Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi synnytystä ei käynnistetä potilaan toiveesta?

Vierailija
21.07.2015 |

Raskausviikolla 35-36? Potilaan perusteluna sietämättömät säryt sekä olot. Eikö sen pitäisi olla potilaan itsensä päätettävissä, kunhan tietää riskit? Ystävääni käy kovin sääliksi, ja lääkärit haluaa odottaa vielä ainakin kaks viikkoa, vaikka ystäväni on ollut lopussa henkisesti sekä fyysisesti jo kaksi viikkoa jotka hänen sanojensa mukaan tuntuvat kuukausilta.. Ei ole kyse siis mistään pienistä raskausajan kolotuksista, vaan oikeasti suurista kivuista. Hän ei enää edes nouse sängystään päivisin, ruokahalu kadonnut.. Olen yrittänyt auttaa, mutta en voi hänen tuskiaan ja olojaan poiskaan viedä :/ miksi lääkärit eivät suostu käynnistämään, kun äidin olo on tuollainen?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni oli täysiaikainen syntyessään mutta viikolla 38, minä tulin ulos 40+. Veljeni on ollut aina sairauksille herkkä, minä olen terve kuin pukki.

Että kyllä siellä sisällä kannattaa hengailla niin pitkään kuin pystyy.

Vierailija
22/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:12"]Tämän täytyy olla provo, mutta yleisesti: Moni ennen aikojaan syntynyt selviää ilman ongelmia, osa ei. Etukäteen sitä on vaikea arvailla. Jotkut selviät ilman ongelmia jopa hyvin pienistä keskosista. Toiset ns. isot keskoset saavat ongelmia. Vaikea sitä on lähteä arvailemaan etukäteen. Jokainen kohdussa vietetty viikko kohti oikeaa laskettua aikaa on vauvan etu. Käynnistäminen on monimutkainen prosessi ja saattaa mennä täysin hyvin - tai sitten ei. Lääkärit ovat varmasti osanneet arvioida ystäväsi tilanteen, ei vain ystäväsi vaan myös vauvan kannalta. Jos ystäväsi tarvitsee psykiatrista apua tms. - auta häntä saamaan sitä.
[/quote]

Kuinkahan tuo psykiatri auttaisi kipuihin ja oloihin? Eikö yleensä pyritä purkamaan masennuksen syytä, ja tässä tapauksessa masennus johtuu noista?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaan mielipidettä ei oikein voi syntymättämältä tiedustella.

Vierailija
24/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:55"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]Vauva ei ole edes täysiaikainen... [/quote] Ei niin, mutta jos äidin olot ovat tuollaiset niin sekö on sitten parempi vaihtoehto? Jos vauva selviää suomen terveydenhuollon ammattitaidon avulla jo ennen 30. Raskausviikkoa kohdun ulkopuolella, niin miksei 35-36 viikolla syntynytkin? Oikeastikko on parempi että äiti kärsii noin pahasti ja masentuu, kuinkahan mahtaa jaksaa vauvaa hoitaa jos tilanne tästä vielä pahenee jos odotellaan vielä viikkoja? Ap [/quote] Kaverin vauva syntyi joskus viikon 30 tietämillä ja nyt isompana sillä on vaikea astma. Eli vaikka pystytään pelastamaan niin ei se mikään harmiton asia ole ettei saa kasvaa kohdussa riittävän kauan. [/quote] No toi nyt on myös huonoa tuuria. Mä olen syntynyt rv 31, ja olen perusterve nainen. Mutta ap:n juttuihin en osaa vastata. [/quote] Juu.. Ja onhan itsellänikin vaikea astma, vaikka olen itse täysiaikaisena syntynyt. Ap

[/quote]

Onpa jännä että sulle on kaikki bilirubiinit ja vaikeat astmat sattuneet tietysti. Jos sulla on täysaikaisena syntyneenä vaikea astrma niin taivas tietää olisitko edes hengissä jos olisit syntynyt viikolla 30.
[/quote]

Niin, on se jännä että täysiaikaisetkin saattavat sairastua. Tiesitkö että minulla on lisäksi nuoruusiän diabetes? Ja selkärangan rappeuma? Hmm, mutta sinun väitteistäsihän paistaa läpi se "fakta", että keskoset sairastuu ja täysiaikaiset eivät. Voi luoja.

Ap

Vierailija
25/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:13"]Luuletko että ystävääsi myöhemmin harmittaisi jos saisi kehitysvammaisen lapsen loppuiäkseen? Koska ei parin viikon hankalaa oloa kestänyt?

Tämä on se syy miksi sitä lasta ei "oteta ulos" kun äiti pyytää.
[/quote]

KEHITYSVAMMAISEN??..

Vierailija
26/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi on kerran niin kipeä ja tuskainen kun väität niin todennäköisesti hänet otettaisiin sisään sairaalaan ainakin tarkkailuun, jotta saisi selville miksi olo on sietämätön. Jos taas kyse on prinsessasta, joka ei siedä yhtään epämukavuutta niin onnea vauva-arkeen, viimeiset raskausviikot ovat jokaiselle tuskaisia.

Vierailija
27/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]Vauva ei ole edes täysiaikainen...
[/quote]

Ei niin, mutta jos äidin olot ovat tuollaiset niin sekö on sitten parempi vaihtoehto? Jos vauva selviää suomen terveydenhuollon ammattitaidon avulla jo ennen 30. Raskausviikkoa kohdun ulkopuolella, niin miksei 35-36 viikolla syntynytkin? Oikeastikko on parempi että äiti kärsii noin pahasti ja masentuu, kuinkahan mahtaa jaksaa vauvaa hoitaa jos tilanne tästä vielä pahenee jos odotellaan vielä viikkoja?

Ap
[/quote]

Eivät ne riskeeraa vauvaa. Vauva on vielä ennen aikainen. Olin minäkin loppu samalla tavalla, nukuin vain koko päivän ja yön. Söin vain kerran päivässä jotain nopeaa. Viikolla 37 alettiin suunnitella käynnistystä. Viikolla 38 katsottiin olisiko kohdunsuu hyvällä mallilla käynnistyksen suhteen ei ollut. Rv 39+4 se vihdoin oli sellaisessa kunnossa, että synnytyskäynnistettiin. Vaikka käynnistykseni meni hyvin eli synnytys alkoi ensimmäisen cytotecin jälkeen. Ei se mene aina niin, siellä oli monia äitejä jotka olivat siellä jo kolmatta päivää eikä yhden yhtäkään supistusta. Välillä pääsivät kotiin ja sitten taas yritettiin. Myös komplikaatiot ovat yleisiä kun käynnistetään. Monesti joudutaankin keisarileikkaukseen.

Vierailija
28/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, jos äiti on jo nyt tuossa kunnossa, niin apua tarvitaan todellakin. Ei vaikuta siltä että kykenee vastaamaan syntyvän vauvan tarpeisiin!!!

Vierailija
29/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:55"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]Vauva ei ole edes täysiaikainen... [/quote] Ei niin, mutta jos äidin olot ovat tuollaiset niin sekö on sitten parempi vaihtoehto? Jos vauva selviää suomen terveydenhuollon ammattitaidon avulla jo ennen 30. Raskausviikkoa kohdun ulkopuolella, niin miksei 35-36 viikolla syntynytkin? Oikeastikko on parempi että äiti kärsii noin pahasti ja masentuu, kuinkahan mahtaa jaksaa vauvaa hoitaa jos tilanne tästä vielä pahenee jos odotellaan vielä viikkoja? Ap [/quote] Kaverin vauva syntyi joskus viikon 30 tietämillä ja nyt isompana sillä on vaikea astma. Eli vaikka pystytään pelastamaan niin ei se mikään harmiton asia ole ettei saa kasvaa kohdussa riittävän kauan. [/quote] No toi nyt on myös huonoa tuuria. Mä olen syntynyt rv 31, ja olen perusterve nainen. Mutta ap:n juttuihin en osaa vastata. [/quote] Juu.. Ja onhan itsellänikin vaikea astma, vaikka olen itse täysiaikaisena syntynyt. Ap

[/quote]

Onpa jännä että sulle on kaikki bilirubiinit ja vaikeat astmat sattuneet tietysti. Jos sulla on täysaikaisena syntyneenä vaikea astrma niin taivas tietää olisitko edes hengissä jos olisit syntynyt viikolla 30.
[/quote]

Niin, on se jännä että täysiaikaisetkin saattavat sairastua. Tiesitkö että minulla on lisäksi nuoruusiän diabetes? Ja selkärangan rappeuma? Hmm, mutta sinun väitteistäsihän paistaa läpi se "fakta", että keskoset sairastuu ja täysiaikaiset eivät. Voi luoja.

Ap
[/quote]
No se nyt vaan on fakta, että keskosilla niitä ongelmia todennäköisemmin tulee kuin täysiaikaisilla vauvoilla. Mene nyt vaikka googlettamaan vähän äläkä täällä jaksa pönttöillä. -ohis

Vierailija
30/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]Vauva ei ole edes täysiaikainen...
[/quote]

Ei niin, mutta jos äidin olot ovat tuollaiset niin sekö on sitten parempi vaihtoehto? Jos vauva selviää suomen terveydenhuollon ammattitaidon avulla jo ennen 30. Raskausviikkoa kohdun ulkopuolella, niin miksei 35-36 viikolla syntynytkin? Oikeastikko on parempi että äiti kärsii noin pahasti ja masentuu, kuinkahan mahtaa jaksaa vauvaa hoitaa jos tilanne tästä vielä pahenee jos odotellaan vielä viikkoja?

Ap
[/quote]

Eivät ne riskeeraa vauvaa. Vauva on vielä ennen aikainen. Olin minäkin loppu samalla tavalla, nukuin vain koko päivän ja yön. Söin vain kerran päivässä jotain nopeaa. Viikolla 37 alettiin suunnitella käynnistystä. Viikolla 38 katsottiin olisiko kohdunsuu hyvällä mallilla käynnistyksen suhteen ei ollut. Rv 39+4 se vihdoin oli sellaisessa kunnossa, että synnytyskäynnistettiin. Vaikka käynnistykseni meni hyvin eli synnytys alkoi ensimmäisen cytotecin jälkeen. Ei se mene aina niin, siellä oli monia äitejä jotka olivat siellä jo kolmatta päivää eikä yhden yhtäkään supistusta. Välillä pääsivät kotiin ja sitten taas yritettiin. Myös komplikaatiot ovat yleisiä kun käynnistetään. Monesti joudutaankin keisarileikkaukseen.
[/quote]

Hän ei nuku. Hän ei pysty, koska kivut ovat niin suuret. Mikäs siinä jos nukkuiskin! Lääkäri oli sitä mieltä että kivuille ei ole "järkevää" syytä jonka takia ei ole aihetta tutkia tilannetta enempää, ei ne olleet osastoa edes ehdottaneet. Vauvan painoarvio oli rv 35 3,2kg ja lapsivettä runsaasti, muuten kaikki ok vauvalla.

Ap

Vierailija
31/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ystäväsi on kotona eikä sairaalassa jos ei kerran pääse sängystä ylös eikä pysty syömään? Soitat ystävällesi ambulanssin niin he selvittävät sairaalassa missä on vikaa ja pistävät ainakin nestetippaan ja ruokintaan.

Vierailija
32/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:18"]Hyvänen aika, jos äiti on jo nyt tuossa kunnossa, niin apua tarvitaan todellakin. Ei vaikuta siltä että kykenee vastaamaan syntyvän vauvan tarpeisiin!!!
[/quote]

Eli siis koska äiti on romuna raskauden vaivojen ja kipujen takia, hän ei ole kykenevä hoitamaan vauvaansa? Jaahas.

Vierailija
33/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:18"]Hyvänen aika, jos äiti on jo nyt tuossa kunnossa, niin apua tarvitaan todellakin. Ei vaikuta siltä että kykenee vastaamaan syntyvän vauvan tarpeisiin!!!
[/quote]

Mä olen ollut tuollaisessa kunnossa jokaisessa raskaudessa, olo helpottanu kun vauva on tullut ulos. Ne on ne raskausajan hormoonit jotka sekoittavat pääni niin pahasti. Siksi en voi käyttää pillereitä, koska tekevät saman. Olenkin siis elåmäni kunnossa kun vauva vihdoin tulee ulos ja jaksan hoitaa.

Vierailija
34/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]Vauva ei ole edes täysiaikainen...
[/quote]

Ap
[/quote]

[/quote]

Hän ei nuku. Hän ei pysty, koska kivut ovat niin suuret. Mikäs siinä jos nukkuiskin! Lääkäri oli sitä mieltä että kivuille ei ole "järkevää" syytä jonka takia ei ole aihetta tutkia tilannetta enempää, ei ne olleet osastoa edes ehdottaneet. Vauvan painoarvio oli rv 35 3,2kg ja lapsivettä runsaasti, muuten kaikki ok vauvalla.

Ap
[/quote]

Musta alkaa oikeasti tuntumaan, että sä et halua edes ymmärtää. Jatka jankkaamistasi vain.

Vierailija
35/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:18"]

Vaikka käynnistykseni meni hyvin eli synnytys alkoi ensimmäisen cytotecin jälkeen. Ei se mene aina niin, siellä oli monia äitejä jotka olivat siellä jo kolmatta päivää eikä yhden yhtäkään supistusta.

[/quote]

Kolme päivää ilman supistuksia on käynnistämisessä vasta hyvä alku. Mulla aloitettiin käynnistys 38+0 ja lapsi syntyi viikolla 39+4. Välillä olin kotona pari päivää lepäämässä. Tai ei synnytys sitten lopuksi edes käynnistynyt, vaan kävelin synnytyssaliin ilman ainuttakaan supistusta, keinotekoisesti ne tehtiin. Ja palkkana karmea synnytys jossa ponnistin melkein 3 tuntia kunnes leikattiin ulos.

Vierailija
36/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:22"]Miksi ystäväsi on kotona eikä sairaalassa jos ei kerran pääse sängystä ylös eikä pysty syömään? Soitat ystävällesi ambulanssin niin he selvittävät sairaalassa missä on vikaa ja pistävät ainakin nestetippaan ja ruokintaan.
[/quote]

Miksi ambulanssin soitan, kun vasta lääkärissä kävi ja sai tuollaisen palautteen kuin ylempänä kirjoitin?

Ap

Vierailija
37/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tokassa raskaudessa diagnoosina hellp-syndrooma, käynnistys viikolla 35 ja tuloksena pieni enkelipoika. En todellakaan suosittele käynnistystä kenellekkään jos ei ole pakko.

Vierailija
38/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]Vauva ei ole edes täysiaikainen... [/quote] Ei niin, mutta jos äidin olot ovat tuollaiset niin sekö on sitten parempi vaihtoehto? Jos vauva selviää suomen terveydenhuollon ammattitaidon avulla jo ennen 30. Raskausviikkoa kohdun ulkopuolella, niin miksei 35-36 viikolla syntynytkin? Oikeastikko on parempi että äiti kärsii noin pahasti ja masentuu, kuinkahan mahtaa jaksaa vauvaa hoitaa jos tilanne tästä vielä pahenee jos odotellaan vielä viikkoja? Ap

[/quote]

Kaverin vauva syntyi joskus viikon 30 tietämillä ja nyt isompana sillä on vaikea astma. Eli vaikka pystytään pelastamaan niin ei se mikään harmiton asia ole ettei saa kasvaa kohdussa riittävän kauan.
[/quote]

No toi nyt on myös huonoa tuuria. Mä olen syntynyt rv 31, ja olen perusterve nainen. Mutta ap:n juttuihin en osaa vastata.
[/quote]
No eikä ole! On hyvin yleistä, että Keskosille tulee astma jossain vaiheessa. Omalla tytöllä on myös. Syntyi 29vkolla. Ja kaverin keskosella myös.
[/quote]
Hmm... 4 alapeukkua? Keskosilla riski sairastua astmaan on puolitoista kertainen verraten täysiaikaisiin ja ennen 32 viikkoa syntyneillä kolminkertainen riski.

Vierailija
39/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat kirjoittaa itsestäsi... Koita jaksella vielä, se on vauvan parhaaksi.

Vierailija
40/76 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:26"]Minulla tokassa raskaudessa diagnoosina hellp-syndrooma, käynnistys viikolla 35 ja tuloksena pieni enkelipoika. En todellakaan suosittele käynnistystä kenellekkään jos ei ole pakko.
[/quote]

Eipä varmaan syndroomalla ollu taas asian kans mitään tekemkstä, tai vaan tuurilla?
.
Multa on molemmat tytöt syntyneet käynnistyksellä diabeteksen takia rv 36, ja terveitä ovat ainakin vielä nyt teini-ikäisinä. Pari päivää saivat lisähappea ja sitten kotiuduttiin :) Mä en osaa sanoa kuinka auttaa ystävää, kun kerta tollanen tilanne on.. Eikä täällä näköjään osaa muutkaan tehdä kun v*ttuilla, osasit sitä varmaan odottaakki vauvapalstalta? Entäs jos kaverisi hankkisi toisen lääkärin mielipiteen tilanteesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan