Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalaiset ei viittiny opetella suomea!

Vierailija
20.07.2015 |

Niillekin on tärkeämpää muut kielet, vaikkapa englanti. Mieheni tätikin on jo vanhus ja luki nuoruudessaan vain englantia. Eihän suomea ole.pakko osata, kun palvelut on ruotsiksikin pakko järjestää. Joo-o. Sillä nyt jääkaappi rikki. Ei osaa korjaajaa kutsua, kun ne ei osaakaan ruotsia. Kodinhoitajat vaan äkkiä apuun. Saa senkin palvelun joltain yksityiseltä, joka palvelee ruattiksi, kun kaupungin väki ei ruattia osaa.
.
Vähän sääliksi käy, kun niille on pienestä asti opetettu, että suomea ei tarvita. Äidinkielellä kuuluu saada palvelut. Sairaalassakin sillä oli hoitsujen kanssa vaikeeta. Lääkärit osaa kyl hyvin ruotsia. (Ovat olleet koulussa hyviä ylipäätään)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:39"]

Puhuvat he suomea sujuvasti, osa jopa ihan yhtä hyvin kuin ruotsiakin. Kunhan vain ovat olevinaan niin ruotsinkielisiä, että kaikki palvelut on pakko saada sillä kielellä.

[/quote]

Ja sitten on se porukka, jotka eivät puhu suomea, eivätkö ruotsia, vaan jotain omaa sekoitemongerrustaan.

[/quote] Se on murre. Momni Suomessa puhuu murretta, monenlaista.

Vierailija
22/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:39"]

Puhuvat he suomea sujuvasti, osa jopa ihan yhtä hyvin kuin ruotsiakin. Kunhan vain ovat olevinaan niin ruotsinkielisiä, että kaikki palvelut on pakko saada sillä kielellä.

[/quote]Menepä Tammisaareen ja kerro kuinka hyvin saat apua taikka ees palvelua kun alat Suomeksi puhumaan? =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:39"]

[/quote]Menepä Tammisaareen ja kerro kuinka hyvin saat apua taikka ees palvelua kun alat Suomeksi puhumaan? =D
[/quote]

Kävin Tammisaaressa viikonloppuna. Hyvin sain palvelua käytännössä täydellisellä suomen kielellä.

Vierailija
24/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:53"]

Työura ei tyssäisi ruotsintaidon puutteeseen, jos ymmärrettäisiin lopettaa myös virkamiesten kielitaitovaatimukset.

[/quote]

Virkamieskuntaa  paljon kovemmat vaatimukset ruotsinkielen taidolle löytyy yksityiseltä puolelta - siellä missä töitäkin tehdään.

Lopetaan minun puolestani yleinen ruotsin kielen vaatimus virkamiehiltä, mutta maksetaan kielilisää niille jotka sen hallitsevat. Ja mitä tulee virkamiesuralla etenemiseen niin kyllä minä näkisin valtakunnan toisen virallisen kielen edes auttavan hallinnan olevan pelkkkää plussaa.

[/quote]

On jotenkin lapsellista höpistä jostain valtakunnan virallisesta kielestä, kun käytännössä kyse on pienestä alueellisesta vähemmistökielestä. Eihän virkamiehiltä edellytetä saamen taitoakaan.
[/quote]

Ei ole turhaa kun se fakta nyt vaan on, että Suomi on kaksikielinen.

Vierailija
25/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vsikka vanha ihminen olisikin joskus osannut suomea, vieraat kielet tuppaavat unohtumaan. Sairaana niitä osaa vieläkin vähemmän. Kun ihminen sairastaa, hän tarvitsee palvelut omalla äidinkiellään.Minä esim puhun hyvin useita vieraita kieliä, mutta sairauksista en osaisi puhua yhdelläkään niistä. Olisi tosi inhottavaa, jos kivulias toimenpide kuvailtaisiin minulle vain ruotsiksi, englanniksi tai vaikka ranskaksi. Kaikkia noita kieliä osaan, mutta sairaanhoitotermistöstä ei hajuakaan!

Vierailija
26/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:33"]

Vsikka vanha ihminen olisikin joskus osannut suomea, vieraat kielet tuppaavat unohtumaan. Sairaana niitä osaa vieläkin vähemmän. Kun ihminen sairastaa, hän tarvitsee palvelut omalla äidinkiellään.Minä esim puhun hyvin useita vieraita kieliä, mutta sairauksista en osaisi puhua yhdelläkään niistä. Olisi tosi inhottavaa, jos kivulias toimenpide kuvailtaisiin minulle vain ruotsiksi, englanniksi tai vaikka ranskaksi. Kaikkia noita kieliä osaan, mutta sairaanhoitotermistöstä ei hajuakaan!

[/quote]

Lisätään siis ruotsinkielistä lähihoitajakoulutusta.

Vierailija
27/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 17:15"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:53"] Työura ei tyssäisi ruotsintaidon puutteeseen, jos ymmärrettäisiin lopettaa myös virkamiesten kielitaitovaatimukset. [/quote] Virkamieskuntaa  paljon kovemmat vaatimukset ruotsinkielen taidolle löytyy yksityiseltä puolelta - siellä missä töitäkin tehdään. Lopetaan minun puolestani yleinen ruotsin kielen vaatimus virkamiehiltä, mutta maksetaan kielilisää niille jotka sen hallitsevat. Ja mitä tulee virkamiesuralla etenemiseen niin kyllä minä näkisin valtakunnan toisen virallisen kielen edes auttavan hallinnan olevan pelkkkää plussaa. [/quote] On jotenkin lapsellista höpistä jostain valtakunnan virallisesta kielestä, kun käytännössä kyse on pienestä alueellisesta vähemmistökielestä. Eihän virkamiehiltä edellytetä saamen taitoakaan. [/quote] Ei ole turhaa kun se fakta nyt vaan on, että Suomi on kaksikielinen.

[/quote]

Vain paperilla. Käytännössä Suomi on yksikielinen maa, jossa on lukuisia vähemmistökieliä, joista yksi on ruotsi. Aidosti kaksikielisiä/monikielisiä maita ovat esim. Belgia, Sveitsi ja Kanada.

Vierailija
28/28 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kauhiaa. Kehtaavat nyt vanhemmat kansalaiset omassa maassaan pyytää palveluita omalla äidinkielellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi