Av auttoi vähentämään kotitöihin kuluvaa aikaa reilusti
Olen ennen luullut, että minulla menee kotitöihin useampi tunti päivässä. Nyt olen av:n avulla ymmärtänyt useita aiheeseen liittyviä ketjuja luettuani, että kotitöihin menee minulta ehkä joitain minuutteja.
Esim. tämä päivä:
-aamupalan teko (leipää, kahvia jne.): ei lasketa kotityöksi
-pöydän pyyhintä aamupalan jälkeen: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa ja kuuluu aamupalaan
-tiskikoneen tyhjennys: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-tiskikoneen täyttö: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-vaatteiden pesu pesukoneella ja kuivaus: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-roskiksen vienti: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-lounaan teko: ruoanlaitto ei ole kotityö, vaan harrastus
-pöydän siivoaminen (tähteet jääkaappiin, tiskit koneeseen, pöydän pyyhintä): ei lasketa kotityöksi, koska tehdään syömisen yhteydessä ja vie vähän aikaa
-keittiön imurointi: KOTITYÖ, kesto 3 min (paitsi ehkä tämä ei olekaan kotityö kun vie niin vähän aikaa)
-vessan kaapin siivous: ei lasketa kotityöksi, koska tehdään vain harvoin
Kannattaa roikkua netissä ja oppia uutta. Näin kotitöihin käytettävä aika on saatu meidänkin perheessä minimiin ja voi kaiken ylijääneen ajan käyttää vaikka johonkin uuteen harrastukseen.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:24"]Eli siis kotihommiin kuluvaa aikaa ei lasketa jos ne tehdää sillon kun lapset nukkuu.. tämä selvä :D
[/quote]
Tätähän meillä mies on aina sanonut! Pakko se nyt on uskoa :D
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:21"]
Meillä on 3 hengen perhe ja näihin ei mene oikeesti yhtään aikaa. Tiskikone täytetään syömisen jälkeen, roskat viedään samalla kun mennään ulos, roskis on matkan varrella.
Silittämistä helpottaa paljon miten laittaa pyykit kuivumaan. Vien pyykit kuivumaan ulos ja kun ne on lähes kuivia, tuon sisällä hengariin. Kuivuu yön yli ja ei valtaosalle tarvi edes näyttää silitysrautaa.
Mutta asiat voi tehdä vaikeiksi tai helpoiksi.
Meidän perheen arkea on helpottanut runsaasti se että meillä on kiertävä 5 viikon ruokalista. Päätämme aina edellisellä viikolla mitä syödään ja sen mukaan käydään kaupassa ja esim voin illalla tehdä jotain esikäsittelyjä, esim kuorin perunat valmiiksi jos tehdään muussia, kun lapset nukkuu.
Mutta juuri tuotahan ap sanoi, etteivät ole kotitöitä. Ihan melkein itsestään ne vaatteet peseytyvät, ripustuvat ulos ja löytävät tiensä hengarille yöksi kuivumaan sisälle. Se silittäminen laskettaisiin tosiaan kotityöksi. Tiskikonekin täyttyy ilman ihmisen apua. Onneksi sentään kuorit perunoita toisten nukkuessa, että voit sentään kehaista tehneesi kotitöitä...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:24"]
Eli siis kotihommiin kuluvaa aikaa ei lasketa jos ne tehdää sillon kun lapset nukkuu.. tämä selvä :D
[/quote]Tämä oli tosi kätevä neuvo! Voisiko tätä laajentaa, että kotitöihin kuluvaa aikaa ei lasketa, jos lapset ovat muissa puuhissa, kuten papan kanssa puistossa?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:24"]
Eli siis kotihommiin kuluvaa aikaa ei lasketa jos ne tehdää sillon kun lapset nukkuu.. tämä selvä :D
[/quote]Tämä oli tosi kätevä neuvo! Voisiko tätä laajentaa, että kotitöihin kuluvaa aikaa ei lasketa, jos lapset ovat muissa puuhissa, kuten papan kanssa puistossa?
[/quote]
Ilman muuta voi!
Minä taas opin tänään, että kotitöiltä säästyy tekemällä niitä koko ajan. Jos koko ajan keräilee lasten leluja ja vaatteita paikoilleen, pyyhkii pöytiä ja pölyjä ohi mennessään ja imuroi aina kun roskia tulee lattialle, niin aikaa ei mene kotitöihin lainkaan.
Lapset voi opettaa tekemään kotitöitä jo pieninä. 2vuotiaina osaavat jo hyvin tehdä ruokaa ja siivota kotina. Jos eivät osaa niin olet huono kasvattaja.
Ja päiväpeitto on tarpeeton ellei asu makuuhuoneessa. Kaappeja ei tarvitse siivota ellei asu kaapissa.
No en kyllä roskapussin vientiä
Olekaan pitänyt kotityönä. Sen vie mennessään kuka vaan ilman suurempaanumeroa.
Miten muka tuo vähentää kotitöitä? Sama aika niihin menee sanoi niitä miksi tahansa.
Mä onneksi luin jo vuosia sitten, että ainoastaan kotiäidit tekevät paljon kotitöitä. Kun lapset ovat päikyssä ja koulussa, ei koti likaannu tai tarvitse tehdä ruokaa. Tosi kätevää!
Isot lapset eivät myöskään sotke vaatteitaan samaa tahtia kuin taapero. Se lämmittää tietenkin näin teinipoikien äidin mieltä. Samaa t-paitaa voi käyttää kätevästi vaikka pari viikkoa, eikä siinä näy ruokalistaa. Hieman saattaa toki tuoksahtaa.
No minä en kyllä tiskikoneen tyhjentämistä kovin kummoisena kotityönä oikeasti pidä, se menee siinä sivussa kun tekee jotain muuta. Sama roskapussin vieminen on muutama metri lisää työmatkaan. Ihan aidosti, se vähentää kotitöihin menevää aikaa, kun ei mieti miten paljon niihin menee aikaa. Sekä pyykin laitto koneeseen, minuutti tai kaksi mulla menee ja ehdin lajitella samaan syssyyn. Muistan kyllä ulkoa suurimman osan miten voi pestä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:47"]
No minä en kyllä tiskikoneen tyhjentämistä kovin kummoisena kotityönä oikeasti pidä, se menee siinä sivussa kun tekee jotain muuta. Sama roskapussin vieminen on muutama metri lisää työmatkaan. Ihan aidosti, se vähentää kotitöihin menevää aikaa, kun ei mieti miten paljon niihin menee aikaa. Sekä pyykin laitto koneeseen, minuutti tai kaksi mulla menee ja ehdin lajitella samaan syssyyn. Muistan kyllä ulkoa suurimman osan miten voi pestä.
[/quote]Juu, kotityöt hoituvat ihan itsestään eikä niihin mene yhtään aikaa kun käytännössä kaikki kotityöt vievät vain muutaman minuutin kerrallaan. Turha siis laskea niitä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 13:53"]
Olen ennen luullut, että minulla menee kotitöihin useampi tunti päivässä. Nyt olen av:n avulla ymmärtänyt useita aiheeseen liittyviä ketjuja luettuani, että kotitöihin menee minulta ehkä joitain minuutteja.
Esim. tämä päivä:
-aamupalan teko (leipää, kahvia jne.): ei lasketa kotityöksi
-pöydän pyyhintä aamupalan jälkeen: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa ja kuuluu aamupalaan
-tiskikoneen tyhjennys: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-tiskikoneen täyttö: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-vaatteiden pesu pesukoneella ja kuivaus: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-roskiksen vienti: ei lasketa kotityöksi, koska vie niin vähän aikaa
-lounaan teko: ruoanlaitto ei ole kotityö, vaan harrastus
-pöydän siivoaminen (tähteet jääkaappiin, tiskit koneeseen, pöydän pyyhintä): ei lasketa kotityöksi, koska tehdään syömisen yhteydessä ja vie vähän aikaa
-keittiön imurointi: KOTITYÖ, kesto 3 min (paitsi ehkä tämä ei olekaan kotityö kun vie niin vähän aikaa)
-vessan kaapin siivous: ei lasketa kotityöksi, koska tehdään vain harvoin
Kannattaa roikkua netissä ja oppia uutta. Näin kotitöihin käytettävä aika on saatu meidänkin perheessä minimiin ja voi kaiken ylijääneen ajan käyttää vaikka johonkin uuteen harrastukseen.
[/quote]
Sama homma täällä. Tosin vaimo nykyisin valittaa, mutta teen kuten naiset - en piittaa.
[/quote]
Meillä laitetaan pyykit suoraan koneeseen ja 30 kympin pyykit lajitellaan erikseen. Jos ei huvita lajitella, niin voi voi .. sitten ehkä se oma vaate on kutistunut.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:11"]
[/quote]
Meillä laitetaan pyykit suoraan koneeseen ja 30 kympin pyykit lajitellaan erikseen. Jos ei huvita lajitella, niin voi voi .. sitten ehkä se oma vaate on kutistunut.
[/quote]
Naiseni esim. tunki kerran rintsikkansa ym. muun koneellisen sekaan. Vastuuhan ei ollut minun, joten läväytin koneen käyntiin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:54"]
Poikani melkein hyppi ilosta kun kerroin että hänen inhoamansa kotityö, eli roskien vieminen, ei olekaan kotityö (kerrottiin siinä lasten kotitöitä koskevassa ketjussa). Roskat siis häviävät meidän roskiksista itsestään, kenenkään ei tarvitse viedä niitä ja laittaa uutta pussia.
[/quote]
Ainoastaan wt teettää kotihommansa lapsilla, että jää enemmän aikaa palstailla av-palstalla. Häpeä!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:31"]
Ja päiväpeitto on tarpeeton ellei asu makuuhuoneessa. Kaappeja ei tarvitse siivota ellei asu kaapissa.
[/quote]
Aivan.. tästä sen taas huomaa.. yli 10 vuotta olen pärjännyt ilman päiväpeittoa eikä mitään harmia tai ongelmia ole kertynyt. Naiset nyt vain tapaavat järjestämään itselleen turhia töitä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:21"]Meillä on 3 hengen perhe ja näihin ei mene oikeesti yhtään aikaa. Tiskikone täytetään syömisen jälkeen, roskat viedään samalla kun mennään ulos, roskis on matkan varrella.
Silittämistä helpottaa paljon miten laittaa pyykit kuivumaan. Vien pyykit kuivumaan ulos ja kun ne on lähes kuivia, tuon sisällä hengariin. Kuivuu yön yli ja ei valtaosalle tarvi edes näyttää silitysrautaa.
Mutta asiat voi tehdä vaikeiksi tai helpoiksi.
Meidän perheen arkea on helpottanut runsaasti se että meillä on kiertävä 5 viikon ruokalista. Päätämme aina edellisellä viikolla mitä syödään ja sen mukaan käydään kaupassa ja esim voin illalla tehdä jotain esikäsittelyjä, esim kuorin perunat valmiiksi jos tehdään muussia, kun lapset nukkuu.
[/quote]
No, meillä on yhdeksän hengen perhe, eli tiskikone tulee täyteen kahdesti päivässä, lapset myös pieniä, ni mielummin tyhjennän pöydän ite ku tuplaan työmäärän siivoamalla lattioita... ja kun tän kokosen perheen pyykit huoltaa, ni päivässä ei riitä yksi koneellinen ja se vasta viekin aikaa, jos samat pyykit ripustaa kahdesti kuivumaan.
Jonkun muun tekemiä töitä on aina niin helppoa vähätellä, että ne ovat 'pikkuhommia' tai ei oikeastaan työtä ollenkaan.