Suurimmat kulttuurishokit/mokat?
Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?
Kommentit (209)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"]Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin.
[/quote]
Totta! Mistähän johtuu, että Välimeren maista vain Italiassa miehet ovat niin tungettelevia? Kyllähän Espanjassa ja Ranskassakin huudellaan, mutta Italiassa miehet jopa seuraavat kadulla eivätkä luovuta, kun sanoo ei.
[/quote]
Samanlaisia kokemuksia täälläkin, olin perheen kanssa lomalla pari vuotta sitten ja tyttäreni (13v. silloin) halusi ostaa karkkia ja limsaa hotellin aulassa olleesta kaupasta. Ei mennyt kuin noin 10 minuuttia kun tytär ryntäsi yhtäkkiä takaisin huoneeseen itku kurkussa, joku muutaman miehen porukka oli tullut ahdistelemaan ja ei ollut uskonut että tyttäreni on vasta 13v. Ei kyllä pääsyt yksin mihinkään lopun loman aikana.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Mullekin nuo tervehdykseksi muotoillut kysymykset on aina yhtä vaikeita, tuntuu niin törpöltä vastata samalla kysymyksellä. Omalla kohdallani järkytyin julkisista vessoista Latviassa, Liettuassa, Romaniassa ja entisissä Jugoslavian maissa kun siellä ensimmäisetä kertaa matkustin joskus kymmenen vuotta sitten (eli tilanne on varmasti muuttunut sen jälkeen). Läntisissä hyvin vauraissa maissa matkustelleena mulle tuli totaalisena yllätyksenä ne reiät lattiassa. Selvisin kuitenkin siitäkin shokista :) [/quote] Reikiä lattiassa on myös mm. Ranskassa, jopa Pariisissa. [/quote] Ja Italiassa.
[/quote]
Ja se, että niissä turkkilaistyylisissä reikävessoissa ei ole yleensä paperia ollenkaan. Nykyään pidän aina nessupaketin laukussa.
Egyptissä huutelu "big tits" "sexy, sexy" ihan tälläselle normimammalle.
Ausseissa se "how are you?" jotkut aspat lisäsi vielä vaivaannuttavan baby, doll, love, dear perään. Ärsyttävää mutta minkäs teet. Briteissä aspa palveli kiireellä ja karjaisi heti kaupan synnyttyä NEXT! niin että ekaa kertaa oikein pelästy ja sit aloin peloissani hoitamaan asiat nopeasti, ilman turhia pulinoita. Olis Suomessakin niin :)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:57"] Italialaiset miehet. Tunkivat iholle ja huutelivat "beautiful beautiful" vaikka olin avovaimon ja lasten kanssa matkassa. Puistattaa vieläkin. [/quote] Siis huutelivat sinulle beautiful beautiful (miehelle) ? [/quote] Missä kohtaa on sanottu että kyseessä olisi mies?
[/quote]
No eihän ne gigolot arvanneet, että kyseessä on naispari.
[/quote]
Ei ne gigolot taida hirveän fiksuja olla jos eivät tajua että kaksi toistensa käsiään pitelevää naista + kaksi lasta eivät luultavasti ole vapaita kaveruksia lomailemassa?
-Tuo avovaimon ja lasten kanssa Italiassa ollut
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:35"]
Iso-Britanniassa "You all right?" on tervehdys, ei kysymys. Melkein 10 vuotta olen täällä asunut enkä vieläkään osaa sanoa "You all right!" luontevasti takaisin. Samoin "How are you" ei tarkoita mitään erityistä.
[/quote]
Itse näin ulkosuomalaisena pessimistinä käytän vakiovastausta, joka myöskään ei tarkoita mitään erityistä: "Not too bad." On tarpeeksi totta ja kuulijat ottavat sen puolittaisena vitsinä.
Anoppi ei suostunut tippaamaan kun oltiin amerikassa. Piru että hävetti!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:54"]
Ranskalainen anoppi, jonka mielestä olin laiska, kun en kokopäiväisen työn ja pitkien työmatkojen päälle pyhittänyt vapaa-aikaani mieheni palvelemiselle (ruoanlaitto, vaatehuolto, 100 % kodinhoito). Itse olin järkyttynyt siitä, miten törkeästi appi häntä kohteli, kuin kotiorjaa.
[/quote]
Oiskohan sulle vaan sattunut jotenkin kusipäinen anoppi? Mun ranskalainen anoppi on opettanut mieheni tasa-arvoiseksi. Tekee samalla lailla kotiaskareita vaikka minä olen päivät kotona muksujen kanssa. Mua ei ainakaan ole ikinä laiskaksi haukuttu, vaikka otan joka ilta aikaa itselleni. Ja mitä muita perheitä tunnen täällä, niin aika paljon miehet näyttävät osallistuvan arjen askareisiin. Toki olen kuullut että etelä-Ranskassa kulttuuri on paljon machompi, me asutaan ihan pohjoisessa.
[/quote]
Luonnollisesti kaikki ranskalaiset naiset eivät ole tällaisia, sitä en kai missään väittänytkään? Kyse ei ole pohjois-etelä -vastakkainasettelusta (anoppi pariisilainen), vaan vanhasta ja kouluttamattomasta sukupolvesta. Anoppi on kohta 80-vuotias amistason koulutuksen saanut. Hänellä oli itsellään yritys, mutta katsoi velvollisuudekseen hoitaa sen päälle lapset, miehen ja kodin. Ja hänestä se on siksi myös naisena minun velvollisuuteni. Mieheni on korkeasti kouluttautunut ja asunut eri puolilla maailmaa, joten hänellä on avara maailmankatsomus ja hän kannattaa tasa-arvoa. Muuten emme todellakaan olisi avioituneetkaan.
Olen kyllä törmännyt vastaavaan ajatteluun nuoremmissakin, mm. kolmekymppinen tohtoriksi asti kouluttautunut ystävättäreni kertoi, että hänelle on henkilökohtainen häpeä, jos hänen aviomiehensä kulkee ryppyisessä paidassa, sillä hänen tehtävänsä on vaimona silittää ne.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:09"]
Ranskalainen anoppi, jonka mielestä olin laiska, kun en kokopäiväisen työn ja pitkien työmatkojen päälle pyhittänyt vapaa-aikaani mieheni palvelemiselle (ruoanlaitto, vaatehuolto, 100 % kodinhoito). Itse olin järkyttynyt siitä, miten törkeästi appi häntä kohteli, kuin kotiorjaa.
[/quote]
Oiskohan sulle vaan sattunut jotenkin kusipäinen anoppi? Mun ranskalainen anoppi on opettanut mieheni tasa-arvoiseksi. Tekee samalla lailla kotiaskareita vaikka minä olen päivät kotona muksujen kanssa. Mua ei ainakaan ole ikinä laiskaksi haukuttu, vaikka otan joka ilta aikaa itselleni. Ja mitä muita perheitä tunnen täällä, niin aika paljon miehet näyttävät osallistuvan arjen askareisiin. Toki olen kuullut että etelä-Ranskassa kulttuuri on paljon machompi, me asutaan ihan pohjoisessa.
[/quote]
Luonnollisesti kaikki ranskalaiset naiset eivät ole tällaisia, sitä en kai missään väittänytkään? Kyse ei ole pohjois-etelä -vastakkainasettelusta (anoppi pariisilainen), vaan vanhasta ja kouluttamattomasta sukupolvesta. Anoppi on kohta 80-vuotias amistason koulutuksen saanut. Hänellä oli itsellään yritys, mutta katsoi velvollisuudekseen hoitaa sen päälle lapset, miehen ja kodin. Ja hänestä se on siksi myös naisena minun velvollisuuteni. Mieheni on korkeasti kouluttautunut ja asunut eri puolilla maailmaa, joten hänellä on avara maailmankatsomus ja hän kannattaa tasa-arvoa. Muuten emme todellakaan olisi avioituneetkaan.
Olen kyllä törmännyt vastaavaan ajatteluun nuoremmissakin, mm. kolmekymppinen tohtoriksi asti kouluttautunut ystävättäreni kertoi, että hänelle on henkilökohtainen häpeä, jos hänen aviomiehensä kulkee ryppyisessä paidassa, sillä hänen tehtävänsä on vaimona silittää ne.
[/quote]
Kyseinen ystävätär muuten Normandiasta, eli ei etelästä hänkään.
Olen porilainen. Muutin Savoon. Se oli jotain käsittämätöntä, aivan hirveää. Ne ihmiset siellä eivät siis osanneet ollenkaan puhua. Yhden pienen vastauksen sanominen kesti viisi minuuttia eikä loppujen lopuksi ollut mitään käsitystä, mikä se vastaus oli. En todellakaan jaksanut vuotta kauempaa sitä möngerrystä. Palasin länsirannikolle, jossa ihmiset sanovat sanottavansa ja piste.
Tervehdin bussikuskia Suomessa.
"Nuorena viattomana vaihto-oppilaana jenkeissä uudet koulukaverit kysyivät "Do you have pot in Finland?" johon minä äkkiä pikakelaamaan sanavarastoa: pot=kulho, ja vastasin että "Yes, everyone has pot". Muistan ne ilmeet vieläkin. 70-luvun lopussa tapahtui." - Kertositko vielä viettomuutensa säilyttäneelle, mitä tuo "Do you have pot in Finland?"tulisi kääntää suomeksi? _Kiitos,
Kävin Intiassa. Olen vasenkätinen.
Kulttuurishokki minulle: helsinkiläiset eivät osaa käyttää oikeita verbimuotoja. Pitäisi sanoa "haluan pelata", helsinkiläinen sanoo "haluan pelaa". Kuulostaa ihan hirveältä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:33"]
"Nuorena viattomana vaihto-oppilaana jenkeissä uudet koulukaverit kysyivät "Do you have pot in Finland?" johon minä äkkiä pikakelaamaan sanavarastoa: pot=kulho, ja vastasin että "Yes, everyone has pot". Muistan ne ilmeet vieläkin. 70-luvun lopussa tapahtui." - Kertositko vielä viettomuutensa säilyttäneelle, mitä tuo "Do you have pot in Finland?"tulisi kääntää suomeksi? _Kiitos,
[/quote]
pot = pilvi
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:14"]
Tuli tuosta tippiketjusta mieleen, mitkä on suurimmat kulttuurishokit tai kulttuurimokat mitkä ovat tapahtuneet sinulle tai jollekin tutulle?
[/quote]
No esim. se että maahanmuuttaja tulee suomeen esim. opiskelemaan ja se hyysatään täällä pilalle, oikeasti tunnen monta MONTA jotka on hyysätty pilalle ja niille tulee yllätyksenä miten tavan kansalaiset täällä elää ja miten köyhiä suomalaiset opiskelijat ovat jne. shokki on myös suomalaisten oikea tapakultuuri jossa esim. valehtelu, epärehellisyys, suorapuheisuus ja myöhästelyn huonona pitäminen on yllätys vielä vuosien maassa asumisen jälkeen, koska on ollut opettajia ja muita viranomaisia auttamassa paapomassa ja hyysäämässä kokoajan ja tasottamassa tietä ja painamassa villasella ja katsomassa sormien läpi...
[/quote]
Säkin sitten päätit osallistua keskusteluun kertomalla puuta heinää asiasta josta et mitään tiedä.
Ensinnäkin maahanmuuttaja ja Suomeen opiskelemaan tuleva on eri henkilö. Ja mikähän on näiden "monen" tuntemasi ulkomaisen opiskelijan kansalaisuus?
Sitten selvennäpäs miten ulkomaista opiskelijaa täällä "hyysätään" ja missä tilanteissa? Mitkä on opiskelualat ja opinahjot, joista puhut?
"No esim. se että maahanmuuttaja tulee suomeen esim. opiskelemaan ja se hyysatään täällä pilalle, oikeasti tunnen monta MONTA jotka on hyysätty pilalle ja niille tulee yllätyksenä miten tavan kansalaiset täällä elää ja miten köyhiä suomalaiset opiskelijat ovat jne. shokki on myös suomalaisten oikea tapakultuuri jossa esim. valehtelu, epärehellisyys, suorapuheisuus ja myöhästelyn huonona pitäminen on yllätys vielä vuosien maassa asumisen jälkeen, koska on ollut opettajia ja muita viranomaisia auttamassa paapomassa ja hyysäämässä kokoajan ja tasottamassa tietä ja painamassa villasella ja katsomassa sormien läpi..."
Olen varmaankin joko hölmö tai yksinkertaisesti vain naivi kun minulla on kovin eri kuva suomalaisista...
Hesan murre :)
T: Oon mää Oulusta
Käynti ihan Suomen Helsingissä :D
Kyllä meitä katsottiin vihaisesti kun liukuportaisiin astuttiin lasten kanssa ja ihmeteltiin isoa kauppakeskusta, sama juttu kun käytiin metrossa, ihmeteltiin super pitkiä liukuportaita. Moni kyttäsi vihaisesti.
Myöhemmin sain kuulla, että siellä pitäisi olla toisessa reunassa niissä portaissa, jotta kiireisimmät pääsee ohi. En minä sellaista voinut tajuta, kun ei täällä kukaan koskaan halua mennä ohi eikä kiirettäkään kellään tunnu olevan. Me kyllä veimme lasten kanssa koko portaan :D
Kulttuurishokki Kiinassa työmatkalla. Poikkesimme matkalla yhdessä isossa kaupungissa olevalta tavarantoimittajalta toisen kaupungin yrityskumppanille ravintolaan viehättävässä pienessä kylässä. Siinä kun oluttakin join tuli vessahätä. Järkytys oli suuri että ravintolassa oli reikiä lattiassa vessana, ja ei mitään yksityisyyttä, vaan niitä oli ilman mitään näköesteitä vierekkäin. Valitettavasti minulla oli myös isompi hätä, ja kun aloin sitä asiaa toimittaa, kaikki katsoivat, ja pari naista tuli pissattuaan oikein lähempääkin katsomaan. Tiedä sitten mitä katsoivat, sitäkö että tuleeko länsimaalaisen peräpäästä samanlaista tavaraa kuin heilläkin. Vaivaannuttavaa kyllä oli.
[/quote]