Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielenhuollon ammattilainen vastaa suomen kieltä koskeviin kiperyyksiin.

Vierailija
20.07.2015 |

Mikä kommervenkki sinua on askarruttanut armaassa äidinkielessämme kenties jo pitkään?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden uutisessa useasta salamasta puhuttaessa käytettiin muotoa "salamia". Ei kai tämä voi olla oikein, kuulostaa pahalta?

Miksi Illtalehdessä on niin usein huonoa kieltä, onko toimittajista pulaa?

Vierailija
22/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]

Siula, Suma, Kanta, Täky, Kopula, Sane?

[/quote]

SIULA 4EVER!

(ei ap)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa uutisissa ja muissa ajankohtaissaohjelmissa, joissa toimittajien luulisi tietävän jotain suomen kielestä, käytetään tulevaan viittaavaa sanaa 'lähiaikoina' viittaamaan johonkin lähimenneisyydessä tapahtuneeseen.

Vierailija
24/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tivut vai tiput

Viivoitin vai viivotin

Tiedottaa vai tiedoittaa

Vierailija
25/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:46"]

Voiko savolainen lääkäri käyttää murrekielistä ilmaisua "huara" puhuttaessa esim sydämen johtumishäiriöstä, haarakatkoksesta, "huarakatkos"?

[/quote]

Voihan hän käyttää, mutta ihan korrektilta tuo ei minusta kuulosta. Yleensäkin kielenhuolto ulottuu lähinnä kirjoitettuun kieleen. Puhuttuun vain virallisten tahojen ollessa kyseessä. 

Ehkä kaikki pitäisimme arveluttavana virheitä viliseviä pääministerin lehdistölle suunnattuja lausuntoja. 

[/quote]

Onko tuo viimeinen kappaleesi sarkasmia? Et kai ihan tosissaan ole tuollaista lausetta väkertänyt? 

[/quote]

Tarkoitatko sisältöä vai muotoa vai molempia?

[/quote]

Kapulakielisyyttä.

Vierailija
26/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:21"]

Tivut vai tiput

Viivoitin vai viivotin

Tiedottaa vai tiedoittaa

[/quote]

-tiput

-viivoitin (a-loppuisiin substantiiveihin i-kirjain mukaan)

-tiedottaa (o-loppuisiin ei iitä)

Vierailija
27/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:46"]

Voiko savolainen lääkäri käyttää murrekielistä ilmaisua "huara" puhuttaessa esim sydämen johtumishäiriöstä, haarakatkoksesta, "huarakatkos"?

[/quote]

Voihan hän käyttää, mutta ihan korrektilta tuo ei minusta kuulosta. Yleensäkin kielenhuolto ulottuu lähinnä kirjoitettuun kieleen. Puhuttuun vain virallisten tahojen ollessa kyseessä. 

Ehkä kaikki pitäisimme arveluttavana virheitä viliseviä pääministerin lehdistölle suunnattuja lausuntoja. 

[/quote]

Onko tuo viimeinen kappaleesi sarkasmia? Et kai ihan tosissaan ole tuollaista lausetta väkertänyt? 

[/quote]

Tarkoitatko sisältöä vai muotoa vai molempia?

[/quote]

Kapulakielisyyttä.

[/quote]

Joo, en tuollaista lausehirviötä työssäni ulos päästäisi. Tässä nyt muun ohella näppäilen sen kummemmin tarkistelematta kirjoitusasua. 

En minäkään täysin jumalaista tekstiä tuota ilman mitään keskittymistä :) Jotta teksti olisi kaikin puolin hyvää, niin se on aika rankkaakin työtä. En ole nyt töissä. 

Vierailija
28/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:21"]

Tivut vai tiput

Viivoitin vai viivotin

Tiedottaa vai tiedoittaa

[/quote]

-tiput

-viivoitin (a-loppuisiin substantiiveihin i-kirjain mukaan)

-tiedottaa (o-loppuisiin ei iitä)

[/quote]

Eli jos jäi jollakulla epäselväksi, niin kantasanat siis viiva ja tieto.

Vierailija
29/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:11"]

Mitä mietlä olet "kielen kehittymisestä" sillä perusteella, että kun riittävän moni riittävän usein kirjoittaa jonkin asian väärin, eipä aikaakaan kun kielitoimisto hyväksyy tämän väärän ilmaisutavan käytettäväksi oikein rinnalla?

[/quote]

Näitähän tosiaan on. Kohta mahdollisesti keli-sana hyväksytään sään vastineena. Tähän astihan keli on tarkoittanut maanpinnan olosuhteita. 

Puhekielessä jo tavattoman yleinen ja ns. roskalehdissäkin sitä olen nähnyt käytettävän. Usein kieli köyhtyy näin, jos jokin sana ikään kuin laajenee merkitykseltään. Miten sitten ilmaistaan enää keli, jos kyseessä on sää?

Paljon närää joissakin herätti myös "alkaa olemaan" -muodon hyväksyminen. Kuuluu siinä mielessä eri kategoriaan kuin keli, koska merkityshän ei muutu mihinkään. 

Ei minulla varsinaista kantaa ole. Toki jossain määrin kielen tuleekin olla elävä ja muuttuva. Joissan tapauksissa kannatan perinteitä. 

[/quote]

Me lähettiin keikalle, oli sellanen kesäkeli / ykskaks auto pysähty, sisään tuli kielipoliisi.

Vierailija
30/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten taipuu monikossa:
.
Esim. Yksikössä: Minulla on kysymys lapsen iästä. Monikko: Minulla on kysymys lasten .... ? Miten 'iästä' menee monikossa?
.
Esim.2. Yksikössä: Minulla on kysymys ryhmän koosta. Monikko: Minulla on kysymys ryhmien ... ?
.
Nuo ovat tulleet eteen ja joutui muotoilemaan toisin, jäi mietityttämään, että miten olisi pitänyt oikeaoppisesti taivuttaa. :)

Vierailija
31/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:57"]

Siula, Suma, Kanta, Täky, Kopula, Sane?

[/quote]

SIULA 4EVER!

(ei ap)
[/quote]

Siula on kamala. :(

Vierailija
32/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukat/ minun sukkani

Jälkimmäinen oikein mutta mitä merkitystä tuolla on ?

Vierailija
33/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden uutisessa useasta salamasta puhuttaessa käytettiin muotoa "salamia". Ei kai tämä voi olla oikein, kuulostaa pahalta?

Miksi Illtalehdessä on niin usein huonoa kieltä, onko toimittajista pulaa?

[/quote]

Kyllä se periaatteessa kieliopillisesti on oikein sanoa salamia ukkosen yhteydessä. Kuten omenia tai omenoita. 

Mutta onhan se vakiintunut makkaran taivutukseksi, joten näyttää tosiaan vähän oudolta tuo muoto. 

Vierailija
34/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:31"]Miten taipuu monikossa:
.
Esim. Yksikössä: Minulla on kysymys lapsen iästä. Monikko: Minulla on kysymys lasten .... ? Miten 'iästä' menee monikossa?
.
Esim.2. Yksikössä: Minulla on kysymys ryhmän koosta. Monikko: Minulla on kysymys ryhmien ... ?
.
Nuo ovat tulleet eteen ja joutui muotoilemaan toisin, jäi mietityttämään, että miten olisi pitänyt oikeaoppisesti taivuttaa. :)
[/quote]
Ikä: iistä - painotus näin i'istä
Koko: koista

Ei ap

Vierailija
35/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:29"]

Mitä mietlä olet "kielen kehittymisestä" sillä perusteella, että kun riittävän moni riittävän usein kirjoittaa jonkin asian väärin, eipä aikaakaan kun kielitoimisto hyväksyy tämän väärän ilmaisutavan käytettäväksi oikein rinnalla?

[/quote]

Näitähän tosiaan on. Kohta mahdollisesti keli-sana hyväksytään sään vastineena. Tähän astihan keli on tarkoittanut maanpinnan olosuhteita. 

Puhekielessä jo tavattoman yleinen ja ns. roskalehdissäkin sitä olen nähnyt käytettävän. Usein kieli köyhtyy näin, jos jokin sana ikään kuin laajenee merkitykseltään. Miten sitten ilmaistaan enää keli, jos kyseessä on sää?

Paljon närää joissakin herätti myös "alkaa olemaan" -muodon hyväksyminen. Kuuluu siinä mielessä eri kategoriaan kuin keli, koska merkityshän ei muutu mihinkään. 

Ei minulla varsinaista kantaa ole. Toki jossain määrin kielen tuleekin olla elävä ja muuttuva. Joissan tapauksissa kannatan perinteitä. 

[/quote]

Me lähettiin keikalle, oli sellanen kesäkeli / ykskaks auto pysähty, sisään tuli kielipoliisi.

[/quote]

En koskaan puutu toisten käyttämään kieleen työni ulkopuolella. Eli en ole tarkoittamasi kielipoliisi. Saan ihan tarpeekseni siitä päivän mittaan. 

Vierailija
36/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:31"]

Miten taipuu monikossa: . Esim. Yksikössä: Minulla on kysymys lapsen iästä. Monikko: Minulla on kysymys lasten .... ? Miten 'iästä' menee monikossa? . Esim.2. Yksikössä: Minulla on kysymys ryhmän koosta. Monikko: Minulla on kysymys ryhmien ... ? . Nuo ovat tulleet eteen ja joutui muotoilemaan toisin, jäi mietityttämään, että miten olisi pitänyt oikeaoppisesti taivuttaa. :)

[/quote]

I istä

Ko oista

Heittomerkit tyhjiin kohtiin ilman välilyöntejä. 

Mutta nämä ovakint kovin jäykkiä ja omituisen näköisiä, joten suosittelen kiertoilmaisuja. 

Vierailija
37/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En koskaan puutu toisten käyttämään kieleen työni ulkopuolella. Eli en ole tarkoittamasi kielipoliisi. Saan ihan tarpeekseni siitä päivän mittaan. 

[/quote]

Mitä suomalaisia lehtiä luokittelet roskalehdiksi?

Vierailija
38/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:31"]

Miten taipuu monikossa: . Esim. Yksikössä: Minulla on kysymys lapsen iästä. Monikko: Minulla on kysymys lasten .... ? Miten 'iästä' menee monikossa? . Esim.2. Yksikössä: Minulla on kysymys ryhmän koosta. Monikko: Minulla on kysymys ryhmien ... ? . Nuo ovat tulleet eteen ja joutui muotoilemaan toisin, jäi mietityttämään, että miten olisi pitänyt oikeaoppisesti taivuttaa. :)

[/quote]

I istä

Ko oista

Heittomerkit tyhjiin kohtiin ilman välilyöntejä. 

Mutta nämä ovakint kovin jäykkiä ja omituisen näköisiä, joten suosittelen kiertoilmaisuja. 
[/quote]
Koko-sana ei mene noin. Monikon nominatiivi on koot (vertaa puut) ja siitä muodostetaan elatiivi samoin kuin puista eli koista.
.
Toinen ammattilainen

Vierailija
39/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä suomalaisia lehtiä luokittelet roskalehdiksi?

[/quote]

Iltalehti on kielen puolesta täysin ala-arvoinen. Iltapäivälehdet niputetaan usein samaan, mutta Iltasanomissa ei moisiin sammakoihin törmää. 

Roskalehdistö muuten on sitten oma lukunsa, sanotaan nyt Seiska ääriesimerkkinä. 

Vierailija
40/67 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sanoilla kynsilakanpoistoaine ja kynsilakan poistoaine mielestäsi merkityksellistä eroa? Äsken kävin vessan kaapilla niin tuli mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme