Yrittäjä hämmästelee työttömien palkkavaatimuksia
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015072020061063_uu.shtml
10 euroa tunnissa ei kelpaa. Toista on ne ulkomaalaiset, kun ne tekee kyllä. Vielä kun saisi sellaisia jotka tekee ympäri vuorokauden parilla ruoskaniskulla.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:15"]
Joo, luin tuon ensimmäisenä facesta, ja voisin kyllä esittää pari valittua lisäkysymystä. Tuossa tarinassa nimittäin jätetään kertomatta aika paljon asioita, jotka sivuutetaan huolettomasti epämääräisyyksillä ("Onhan tämä osa-aikaista, mutta...) Niin! Paljonko tunteja? Onko selkeät tunnit, kuinka pitkä sopimus on, vai onko kyseessä nollatuntisopimus? Satunnaista siivoamista, kun sattuu festarit olemaan, ja onko työntekijällä mitään mahdollisuutta ennustaa, paljonko töitä on, millä varoitusajoin ja kuinka työtunnit jäsentyvät?
On helppo närkästyä, ettei laiskoille nuorille kelpaa kympin tuntipalkka. Ja ovelaa uutisointia, kun jätetäänkin tiedot siihen. Kokeillaanpas vaikkapa tätä: nollatuntisopimus kympin tuntipalkalla, tunteja yhtenä viikkona niin paljon, ettei selkä taivu, ja sitten kolme viikkoa vaikkapa kaksi tuntia. Siis kaksi tuntia kolmessa viikossa. Ja seuraavista työvuoroista ei ole mitään tietoa, kuin ehkä vasta muutamaa tuntia ennen työvuoroa.
Tai että tuntipalkka on kympin, työtunteja vaikkapa kolmekymmentä, mutta sopimus on huomattavan lyhytaikainen. Kuulostaako vielä ihan mukiinmenevältä?
Suhtaudun aina varauksella yrittäjiin, jotka mainostavat maahanmuuttajien erinomaisuutta ja parjaavat suomalaisia. Siihen on aina syy, jos ei meinaa saada työntekijöitä, etenkin tällaisena aikana. Ja yleensä juuri se syy näissä tarinoissa jätetään uutisten taakse ja piilotetaan raflaaviin ääriesimerkkeihin sieltä toiselta puolen.
Ja vielä: kansa on näemmä hyvin aivopesty siihen, että työttömän on suostuttava mihin tahansa, koska muuten hän on loinen. Ei tarvitse: työtä tehdään ensisijaisesti elannon takaamiseksi, eikä siksi, että sillä ostetaan ihmisarvo hintaan mihin hyvänsä. Mitä virkaa on työllä, joka ei yksinkertaisesti elätä?
[/quote]
Tuli TV-Fem -kanavalta tänään "Oppimisen aatehistoria" -ohjelmassa haastattelu varsin fiksusta, piippua tupruttelevasta professorismiehestä, joka kertoi aika paljon näistä kysymyksistä, mihin tämän päivän nuoriso joutuu vastaamaan.
Linkki: Jakso 6 | Oppimisen aatehistoria | TV | Areena | yle.fi
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:33"]
kannattaako tehdä 3 päivää 300e palkalla, että menettää kaikki tuet?
[/quote]
Mutta saa sen 300e.
En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, jonka mukaan tukina saatu euro on jotenkin parempi kuin itse tienattu euro. Tosin en ymmärrä koko tukien kanssa kikkailuakaan ja sitä, ettei mennä töihin "koska tuet menee". No tottakai menee, tarkoitus on että ihmiset elättää itse itsensä, palkalla tai yrittäjätulolla. Ei työttömyyskorvaus edes ole tarkoitettu miksikään "palkaksi" ja työttömyys "uraksi" vaan työttömyyskorvausta saadaan sen aikaa kun ollaan työttömiä ja sitten kun aletaan tienata, sitä ei enää saada, koska käydään töissä ja saadaan palkkaa. Työttömyys sinänsä on ok ja tämän päivän ilmiö, se taas ei ole että mitään töitä ei haluta tehdä, koska "tuet menee". Samalla unohdetaan, että ne menee just siksi kun saadaan palkkaa......
Mitä tulee 10e tuntipalkkaan, ilman työkokemusta ja koulutusta oleva (ns. hanttihommia tekevä) ei voi olettaa saavansa mitään asiantuntijatason tai pitkän työkokemuksen palkkaa. Kun johonkin ns. perusduuniin haetaan työntekijää, monilla nuorilla on omituiset käsitykset siitä, mitä mistäkin maksetaan. Mitään ei ole tehty, mitään ei ole opiskeltu, mutta palkkaa pyydetään kuin päällikkötasolla, yksinkertaisesta suoriteduunista.
Ja vaikka asuminen pääkaupunkiseudulla on kallista, siellähän ei ole pakko asua eikä sinne ole pakko muuttaa - varsinkaan jos ei ole edes työpaikkaa olemassa. Eikä pääkaupungin kalleus riitä perusteeksi kaikilla, koska läheskään kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:33"]
kannattaako tehdä 3 päivää 300e palkalla, että menettää kaikki tuet?
[/quote]
Mutta saa sen 300e.
En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, jonka mukaan tukina saatu euro on jotenkin parempi kuin itse tienattu euro. Tosin en ymmärrä koko tukien kanssa kikkailuakaan ja sitä, ettei mennä töihin "koska tuet menee". No tottakai menee, tarkoitus on että ihmiset elättää itse itsensä, palkalla tai yrittäjätulolla. Ei työttömyyskorvaus edes ole tarkoitettu miksikään "palkaksi" ja työttömyys "uraksi" vaan työttömyyskorvausta saadaan sen aikaa kun ollaan työttömiä ja sitten kun aletaan tienata, sitä ei enää saada, koska käydään töissä ja saadaan palkkaa. Työttömyys sinänsä on ok ja tämän päivän ilmiö, se taas ei ole että mitään töitä ei haluta tehdä, koska "tuet menee". Samalla unohdetaan, että ne menee just siksi kun saadaan palkkaa......
Mitä tulee 10e tuntipalkkaan, ilman työkokemusta ja koulutusta oleva (ns. hanttihommia tekevä) ei voi olettaa saavansa mitään asiantuntijatason tai pitkän työkokemuksen palkkaa. Kun johonkin ns. perusduuniin haetaan työntekijää, monilla nuorilla on omituiset käsitykset siitä, mitä mistäkin maksetaan. Mitään ei ole tehty, mitään ei ole opiskeltu, mutta palkkaa pyydetään kuin päällikkötasolla, yksinkertaisesta suoriteduunista.
Ja vaikka asuminen pääkaupunkiseudulla on kallista, siellähän ei ole pakko asua eikä sinne ole pakko muuttaa - varsinkaan jos ei ole edes työpaikkaa olemassa. Eikä pääkaupungin kalleus riitä perusteeksi kaikilla, koska läheskään kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla.
[/quote]
Katsos, sillä pätkäpalkalla ei elä, mutta tukesi pakenevat tukiviidakkoon käsiteltäväksi ja uudelleen haettaviksi joka kerta kun käyt töissä, jonka lisäksi saat laskea pelko persauksissa, ettei tuet mene liika yli ja päädy takaisinperintään joskus myöhemmin, eli elämästä tulee todella epävarmaa.
Ja edelleenkään tuosta 10 euron tuntipalkasta emme tiedä koko totuutta. Joku mainitsi, että kyseessä olisi urakkapalkka, joka olisi arvioituihin työtunteihin laskettuna 10 euroa/tunti.
Olen ihmetellyt, mihin perustuu se, ettei 10 €/h muka mitenkään riitä elämiseen, kun itse olen tehnyt selvästi pienimmilläkin tuntipalkoilla hommia ja ihan hyvin olen tullut toimeen. Tajusin, että tässä on kyse asetelmasta pk-seutu ja muu Suomi. Pk-seudulla asuminen on älyttömän kallista verrattuna muuhun Suomeen. Esim. juurikin kohtuullisella alueella sijaitseva kaksio voi Helsingissä olla vuokraltaan 1000 €/kk, kun taas esim. Pohjanmaalla, Pirkanmaalla tai Satakunnassa vastaavassa saisi asua 500-650 €/kk vuokralla (olen siis asunut em. maakunnissa tuolla hintahaitarilla kaksioissa).
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:43"]Hinnat ovat nousseet tosi kovasti. Kuvitelepa tekeväsi normaalin 157,5h/kk. Saat 1575€/kk -verot eli käteen jää n. 1200. Pääkaupunkiseudulla kaksion vuokra voi olla VVOlla 1000€/kk. Elämiseen jää 200€, josta pitää maksaa kaikki muut laskut, ruoka, vaatteet, terveydenhuolto ym. Ei tuolla palkalla juhlita.
[/quote]
Miksi pitäisi juhlia? Onko yksin yksiössä jokin minimi? Eikö köyhällä kannattaisi asua edullisemmin soluasunnossa? Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta on ok, mutta jotain kohtuutta voisi harkita, mikä on toimeentulon minimitaso. Yksiö ok-seudulla on mielestäni sen yli.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:43"]
Hinnat ovat nousseet tosi kovasti. Kuvitelepa tekeväsi normaalin 157,5h/kk. Saat 1575€/kk -verot eli käteen jää n. 1200. Pääkaupunkiseudulla kaksion vuokra voi olla VVOlla 1000€/kk. Elämiseen jää 200€, josta pitää maksaa kaikki muut laskut, ruoka, vaatteet, terveydenhuolto ym. Ei tuolla palkalla juhlita.
[/quote]
Mitenköhän päädyt tähän lukuun? 157,5h/kk * 12kk. Lomaraha on suunnilleen puolet loma-ajan palkasta. Bruttopalkaksi vuodessa tulee 19687 euroa ja verojen jälkeen esim. täällä 17556. Tämä tekee kuukaudessa nettona 1463 eur/kk.
Tämän jälkeen tietenkin lyhennät lainaa etkä asu vuokralla. On omaa typeryyttä maksaa 1000 eur/kk vuokraa, jos asuu yksin.
Esimerkiksi asun itse Turussa ja maksan 150 eur/kk vastiketta, 20 eur/kk sähköä, 20 eur/kk vettä, 30 eur/kk puhelinta ja nettiä, noin 25 eur/kk erinäisiä vakuutuksia, 25 eur/kk bensaa, 300 eur/kk ruokaa.
Jos minulla olisi siivoojan palkka eli 1463 eur/kk nettona, minulla jäisi näiden menojen jälkeen yli 893 euroa. Tästä voi lyhentää asuntolainaa ja ostaa vaatteita. Netflix, HBO, Spotify, ..
Puhelin ja netti on nykyään perustarve. Paperilaskuista menee monin paikoin lisähinta, niiden pankissa maksattamisesta tai maksamisesta menee lisähinta ja pankkikonttoriverkosto on harva. Töitä on mahdoton hakea ilman nettiä ja puhelinta enää. Työnhakijan on syytä katsoa sähköpostinsa päivittäin, jos yhtään on töitä hakenut. Kyllä se monella on halvempaa maksaa netistä ja puhelimesta, kun ne ovat vielä kiinteähintaisia ja nykyään on hyvin tarjouksiakin. Itsellä puhelin 19.90/kk kiinteä hinta. Miten olisin tästä nykyisestä tai sitä edellisestä paikasta saanut tiedon, jos työnantaja ei olisi soittanut? Olisin työtön ilman puhelinta. Mulla oli kirjasto lyhyen matkan päässä, mutta kaikilla ei ole, mutta en todellakaan olisi halunnut hakemuksiani siinä kaikkien ohikulkijoiden nähden esitellä.
82 lisää, että tuohon kiinteään hintaan sisältyy myös netin käyttö. Tässä kaupungissa ei sarjalipullakaan montaa matkaa tuohon hintaan tee. On kyllä erillinenkin netti, koska tietokoneella on parempi tehdä hakemuksia ja lähettää. Mutta mulla on töitä, kiitos sen, että on ollut netti ja puhelin käytössä. Ilman niitä ei ehkä olisi.
Netti puhelimessa ei ole kallis. Opetelkaa nyt ihmiset perustaloutta. Tienaan itse 2000 eur/kk bruttona ja silti minulla on 40M VDSL kotona ja 4G kännykässä. Lisäksi ostan ensi kuussa uuden Skylake-tietokoneen, jonka pelkkä prosessori maksaa luultavasti yli 500 eur. Puhelin on vain noin 300 euron Oneplus One eli 4G-älypuhelin fullhd-näytöllä. Ihan hyvin silläkin surffaisi, mutta surffaan mieluummin Dell XPS -ultrabook-koneella. Kaikkeen tähän on mainiosti varaa, vaikka bruttopalkka on 33% alle suomalaisten keskipalkan. Täysin rehellisin keinoin hankittu eikä edes sijoitettu rahaa juuri minnekään. Rahastoista tulee maltillinen 2-3% vuosikorko ja rahaa on siellä vain pari tonnia.
Ihan peruskäyttäjälle riittäisi nettitarpeisiin fullhd-peruskännykkä tai tabletti ja Saunalahden rajaton perusnetti, joka taitaa maksaa 3 eur/kk kännykkään. Noita peruskännyköitä saa noin 200 eurolla helposti. Tällainen puhelin kestää käyttöä hyvin 2 vuotta. Puhelimen hinta on siis alle 9 euroa kuukautta kohti.
Sama 84 & 85 vielä tässä. Kännykkään voi myös hankkia bluetooth-näppäimistön ja käyttää sillä. Nykyään taitaa myös USB-näppäimistökin toimia. Eli euron adapteri ja 5 euron näppis ja kännykästä tekee tietokoneen.
Onpas omituista, ettei 10 Euroa/h kelpaa hanttihommasta. Mieheni on ammattitaitoinen ja 46-vuotias, ja ottaisi työn vaikka 10 Euroa/h, jos saisi. Hän ei typeryyttään hoitanut työttömyysasioitaan ja on nyt peruspäivärahalla ollut maaliskuun alusta, kun lopetti firmansa 20 vuoden jälkeen. Ja kyllä, 10 Euroa/h tunti kelpaisi hyvin, jos saisi vähän enemmän rahaa ja pääsisi jotenkin alulle taas tuon työllistymisen suhteen. Vaikka osa-aikaisestikin, vaikka se leikkaisi työttömyyskorvausta 300 Euron päälle. Olisi se enemmän kuin tämä nykyinen ja veisi ehkä eteenpäin.
Siivoojan palkalla ei kyllä suomalainen pysty tulemaan toimeen missään isossa kaupungissa. Varsinkaan Helsingissä. Kaikki palkka menee jo vuokraan ja ruokakin pitäisi ostaa. Muista menoista puhumattakaan.
Tunnetteko jotakuta suomalaista, joka tienaa vain 10 eur/h? Vaikea uskoa, että kukaan tekee sillä rahalla mitään nykyään. Veikkaan, että 12-13 euroa tunti on se minimi, millä nykyään saa porukkaa edes harkitsemaan. Esimerkiksi Lontoossa IKEA nostaa minimipalkan tähän reiluun 13 euroon tunti uutisten mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:48"]Onpas omituista, ettei 10 Euroa/h kelpaa hanttihommasta. Mieheni on ammattitaitoinen ja 46-vuotias, ja ottaisi työn vaikka 10 Euroa/h, jos saisi. Hän ei typeryyttään hoitanut työttömyysasioitaan ja on nyt peruspäivärahalla ollut maaliskuun alusta, kun lopetti firmansa 20 vuoden jälkeen. Ja kyllä, 10 Euroa/h tunti kelpaisi hyvin, jos saisi vähän enemmän rahaa ja pääsisi jotenkin alulle taas tuon työllistymisen suhteen. Vaikka osa-aikaisestikin, vaikka se leikkaisi työttömyyskorvausta 300 Euron päälle. Olisi se enemmän kuin tämä nykyinen ja veisi ehkä eteenpäin.
[/quote]
No miksei mene esim siivoamaan jos kerran halua on?
Höpöhöpö.
kyllä systeemi mättää jos ei ihminen tee työtä kun tarjotaan sen sijaan että maksattaa elämisensä muilla.
selityksiä löytyy kyllä.
Ihmiset on laiskoja eikä vaan viitsi. Se juttu on, että siivoojan palkasta ei jää tarpeeksi yli. Menot on kovat. Samoin työttömänä saa tarveharkintaisia tukia paljon. Esimerkiksi oman kansanpuvun voi teetättää kerran vuodessa. Yms yms. Kun on rahat tuhlannut, tarveharkintaisena saa kaiken lopun. Ruokaa saa ruokajonosta.
Hohhoijakkaa. 10e tunti on alaraja säännöllisessä siivoustyössä. Mutta jutussa puhutaan satunnaisessta parin päivän hommasta. Työnantaja ei varmaan anna edes työvaatteita. Paskaat omat vaatteesi urakkatyylisessä siivousrupeamassa ja tienaat muutaman kympin. Ei muuten kiinnostaisi tuota yrittäjääkään, siksi hänkään ei ole vieraalla siivoojana.
Ex-avovaimolla oli sama kun oli tarjoilijana, niin työnantaja velvoitti ostamaan itse logottomat mustat tarjoilijanvaatteet itse. Eivät olleet ihan halpoja, kyllä niihin meni parisen sataa. Lisäksi vaatteet piti pestä ja silittää itse. Palkka oli jotain vajaa 9 eur/h noin 5 vuotta sitten, mutta hän teki usein yötyölisällä tai pyhä/viikonloppulisällä. Tämä on hyvä silti huomata keikkahommissa, että työnantaja pistää ostamaan tällaiset omaan laskuun.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:31"]Yleensä kaikki festarit siivotaan vapaaehtoisten turvin. Vapaaehtoiset saavat palkkioksi rannekkeen, jolla pääsevät esim. seuravana päivänä ilmaiseksi asiakkaana festareille. Omituista touhua, varsinkin tuollaiselta "yritykseltä", jonka toimiala on tuo Kauppalehden rekisteritiedoissa mainittu. Minäkin kyllä kallistun provon suuntaan. [/quote] Tämä firma tekee ne hommat joita vapaaehtoisia ei voida laittaa tekemään.
[/quote]
Ja mitähän hommaa se on, kun festarisiivouksesta kyse?