Miten teillä varaa viedä lapset hoitoon? 680e
Maksu kahdesta päiväkotilaisesta + iltapäiväkerholaisesta.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:24"]Se, että ajattelee, että töihin ei kannata mennä hoitomaksujen vuoksi, on yhtä lyhytnäköistä ajattelua kuin, että lapsia kannattaa tehdä tukien vuoksi ja taas samat ihmiset valitsevat näin. Sitten myöhemmin ehkä jopa eronneena nainen miettii, että miksi työuraa, omaisuutta ja eläkettä ei ole kertynyt niin kuin naapurilla.
[/quote]
Tämä!
Ai ai kyllä kannatti tehdä lapset kun opiskeltiin vielä, maksut oli 0 euroa ja hoitoaika 7-17. Ei toki pidetty lapsia niin pitkää päivää muulloin kuin pakon edessä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:06"]
Hohhoijaa, eihän sitä tosiaan tarvitse käydä töissä, jos sijoitustuloillaan elä ja puoliso tienaa kahden ihmisen edestä. Tällä vain ei ole juurikaan tekemistä päivähoitomaksujen suuruuden eikä keskimääräisen lapsiperheen todellisuuden kanssa. Avautumisen epärelevanttiuden takia alapeukutin alkuperäistä viestiä, selityksenä Saksassa asuvalle ihmettelijälle.
[/quote]
Pointti olikin siinä, ettei se lasten hoitoon vieminen ole taloudellisesti kannattavaa, jos palkka on 1500e/kk ja hoitomaksujen + muiden kulujen jälkeen käteen jää satku enemmän? Oletko yksinkertainen?
[/quote]
Oletko itse yksinkertainen? Jos jää satku enemmän, niin onhan se juuri TALOUDELLISESTI kannattavaa.
Minun puolestani on ihan ok jäädä kotiin vaikka maailman tappiin , jos siihen on varaa. Eli ei kitistä sitten yhteiskunnan tukien vähyydestä, kun on itse pilattu mahdollisuudet työelämässä menestymiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:06"]
Hohhoijaa, eihän sitä tosiaan tarvitse käydä töissä, jos sijoitustuloillaan elä ja puoliso tienaa kahden ihmisen edestä. Tällä vain ei ole juurikaan tekemistä päivähoitomaksujen suuruuden eikä keskimääräisen lapsiperheen todellisuuden kanssa. Avautumisen epärelevanttiuden takia alapeukutin alkuperäistä viestiä, selityksenä Saksassa asuvalle ihmettelijälle.
[/quote]
Pointti olikin siinä, ettei se lasten hoitoon vieminen ole taloudellisesti kannattavaa, jos palkka on 1500e/kk ja hoitomaksujen + muiden kulujen jälkeen käteen jää satku enemmän? Oletko yksinkertainen?
[/quote]
Eihän ne lapsetkaan siellä päiväkodissa ikuisesti ole. Jossain vaiheessa he ovat koulussa, ja sitten äitimammukalle jää vielä vähemmän rahaa, kun on jätetty se työpaikka eikä uutta löydy. Paitsi tietysti jos tehtailee jatkuvasti uusia lapsia eläkkeeseen asti.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:00"]
Ai ai kyllä kannatti tehdä lapset kun opiskeltiin vielä, maksut oli 0 euroa ja hoitoaika 7-17. Ei toki pidetty lapsia niin pitkää päivää muulloin kuin pakon edessä.
[/quote]
Jep, harmi kun en tavannut miestäni aikaisemmin. Meillä oli lapsi tarhassa sen ajan kun minä opiskelin ja mies pienipalkkaisessa työssä. Ei paljon naurattanut.
Vuosikaudet kotona lymyillyt nainen ei ole se halutuin työntekijä, kun lopulta työt alkaisi maistua. Kannattaisi tehdä vaikka lyhennettyä työaikaa, niin pysyisi kiinni työelämässä ja hoitomaksut olisivat pienemmät. Iltapäiväkerhokin olisi turha.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:06"] Hohhoijaa, eihän sitä tosiaan tarvitse käydä töissä, jos sijoitustuloillaan elä ja puoliso tienaa kahden ihmisen edestä. Tällä vain ei ole juurikaan tekemistä päivähoitomaksujen suuruuden eikä keskimääräisen lapsiperheen todellisuuden kanssa. Avautumisen epärelevanttiuden takia alapeukutin alkuperäistä viestiä, selityksenä Saksassa asuvalle ihmettelijälle. [/quote] Pointti olikin siinä, ettei se lasten hoitoon vieminen ole taloudellisesti kannattavaa, jos palkka on 1500e/kk ja hoitomaksujen + muiden kulujen jälkeen käteen jää satku enemmän? Oletko yksinkertainen? [/quote] Oletko itse yksinkertainen? Jos jää satku enemmän, niin onhan se juuri TALOUDELLISESTI kannattavaa. Minun puolestani on ihan ok jäädä kotiin vaikka maailman tappiin , jos siihen on varaa. Eli ei kitistä sitten yhteiskunnan tukien vähyydestä, kun on itse pilattu mahdollisuudet työelämässä menestymiseen.
[/quote]
Ei, vaan kyse on arvomaailmasta. Jos lapsillani on parempi olla kotona, kuin tarhassa, miksi vaihtaisin tuon sataseen? Eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllä, rahaa tulisi se satanen enemmän, mutta lapset voisivat huonommin.
Minulle satanen kuussa ei ole iso raha, joten katson ettei se ole minulle taloudellisesti kannattavaa noiden negatiivisten puolten vuoksi. Jollekin satanen voi olla iso raha, sitten nämä tekevät valintansa sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:12"]
Vuosikaudet kotona lymyillyt nainen ei ole se halutuin työntekijä, kun lopulta työt alkaisi maistua. Kannattaisi tehdä vaikka lyhennettyä työaikaa, niin pysyisi kiinni työelämässä ja hoitomaksut olisivat pienemmät. Iltapäiväkerhokin olisi turha.
[/quote]
Minä vähän luulen, että tämä tulee kääntymään. Kaikkein huonoin vaihtoehto työnantajalle on lisääntymisikäinen nainen, tai nainen, jolla on pieniä päiväkoti-ikäisiä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"]
Meillä mies tienaa etuineen vähän alle 6000e/kk ja minä saisin työssäni palkkaa n. 1500e/kk brutto. Jos menisin takaisin töihin ja lapset päiväkotiin hoidettavaksi, käteen jäisi ehkä satanen enemmän kuussa, jos sitäkään. Vastapainoksi lapset pitäisi repiä sängyistään jo aamuseitsemältä, ja joka päivä he joutuisivat tappelemaan päiväkodissa hoitajan huomiosta ja leluista ison lapsikatraan kanssa.
Ei todellakaan ole tuon satasen arvoista, joten jatkan kotona olemista, kunnes pieninkin (nyt 2v.) menee kouluun. Miehen palkalla maksamme asuntolainan ja kaikki elämisen kulut, lapsilisät + kotihoidon tuki neljästä lapsesta menee säästöön tai kulutetaan milloin mihinkin.
[/quote]
No ei tuolla kuuden tonnin liksalla mitenkään herroiksi eletä, etenkään jos kyseessä on bruttotulot. Ihan taviskeskiluokkaista elämää. Itse yhden hengen taloudessa tienaan bruttona 5500-8000/kk eikä tässä missään eliittipiireissä liehuta. Mutta maksaahan miehesi sinulle eläkettä? Tai siis maksaa sinulle kuukausittain summan, jonka sijoitat haluamallasi tavalla (ei merkkikäsilaukkuihin vaan oikeisiin sijoituksiin)? Ja kai kaikki omaisuus on kummankin nimissä? Ja sinulla on ammatti ja työpaikka ja pidät yllä ammattitaitoasi säännöllisellä kouluttautumisella? Vaikka ette koskaan eroaisi, mies voi vaikka heittää henkensä, omakotalo ei ehkä mene kaupaksi pariin vuoteen...
No, kukin tavallaan. Itse en uskaltaisi tuolla tavalla heittäytyä toisen ihmisen armeliaisuuden varaan.
[/quote]
Eli tuo ylläoleva perhe tienaa n. 7500€ brutto, äkkiseltään laskettuna 6000€ bruttona mies saa nettona varmaan n. 3700€ ja 1500€ bruttona saa nettona n. 1300€ eli nettona yht. n. 5000€ ja siihen päälle sitten lapsilisät. Kyllä tuo on jo ylemmän keskiluokan tulotasoa tuo varsinkin jos lapsia on vain 1-2. Meitä on monia jotka jäävät reilusti alle tuon. Meillä esim. nettotulot yht. 4000€, lapsia 4 ja ei todellakaan herroiksi elele ei.
Paljonko menee päivähoitomaksuja kahdesta lapsesta jos perheen äiti tienaa brutto 6000€/kk ja isä 3000€/kk. Missä tämän voisi laskea?
Tuon takia ei kannattaisi hankkia Montaa lasta jos ei oikeasti ole varaa maksaa huimia summia hoidosta jne