Suhteellisen hyvä tokari - huippulukioon vai tavikseen
Kumpaan kannattaa mennä tuossa tilanteessa, siihen jossa kaikilla on vähintään se ka. 9,0 vai sitten siihen jossa pyörii oppilaita jostain kasin nurkilta lähtien?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 14:24"]
Jos 9,0 riittää niin kyse ei ole huippulukiosta.
[/quote]
Arvasin, av ei petä
Lapsi itse tietää parhaiten.
Oma poikani meni huippulukioon, koska kaipasi kaltaistensa seuraan. Oli tosi väsynyt olemaan hitaimpien vauhdissa koko peruskoulun. Se huippulukio tuntuikin siltä, että vihdoin saa hengittää ja muut opiskelukaverit ovat samalla taajuudella hänen kanssaan. Keskiarvo lukioon mennessä oli 9,45.
No siis jos toi ysin ka on helposti saavutettu, niin kaipa sinne parempaankin voi mennä. Mutta jos tuonkin tavoittelu on ollut raskasta, niin sitten ehkä tavikseen ennemmin varsinkin jos helposti itse ottaa paineita.
Jos kaipaa todella stressaavaa kilpailua, niin tietysti johonkin huippukouluun. Jos psyykkinen rakenne on hieukankaan epävakaa, niin silloin tavalliseen kouluun, jossa ei joudu sellaisen suorituspaineen alaiseksi kuin huippukoulussa.
Itse tykkäsin opiskella huippulukiossa, en oikein kestä tyhmiä/hitaita ihmisiä. Jos hakijasta itsestään tuntuu, että kovatasoinen lukio tuottaisi turhan paljon paineita, niin turha sinne tunkea, peruslukio antaa aika lailla samat edellytykset korkeakouluopiskeluun. Toistaalta jos haluaa hengailla vähän terävämpien tyyppien kanssa, niin siitä vaan eliittilukioon.
No sinähän et sitä toivottavasti päätä! :)
Luin että trokari, ja pohdiskelin miksi suhteellisen hyvä trokari painii eri lukioiden välillä. Petyin.
Jos 9,0 riittää niin kyse ei ole huippulukiosta.