Miten teillä varaa viedä lapset hoitoon? 680e
Maksu kahdesta päiväkotilaisesta + iltapäiväkerholaisesta.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"] Meillä mies tienaa etuineen vähän alle 6000e/kk ja minä saisin työssäni palkkaa n. 1500e/kk brutto. Jos menisin takaisin töihin ja lapset päiväkotiin hoidettavaksi, käteen jäisi ehkä satanen enemmän kuussa, jos sitäkään. Vastapainoksi lapset pitäisi repiä sängyistään jo aamuseitsemältä, ja joka päivä he joutuisivat tappelemaan päiväkodissa hoitajan huomiosta ja leluista ison lapsikatraan kanssa. Ei todellakaan ole tuon satasen arvoista, joten jatkan kotona olemista, kunnes pieninkin (nyt 2v.) menee kouluun. Miehen palkalla maksamme asuntolainan ja kaikki elämisen kulut, lapsilisät + kotihoidon tuki neljästä lapsesta menee säästöön tai kulutetaan milloin mihinkin. [/quote] Ja tätäkin alapeukutti noin monta. Mikä teitä suomalaisia vaivaa. Just tuollaisessa perhekuviossa on järkevintä, että äiti jää lasten kanssa kotiin. Ja tässä perheessä kuitenkin onneksi on ilmeisesti se suhde rahaan, että perheen tulot ovat yhteisiä. En todella ymmärrä, mitä alapeukuttamista tässä on. Tätä perhettä ette pääse edes kritisoimaan siitä, ettei olisi varaa useampaan lapseen. se yksi saksalainen [/quote] Minä en ainakaan halua enää yhtään vahvempaa kotiäitikulttuuria kuin meillä jo on. Haluan itse opiskella, tehdä töitä ja olla itsenäinen, en olla riippuvainen yhdenkään miehen elatuksesta. Mielestäni suunnan pitäisi olla perheasioissa Ruotsin mukainen, ei Saksan. [/quote] No mutta sinullahan on vapaus valita! :D Meillä minä jäin miehen toiveesta kotiin hoitamaan lapsia. Rahat ovat yhteisiä, samoin talo on 50/50 kummankin nimissä, sillä mieheni mielestä työni kotiäitinä on tasan yhtä arvokasta kuin omansa. Hassua, miten vastavirtaan kulkevia kritisoidaan ihan aina ja kaikesta. [/quote] Miten ikiaikaista perinnettä noudattava kulkee vastavirtaan? Joka tapauksessa, minua ei häiritse pätkääkään se, jos te teette noin. En vain halua, että yhteiskuntaa kehitetään siihen suuntaan, että pienipalkkaisten ainoa vaihtoehto on jäädä kotiäideiksi. Haluaisin ennemmin nähdä, että miestenkin osallistumista perhe-elämään tuettaisiin. Ei siis mitään perheverotusta vaan paremmat mahdollisuudet osa-aikatyöhön ja järkevät lastenhoitokustannukset.
[/quote]
Mikään mies ei tule ikinä jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan, jos miehen palkka on 6000e/kk ja naisen 1500e/kk. Millä meinasit tuon epätasapainon korjata? :O
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:14"]Veimme lapset hoitoon kokopäivätyön vuoksi. Siksi meillä on varaa hoitoon.
[/quote]Mutta jos toisen palkka on 2000e niin ei kannata. Päivähoito.aksut olisi meillä 700e, bensa, 300e ja veroja yms. Kuluja 550e eli tappiolle menee.
[/quote]
Höpö höpö
Mikä ihana tekosyy. Kaikki kohdat...
300 ajelee melko kauas töihin. Mitä kuluja 500?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"] Meillä mies tienaa etuineen vähän alle 6000e/kk ja minä saisin työssäni palkkaa n. 1500e/kk brutto. Jos menisin takaisin töihin ja lapset päiväkotiin hoidettavaksi, käteen jäisi ehkä satanen enemmän kuussa, jos sitäkään. Vastapainoksi lapset pitäisi repiä sängyistään jo aamuseitsemältä, ja joka päivä he joutuisivat tappelemaan päiväkodissa hoitajan huomiosta ja leluista ison lapsikatraan kanssa. Ei todellakaan ole tuon satasen arvoista, joten jatkan kotona olemista, kunnes pieninkin (nyt 2v.) menee kouluun. Miehen palkalla maksamme asuntolainan ja kaikki elämisen kulut, lapsilisät + kotihoidon tuki neljästä lapsesta menee säästöön tai kulutetaan milloin mihinkin. [/quote] Ja tätäkin alapeukutti noin monta. Mikä teitä suomalaisia vaivaa. Just tuollaisessa perhekuviossa on järkevintä, että äiti jää lasten kanssa kotiin. Ja tässä perheessä kuitenkin onneksi on ilmeisesti se suhde rahaan, että perheen tulot ovat yhteisiä. En todella ymmärrä, mitä alapeukuttamista tässä on. Tätä perhettä ette pääse edes kritisoimaan siitä, ettei olisi varaa useampaan lapseen. se yksi saksalainen [/quote] Minä en ainakaan halua enää yhtään vahvempaa kotiäitikulttuuria kuin meillä jo on. Haluan itse opiskella, tehdä töitä ja olla itsenäinen, en olla riippuvainen yhdenkään miehen elatuksesta. Mielestäni suunnan pitäisi olla perheasioissa Ruotsin mukainen, ei Saksan. [/quote] No mutta sinullahan on vapaus valita! :D Meillä minä jäin miehen toiveesta kotiin hoitamaan lapsia. Rahat ovat yhteisiä, samoin talo on 50/50 kummankin nimissä, sillä mieheni mielestä työni kotiäitinä on tasan yhtä arvokasta kuin omansa. Hassua, miten vastavirtaan kulkevia kritisoidaan ihan aina ja kaikesta. [/quote] Miten ikiaikaista perinnettä noudattava kulkee vastavirtaan? Joka tapauksessa, minua ei häiritse pätkääkään se, jos te teette noin. En vain halua, että yhteiskuntaa kehitetään siihen suuntaan, että pienipalkkaisten ainoa vaihtoehto on jäädä kotiäideiksi. Haluaisin ennemmin nähdä, että miestenkin osallistumista perhe-elämään tuettaisiin. Ei siis mitään perheverotusta vaan paremmat mahdollisuudet osa-aikatyöhön ja järkevät lastenhoitokustannukset.
[/quote]
Mikään mies ei tule ikinä jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan, jos miehen palkka on 6000e/kk ja naisen 1500e/kk. Millä meinasit tuon epätasapainon korjata? :O
[/quote]
Jääväthän isopalkkaiset naisetkin. Vanhempainvapaista maksettavat korvaukset ovat ansiosidonnaisia, joten tiputus ei ole niin valtava. Enemmänkin kyse on halusta. Yksi vaihtoehto olisi osa-aikatyö, jolloin naisen ei tarvitsisi ainakaan jättäytyä kokonaan pois töistä hoitomaksujen takia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:06"]
Hohhoijaa, eihän sitä tosiaan tarvitse käydä töissä, jos sijoitustuloillaan elä ja puoliso tienaa kahden ihmisen edestä. Tällä vain ei ole juurikaan tekemistä päivähoitomaksujen suuruuden eikä keskimääräisen lapsiperheen todellisuuden kanssa. Avautumisen epärelevanttiuden takia alapeukutin alkuperäistä viestiä, selityksenä Saksassa asuvalle ihmettelijälle.
[/quote]
Pointti olikin siinä, ettei se lasten hoitoon vieminen ole taloudellisesti kannattavaa, jos palkka on 1500e/kk ja hoitomaksujen + muiden kulujen jälkeen käteen jää satku enemmän? Oletko yksinkertainen?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:30"]
Jääväthän isopalkkaiset naisetkin. Vanhempainvapaista maksettavat korvaukset ovat ansiosidonnaisia, joten tiputus ei ole niin valtava. Enemmänkin kyse on halusta. Yksi vaihtoehto olisi osa-aikatyö, jolloin naisen ei tarvitsisi ainakaan jättäytyä kokonaan pois töistä hoitomaksujen takia.
[/quote]
No mikä tuon estää? Voihan sen tälläkin hetkellä toteuttaa valitsemalla ammattinsa niin, että työaikaa voi säätää elämäntilanteen mukaan. Jos lapset hankkii tyyliin "suoraan koulusta paksuksi", ei kyse ole suunnittelusta. Homman voi tehdä toisinkin. Suunnitellen, säästäen ja lapset hankkien sitten vasta, kun niihin on varaa ja nimenomaan niin, että ei ole pakko raahata lapsia tarhaan ja itse nälkäpalkalla töihin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:06"]
Hohhoijaa, eihän sitä tosiaan tarvitse käydä töissä, jos sijoitustuloillaan elä ja puoliso tienaa kahden ihmisen edestä. Tällä vain ei ole juurikaan tekemistä päivähoitomaksujen suuruuden eikä keskimääräisen lapsiperheen todellisuuden kanssa. Avautumisen epärelevanttiuden takia alapeukutin alkuperäistä viestiä, selityksenä Saksassa asuvalle ihmettelijälle.
[/quote]
Pointti olikin siinä, ettei se lasten hoitoon vieminen ole taloudellisesti kannattavaa, jos palkka on 1500e/kk ja hoitomaksujen + muiden kulujen jälkeen käteen jää satku enemmän? Oletko yksinkertainen?
[/quote]
:) Sä et halua mennä töihin, lastenhoitomaksut ovat vain tekosyy.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:37"]Meillä minä jäin miehen toiveesta kotiin hoitamaan lapsia.
[/quote]
Ei, vaan itse teit päätöksen miehesi puolesta kouluttautumalla alalle, jossa palkka on vain 1500 euroa/kk.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:33"]
[/quote]
No mikä tuon estää? Voihan sen tälläkin hetkellä toteuttaa valitsemalla ammattinsa niin, että työaikaa voi säätää elämäntilanteen mukaan. Jos lapset hankkii tyyliin "suoraan koulusta paksuksi", ei kyse ole suunnittelusta. Homman voi tehdä toisinkin. Suunnitellen, säästäen ja lapset hankkien sitten vasta, kun niihin on varaa ja nimenomaan niin, että ei ole pakko raahata lapsia tarhaan ja itse nälkäpalkalla töihin.
[/quote]
Minua ei estäkään, sillä voin itse valita työaikani ja tehdä osa-aikatyötä. Tienaan lisäksi enemmän kuin mieheni, joten en ole huolissani omalta osaltani. Käsittääkseni mahdollisuus osa-aikatyöhön ja työaikojen päättämiseen on melkoisen harvinaista, sillä työnantajan ei ole pakko suostua niihin. Haluaisin kuitenkin nähdä yhteiskunnan, missä naista pidetään samanarvoisena työntekijänä kuin miestä ja miestä vastaavasti samanarvoisena vanhempana kuin naista. Siihen on vielä pitkä matka, ja siksi yhteiskunnan on tuettava sitä esim. vastaavasti kuin jo mainitussa Ruotsissa, missä isät osallistuvat ihan eri tavalla kuin Suomessa.
Hmm... minä en ainakaan voisi häipyä töistä klo 13. Joten noihin Saksan hoitomaksuihin pitäisi laskea minun kohdallani lisäksi au pairin tms palkka.
Kyselin Lontoossa asuvan tuttavani päivähoitomaksuja. Vau. Suomessa ei todellakaan ole päivähoito kallista.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:06"] Hohhoijaa, eihän sitä tosiaan tarvitse käydä töissä, jos sijoitustuloillaan elä ja puoliso tienaa kahden ihmisen edestä. Tällä vain ei ole juurikaan tekemistä päivähoitomaksujen suuruuden eikä keskimääräisen lapsiperheen todellisuuden kanssa. Avautumisen epärelevanttiuden takia alapeukutin alkuperäistä viestiä, selityksenä Saksassa asuvalle ihmettelijälle. [/quote] Pointti olikin siinä, ettei se lasten hoitoon vieminen ole taloudellisesti kannattavaa, jos palkka on 1500e/kk ja hoitomaksujen + muiden kulujen jälkeen käteen jää satku enemmän? Oletko yksinkertainen? [/quote] :) Sä et halua mennä töihin, lastenhoitomaksut ovat vain tekosyy.
[/quote]
Saathan sinä noinkin sen ajatella. Ajattele, että jossakin on oikeasti mies, joka haluaa vaimonsa kasvattavan heidän yhteiset lapsensa sen sijaan, että nämä dumpattaisiin johonkin tarhaan.
Kyllä tämä ainakin meillä on yhteinen sopimus. Mutta kaikista ei olekaan kotiäideiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:32"]
[/quote]
[/quote]
Minua ei estäkään, sillä voin itse valita työaikani ja tehdä osa-aikatyötä. Tienaan lisäksi enemmän kuin mieheni, joten en ole huolissani omalta osaltani. Käsittääkseni mahdollisuus osa-aikatyöhön ja työaikojen päättämiseen on melkoisen harvinaista, sillä työnantajan ei ole pakko suostua niihin. Haluaisin kuitenkin nähdä yhteiskunnan, missä naista pidetään samanarvoisena työntekijänä kuin miestä ja miestä vastaavasti samanarvoisena vanhempana kuin naista. Siihen on vielä pitkä matka, ja siksi yhteiskunnan on tuettava sitä esim. vastaavasti kuin jo mainitussa Ruotsissa, missä isät osallistuvat ihan eri tavalla kuin Suomessa.
[/quote]
Sä voit ihan vapaasti muuttaa Ruotsiin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sä voit ihan vapaasti muuttaa Ruotsiin.
[/quote]
Aivan, turha parantaa mitään misaään muualla, sillä kaikki voivat muuttaa Ruotsiin.
Ei ole enään kauvan kun vuoden alussa päivähoitomaksuja korotetaan 24%
Veimme lapset hoitoon kokopäivätyön vuoksi. Siksi meillä on varaa hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:13"]Ei ole enään kauvan kun vuoden alussa päivähoitomaksuja korotetaan 24%
[/quote]No ei tarvii miettiä hoitoon viemistä enää vaikka kotihoidontukikin loppuu meinaan sitten meidän päivähoitokulut on jo 1000e eli jään vaan kotirouvaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:14"]Veimme lapset hoitoon kokopäivätyön vuoksi. Siksi meillä on varaa hoitoon.
[/quote]Mutta jos toisen palkka on 2000e niin ei kannata. Päivähoito.aksut olisi meillä 700e, bensa, 300e ja veroja yms. Kuluja 550e eli tappiolle menee.
Mitä? Miksi kukaan ei kertonut, että lapset eivät ole ilmaisia ja että heistä ei saa rahaa loputtomiin?
Miten voi olla noin korkeat maksut? Missä asutte??
No vielä kalliimmaksi tulee olla viemättä lapsia hoitoon. Sittenhän jompikumpi vanhemmista ei pääse töihin tienaamaan rahaa, kyllä se isompi menetys on.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:52"] Meillä mies tienaa etuineen vähän alle 6000e/kk ja minä saisin työssäni palkkaa n. 1500e/kk brutto. Jos menisin takaisin töihin ja lapset päiväkotiin hoidettavaksi, käteen jäisi ehkä satanen enemmän kuussa, jos sitäkään. Vastapainoksi lapset pitäisi repiä sängyistään jo aamuseitsemältä, ja joka päivä he joutuisivat tappelemaan päiväkodissa hoitajan huomiosta ja leluista ison lapsikatraan kanssa. Ei todellakaan ole tuon satasen arvoista, joten jatkan kotona olemista, kunnes pieninkin (nyt 2v.) menee kouluun. Miehen palkalla maksamme asuntolainan ja kaikki elämisen kulut, lapsilisät + kotihoidon tuki neljästä lapsesta menee säästöön tai kulutetaan milloin mihinkin. [/quote] Ja tätäkin alapeukutti noin monta. Mikä teitä suomalaisia vaivaa. Just tuollaisessa perhekuviossa on järkevintä, että äiti jää lasten kanssa kotiin. Ja tässä perheessä kuitenkin onneksi on ilmeisesti se suhde rahaan, että perheen tulot ovat yhteisiä. En todella ymmärrä, mitä alapeukuttamista tässä on. Tätä perhettä ette pääse edes kritisoimaan siitä, ettei olisi varaa useampaan lapseen. se yksi saksalainen [/quote] Minä en ainakaan halua enää yhtään vahvempaa kotiäitikulttuuria kuin meillä jo on. Haluan itse opiskella, tehdä töitä ja olla itsenäinen, en olla riippuvainen yhdenkään miehen elatuksesta. Mielestäni suunnan pitäisi olla perheasioissa Ruotsin mukainen, ei Saksan.
[/quote]
No mutta sinullahan on vapaus valita! :D Meillä minä jäin miehen toiveesta kotiin hoitamaan lapsia. Rahat ovat yhteisiä, samoin talo on 50/50 kummankin nimissä, sillä mieheni mielestä työni kotiäitinä on tasan yhtä arvokasta kuin omansa.
Hassua, miten vastavirtaan kulkevia kritisoidaan ihan aina ja kaikesta.
[/quote]
Miten ikiaikaista perinnettä noudattava kulkee vastavirtaan? Joka tapauksessa, minua ei häiritse pätkääkään se, jos te teette noin. En vain halua, että yhteiskuntaa kehitetään siihen suuntaan, että pienipalkkaisten ainoa vaihtoehto on jäädä kotiäideiksi. Haluaisin ennemmin nähdä, että miestenkin osallistumista perhe-elämään tuettaisiin. Ei siis mitään perheverotusta vaan paremmat mahdollisuudet osa-aikatyöhön ja järkevät lastenhoitokustannukset.