) ilkeilijät saivat hänet empimään. AP
Olenko ainoa joka vähän ymmärtää näitä anoppejakin ja sukulaisia? On paljon nimiä joista en tykkää mutta joita ei silti tunnu vaikealta sanoa ääneen. Ursula ylittää sen rajan että jostakusta voi tuntua nololta mainita se lapsenlapsen nimenä. Ja turha väittää että tämä on täysin epäinhimillistä, luulen että sika suuri osa ihmisistä kokisi esim Jorma tai Urpo nimen vaikeaksi pienellä lapsella. Toki Ursula ei näin paha sentään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:52"]
Ursula ja Orvokki ovat mielestäni oikein kauniita ja persoonallisia nimiä verrattuna niiden sijaan esitettyihin Lilaan ja Augustaan, jotka luovat tyystin toisenlaista tunnelmaa ja toisia mielikuvia. Fiilis on tärkeä, ja mielestäni Ursula ja Orvokki sopivat hyvin yhteen. Lila + Orvokki olisi vähän kuin sama ajatus kahteen kertaan - aika tylsää! Pidä oma pääsi ja omat mieltymyksesi. Lapsi oppinee kyllä pitämään nimistään ja elämään niiden kanssa. Itsellänikin on "erikoinen" nimi, josta jotkut ovat ihastuneet ja toiset vihastuneet, mutta olen paljon mieluummin omannimiseni kuin vaikka joku (mielikuvitukseton tusina-)Sanna. Erityiselle ihmiselle erityinen nimi!
Olen tyytyväinen meidän päätökseemme olla kertomatta lapsemme nimeä etukäteen muille, koska esim. tämän ketjun perusteella olemme siten säästäneet itsemme paljolta mielipahalta ja päänvaivalta. Olemme miehen kanssa yhdessä valinneet ne meidän mielestämme kauniit, merkitykselliset, yhteensointuvat ja lapsellemme sopivat nimet :) Kuten tekin!
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä. Lila Orvokki ei ole mielestäni hyvä nimivaihtoehto - se kuulostaa yhtä oudolta kuin Aava Meri.
Nimen kertominen etukäteen oli todella suuri vikatikki. Tämä mielipahan määrä on tullut yllätyksenä; haluaisin vain nauttia vauvasta (ja hänelle valitsemastamme nimestä). Ursula Orvokki herättää varmasti erikoisuutensa vuoksi sekä ihastusta että vihastusta, huomaahan sen jo tämän ketjun pituudesta, mutta tyttö on vain niin Ursulan näköinen. Monen assosioima paksu tukka hänellä jo onkin :) AP
[/quote]
Ei kyse ole erikoisuudesta. Ursuloita ja Orvokkeja löytyy varsinkin mummo-ikäisistä. Kyseinen nimi on yksinkertaisesti ruma. Lisäksi siitä tulee lähes kaikille mieleen ilkeä merinoita.
[/quote]
Ursula oli ehdotus nimenomaan mieheni puolelta. Tämän ketjun aikuiset (?) ilkeilijät saivat hänet empimään. AP
[/quote]
Mitä hait tältä ketjulta? Av:n hyväksyntää nimelle? Eikö sukulaistesi reaktio ja tämä ketju yhtään herätä ajatuksia?
Musta Ruudolf ja Musta Ursula, onko ne sukua?
Olen '92 syntynyt ja tapasin yläasteella yhden parhaista kavereistani, jonka nimi on Ursula. Hän on kuullut kuittailua nimestään ala- ja yläasteella, ja vielä nykyään baareissa siis yli parikymppisiltä ihmisiltä. En oikeasti suosittele nimeä. Vaikka täällä miten kuvataan nimeä "vahvaksi" ym, suurimman osan mielestä se on vain ruma. Laita vaikka toiseksi nimeksi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:19"]Entä Orvokki pelkästään? Se on kaunis, erittäin kaunis ja sillä on sinulle tunnearvoa. Jospa jättäisit sen Ursulan pois. Lapsesi suree nimeään, kun katsoo sen pienen merenneidon aikanaan. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta lasten maailmassa se on iso juttu. Kukaan ei halua olla pahan noidan niminen.
[/quote] Jep, mitä jos lisäisit eteen yhden nimen, esim. Ella Ursula Orvokki? Kutsumanimeksi sitten vakiintuu jokin noista. Onhan toi Ursula ihan kauhea... Mutta toisena nimenä menisi!
Ursula on kaunis nimi, jonka selvästi olette rakkaudella tyttärellenne valinneet. Älkää vain vaihtako nimeä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:33"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:23"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:18"] En ota nyt kantaa noihin nimiin, mutta en suosittele, että lapsen jokaisessa nimessä on R (tai S). Ihan puhevikojen takia. Minulla on 10-vuotias tyttö, jonka R:ä ei ole vieläkään saatu kunnolla korjattua, vaikka sitä on yritetty puolet hänen elämästään. Tuon ikäiselle puhevika on niin iso juttu, että hän on alkanut puhua pienen pienellä äänellä, josta on vaikea saada selvää, koska hän häpeää R-äännettään. Nyt tässä tilanteessa olen vain äärimmäisen kiitollinen, ettei lapseni etunimessä ole R:ä. Saa tyttö-riepu edes nimensä sanottua, vaikka muuten häpeää puhumista. Ihan tällaisen näkökulman vain halusin tähän keskusteluun tuoda. [/quote] Miksi r tai s? On niitä muitakin vikoja. Meillä esimerkiksi lapsemme ei sano k-kirjainta. Eikä aiemmin sanonut h:takaan. Samoin l-vika voi olla. Tai muuten vaan vaikka tulla jotain ääntämisongelmia. Naurettavaa aina tuo r-vialla demonisointi kun kaikenlaisia riskejä muitakin on. Tuskin kukaan lapsen sukunimeäkään muuttaa r tai s:n takia. [/quote] R ja S on yleisimmät. Muut äänneviat on sen verran harvinaisempia (kouluikäisellä tai vanhemmalla!), että riski siihen on todella pieni. Kun taas riski pysyvään R- tai S-vikaan on huomattavasti suurempi. Minkä ikäinen sinun K-vikainen lapsesi on? Tuskin 10, niin kuin meidän R-vikainen. Kyllä se on lapselle tosi iso juttu ja vaikuttaa itsetuntoon merkittävästi. [/quote] On alle 10 kyllä, mutta ethän tosissasi ole ehdottamassa että mahdollinen r- tai s-vika olisi nimenannossa ratkaisevana perusteena? Ja luuletko, että sitä lasta kiinnostaa kuinka yleistä mikäkin äänevika tilastollisesti on, jos itselle sattuukin se harvinaisempi muoto? Parempi vaan opettaa lapselle avaimet hyvään itsetuntoon, tuollainen elämänpelko ja kaikki mahdolliset uhat ja riskit etukäteen huomioiva asennoituminen ei kuitenkaan auta asiaa millään tavalla. [/quote] En ole hän, jonka lapsella r-vika, mutta meillä lapselle nimeä mietittäessä emme halunneet missään nimessä etunimeen R- tai S-kirjainta mahdollisen äänneongelman takia. Miehelläni on r-vika ja hän ei halunnut pojalleen samaa kohtaloa, ettei omaa etunimeään osaa sanoa.
[/quote]
Mites sukunimi? Onko kumpaakaan kirjainta siinä?.
[/quote]
S löytyy sukunimestä. Mun miehelle siis oli ihan todella todella tärkeää se ettei nimessä ok varsinkaan R-kirjainta. Onneksi löytyi kiva nimi pojalle ilman ärrää ja ässää. Ei mulle olis varmaan tullut itselleni mieleen valita nimeä sen mukaan mitä kirjaimia siinä on, jos miehellä ei olisi kyseistä ongelmaa ja siitä aiheutunutta harmia lapsuudessa ja nuoruudessa.
[/quote]
Täysin voin allekirjoittaa tämän viestin, myös miehelläni on R-vika ja hänen nimissään on r-kirjain. Tosin lempinimessä sitä ei ole ja sitä käytetäänkin enemmän. Miehen lähisuvussa on muutenkin paljon puhevikaa joten periytymisen riski on aika iso, miehellä lapsuudessa puheviat oli aika vakavat ja r -vika on jäänyt siinä missä muut ovat korjaantunee. Tietysti miestä huolettaa lasten mahd. puheviat mutta hänelle oli myös erittäin tärkeää että hän R-vikoineen päivineen voi asiaa ajattelematta huutaa tai kutsua omaa lastaan leikkipuistossa huoletta. Hänelle on aikuisenakin(!!) joskus kuittailtu puheviastaan joten ymmärrän kyllä epävarmuutensa tässä asiassa, vaikka muuten onkin hyvin itsevarma ja itsetunnoltaan normaali aikunen mies.
Itsehän en enää kuule edes miehen r-vikaa, yleensä en edes muista sitä, joten minulle asialla ei ole merkitystä. Tiedän kuitenkin toisenkin tapauksen jossa R-vikainen käyttää lempinimeä koska ei osaa sanoa nimeään (paitsi että siinä on r, se on hankala nimi sanoa). Siksi ehkä karsastaisin erityisen hankalaa nimeä vaikka omakohtaista kokemusta asiasta ei olekaan, mutta en välttämättä hylkäisi nimeä vain koska siinä on R, jos miehen tilanne ei asiaan vaikuttaisi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:19"]Entä Orvokki pelkästään? Se on kaunis, erittäin kaunis ja sillä on sinulle tunnearvoa. Jospa jättäisit sen Ursulan pois. Lapsesi suree nimeään, kun katsoo sen pienen merenneidon aikanaan. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta lasten maailmassa se on iso juttu. Kukaan ei halua olla pahan noidan niminen.
[/quote] Jep, mitä jos lisäisit eteen yhden nimen, esim. Ella Ursula Orvokki? Kutsumanimeksi sitten vakiintuu jokin noista. Onhan toi Ursula ihan kauhea... Mutta toisena nimenä menisi!
[/quote]
Tämä olisi kaunis nimi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:06"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:19"]Entä Orvokki pelkästään? Se on kaunis, erittäin kaunis ja sillä on sinulle tunnearvoa. Jospa jättäisit sen Ursulan pois. Lapsesi suree nimeään, kun katsoo sen pienen merenneidon aikanaan. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta lasten maailmassa se on iso juttu. Kukaan ei halua olla pahan noidan niminen.
[/quote]
Tämä olisi kaunis nimi.
[/quote]
Ella on tosi yleinen nykyään. Miksi kaikkien pitäisi olla saman nimisiä? Itse antaisin Orvokki Ursula, jos asia mietityttää. Toisaalta rakastan nimeä Orvokki (harmi että mies ei tykkää) mutta myös siksi että nämä on ne nimet mistä ap ja mies tykkää joten miksi tunkea siihen jotain mikä ei ole yhtään sinne päinkään.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:06"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:19"]Entä Orvokki pelkästään? Se on kaunis, erittäin kaunis ja sillä on sinulle tunnearvoa. Jospa jättäisit sen Ursulan pois. Lapsesi suree nimeään, kun katsoo sen pienen merenneidon aikanaan. Kuulostaa ehkä typerältä, mutta lasten maailmassa se on iso juttu. Kukaan ei halua olla pahan noidan niminen.
[/quote]
Tämä olisi kaunis nimi.
[/quote]
Ella on tosi yleinen nykyään. Miksi kaikkien pitäisi olla saman nimisiä? Itse antaisin Orvokki Ursula, jos asia mietityttää. Toisaalta rakastan nimeä Orvokki (harmi että mies ei tykkää) mutta myös siksi että nämä on ne nimet mistä ap ja mies tykkää joten miksi tunkea siihen jotain mikä ei ole yhtään sinne päinkään.
[/quote] Ella oli vain esimerkki. Joku luontoaiheinen nimi eteen sopisi hyvin, ei vaan tähän hätään tullut mieleen kuin Vilja, joka ei mielestäni sovi Ursulan ja Orvokin kanssa.
Anteeksi nyt vaan, mutta Ursula on ihan kamala nimi ja lapsesi tulee inhoamaan sitä 99% todennäköisyydellä. Miten kukaan voi antaa lapselleen nimeksi Ursula? Siksi se on varmaan sen pahan kuningattaren nimi, koska se on niin luotaantyöntävä!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 19:08"]
Noh, kerrottakoon nimi täälläkin. Ei kukaan voi enää kurjemmin lapsen nimeä kommentoida, kuin mitä omat sukulaiset ovat tehneet. Ursula Orvokki. Orvokki on edesmenneen, minulle hyvin rakkaan ihmisen toinen nimi. AP
[/quote]
Kieltämättä aika kauhea. Orvokki nyt menee, mutta toi Ursulahan on Pienessä Merenneidossa se läski mustekala-akka.. ( ei sinänsä mitään väliä, heitimpä vain) MUTTA en ihmettele jos tuleva nuori HÄPEÄÄ nimeään ja lopulta vaihtaa sen siinä 15 vuotiaana.
Jos itse olisin vanhempi, en vaihtaisi nimeä sukulaisten vininän vuoksi, mutta.. No, en ehkä lapselleni edes harkitsisi ko. nimeä.
N20
[/quote] Wikipediasta kun katsoo tunnettuja Ursuloita niin on aika kovan tason naisia, paljon huippu-urheilikoita ja asiantuntijoita. Ursula on koirani nimi, mielestäni aivan upea nimi.
N21
No niin, te "aikuiset" av-mammat: omat ja lastenne nimet tänne pinoon niin arvostellaan. Ai mutta...teillähän on tietysti vain Jannica-Jessicoita, Elloja, Emmoja, Nicoja ja sen sellaisia. Turvallisia valintoja.
Mites ois se Auni Ursula Orvokki?
Ursula on toki mun mielestä ok nimi, ei sillä, mutta jos mietitte, vaihtaisitteko, voisi tollainen kolmiosainen nimi olla hyvä.
itse jotenkin pidän nimistä, jotka jää mieleen. En tiedä, olenko jo liian vanha tuohon Pieni metenneito -mielleyhtymään, sillä mulle tuli mieleen ihana ja karismaattinen näyttelijä Ursula Salo.
(jossain vaiheessa ketjua ehdotuksena oli Lila Orvokki. Sitä jouduin vähän miettimään, sillä sen luin adjektiiviksi ja substantiiiviksi tyyliin pinkki tulppaani).
Tsemppiä pohdintoihin!
[/quote]
[/quote]