Kielenhuollon ammattilainen vastaa suomen kieltä koskeviin kiperyyksiin.
Mikä kommervenkki sinua on askarruttanut armaassa äidinkielessämme kenties jo pitkään?
Kommentit (67)
Lintupesye vai lintupesue ? Miksi ?
Koko : koɣoista on alun perin taivutettu. ɣ on jäänyt pois puheesta, kirjoituksessa se edelleen korvataan heittomerkillä eli kirjoitetaan ko'oista. Koista-sanan perusmuoto on koi (koiperhonen).
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:20"]
Näitähän tosiaan on. Kohta mahdollisesti keli-sana hyväksytään sään vastineena. Tähän astihan keli on tarkoittanut maanpinnan olosuhteita.
Puhekielessä jo tavattoman yleinen ja ns. roskalehdissäkin sitä olen nähnyt käytettävän. Usein kieli köyhtyy näin, jos jokin sana ikään kuin laajenee merkitykseltään. Miten sitten ilmaistaan enää keli, jos kyseessä on sää?
[/quote]
Tieolosuhteet? :D
[/quote]
Ajokeli, hiihtokeli, terassikeli.
Synonyymeina voi käyttää myös ajosäätä, hiihtosäätä ja terassisäätä, vaikka kaikki näistä ovatkin jäykemmän ja huonommin sujuvan tuntuisia kuin -keli.
Ja kyllä tunnen myös sanan alkuperäisen käyttötarkoituksen, tiedän kokemuksesta mitä eroa on ajaa tukkireellä nuoskalumessa, pakkassäässä tai polanteisella lentokelillä. Sen verran tuli nuorena tyttönä oltua isällä repsikkana harvennussavotoissa.
Kummastelen ettei kirjoitettu kieli ole huoliteltua. Vaikka sanotaankin ettei tämä ole suomenkielen kurssi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:41"]
Kummastelen ettei kirjoitettu kieli ole huoliteltua. Vaikka sanotaankin ettei tämä ole suomen_kielen kurssi.
[/quote]
Onko se "Minä näy'yin" siis voiko noin sanoa :D vai pitääkö se sanoa jotenkin "Minä olen näkynyt" Mutta ei oikein tunnu samalta..
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:20"]
Näitähän tosiaan on. Kohta mahdollisesti keli-sana hyväksytään sään vastineena. Tähän astihan keli on tarkoittanut maanpinnan olosuhteita.
Puhekielessä jo tavattoman yleinen ja ns. roskalehdissäkin sitä olen nähnyt käytettävän. Usein kieli köyhtyy näin, jos jokin sana ikään kuin laajenee merkitykseltään. Miten sitten ilmaistaan enää keli, jos kyseessä on sää?
[/quote]
Tieolosuhteet? :D