Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjä hämmästelee työttömien palkkavaatimuksia

Vierailija
20.07.2015 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015072020061063_uu.shtml

10 euroa tunnissa ei kelpaa. Toista on ne ulkomaalaiset, kun ne tekee kyllä. Vielä kun saisi sellaisia jotka tekee ympäri vuorokauden parilla ruoskaniskulla.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

94, tuo pari sataa vaatteisiin oli sen päälle, että liukumattomat pukukengät ja valkoinen kauluspaita jo löytyi.

Vierailija
122/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tytön voi edes saada palkkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:20"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:33"]

kannattaako tehdä 3 päivää 300e palkalla, että menettää kaikki tuet?

[/quote]

Mutta saa sen 300e.

En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, jonka mukaan tukina saatu euro on jotenkin parempi kuin itse tienattu euro. Tosin en ymmärrä koko tukien kanssa kikkailuakaan ja sitä, ettei mennä töihin "koska tuet menee". No tottakai menee, tarkoitus on että ihmiset elättää itse itsensä, palkalla tai yrittäjätulolla. Ei työttömyyskorvaus edes ole tarkoitettu miksikään "palkaksi" ja työttömyys "uraksi" vaan työttömyyskorvausta saadaan sen aikaa kun ollaan työttömiä ja sitten kun aletaan tienata, sitä ei enää saada, koska käydään töissä ja saadaan palkkaa. Työttömyys sinänsä on ok ja tämän päivän ilmiö, se taas ei ole että mitään töitä ei haluta tehdä, koska "tuet menee". Samalla unohdetaan, että ne menee just siksi kun saadaan palkkaa......

Mitä tulee 10e tuntipalkkaan, ilman työkokemusta ja koulutusta oleva (ns. hanttihommia tekevä) ei voi olettaa saavansa mitään asiantuntijatason tai pitkän työkokemuksen palkkaa. Kun johonkin ns. perusduuniin haetaan työntekijää, monilla nuorilla on omituiset käsitykset siitä, mitä mistäkin maksetaan. Mitään ei ole tehty, mitään ei ole opiskeltu, mutta palkkaa pyydetään kuin päällikkötasolla, yksinkertaisesta suoriteduunista.

Ja vaikka asuminen pääkaupunkiseudulla on kallista, siellähän ei ole pakko asua eikä sinne ole pakko muuttaa - varsinkaan jos ei ole edes työpaikkaa olemassa. Eikä pääkaupungin kalleus riitä perusteeksi kaikilla, koska läheskään kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla.
[/quote]Idiootti. Ongelmahan on juuri se ettei tuollaisilla pätkätöillä elätä itseään. Työtä ei voi ottaa vastaan, koska tuet katkeaa ja voi kestää pari kuukautta enneinkö tukitulot ovat taas niin säännöllisiä että niillä voi elää. Vuokranantaja esimerkiksi ei hyväksy sitä että parin kuukauden vuokrat jää maksamatta.

Vierailija
124/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:44"]Onhan se kieltämättä hullua jos ei 10 euron tuntipalkka kelpaa!

Jos työ on säännöllinen niin sehän tietää rapiat 1600 euroa kuussa. Ihan ok. Ei tuolla mitään Nallen elämää eletä, mutta hyvää normaalia elämää kuitenkin. 

Jos olisin työtön, menisin aivan varmasti tuolla palkalla töihin. Toivon vaan, että tuollaisia paikkoja on auki jos/kun joudun työttömäksi. 

Paljonko sen palkan sitten pitäisi kritisoijien mielestä olla? 

[/quote]
Sen verran että sillä eläisi myös pk-seudulla. Siis että olisi varaa maksaa vuokra, ruoat, laskut, bussilippu, vaatteet, lääkkeet yms. ilman että tarvitsisi ihan jokaista euroa laskea kun käy kaupassa. Joku 1500€ jos jäisi käteen per kuukausi niin se ois hyvä.

Vierailija
125/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:43"]

Hinnat ovat nousseet tosi kovasti. Kuvitelepa tekeväsi normaalin 157,5h/kk. Saat 1575€/kk -verot eli käteen jää n. 1200. Pääkaupunkiseudulla kaksion vuokra voi olla VVOlla 1000€/kk. Elämiseen jää 200€, josta pitää maksaa kaikki muut laskut, ruoka, vaatteet, terveydenhuolto ym. Ei tuolla palkalla juhlita.

[/quote]

Mitenköhän päädyt tähän lukuun? 157,5h/kk * 12kk. Lomaraha on suunnilleen puolet loma-ajan palkasta. Bruttopalkaksi vuodessa tulee 19687 euroa ja verojen jälkeen esim. täällä 17556. Tämä tekee kuukaudessa nettona 1463 eur/kk.

Tämän jälkeen tietenkin lyhennät lainaa etkä asu vuokralla. On omaa typeryyttä maksaa 1000 eur/kk vuokraa, jos asuu yksin.

Esimerkiksi asun itse Turussa ja maksan 150 eur/kk vastiketta, 20 eur/kk sähköä, 20 eur/kk vettä, 30 eur/kk puhelinta ja nettiä, noin 25 eur/kk erinäisiä vakuutuksia, 25 eur/kk bensaa, 300 eur/kk ruokaa.

Jos minulla olisi siivoojan palkka eli 1463 eur/kk nettona, minulla jäisi näiden menojen jälkeen yli 893 euroa. Tästä voi lyhentää asuntolainaa ja ostaa vaatteita. Netflix, HBO, Spotify, ..
[/quote]tarjotaanko siivojille 157.5h soppareita? Täytyy vissiin vaihtaa alaa. Itse olen kokki ja sopimukset on nollasta tunnista 120 tuntiin yleensä 30, 60 tai 90 tuntia. Toki töitä voi olla enemmänkin, mutta suht varmasti vain se mitä on sopimuksessa.

Vierailija
126/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:42"]Ihan peruskäyttäjälle riittäisi nettitarpeisiin fullhd-peruskännykkä tai tabletti ja Saunalahden rajaton perusnetti, joka taitaa maksaa 3 eur/kk kännykkään. Noita peruskännyköitä saa noin 200 eurolla helposti. Tällainen puhelin kestää käyttöä hyvin 2 vuotta. Puhelimen hinta on siis alle 9 euroa kuukautta kohti.
[/quote]
Mitä jos ei oo FULLHD vaan HDReady onko toivo mennyttä?

Vierailija
127/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla ei välttämättä pärjää, jos jää 1500 eur/kk käteen.

1000€ vuokra, vesi+sähkö+kotivakuutus+seutulippu+netti maksaa jo melkein 150€. Ruokaan voi mennä 300-400€. Jostain ne vaatteetkin on ostettava ja kerrytettävä puskuria työkatkoja varten ja ottaa lomaakin joskus tai vetää itsensä jojoon ennen pitkää

Vierailija
128/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistisempi nettopalkka olisi 1800€ kuussa käteen ja päälle lomarahat. Tämä vaatisi jo vähintäin 2500€ nettopalkkaa.

Vierailija
129/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:39"]Netti puhelimessa ei ole kallis. Opetelkaa nyt ihmiset perustaloutta. Tienaan itse 2000 eur/kk bruttona ja silti minulla on 40M VDSL kotona ja 4G kännykässä. Lisäksi ostan ensi kuussa uuden Skylake-tietokoneen, jonka pelkkä prosessori maksaa luultavasti yli 500 eur. Puhelin on vain noin 300 euron Oneplus One eli 4G-älypuhelin fullhd-näytöllä. Ihan hyvin silläkin surffaisi, mutta surffaan mieluummin Dell XPS -ultrabook-koneella. Kaikkeen tähän on mainiosti varaa, vaikka bruttopalkka on 33% alle suomalaisten keskipalkan. Täysin rehellisin keinoin hankittu eikä edes sijoitettu rahaa juuri minnekään. Rahastoista tulee maltillinen 2-3% vuosikorko ja rahaa on siellä vain pari tonnia.
[/quote]Tienaat paljon enemmän kuin kympin tunnissa ja teet täyttä työaikaa. Juttusi on vittuilua kympin pätkätyölöisiä kohtaan.

Vierailija
130/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:48"]Onpas omituista, ettei 10 Euroa/h kelpaa hanttihommasta. Mieheni on ammattitaitoinen ja 46-vuotias, ja ottaisi työn vaikka 10 Euroa/h, jos saisi. Hän ei typeryyttään hoitanut työttömyysasioitaan ja on nyt peruspäivärahalla ollut maaliskuun alusta, kun lopetti firmansa 20 vuoden jälkeen. Ja kyllä, 10 Euroa/h tunti kelpaisi hyvin, jos saisi vähän enemmän rahaa ja pääsisi jotenkin alulle taas tuon työllistymisen suhteen. Vaikka osa-aikaisestikin, vaikka se leikkaisi työttömyyskorvausta 300 Euron päälle. Olisi se enemmän kuin tämä nykyinen ja veisi ehkä eteenpäin.
[/quote]Siivoushommia on satunnaisesti festariaikaan. Eikö kelpaa? Miksi ei?

Vierailija
131/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:14"]Yrittäjät nyt ovat ahneita ja itsekkäitä hyväksikäyttäjiä, joita tulee vastustaa viimeiseen asti (en o kommari).
[/quote]

Jos et kommari niin ainakin täysi vitun idiootti.

Vierailija
132/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:39"]Netti puhelimessa ei ole kallis. Opetelkaa nyt ihmiset perustaloutta. Tienaan itse 2000 eur/kk bruttona ja silti minulla on 40M VDSL kotona ja 4G kännykässä. Lisäksi ostan ensi kuussa uuden Skylake-tietokoneen, jonka pelkkä prosessori maksaa luultavasti yli 500 eur. Puhelin on vain noin 300 euron Oneplus One eli 4G-älypuhelin fullhd-näytöllä. Ihan hyvin silläkin surffaisi, mutta surffaan mieluummin Dell XPS -ultrabook-koneella. Kaikkeen tähän on mainiosti varaa, vaikka bruttopalkka on 33% alle suomalaisten keskipalkan. Täysin rehellisin keinoin hankittu eikä edes sijoitettu rahaa juuri minnekään. Rahastoista tulee maltillinen 2-3% vuosikorko ja rahaa on siellä vain pari tonnia. [/quote]Tienaat paljon enemmän kuin kympin tunnissa ja teet täyttä työaikaa. Juttusi on vittuilua kympin pätkätyölöisiä kohtaan.

[/quote]

Joo huhhuijaa, on ihan valtava ero, tienaako 12.5 eur/h vai 10 eur/h.. Suomalaisten mediaanipalkalla tuntipalkka on aika tarkkaan 20 eur. Isoin ero siivoojalla ja minulla on työajassa. Tiedoksi, että kuulun tilastollisesti samaan alimpaan kymmenykseen palkansaajista kuin siivoojat. Ei kovin hyvin siihen nähden, että kouluja käyty 17 vuotta ja työkokemusta yli 6 vuotta pelkästään kouluajalta.

Vierailija
133/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes joku on uutista lukiessaan osannut ottaa huomioon, että kaikilla nuorilla ei ole sitä vanhempien taloudellista(kaan) tukea.
Oma sisko on nyt 18-vuotias ja on ollut omillaan reilun vuoden. Omaan kotiin hän muutti sijaisperheestä jossa välit olivat viilenneet. Jälkihuollosta hän sai rahaa huonekaluihin, mutta kaikki muu oli ja on aikamoisen väännön takana, kuten esim mistä rahaa koulumatkoihin?
Nyt valmistuttuaan hän tekee osa-aikatöitä onneksi omalla alallaan, maksaa itse vuokransa ja työmatkansa ja säästää ajokorttia varten. Minä autan minkä pystyn. Mutta hänelle tuo 10€/tunti olisi siinä ja siinä sillä ajokorttia hän todella alallaan tulee tarvitsemaan (samoin kuin sitä työkokemusta ja ylipäätään jalkaa oven väliin tulevaisuutta varten).

Vierailija
134/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:43"]Hinnat ovat nousseet tosi kovasti. Kuvitelepa tekeväsi normaalin 157,5h/kk. Saat 1575€/kk -verot eli käteen jää n. 1200. Pääkaupunkiseudulla kaksion vuokra voi olla VVOlla 1000€/kk. Elämiseen jää 200€, josta pitää maksaa kaikki muut laskut, ruoka, vaatteet, terveydenhuolto ym. Ei tuolla palkalla juhlita.
[/quote]
Sanattomaksi vetää näin täydellinen typeryys. Menot järjestetään tulojen mukaan ja sitä elintasoa nostetaan kun tulot kasvaa, uusavuttomille tämä perusjärjen käyttö tuntuu olevan jotain uutta ja eksoottista.

Vierailija
135/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että täällä porukka osaa suunnitella menoja, kun kukaan ei osaa laskea edes veroprosenttiaan. Siivoojalla se veroprosentti on siinä 6-11% työtuntien mukaan eikä 20-30%.

Vierailija
136/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon julkisella puolella töissä ja onhan sitä nähty niin monenlaista. On töitä, joista ei makseta juuri mitään ja työnkuva on aivan onneton tai viikkotuntimäärää on puolet normaalista (palkka myös) ja ihmetellään, kun ei "hyvä työ" kelpaa. On myös aivan hyviä töitä, normipalkalla, joissa sitten näitä tekijöitä, jotka soittaa sadepäivänä pomolle, ettei viitsi tänään pyöräillä töihin kun sataa tai väsyttää tai koira saattaa olla sairas (uskomatonta kyllä tiedän useamman tällaisen tapauksen ja ihan aikuisia ihmisiä ovat!). Sitten ovat närkästyneitä, kun sopimusta ei jatketakaan. Yksityisellä puolella on varmasti vielä kirjavampaa.

Vierailija
137/176 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:35"]

Olin aikoinaan siivousfirmassa töissä. Olin noin 10 hengen työporukasta ainoa, jolla oli oma huone (kyllä, asuin silloin vielä vanhempien luona). Muut asuivat  tyyliin 7 henkeä työnantajan hankkimassa yksiössä, josta jokainen maksoi vuokraa 210 e/kk.

[/quote]

Siis Suomessa tämmöistä riistoa? Siivoojat Vietnamista tms?

1500€ vuokraa yksiöstä, aikas hyvin.

Vierailija
138/176 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon festariduuni OY:n toimitusjohtaja. Kiinnostun tarjomastasi työstä heti kun:

- yrityksesi on ennakkoperintärekisterissa. Ennen sitä et voi tilaajavastuulain takia ottaa vastaan ainuttakaan siivoustoimeksiantoa

- yrityksesi on työnantajarekisterissä. Ennen sitä en voi olla varma että hoidat lain vaatimat velvotteesi, mukaanlukien työntekijöiden vakuuttaminen

- liikevaihtosi on enemmän kuin 0 euroa (tilanne 2013 tilikaudella)

- yrityksesi puhelinnumero on toiminnassa

Nämä faktat voi ihan jokainen selvittää yritystietojärjestelmästä (www.ytj.fi) ja yrityksen kotisivuilta.

Vierailija
139/176 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
140/176 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm... Hain töitä jostain firmasta. Kyseinen nainen ei antanut töitä minulle. Nainen oli asiallinen joo. Jotain auktoriteetti ongelmaista näin silti asiassa. Kyllä harmittaa tuollainen ketju. Ruoskat ovat pienten lasten leikkejä.