Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luovutin munasoluja

Vierailija
27.09.2006 |

ja keräys oli eilen. Täytyy sanoa että kuulemieni juttujen perusteella pelkäsin toimenpidettä todella paljon, mutta aikaslailla turhaan. Pientä kipua tunsin lääkityksen läpi, mutta se kesti vain sekunnin murto-osan. Kaikki piikitykset ennen keräystä, eli ne hormonihoidot, olivat minusta hurjan jännittäviä :) Tuli hyvä mieli kun lääkäri tuli keräyksen jälkeen kertomaan, että yhteensä munasoluja saatiin talteen 23, ja näyttivät oikein hyviltä. Niinkuin että olen ollut jollekin isoksi avuksi. Menen takuulla uudemmankin kerran luovuttamaan, ja suosittelen kaikille, jotka ovat asiaa miettineet.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen luovuttanut, kahdelle parille, joista toinen pari saikin tyttären! Sinunkin solusi varmaan jaetaan vähintään kahdelle parille, koska niitä tuli noin paljon?

Nyt sitten vain toivomaan, että hoito onnistuisi.

Vierailija
2/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että tytär syntyi luovuttamillasi munasoluilla ?

Luovutitko tutuille ? Ainakaan normaalissa luovutuksessa ei saa tietää kenelle menee munasolut saati että saa tietää tuleeko tulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakin minulle tullaan kertomaan, alkoiko raskaus luovuttamillani soluilla. Hoidettavan henkilöllisyyttä en toki saa tietooni, ja tokko sitäkään, kumpi sieltä syntyy, jos syntyy, mutta sen saan tietää halutessani, raskautuiko pariskunta.

Vierailija
4/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eräs vastaanottanut. Luovutettujen munasolujen ansiosta kahden aikuisen ihmisen elämään tuli onni ja itse asiassa parin mummin ja muunkin elämään :) Lisäksi pieni prinsessa sai elämän ja rakastavan perheen.

Munasolujen luovuttaminen on elämänmittainen teko ja monen kohdalla yksi luovutus voi tarkoittaa usean elämän alkamista!

KIITOS!!!

Vierailija
5/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän nyt sinua, kun en voi kiittää suoraan sitä ihanaa ihmistä joka luovutti meille munasolujaan. Olet ihana! Jonkun elämä saa tarkoituksensa tekosi ansiosta.

-kahden äiti

Vierailija
6/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mitä kerrotaan, riippuu klinikasta. Yleensä kerrotaan vähintään, alkaako raskaus, minun tapauksessani kerrotiin myös että parille oli syntynyt tytär.

Vierailija
7/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lain mukaan synnyttäjä on lapsen biologinen äiti. Solun luovuttajalla ei ole mitään oikeuksia lapseen, ei myöskään velvollisuuksia. Lapsi ei esim peri luovuttajaa, vaikka luovuttajan henkilöllisyys olisi tiedossa.

Jos nämä asiat ovat luovutusprosessissa mukana oleville epäselviä, lienee viisainta käyttää anonyymiä luovuttajaa eikä sisarta.

Vierailija
8/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei kai voi määrätä biologiaa?? Kyllä se luovuttaja on BIOLOGINEN äiti, jos nyt sellaista termiä halutaa viljellä.

Synnyttänyt nainen on lain mukaa äiti, kyllä, mutta biologia ei taas kuulu siihen.

Vierailija
9/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin ne joiden munasarjat toimivat normaalisti? Kyllä halu vanhemmaksi on niin sisäänrakennettu, että suotakoon se kaikille, siitä riippumatta, onko lapsi omilla vai lainatuilla sukusoluilla hankittu.

Ap

Vierailija
10/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En TODELLAKAAN mistään hinnasta haluaisi, että MINUN lapsia on tällä telluksella, enkä tiedä asista tai näe heitä ikinä.

Vierailija
11/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Suomen lain mukaan synnyttäjä on lapsen biologinen äiti. Solun luovuttajalla ei ole mitään oikeuksia lapseen, ei myöskään velvollisuuksia. Lapsi ei esim peri luovuttajaa, vaikka luovuttajan henkilöllisyys olisi tiedossa."

Vierailija
12/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä klinikalla , jossa olen asioinut, kerrotaan alkaako raskaus vaiko eikö, enempää ei tietoa saa. Minulle kuitenkin kerrottiin, että sama pariskunta on saanut vauvan, ja haluaisivat minut uudelleen luovuttajaksi. Siihen suostuinkin, mutta hoidosta nyt n 2kktta aikaa, enkä ottanut selville, alkoiko raskaus vai ei, toivon parasta heille!

Olen lupautunut luovuttamaan useammankin kerran, vaikka olen ollut hoidoista ja varsinkin keräyksen jälkeen todella kipeänä.

Vierailija
13/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan " hyvää hyvyyttäni " en ehkä lähtis itseäni piikittelemään mut jos korvaus olis ok niin sitten...

Vierailija
14/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin voisi adoptoida jo olemassa olevan lapsen??

Vierailija
15/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni sanottiin että mahdollisesti kolmekin paria saa lapsen, mutta tulosta ei tulla minulle kertomaan... Eniten minua siinä alkoi pelottamaan se, että joskus 19 vuoden päästä saan puhelinsoiton tai muun yhteyden oton lapselta joka on syntynyt minun luovuttaman munasolun johdosta...

Vierailija
16/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietoa. Ainakaan sillä klinikalla jossa itse luovutin 2 alkiota.

Vierailija
17/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeus saada tietää jos siis itse haluaa luovuttajan henkilöllisyyden...

Vierailija
18/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaraa sisaruksen kanssa naimisiin menosta sen enempää kuin muutenkaan. Onhan tunnettua, että nytkin suuri määrä lapsia luulee olevansa ihan eri isästä kuin on. (Isäkään ei tiedä.) Olikohan se luku joku joka kolmeskymmenes tai jotain. Hurja luku kuitenkin.

Adoptiolapsesta ei tiedä, millaiset ovat olleet odotusajan olosuhteet ja syntymänjälkeiset. Usein huonot ja lapsi onkin ns erityislapsi. Sitten vielä luovutetuilla munasoluilla on kumminkin isä usein biologinen.

Kiitos kaikille luovuttajille. Olette hyväntekijöitä.

Vierailija
19/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jotta siinäpä teille sitä sisarusten välistä avioliitto-ongelmaa...

APlle hatunnosto ja kumarrus. Hienon asian olet tehnyt. Ihan tuli tippa linssiin niiden onnellisten puolesta jotka munasolun nyt saivat ja joilla on toivoa omasta pienokaisesta :). Ihanaa kun sinunkaltaisia ihmisiä on olemassa.

Ja kun keskustelua asiasta on tässä topikissa muutenkin ollut, niin myönnän kyllä, että en itse samaan pystyisi, vaikka lapsettomuudesta vuosia olenkin kärsinyt ja multa on punktioissa kerätty aina yli 20 munasolua. Yhtään en niistä voisi kuitenkaan pois antaa kun jäisin miettimään millainen lapsi siitä syntyi ja missä elää jne. Meillä on nyt yksi hoidoilla aikaan saatu prinsessa ja pari alkiota pakastimessa. Noiden alkioidenkin suhteen olen ihan " sekopää" en halua antaa niitä kenellekään, vaikka en välttämättä lisää lapsia haluakaan, mutta en halua heittää menemäänkään. Ehkä me annetaan niille vielä mahdollisuus ihan vaan sen takia kun musta se on niiden oikeus ja katsotaan sitten montako lasta meillä loppujen lopuksi on. Onneksi noita alkioita on tosiaan vaan kaksi eikä kahtakummentä...

Mutta vielä kerran KIITOS AP

Vierailija
20/38 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin, käyttämäni klinikka ei luovuta tietoja ei vastaanottajille eikä lapsellekaan.

Otapas vähän asioista selvää. Jokainen klinikkalla on omat tapansa.